RIP R6

Är inte Kawasakin mer av en "frökenhoj" än R1?
Alla med elektronik som begränsar är ”frökenhojar ”,utan ABS ,antispinn ,wheeliecontroll , launchcontroll osv är dom hojar för riktiga män 😉att elektroniken gjort dom svindyra och att dom är svårhanterliga utan den gör dom ännu mer svårsålda än med bara dyra försäkringar , korta svaret är att alla med elektroniska hjälpmedel är frökenhojar så vilka är inte det idag 🤔?

Ingen predikan här men den första generationen ZX-10R är känd som en av dom ettrigaste och vildaste liter sportisarna :) Då snackar vi 04-05, har varit på jakt efter en sån men inte hittat nått bra läge än :tungan

Efter första generationen gjorde kawa bort sig lite men det är en annan historia :tummenupp
04-05 var ett monster, hysterisk rolig att köra, hjular överallt. 06-07 blev i praktiken en bättre hoj. De lugnande ner den betydligt med bättre väghållning och en lugnare motorgång. Snabbare i praktiken, på bana, men inte lika rolig på gatan.
Sen körde jag ingen förrän 2011 års modell som var en fantastisk banhoj, snabb, stabil, stark, lättkörd...och snabb... (sa jag att den var snabb?) :tungan

Ingen predikan här men den första generationen ZX-10R är känd som en av dom ettrigaste och vildaste liter sportisarna :) Då snackar vi 04-05, har varit på jakt efter en sån men inte hittat nått bra läge än :tungan

Efter första generationen gjorde kawa bort sig lite men det är en annan historia :tummenupp

Alla med elektronik som begränsar är ”frökenhojar ”,utan ABS ,antispinn ,wheeliecontroll , launchcontroll osv är dom hojar för riktiga män 😉att elektroniken gjort dom svindyra och att dom är svårhanterliga utan den gör dom ännu mer svårsålda än med bara dyra försäkringar , korta svaret är att alla med elektroniska hjälpmedel är frökenhojar så vilka är inte det idag 🤔?
Lite sugen på en Hayabusa Gen 3 och ha den som den är, förutom avgassystem och fender eleminator. Förmodligen inget custom work denna gång om jag skulle byta.

Men vill man ha all den där elektroniken?
Som i övrigt också begränsar vedbodtrimnimg och inte kan kringgås utan expertis. Allt till ett högt pris också som du säger.

Lite sugen på en Hayabusa Gen 3 och ha den som den är, förutom avgassystem och fender eleminator. Förmodligen inget custom work denna gång om jag skulle byta.

Men vill man ha all den där elektroniken?
Som i övrigt också begränsar vedbodtrimnimg och inte kan kringgås utan expertis. Allt till ett högt pris också som du säger.
Nej jag har varit i valet och kvalet där länge och hade gärna varit utan

04-05 var ett monster, hysterisk rolig att köra, hjular överallt. 06-07 blev i praktiken en bättre hoj. De lugnande ner den betydligt med bättre väghållning och en lugnare motorgång. Snabbare i praktiken, på bana, men inte lika rolig på gatan.
Sen körde jag ingen förrän 2011 års modell som var en fantastisk banhoj, snabb, stabil, stark, lättkörd...och snabb... (sa jag att den var snabb?) :tungan

Hehe ja du beskrev precis det jag menade :) Man tackar man tackar :krama

Problemet blev ju lite att folk som köpte första generationen förväntade sig att ninjan skulle vara en vilding, och 06-07 var liksom, som du sa :tungan

Helst vill man ha en 05a då dom putsade till ett par barnsjukdomar från 04an :hihi Men 05orna är svårare att hitta då K5an tog över en stor del av försäljningssiffrorna :fakta 2004 var konkurrensen K4an som förvisso gjorde vissa saker bättre än ninjan, men 2005 gjorde K5an allt bättre, förutom vildheten :yoparty

Good times good times... Lets go back! :hojsmilie

Min hyllning till Yamaha YZF-R6!

Svårt att hitta en roligare hoj på bana än Yamaha YZF-R6. Jag har kört närmare 800 mil på bana med min R6, och den fortsätter att sätta ett leende på läpparna varje gång. En fantastisk motorcykel. Synd att den inte fick en uppdatering.. :(

Här i början kör jag bakom Yamaha Champion 600cc 2024. En gubbe som försöker hänga med ungdomen... ljudet från en Yamaha YZF-R6 på fullvarv, det blir aldrig bättre än så.

480683404_594499063575364_7012475817261250612_n.jpg
1650713107642.jpgTLD_6752.jpg277678305_10158159387765946_3437122240469940486_n.jpg1669495418269.jpg
1678882718891.jpg1686400613318.jpg
348869557_775883250584582_4883037741653795811_n.jpg

Last edited:
Hade en R6 en gång i tiden. Sålde den till en som hade en mellanklassglidare som första hoj och han ringer tillbaka till mig efter en vecka och undrar om det är nått fel på hojen då han tycker den är slö :unsure:
Fattar nada då den pinnade på riktigt bra under tiden jag hade den. Den var hetsig som satan och älskade varvas ut. Kändes nästan som R1an högt upp i registret.
Vi pratar fram och tillbaka, jag frågar en massa men får inte fram nått vettigt ur köparen.
Till slut frågar jag han hur han kör.
"Varvar du ur den och vrider på gasen ordentligt..?"
Jo det gjorde han...Men den var ändå hur slö som helst. Glidaren var starkare :unsure::unsure:
Frågar han till slut hur mycket han varvar upp den till.
"7-8000 rpm" svarar han.
Säger åt han att hålla stumt tills den bryter och återkomma om den känns slö sen.
Han ringde aldrig tillbaka.
🤣

Lite mer hyllningar till Yamaha YZF-R6!

Detta är från Chang International Circuit och Yamaha Championship 2022. Fantastiska minnen från en riktigt grym racinghelg!

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026