Regplåt fram.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Har på diverse konferanser från myndigheter mm hört att ett av de starkaste argumenten till att vi ska få regskylt fram på våra leksaker är att det tydligen är mycket vanligt med mc-förare som i hög fart.... på bakhjul och liknande gör obcena gester.. Totalt likgiltiga för lag och hastigheter mm.

Detta får mig då att fundera.
Om jag vore en myndighetsperson. En person som inte alls var possetiv till motorcyklar.. Ser dessa bilder... Jag skulle då göra det jag kunde för att kunna sätta dit de som är på bilderna.
Första ledet blir då att kunna identifiera ägaren. Dvs regplåt fram.

Är det så häftigt att få en idolbild.. Som du aldrig ens får se att det är värt att medverka till att vi får en lag som säger att vi ska ha regplåt fram på hojarna????
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Dom säger även att det är hastighetsskillnaden mellan 100 och 110km/h som räddar liv :rolleyes:
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Dom får känna sig hur retade dom vill, personerna som granskar fotografierna borde ha vetat innan dom tog jobbet att dom kan få se folk som pekar finger, så här blir det ju när man slänger upp kameror överallt :gnissla :tungan Men som sagt, detta är en smärre omöjlighet, och förövrigt känns deras argument löjligt, ungefär som lapplisor skulle införa att dom får slå sönder rutan på bilen bara för folk är otrevliga mot dom :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det skulle strida mot EG-rätten. Kommer inte hända.

Finns andra länder i EU som har ägaransvar.. TEX England,
Där tar de även bilder bakifrån. Så det är väll nästa scenario iaf.
Får de inte igenom att sätta skylt fram så kommer det kameror som tar kort åt båda håll.

Intressant dock att det strider mot EG-rätten??? Hur då?
Trodde dessutom att det hette EU numer..
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det intressenta är att en myndighet väljer att lägga pengar och energi på detta. Förutom förnedringen polisen får utstå så kan det inte finnas mycket till belägg för att genomdriva ett krav på plåt fram samt ägaransvar. Det kommer ju knappast ha någon påverkan på antalet skadade i trafiken. Hur många har tex hört talas om någon som wheelat ner i diket framför en fartkamera??
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Det skulle strida mot EG-rätten. Kommer inte hända.

förklara för mig som inget begriper. på vilket sätt skulle det strida mot EG-rätten???.
det sitter ju regplåt fram på bilar och andra fordon. så vad gör skillnad på mc och bil i denna EG rätt???

Dom får känna sig hur retade dom vill, personerna som granskar fotografierna borde ha vetat innan dom tog jobbet att dom kan få se folk som pekar finger, så här blir det ju när man slänger upp kameror överallt :gnissla :tungan Men som sagt, detta är en smärre omöjlighet, och förövrigt känns deras argument löjligt, ungefär som lapplisor skulle införa att dom får slå sönder rutan på bilen bara för folk är otrevliga mot dom :tummenupp :tummenupp :tummenupp

håller med dig. när dom tog jobbet så vart dom säkerligen förvarnade om vad dom skulle få se på bilderna.


skulle tycka det var tråkigt om det vart lag på skylt i fram på mc, den som sitter där bak är redan ful som den är. men skylt fram eller ej. för att kunna bötfälla med en bild som grund för fortkörning eller för obcen gest så krävs det ju att dom kan identifiera föraren på bilden. så min slutledning av detta är att blir det lag på reg skylt fram så kommer försäljningen av tonade visir till hjälm att öka. skönt ibland med detta land där bevisbördan ligger hos myndigheten/polisen att det är DU som kört fort eller gjort denna obcena gest. och självklart så skulle man ju aldrig köra för fort eller göra en obcen gest utan det var ju han som man lånade ut hojen till som man utav någon anledning glömt namnet på eller ej kommer ihåg vem det är.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ibland blir man förvånad över naiviteten hos vissa här inne :( Det handlar ju inte om att dom som granskar bilderna känner sig kränkta, den stora frågan är ju att dom som wheelar förbi en fartkamera i 150 å pekar finger visar ett totalt förakt för lagar, regler och övervakningen av att dom följs. Ta mened tex, det handlar ju inte om att dommaren känner sig kränkt, eller åklagaren, utan att man äventyrar hela rättssamhället genom att avge ett falskt vittnesmål. Men det kommer ni antagligen bara tycka är coolt, tills nån ljuger om er i rätten :rolleyes:
Nu suger jag på att wheela, men visst, jag håller kanske inte alltid rätt hastighet förbi fartkameror med hojen, men då handlar det om långt under bli-av-med-körkortet-fort. Som Ezzo säger, varför trissa dom ännu mer? Dom verkar göra allt för att jaga oss, och hastigheter är det enda som räknas, och som det är nu så har vi det trots allt ganska bra, utan ägaransvar, regplåt fram mm. Visst, visst kör vi generellt sett lite för fort (eller iaf över skyltat), men så länge det inte är extremt mycket för fort, eller ställer till för mycket problem, så är det inte mödan värt att göra allt för stora förändringar i lagar mm, i synnerhet om det nu skulle strida mot EU's lagar å regler.
Så tänk till lite, är det verkligen värt att den frihet vi trots allt har ska försvinna totalt, bara för att ni vill wheela förbi en fartkamera? Det finns tusentals mil med andra rakor ni kan göra det på istället! :fakta
 

