Rengöra lackpickan

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vad är bäst till det? Tinner? T-röd? Aceton? Lacknafta?

Är det 100% viktigt att 100% av all färg tas bort i pickans alla kryprum?

/Anton med rejält skrynkliga fingrar

Anton_Ljunghusen skrev:
Vad är bäst till det? Tinner? T-röd? Aceton? Lacknafta?

Är det 100% viktigt att 100% av all färg tas bort i pickans alla kryprum?

/Anton med rejält skrynkliga fingrar

Beror väl på vilken färg du har använt, brukar använda förtunning till rengörning efter 2K färg.
T-röd eller lacknafta duger nog inte.
Om du inte får bort all gammal färg i sprutan så funkar den inte nästa gång du behöver den.
Plocka isär och gör rent :tummenupp

Hornet_Fredde skrev:
Beror väl på vilken färg du har använt, brukar använda förtunning till rengörning efter 2K färg.
T-röd eller lacknafta duger nog inte.
Om du inte får bort all gammal färg i sprutan så funkar den inte nästa gång du behöver den.
Plocka isär och gör rent :tummenupp

Alright, tack.. Det va epoxiprimer jag använde :)
Hade bara t-röd hemma och det tog ett tag vill jag lova :näsblod

Tyvär blev inte resultatet särskilt bra
apelsinskal rakt igenom :(

För tjock färg? Materialet var blästrat

Bifogat

• lackat 003.JPG
    lackat 003.JPG
    73.1 KB · Visningar: 208
Anton_Ljunghusen skrev:

Om det är höga krav på ytan så är det lämpligt att lägga en slipgrund ovanpå rostskyddsgrundfärgen. Den går att slipa så du får en finfin yta att lägga topplacken på.
Hade du kallt där du lackade? Färgen sträcker ju ut sig mycket bättre vid +20 än +5 grader.
Färgen ska förstås inte vara för tjock heller, 5-10% förtunning bruka vara lagom.

Hornet_Fredde skrev:
Om det är höga krav på ytan så är det lämpligt att lägga en slipgrund ovanpå rostskyddsgrundfärgen. Den går att slipa så du får en finfin yta att lägga topplacken på.
Hade du kallt där du lackade? Färgen sträcker ju ut sig mycket bättre vid +20 än +5 grader.
Färgen ska förstås inte vara för tjock heller, 5-10% förtunning bruka vara lagom.

Hade väl runt 20 grader eller liknande, normal innertemp
Borde det vara varmare?
Någon förtunning hade jag inte i. Testar nästa gång med en skvätt!

Kan det bero på att färgmolnet sjunkit ner och lagt sig som en skrovlig yta? Har ej fått fläkten till utsuget än.. Första lackningen :)

förresten, om man lägger slipgrund efter primern.. Går det bra om då primerlagret ser ut som det gjorde för mig?

Last edited:
Anton_Ljunghusen skrev:
Hade väl runt 20 grader eller liknande, normal innertemp
Borde det vara varmare?
Någon förtunning hade jag inte i. Testar nästa gång med en skvätt!

Kan det bero på att färgmolnet sjunkit ner och lagt sig som en skrovlig yta? Har ej fått fläkten till utsuget än.. Första lackningen :)

förresten, om man lägger slipgrund efter primern.. Går det bra om då primerlagret ser ut som det gjorde för mig?

20 grader räcker gott, varmare kan också ge konstigt resultat.
Om du inte har nå't utsug så kan du prova med att sänka trycket till lacksprutan lite, för högt tryck ger massor med färgdamm i luften, där den inte gör nå'n nytta. Brukar köra med ca 4 kg tryck, borde gå att köra med ännu mindre, kanske nedåt 3 kg.
Slipgrund kan du lägga på fastän ytan har blivit lite apelsinskalig, slipgrunden bygger bra. Lägg flera varv med slipgrunden och när den torkat slipa med 240-320 papper.
Blandar men slipgrunden lite tjockare, dvs nästan ingen förtunning alls så lägger man lätt igen groparna på din yta.

Lycka till :tummenupp

Hornet_Fredde skrev:
20 grader räcker gott, varmare kan också ge konstigt resultat.
Om du inte har nå't utsug så kan du prova med att sänka trycket till lacksprutan lite, för högt tryck ger massor med färgdamm i luften, där den inte gör nå'n nytta. Brukar köra med ca 4 kg tryck, borde gå att köra med ännu mindre, kanske nedåt 3 kg.
Slipgrund kan du lägga på fastän ytan har blivit lite apelsinskalig, slipgrunden bygger bra. Lägg flera varv med slipgrunden och när den torkat slipa med 240-320 papper.
Blandar men slipgrunden lite tjockare, dvs nästan ingen förtunning alls så lägger man lätt igen groparna på din yta.

