Regplåt fram.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
26 sporthojsförare körde ihjäl sig under 2008 mot 17 ifjol...
4 dödsolyckor i samband med bakhjulsåkning...

Över 80 sporthojsåkare på 4 år... och hur många som ligger på intensiven, sitter i rullstol eller som fortfarande inte kan föra ett normalt liv vet jag inte men det borde vara 200-300 stycken bara sedan 2004...

Är det konstigt att samhället reagerar? Är det konstigt att samhället vill förbjuda "oss"?

Men what, 80% (?) av alla olyckor är ju singelolyckor som bara drabbar föraren själv
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
26 sporthojsförare körde ihjäl sig under 2008 mot 17 ifjol...
4 dödsolyckor i samband med bakhjulsåkning...

Över 80 sporthojsåkare på 4 år... och hur många som ligger på intensiven, sitter i rullstol eller som fortfarande inte kan föra ett normalt liv vet jag inte men det borde vara 200-300 stycken bara sedan 2004...

Är det konstigt att samhället reagerar? Är det konstigt att samhället vill förbjuda "oss"?
Nej, absolut inte alls konstigt! Och läser dom såna här trådar, där folk visar förakt för lagarna, och tror sig stå över allt bara för att dom kör hoj så lär dom driva fram förbud/begränsningar ännu snabbare! Min poäng var just att vi själva driver fram sånt här, och vill vi förändra utvecklingen så måste vi ge fan i att köra som idioter, ge stumt där folk ser oss/framför kameror, och framför allt, ge fan i att krascha!

Men what, 80% (?) av alla olyckor är ju singelolyckor som bara drabbar föraren själv
Och anhöriga, räddningstjänsten som får ta rätt på kladdet, ambulanspersonal som får ta rätt på kladdet, sjukhuspersonal som får sy ihop kladdet om förarn överlevde, vittnen som såg/hittade, osv...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men what, 80% (?) av alla olyckor är ju singelolyckor som bara drabbar åkaren själv


Öööh, jaha? En olycka drabbar allstå bara åkaren? Det drabbar inte nära och kära, det drabbar inte sjukvård, det drabbar inte arbetsgivare, vänner, kompisar och i det korta och långa loppet samhället i form av att den som kör ihjäl sig inte kommer att leva i 60-70 år till, betala skatt, köpa mat, bilar, tjänster och gud vet allt? Allt detta i ett land som är alldeles för stort med alldeles för få innevånare som lever och verkar...

:rolleyes:


Vaddå 80% förresten? Läs om, läs rätt, 80 människor, kompisar, vänner, bekanta, pojkvänner, flickvänner, fruar, män och barn till någon, på fyra år...
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Fattar inte varför de ska envisas om att man ska ha skylt fram, måste ju vara mycket enklare att vända på kameran och bestämma att ägaren betalar, oavsett vem som kör, så får ägaren göra upp med den personen som lånat hojen i efterhand. Är den stulen så får man se till att anmäla det.

Dessutom är det orättvist att man som sporthojsägare betelar premie även för dem som kör omkull på stulna hojar och lånade mc. Har för mig att det var så iallafall, men kommer tyvärr inte ihåg var jag såg det. Det är ju inte direkt så att man tillhandahåller självmordsredskap för allmänheten.

Ungefär lika dumt som att det i lagens ögon sett är ägarens fel om någon går och trillar i dennes pool och drunknar för att ägaren inte har täckt över den.
Det är ingen annan som har något där å göra, punkt.

(Edited)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fattar inte varför de ska envisas om att man ska ha skylt fram, måste ju vara mycket enklare att vända på kameran och bestämma att ägaren betalar, oavsett vem som kör, så får ägaren göra upp med den personen i efterhand.

Dessutom är det orättvist att man som sporthojsägare betelar premie även för dem som kör omkull på stulna hojar och lånade mc. Har för mig att det var så iallafall, men kommer inte riktigt ihåg var jag såg det.

Ungefär lika dumt som att det skulle vara ägarens fel om någon trillar i dennes pool och drunknar för att ägaren inte har täckt över den.
Det är ingen annan som har något där å göra, punkt.


