Regplåt fram.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Haha.. Jag vet att du förstår hur jag resonerar:tummenupp Blir bara lite lack på folk som vill påtvinga sina värderingar, intressen osv

ps. Du missade bärsen i fredags, vi hade en liten sammankomst i lokalen där vi testade lite glögg och passade på att kolla lite hojfilm medan vi tröstade varandra över snön som envist ligger kvar:mad:

Hojta till nästa gång så kommer jag!

Hmmm, blev visst lite OT här...?:)
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Eftersom du klassar in mig som dom "vanliga" så har ju mitt initiativ fungerat :tummenupp

Det var bara en liten släng av godhet som drabbade mig, skall rycka upp mig:glömdet Ditt "initiativ" har då enbart gjort mig förvånad och irriterad men som det troll flera har trott dig vara så kanske det var ditt syfte.

I vilket fall så känns det som det stöd du kanske trodde skulle finnas för ytterligare inskränkningar uteblev. Jag fattar att ditt engagemang i denna fråga bottnar lite i förlusten av folk du känt, även jag har förlorat många vänner i trafiken men tyvärr är inte lösningar genom fler lagar och begränsningar bästa sättet att nå dit, det hela handlar om attitydförändringar och en ökad förståelse samt kunskap om att MC är ett fordon som är svårare att framföra, se osv i trafiken. Att folk kommer att köra för fort kommer alltid att ske, konsten är att få fortkörarna att välja sina ställen med omsorg.

Se bara hur de initiativ som SMC gjort för att få in information om vilka dessa MC-vägar är, fundera sedan över VV åtgärder genom att göra räfflor i just dessa vägar, kameror osv. Man måste inte tillhöra Mensa för att själv räkna ut att förbudsivrarna regerar hos VV/NTF osv.

VV friserar sin statistik som de behagar, ex vis den studie som VV gjorde där de mätte hastighets efterlevnad i Sverige och då bla i Boden, naturligtvis valde de ut en sträcka som ALLTID varit begränsad till 70Km/t och som de nyligen ändrat till 50. Föga förvånande att snittfarten blev 68km/t. Varför väljer de då ut sådana "provsträckor", det enda svaret är att de VILL påvisa att de behöver mer pengar till kameror osv och få något att peka på för att förklara den fördubbling av dödsfall som skett (inom regionen)fast att de köpt vajerräcken och kameror för alla sina pengar för inte har de tänkt fel inte:huvet
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..
Detta håller ju inte SMC´s vision om att utbildning är vägen till problemet...eller?

Jag kommer inte köpa argumenten om att det endast är hastigheten som är problemet, för att unvika MC-olyckor.

Hastigheten är en delmängd av den totala problematik runt MC olyckor i stort.

Att lösa problemställningen med MC-olyckor är komplicerad, det är så mycket olika faktorer som spelar in. Finns nog inga anledning att börja remsa upp här!

För att repetera Niklasinorr är fortbildning endast en del att gå på vägen. Och fortbildningar kan vara väldigt olika. I fortbildningar för sporthojer, kan bl.a riskmedvetenhet och attityd påvärken ingå - om man har till avsikt att få deltagaren att ta det lite piano på landsvägen!


Du kan enkelt saxa från olika citat och mixa till med MC-Visionen, och få mig att se utt som en blådåre!

SMCs pressrelease om andelen MC i ATK från i sommar - är baserad på faktuella siffror från Rikspolisstyrelsen som vi var i noggran kontakt med och vi fick alla konklusioner verifierade som korrekte - sen får Du och andra tolka som man vill..

(Och jupp - jag älsker att köra MC, när det svänger och tempo´t kräver körteknik - och jag kommer kämpa på för att vi på MC i framtiden har rimlig möjlighet för inspirerad MC åkning!)
 

Nicotin

Guest
Jag kommer inte köpa argumenten om att det endast är hastigheten som är problemet, för att unvika MC-olyckor.

Hastigheten är en delmängd av den totala problematik runt MC olyckor i stort.