Lycka till :tummenupp

Tackar för svaret :)

Jag är lite envis så jag blästrade faktiskt rent biten igen och ger mig på det när jag fått utsuget.
Hehe, jag kör på 2kgs tryck och tycker ganska mycket färg kommer på boxens bakvägg iallfall :-)

Det kan inte ha med färg/luftblandningen att göra?

Anton_Ljunghusen skrev:
Tackar för svaret :)

Jag är lite envis så jag blästrade faktiskt rent biten igen och ger mig på det när jag fått utsuget.
Hehe, jag kör på 2kgs tryck och tycker ganska mycket färg kommer på boxens bakvägg iallfall :-)

Det kan inte ha med färg/luftblandningen att göra?

Färg / luftblandningen är ju självklart viktig, vad kör du med för spruta? Storlek på munstycke?
Har du vattenavskiljare på tryckluften?

Hej !

Kör du utan förtunning så blir ofta resultatet att man får en apelsinhuds liknande yta, detta pga av färgen helt enkelt inte flyter ut som det är tänkt. Följ instruktionerna (med avseende på blandningsförhållandena) från tillverkaren för den aktuella rostskydd/slipgrund/topplack :tummenupp

Pickan bör göras rent med förtunning för att få ett tillfredställande resultat även nästa gång, tråkig men något som måste göras.

//Mattias

Tack för svar båda två. Jag kör med biltemas 139kr´smodell (köper en bättre sen om lackering är nåt att satsa på :)) med 1,5mm munstycke. Japp vattenavskiljare med filter använder jag, men trycker jag på dräneringsknappen till den så får jag inte ut en droppe - funkar den?

Jag är övertygad om att färgen var för tjock, lyfter tråden med en bild sen när jag lackat om den :-)

Edit: Ni som är lite insatta, vet ni några schyssta sidor där man kan läsa på sig lite fakta om lackering?

Last edited:
En skvätt tinner i primern hjälpte.

Måste/bör man lägga primer på alu? Om inte, måste man lägga nånting alls innan topplack?

Bör man, och isåfall varför lägga slipgrund efter primer på plåt?
På plast?

:tummenupp

Anton_Ljunghusen skrev:

Ser ut som att du har använt för grovt blästermedel..
Har du använt glaskuler?? för det rekomenderar jag till aluminium..
Bara till att slipa ner dom grövsta porerna annars :tummenupp

primer...

Anton_Ljunghusen skrev:

Måste/bör man lägga primer på alu? Om inte, måste man lägga nånting alls innan topplack?

På plast?

Finns en etsande primer att använda på aluminium...ska sprutas tunnt som satan men ger ett bra underlag som hindrar att färgen flagnar bort sen! slipgrunden är enbart för ytfinishens skull, går även att använda non-sanding men då får man inte gå på med sandpapper eller nåt, bara att spruta färgen direkt på (en typ av filler). Plast finns det oxå lite olika grundfärger till, tror att det är ett måste med grundfärg till plast (dålig vidhäftning) sen finns det mjukgörare att blanda i färgen om det är mjukare plast som kan "flexa" mycket! Fråga en lackerare, det är inge kul att göra om samma jobb flera ggr, bara för att man inte visste vad som krävdes för att få ett bra resultat! :tummenupp

Last edited:
Anton_Ljunghusen skrev:

På plast?

Vad hade du benco 14 elle 85?

Peder Rosberg skrev:
Ser ut som att du har använt för grovt blästermedel..
Har du använt glaskuler?? för det rekomenderar jag till aluminium..
Bara till att slipa ner dom grövsta porerna annars :tummenupp

Nja, alltså ytan var mjuk som insidan av ett kvinnolår så jag tror inte problemet ligger/låg (det blev bättre nu men inte perfekt) där. Jag använde alusilikat

Glaskulor ska jag testa!

Anton_Ljunghusen skrev:
Nja, alltså ytan var mjuk som insidan av ett kvinnolår så jag tror inte problemet ligger/låg (det blev bättre nu men inte perfekt) där. Jag använde alusilikat

Glaskulor ska jag testa!

Glaskulor e outstanding på alu, men ja tror om du våtslipar och slutlackar så blir det nog hundra, har själv en biltemaspräjare och den duger till småpinaler :tummenupp
E de en styrhalva på bilden??

Peder Rosberg skrev:
Glaskulor e outstanding på alu, men ja tror om du våtslipar och slutlackar så blir det nog hundra, har själv en biltemaspräjare och den duger till småpinaler :tummenupp
E de en styrhalva på bilden??

Jag lägger ju primer och slipgrund och sen slipar innan topplacken så det ska väl inte spela så stor roll om det är lite porigt i botten tycker man

Japp, till en gammelgsx :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back