Det beror på att om att inte vi ALLA pröjsade för ALLA så skulle ingen av oss ha råd att köra, försäkringar lever på att kollektivet betalar.

Däremot så är det intressant det du säjer om lånade/stulna hojar, nästan 40% av dödsolyckorna skedde på lånade/stulna hojar...
Förmodligen betydligt fler på lånade hojar snarare än stulna, man låter sin polare som inte har körkort testa en "liten" sväng på sin R1:a... skitkul tills man hör ambulansen...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Klart de är trist för anhöriga.. Sen är de ju upp till er om ni vill samla frimärken och dricka fläderblomssaft i bersån på semestern

De är ett VAL att köra hoj

//förlorade 2 polare förra sommarn
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Klart de är trist för anhöriga.. Sen är de ju upp till er om ni vill samla frimärken och dricka fläderblomssaft i bersån på semestern

Du missar poängen, man kan faktiskt köra sporthoj utan att köra ihjäl sig, det handlar om att minimera risker och välja plats.

Jag kan inte få en snubbe att sluta köra på bakhjulet, men om jag kan få honom att vänta med att lyfta hjulet till EFTER korsningen så kanske det räddar ett liv, comprende?

Vi kör väl hoj för att det är skoj, inte för att köra ihjäl oss, eller har du andra kriterier?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fattar inte varför de ska envisas om att man ska ha skylt fram, måste ju vara mycket enklare att vända på kameran och bestämma att ägaren betalar, oavsett vem som kör, så får ägaren göra upp med den personen i efterhand.

Dessutom är det orättvist att man som sporthojsägare betelar premie även för dem som kör omkull på stulna hojar och lånade mc. Har för mig att det var så iallafall, men kommer tyvärr inte ihåg var jag såg det.

Ungefär lika dumt som att det skulle vara ägarens fel om någon trillar i dennes pool och drunknar för att ägaren inte har täckt över den.
Det är ingen annan som har något där å göra, punkt.
Ägaransvar är komplett vansinne! Vad gör du om polarn lånar din hoj/bil och kör för fort förbi en fartkamera? Tror du att det blir lätt att kräva pengar av honom, eller att det skulle göra er till tightare polare? Eller en firmabil på jobbet? Eller om nån stjäl din hoj å kör för fort, då får ju du betala hans fortkörningsböter! Strålande! :tummenupp

Ok, försäkringsbolag bedriver inte välgörenhet, lika lite som Ica eller Preem eller något annat vinstdrivande bolag. Dom vill få ut maximalt, maximera vinsten helt enkelt. Alltså läser dom statistiken på sitt sätt. Dom ser att 20% av tex alla R1 -01 har lösts det året, bra, då sätter dom premien efter det. Sen att 10% var stulna, det är ju sak samma, det är ju samma kostnad för dom, sånär som på personskadebiten då.
Alla Golfar jag har ägt har jag blivit påkörd i!
Jag har aldrig blivit påkörd i en Volvo jag har ägt.
Då måste Volvo vara en mycket säkrare bil va? Fast jag har ägt en Golf, och aldrig ägt nån Volvo... :rolleyes:

Och ja, du kan faktiskt åka dig på ovarsamhet om någon gör sig illa på din tomt! :fakta

//förlorade 2 polare förra sommarn
Äh, det drabbar väl bara dom som råkade illa ut, eller?
 
Last edited:

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Fattar inte varför de ska envisas om att man ska ha skylt fram, måste ju vara mycket enklare att vända på kameran och bestämma att ägaren betalar, oavsett vem som kör, så får ägaren göra upp med den personen i efterhand.
Sverige har väl målat in sig i ett hörn med "framåtriktade" kameror. Att vända kamerorna gissar jag skulle bli en kostnad vägverket får ta. Att sätta plåt fram på hojarna blir en kostnad för ägaren.

Men jag håller med dig. Av två onda så skulle jag föredra att vända kameran mot att ha en plåt fram.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Du missar poängen, man kan faktiskt köra sporthoj utan att köra ihjäl sig, det handlar om att minimera risker och välja plats.