Att lösa problemställningen med MC-olyckor är komplicerad, det är så mycket olika faktorer som spelar in. Finns nog inga anledning att börja remsa upp här!

För att repetera Niklasinorr är fortbildning endast en del att gå på vägen. Och fortbildningar kan vara väldigt olika. I fortbildningar för sporthojer, kan bl.a riskmedvetenhet och attityd påvärken ingå - om man har till avsikt att få deltagaren att ta det lite piano på landsvägen!


Du kan enkelt saxa från olika citat och mixa till med MC-Visionen, och få mig att se utt som en blådåre!

SMCs pressrelease om andelen MC i ATK från i sommar - är baserad på faktuella siffror från Rikspolisstyrelsen som vi var i noggran kontakt med och vi fick alla konklusioner verifierade som korrekte - sen får Du och andra tolka som man vill..

(Och jupp - jag älsker att köra MC, när det svänger och tempo´t kräver körteknik - och jag kommer kämpa på för att vi på MC i framtiden har rimlig möjlighet för inspirerad MC åkning!)

:tummenupp :tummenupp
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det var bara en liten släng av godhet som drabbade mig, skall rycka upp mig:glömdet Ditt "initiativ" har då enbart gjort mig förvånad och irriterad men som det troll flera har trott dig vara så kanske det var ditt syfte.

Mitt initiativ är att låta gasande ske på bana, istället för att fortsätta på gata. Samt hålla hastigheten förbi ATK. Inte denna tråd! :mattias

För att underlätta lite för dig:

JAG anser att alla trafikanter bör samsas under samma trafikregler och ha en förståelse för att andra trafikanter kan under oändligt många omständigheter missbedöma en situation. Därför bör alla tänka till en gång extra innan dom handlar. Det spelar ingen roll om det handlar om att vrida på rullen eller göra en vänstersväng.

När det gäller hastighetsövervakning så ser jag det som något positivt. Nja, kanske inte dom gångerna jag har åkt fast...
I dagsläget varnas föraren innan ATK, men ändå är det ett stort antal som åker dit på det, det förklarar bara hur trafiknärvaron ser ut. Men att ATK skulle vara lösningen ser inte jag heller som lösningen, bara ett sätt att sänka medelhastigheten på utvalda sträckor. Polisen ska utföra "spontana" hastighet samt nykterhetskontroller. Detta ska heller inte förvanas på polisens hemsida eller i pressen som det är idag!

Då har jag bara ägandeansvar kvar...
Självklart är inte det lösningen! Samhället är inte utformat för att det skulle fungera, varken ur bil eller motorcykelsynpunkt. Även om samhället skulle vara utformat så att detta skulle gå att införa så kommer fortfarande inte själva problemet att nås!

Men, vi har fortfarande ett problem som sticker i samhället/polisen samt våra folkvaldas ögon. Ett problem som det har tagits kraftåtgärder mot, men som SMC kämpar för att hitta en lösning som båda parter kan enas om.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag kommer inte köpa argumenten om att det endast är hastigheten som är problemet, för att unvika MC-olyckor.
Okej, jag håller med dig. Det finns andra faktorer som spelar roll med!

För att repetera Niklasinorr är fortbildning endast en del att gå på vägen. Och fortbildningar kan vara väldigt olika. I fortbildningar för sporthojer, kan bl.a riskmedvetenhet och attityd påvärken ingå - om man har till avsikt att få deltagaren att ta det lite piano på landsvägen!

Självklart är detta en bra väg att gå. Alla kurser SMC har innehåller fruktansvärt mycket mer än vad som lärt ut i körskolan.


Du kan enkelt saxa från olika citat och mixa till med MC-Visionen, och få mig att se utt som en blådåre!

Citatet markerade jag väldigt väl att jag hade tagit bort vem som hade uttalat det samt vilken position personen har. För att inte hänga ut dig!


SMCs pressrelease om andelen MC i ATK från i sommar - är baserad på faktuella siffror från Rikspolisstyrelsen som vi var i noggran kontakt med och vi fick alla konklusioner verifierade som korrekte - sen får Du och andra tolka som man vill..