njelger

Guest
Alla som inte fattar vad TS menar borde ha regplåt fram.
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Ett varningens finger! En polare till mig åkte förbi reinfeldts "turnèbuss" före valet och flickade av alla äcklar som satt i den bussen sen dess har de blivit valda och aldrig har mc-kollektivet vart så jagat för vi vet ju nu alla vad de tycker om kollektiv överlag:D

Kommer säkert att bli häcklad för att vara sosse nu men det skiter jag i:D
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
den stora frågan är ju att dom som wheelar förbi en fartkamera i 150 å pekar finger visar ett totalt förakt för lagar, regler och övervakningen av att dom följs

men alltså det är inte så smart att införa skylt fram pga några åker och visar fingret framför kameran, det blir ju ÄNNU roligare att åka framför kameran och visa finger utan skylt då :näsblod
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
skulle tycka det var tråkigt om det vart lag på skylt i fram på mc, den som sitter där bak är redan ful som den är. men skylt fram eller ej. för att kunna bötfälla med en bild som grund för fortkörning eller för obcen gest så krävs det ju att dom kan identifiera föraren på bilden. så min slutledning av detta är att blir det lag på reg skylt fram så kommer försäljningen av tonade visir till hjälm att öka. skönt ibland med detta land där bevisbördan ligger hos myndigheten/polisen att det är DU som kört fort eller gjort denna obcena gest. och självklart så skulle man ju aldrig köra för fort eller göra en obcen gest utan det var ju han som man lånade ut hojen till som man utav någon anledning glömt namnet på eller ej kommer ihåg vem det är.


Tanken är ju att med skylt fram så kommer ägaransvar, dvs det spelar ingen roll vem som kör, du som äger hojen åker dit iallafall.
För att kunna genomföra detta så måste riksdagen ta beslut om att fortkörning vid fartkamera är en förseelse, precis som p-böter, sen är det fritt fram att besluta om regplåt fram OCH ägaransvar, precis som i England. Motionen finns, utredningsgrupp finns och håller på att utreda, och vissa av oss som kör hoj fortsätter att provocera myndigheter och vanliga svenssons, lysande...:tummenupp :rolleyes:

Det är vi som kör hoj (läs Sporthoj) som skapar negativ debatt, det är vi som kör hoj som får svenssons att tycka att hojar borde förbjudas. Jag satt senast i veckan på ett möte med försäkringsbranchen och Vägverket och försvarade SMC:s utbildningar och hojkollektivet. Dem som bestämmer över våra vägar och dem som bestämmer vad vi skall betala i försäkringspremie tycker inte att vi som kollektiv är en speciellt ball grupp...

Essos poäng är att vi sågar av grenen vi sitter på...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Poängen med tråden tolkar jag som att,, väck inte en björn.
Retas inte i onödan. Slå mig om jag har fel.

Jojo.. va väl lite på örat igår hehe

Men att folk wheelar förbi fartkamerorna kommer ju inte avhjälpas med en skylt fram om man har en hyffsat wheelie
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jojo.. va väl lite på örat igår hehe

Men att folk wheelar förbi fartkamerorna kommer ju inte avhjälpas med en skylt fram om man har en hyffsat wheelie
Precis! Ännu fler kommer att försöka wheela förbi, å dom flesta suger rätt hårt på att ligga så högt, i synnerhet som balanspunkten blir lägre å lägre ju fortare man kör! Dvs kommer fler krascha, å det blev farligare i trafiken istället. Eller så er myndigheterna det som självsanering :(
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Precis! Ännu fler kommer att försöka wheela förbi, å dom flesta suger rätt hårt på att ligga så högt, i synnerhet som balanspunkten blir lägre å lägre ju fortare man kör! Dvs kommer fler krascha, å det blev farligare i trafiken istället. Eller så er myndigheterna det som självsanering :(

26 sporthojsförare körde ihjäl sig under 2008 mot 17 ifjol...
4 dödsolyckor i samband med bakhjulsåkning...

Över 80 sporthojsåkare på 4 år... och hur många som ligger på intensiven, sitter i rullstol eller som fortfarande inte kan föra ett normalt liv vet jag inte men det borde vara 200-300 stycken bara sedan 2004...

Är det konstigt att samhället reagerar? Är det konstigt att samhället vill förbjuda "oss"?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top