Jag kan inte få en snubbe att sluta köra på bakhjulet, men om jag kan få honom att vänta med att lyfta hjulet till EFTER korsningen så kanske det räddar ett liv, comprende?

Vi kör väl hoj för att det är skoj, inte för att köra ihjäl oss, eller har du andra kriterier?

Ja det vore ju jättebra.. Men kan du göra det via den här tråden så blir jag klart imponerad

Jag menar inte att va rude.. Men liksom, sånna här trådar kommer upp för jämnan. Folk bollar lite hit och dit sen sjunker dom mot djupet igen

Klart man vill få folk att köra långsammare, det vore ju bra på alla sätt och vis..
och jag VET hur de är att förlora anhöriga..

Ska dessa diskussioner ge nånting så måste ju ett förslag tas fram, och presenteras till högre makter
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja det vore ju jättebra.. Men kan du göra det via den här tråden så blir jag klart imponerad

Jag menar inte att va rude.. Men liksom, sånna här trådar kommer upp för jämnan. Folk bollar lite hit och dit sen sjunker dom mot djupet igen

Klart man vill få folk att köra långsammare, det vore ju bra på alla sätt och vis..
och jag VET hur de är att förlora anhöriga..

Ska dessa diskussioner ge nånting så måste ju ett förslag tas fram, och presenteras till högre makter
Vad skulle alternativet vara? Jag tycker att SH är ett ypperligt forum för att sprida sina åsikter, och jag tror att Niklasinorr och jag delar våra i det här fallet.
Jag har ett väldigt bra exempel på det. När min pappa dog i cancer startade jag en tråd om det, och berättade hur jag mådde, men att jag iaf var glad att jag hade sagt att jag älskade honom innan han dog. Många ringde hem till sina föräldrar, och sa att dom älskade dom, tack vare min tråd. Annars kanske just dom inte hade gjort det, inte då iaf, å kanske inte alls. Dvs gjorde min tråd, skriven på SH, inför en massa folk jag inte känner, aldrig träffat å säkert aldrig kommer att träffa, ett visst intryck, och kanske en del nytta.
Jag tror på samma princip i trafiksäkerhetsfrågor, eller hur vi ska kunna rädda hojåkningen!
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Det beror på att om att inte vi ALLA pröjsade för ALLA så skulle ingen av oss ha råd att köra, försäkringar lever på att kollektivet betalar.

Däremot så är det intressant det du säjer om lånade/stulna hojar, nästan 40% av dödsolyckorna skedde på lånade/stulna hojar...
Förmodligen betydligt fler på lånade hojar snarare än stulna, man låter sin polare som inte har körkort testa en "liten" sväng på sin R1:a... skitkul tills man hör ambulansen...

Hur försäkringbolagen fungerar har jag koll på... menade bara det att det är ju dumt att man ska hjälpa till och betala för såna som inte ens har försäkring.
Det borde stå i förs. avtalet att man inte får låna ut hojen.
Det är ju även helt orimligt att man ska pröjsa för att en tjyv kör ihjäl sig på mc:n, har man dubbla lås (det som förs.b. kräver) så ska man väl kunna räkna med att hojen inte blir stulen och därför får staten pynta för eventuella ligister som kör ihjäl sig. (Eller låt dem ligga så är man av med dem :rolleyes:)

Ägaransvar: Om man har polare som man inte litar på att de betalar en fortkörningsböter eller erkänner i rätten att det var de som körde för fort, så att man själv inte blir av med körkortet. Då ska man väl ge fan i att låna ut motorcykeln till den "kompisen".
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Du missar poängen, man kan faktiskt köra sporthoj utan att köra ihjäl sig, det handlar om att minimera risker och välja plats.

Jag kan inte få en snubbe att sluta köra på bakhjulet, men om jag kan få honom att vänta med att lyfta hjulet till EFTER korsningen så kanske det räddar ett liv, comprende?

Vi kör väl hoj för att det är skoj, inte för att köra ihjäl oss, eller har du andra kriterier?

På denna punkten håller jag med dig.
och givetvis skall man välja tillfällen och välja plats.
men hela denna debatten är totalt sjuk.
vi kan snacka om 80 döda över 4 års tid dvs ca 20 om året hur jävla mycket vi vill.

Givetvis är det en stor tragedi för ALLA inblandade när någon kör ihjäl sig, från flickvännen föräldrar kompisar osv till den helt okända som hittar eller hjälper osv.
Men hela denna bilden blir skev och totalt verklighetsfrämmande av följande skäl
1) det handlar inte om liv, vi kan snacka den skiten bäst vi vill, det handlar om politik, makt och givtevis pengar.
De enorma pengasummorna som satsas på detta, kommer till för att man kommer att räkna hem dem övertiden genom böter och liknande.
Vägverket precis som alla andra statliga organisationer drivs av människor som gillar att de har makt, alla dessa strider för att de skall få ökad budget för just sina saker och däri har de då lyckats skapa en sk "helig ko" i antalet trafikdöda.
De vill ha in mer pengar och därmed få mer makt status osv genom att införa ägaransvar, inte för oss motorcyklister för vi är en förhållandevis liten del även om vi syns mycket, utan för alla bilar som av någon anledning inte kundebötfällas för att man inte såg/hittade föraren med bilderna från plåtpoliserna. Däri ligger stora summor.

2) 20 liv av i runda slängar 91-93 000 liv är en liten droppe i havet.
även om vi skulle spara alla mc förares liv som dör på vägarna så är det fortfarande en liten sketdroppe mot vad det dör folk av andra orsaker.
totala dödstalen är någonstans mellan 91-93 000 döda per år ca.
ca 1200 av dem är "Avsiktlig självdestruktiv handling" som det så fint heter i statistikdatabasen, kort sagt självmord.
är dessa 1200 mindre värda ? om man istället satte in resurserna där som det snackas så mkt om vilket utfall skulle det då få ?
så Niklas om du nu verkligen vill rädda liv, gå ut och hjälp de som verkligen behöver hjälp för att de helt enkelt inte kan ta tillvara på sig själva.
Där kan du faktiskt göra stor nytta och rädda många liv.
Det är inte lika glamoröst och du får vada i mental skit och misär, men rädda liv kommer du att göra om du verkligen vill.

Vill du "rädda liv" i det du nu gör, se då till att vägverket verkligen skapar vägar som är anpassade för ALLA fordon som kör där, inte bara bilar/lastbilar/bussar.
brunnslock mitt i 90 graders kurvor, hinder i avåkningszoner på vägen, vägräcken som man undrar om det är någon med grava mentala problem som designat för att slita sönder de som kör in i dem, för ingen människa kan undvika att förstå vad som händer om en motorcyklist kör in i dem är alla exempel på saker som vägverket själva sätter ut som är farliga för vår hälsa.

I den miljö där vi befinner oss när vi kör hoj finns det massor med saker som enkelt och billigt kan rädda liv/minimera skador som ett lass grus, en borttagen stubbe, en skarv i mitten på vägen som tas bort, en bortsprängd sten, rensade vägdiken, viltstängsel, vit färg som inte är snorhal vid väta, ordentligt sopade vägar, exemplen är många om vad vi kan ta bort eller ändra som skulle öka våran säkerhet för minimala pengar. för att inte tala om de sakerna som är gratis i monetära mått mätt, att instifta att man genomför en läkarundersökning med lämp var 5e år, lära folk hur en mc/moped fungerar osv osv.

Det finns mycket som skulle spara både pengar o liv genom små insatser innan vi ens kommer i närheten av vad de patetiska resultaten av ägaransvar och en numerskylt fram ger.

för ref till statistiken så ger jag
http://www.socialstyrelsen.se/Statistik/statistikdatabas/
där väljer man Dödsorsaker.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Finns andra länder i EU som har ägaransvar.. TEX England,
Där tar de även bilder bakifrån. Så det är väll nästa scenario iaf.
Får de inte igenom att sätta skylt fram så kommer det kameror som tar kort åt båda håll.

Intressant dock att det strider mot EG-rätten??? Hur då?
Trodde dessutom att det hette EU numer..

förklara för mig som inget begriper. på vilket sätt skulle det strida mot EG-rätten???.
det sitter ju regplåt fram på bilar och andra fordon. så vad gör skillnad på mc och bil i denna EG rätt???

Ok, vi börjar från början och håller det på sandlådenivå för att inga missförstånd ska uppstå.

1) EG-rätten heter fortfarande EG-rätten, inte EU-rätten. Det har framförallt med vilket fördrag det är hänförligt till att göra. EG-rätten reglerar direktiv etc. inom EU.
2) Ägaransvar och konkurrensrätt har inget med varandra att göra.
3) Bil och MC är två olika fordon. :rolleyes:

Anledningen till att det skulle strida mot EG-rätten är att de skulle strida mot konkurrensreglerna. Inga andra länder inom EU har reg.plåt fram på hojar, varför det skulle utgöra bl.a. etableringshinder och konkurrensnackdelar för aktörer utanför Sverige men inom den europeiska marknaden. Det skulle m.a.o. vara en s.a.s. olaglig reglering från svensk sida. Då har vi inte ens börjat diskutera problematiken med aerodynamisk påverkan på hojar, osv.

Nej, reg.plåt fram på motorcyklar är helt enkelt inte en realistisk lösning, av flera anledningar. Lösningen har diskuterats med jämna mellanrum, men alltid skjutits ner i princip så fort den hunnit luftas. Att lösningen diskuteras på konferenser osv. beror med största sannolihet på bristande juridisk och teknisk kunskap. En däremot långt ifrån orealistisk lösning är strikt ägaransvar i kombination med kameror som fotar bakifrån, men nu ska vi ju inte ge VV några idéer här..
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
3) Bil och MC är två olika fordon. :rolleyes:

Anledningen till att det skulle strida mot EG-rätten är att de skulle strida mot konkurrensreglerna. Inga andra länder inom EU har reg.plåt fram på hojar, varför det skulle utgöra bl.a. etableringshinder och konkurrensnackdelar för aktörer utanför Sverige men inom den europeiska marknaden. Det skulle m.a.o. vara en s.a.s. olaglig reglering från svensk sida. Då har vi inte ens börjat diskutera problematiken med aerodynamisk påverkan på hojar, osv.



tackar för svaret, nu fattar jag vad som menas med EG-rätten.

ps-jag vet att bil och mc är två olika fordon, förstod bara ej vad skillnaden skulle vara på regplåt fram på bil och mc skulle vara innan du förklarade vad EG-rätten är-ds
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10

EG-rätten eller ej...
Vi har flera företag/bolag i Sverige som just strider mot denna rätt. Systembolaget. Apoteket.. för att ge exempel.
Vi har även andra undantag även i andra länder.
Vi kan ju göra en liknelse med lagen om halvljus även dagtid här i Sverige.
I några länder är det tom böter om du har halvljus dagtid.

Det ligger remisser/motioner för att vi ska få en lag på regplåt fram.
Undantag från EG-rätten har gjorts tidigare... och kommer säkerligen göras igen.
Sen om det gäller regplåt fram eller inte saknar igentligen betydelse.

Som några påpekat tidigare.
Är det verkligen nödvändigt att ge dem vatten på sin kvarn. Ge dem fler argument som i slutändan kommer leda till något de flesta av oss inte önksar.
En "angiverilag" (ägaransvar) Som tex England. Vi har ju ett ex där en kille la ut en film på hur han "vansinneskörde" på youtube. Regplåten syntes och han fick fängelse.

Detta är följder på att vi utmärker oss. Bla vid automatiska kameror.
Är det då så nödvändigt att visa att man är så otorligt tuff och wheelar förbi en fartkamera...?
Tyvärr är det ju många här i tråden som kan läsa och tänka längre än fram till styrhuvudet...

....massa text.

Nu är det ju som så att om vi skulle tänka som du gör i det här fallet.. Ja då behöver vi ju inte jobba med trafiksäkerhet alls.
Vi behöver inte jobba med någn mc-vision (motorcyklisternas nollvision) Eller annat olycksförebyggande...
Det är ju ändå en droppe i havet på de dryga 90'
Om du känner till att en vän till dig mår dåligt och har självdestruktiva tankar.. Då tror jag du försöker agera där... Jag hoppar det iaf.

Vi agerar här.. Jag värnar om att få köra motorcykel på ett roligt sätt även i framtiden. Utan onödiga lagar som ställer till det
Därför försöker jag påverka vänner, kamrater, omgivning till att lyfta framhjulet efter korsningen istället för genom. Att tänka lite längre för att vi ska slippa åka till en kurva efter Bogesund för att tala med en vän...
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
EG-rätten eller ej...
Vi har flera företag/bolag i Sverige som just strider mot denna rätt. Systembolaget. Apoteket.. för att ge exempel.
Vi har även andra undantag även i andra länder.
Vi kan ju göra en liknelse med lagen om halvljus även dagtid här i Sverige.
I några länder är det tom böter om du har halvljus dagtid.

Det ligger remisser/motioner för att vi ska få en lag på regplåt fram.
Undantag från EG-rätten har gjorts tidigare... och kommer säkerligen göras igen.
Sen om det gäller regplåt fram eller inte saknar igentligen betydelse.

Som några påpekat tidigare.
Är det verkligen nödvändigt att ge dem vatten på sin kvarn. Ge dem fler argument som i slutändan kommer leda till något de flesta av oss inte önksar.
En "angiverilag" (ägaransvar) Som tex England. Vi har ju ett ex där en kille la ut en film på hur han "vansinneskörde" på youtube. Regplåten syntes och han fick fängelse.

Detta är följder på att vi utmärker oss. Bla vid automatiska kameror.
Är det då så nödvändigt att visa att man är så otorligt tuff och wheelar förbi en fartkamera...?
Tyvärr är det ju många här i tråden som kan läsa och tänka längre än fram till styrhuvudet...

Alltså.. Jag vill verkligen inte låta nedlåtande, men ditt resonemang är indikativt på just den brist på juridisk kunskap som jag åsyftade i mitt föregående inlägg.

Systembolaget och Apoteket strider båda mot EG-rätten, ja. Men av helt andra skäl än vad diskussionen handlar om, nämligen folkhälsa. Apoteket tappar ju dessutom sitt monopol och att Systembolaget kan vara kvar i förlängningen är långt ifrån självklart. Spelmonopolet, som också motiveras av folkhälsoskäl, är också på väg bort.

Du tar sedan upp ett exempel med hel- och halvljus. Detta är ingen konkurrensrättslig fråga. Samtliga bilar som tillverkas har hel- och halvljus. Det är alltså ingen konkurrensfråga om de ska vara på eller inte. En tysk försäljare kan oavsett ljusregleringen sälja till en svensk konsument på samma villkor som en svensk försäljare. Det skulle inte vara sant om försäljningen rörde en motorcykel och Sverige, som enda land inom EU, hade krav på reg.plåtar fram.

Undantag från EG-rätten får i princip inte göras, oavsett vad folk tror. Det görs heller inte i praktiken eftersom de direkt överklagas, fastslås strida mot EU:s regleringar, och blir poänglösa. Systembolaget strider mot EG-rätten, men motiveras av folkhälsoskäl vilket godtas, se ovan.

Vilka remisser och motioner som framlagts är egentligen hänförliga till diskussionen, men kommer inte leda till ett jota. Leder det ens så långt att det blir en proposition kommer det ta hus i helvete.

Naturligtvis är det onödigt att provocera, men kontentan av det provokativa beteendet är med största sannolikhet ett potentiellt strikt ägaransvar och vända fartkameror, vilket vederbörande förare troligtvis kommer lösa med infällningsbara regplåtar eller att köra utan plåtar överhuvudtaget.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
På denna punkten håller jag med dig.
och givetvis skall man välja tillfällen och välja plats.
men hela denna debatten är totalt sjuk.
vi kan snacka om 80 döda över 4 års tid dvs ca 20 om året hur jävla mycket vi vill.

Givetvis är det en stor tragedi för ALLA inblandade när någon kör ihjäl sig, från flickvännen föräldrar kompisar osv till den helt okända som hittar eller hjälper osv.
Men hela denna bilden blir skev och totalt verklighetsfrämmande av följande skäl
1) det handlar inte om liv, vi kan snacka den skiten bäst vi vill, det handlar om politik, makt och givtevis pengar.
De enorma pengasummorna som satsas på detta, kommer till för att man kommer att räkna hem dem övertiden genom böter och liknande.
Vägverket precis som alla andra statliga organisationer drivs av människor som gillar att de har makt, alla dessa strider för att de skall få ökad budget för just sina saker och däri har de då lyckats skapa en sk "helig ko" i antalet trafikdöda.
De vill ha in mer pengar och därmed få mer makt status osv genom att införa ägaransvar, inte för oss motorcyklister för vi är en förhållandevis liten del även om vi syns mycket, utan för alla bilar som av någon anledning inte kundebötfällas för att man inte såg/hittade föraren med bilderna från plåtpoliserna. Däri ligger stora summor.

2) 20 liv av i runda slängar 91-93 000 liv är en liten droppe i havet.
även om vi skulle spara alla mc förares liv som dör på vägarna så är det fortfarande en liten sketdroppe mot vad det dör folk av andra orsaker.
totala dödstalen är någonstans mellan 91-93 000 döda per år ca.
ca 1200 av dem är "Avsiktlig självdestruktiv handling" som det så fint heter i statistikdatabasen, kort sagt självmord.
är dessa 1200 mindre värda ? om man istället satte in resurserna där som det snackas så mkt om vilket utfall skulle det då få ?
så Niklas om du nu verkligen vill rädda liv, gå ut och hjälp de som verkligen behöver hjälp för att de helt enkelt inte kan ta tillvara på sig själva.
Där kan du faktiskt göra stor nytta och rädda många liv.
Det är inte lika glamoröst och du får vada i mental skit och misär, men rädda liv kommer du att göra om du verkligen vill.

Vill du "rädda liv" i det du nu gör, se då till att vägverket verkligen skapar vägar som är anpassade för ALLA fordon som kör där, inte bara bilar/lastbilar/bussar.
brunnslock mitt i 90 graders kurvor, hinder i avåkningszoner på vägen, vägräcken som man undrar om det är någon med grava mentala problem som designat för att slita sönder de som kör in i dem, för ingen människa kan undvika att förstå vad som händer om en motorcyklist kör in i dem är alla exempel på saker som vägverket själva sätter ut som är farliga för vår hälsa.

I den miljö där vi befinner oss när vi kör hoj finns det massor med saker som enkelt och billigt kan rädda liv/minimera skador som ett lass grus, en borttagen stubbe, en skarv i mitten på vägen som tas bort, en bortsprängd sten, rensade vägdiken, viltstängsel, vit färg som inte är snorhal vid väta, ordentligt sopade vägar, exemplen är många om vad vi kan ta bort eller ändra som skulle öka våran säkerhet för minimala pengar. för att inte tala om de sakerna som är gratis i monetära mått mätt, att instifta att man genomför en läkarundersökning med lämp var 5e år, lära folk hur en mc/moped fungerar osv osv.

Det finns mycket som skulle spara både pengar o liv genom små insatser innan vi ens kommer i närheten av vad de patetiska resultaten av ägaransvar och en numerskylt fram ger.

för ref till statistiken så ger jag
http://www.socialstyrelsen.se/Statistik/statistikdatabas/
där väljer man Dödsorsaker.

WORD!!!!
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Klart de är trist för anhöriga.. Sen är de ju upp till er om ni vill samla frimärken och dricka fläderblomssaft i bersån på semestern

De är ett VAL att köra hoj

//förlorade 2 polare förra sommarn
FIFAN VAD COOL DU ÄR!!!!!!

Få förstör för många. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så med den skillnaden att de få, och dumma, ökar i antal för varje dag som går.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top