Ja, att den stämmer kan jag hålla med om. Men att den innehåller information som är relevant, nej.

(Och jupp - jag älsker att köra MC, när det svänger och tempo´t kräver körteknik - och jag kommer kämpa på för att vi på MC i framtiden har rimlig möjlighet för inspirerad MC åkning!)

Bra :tummenupp
Och jag kommer fortfarande att vara medlem i SMC.
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Okej, jag håller med dig. Det finns andra faktorer som spelar roll med!



Självklart är detta en bra väg att gå. Alla kurser SMC har innehåller fruktansvärt mycket mer än vad som lärt ut i körskolan.




Citatet markerade jag väldigt väl att jag hade tagit bort vem som hade uttalat det samt vilken position personen har. För att inte hänga ut dig!




Ja, att den stämmer kan jag hålla med om. Men att den innehåller information som är relevant, nej.



Bra :tummenupp
Och jag kommer fortfarande att vara medlem i SMC.


Ingen reg skylt i världen räddar liv.
Synliga poliser gör det.
Höjd ålder och kompetens är nog bra.

En fråga,, hur många av alla som kört ihjäl sig de senaste åren har varit registrerad ägare på mcn,, nykter,, etc etc?
Nu menar jag 2 hjuliga och inga eu moppar.
Tror att en väldigt stor del av de avlidna är bovar, pundare, eller någon annan som ej äger fordonet,, OM jag har rätt så borde ju alla inse att det ej har med skylten att göra,,
Varför inte lägga lite mer resuser på bilisterna dom kör som arslen nästan allihopa dessutom alldeles för fort oxå,, :mad:
Sätt alla bilister i små moppebilar som gör 30 km/t så gör dom mkt mindre skada eller förbjud dom helt under hojsäsongen.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag håller med, det är alltid någon annans fel.
Den enorma textmassan här bevisar det.

hur skadligt är inte rökning om jag får fråga? va?
eller knarket? va?
bilisterna? bussarna? lastbilarna? alla moppefukorna?
eller.. ehh...ehh... rattfylla? etc etc.
Förklara det.


Först.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Du har rätt i många aspekter! Men du verkar inte förstå vad mitt budskap är och vad det syftar på.

Det finns många olika scenarion som kan inträffa!
Varför måste alla vara så moraliskt korrekta?
Du har väl själv haft en period när du körde rätt illa i trafiken?

Jag kommer att fortsätta att svina i trafiken tills dess att ja blir som många av er äldre här på forumet, vis och gammal om man nu hinner bli så gammal ;)

Samma med alla som utb sig till polis och överger mc åkandet, dom säger bla att "jag kommer haffa dig om du gör ngt olagligt kompis el ej" ja självklart svarar ja men tro inte att jag kommer stanna.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Varför måste alla vara så moraliskt korrekta?
Du har väl själv haft en period när du körde rätt illa i trafiken?

Jag kommer att fortsätta att svina i trafiken tills dess att ja blir som många av er äldre här på forumet, vis och gammal om man nu hinner bli så gammal ;)

Samma med alla som utb sig till polis och överger mc åkandet, dom säger bla att "jag kommer haffa dig om du gör ngt olagligt kompis el ej" ja självklart svarar ja men tro inte att jag kommer stanna.
Moraliskt korrekta...?
Tror du missat något i den här tråden... Vad tråden hadlar om i slutändan är att man inte ska utmärka sig i trafiken... För att vi inte ska få en massa regler i onödan som begränsar vårt hojåkande..
Trodde inte man skulle behöva vara raketforskare för att inse att 1+1= 2

Handlingar ger konsekvenser...
Att diskutera som du gör att polisen inte får stopp på dig.. För du är ju kung på att köra fort...
Men se... ÄGARANSVAR vilket myndigheter får fler och fler argument för att införa... pga alla raketforskare här på sh.com tex... Medför att de inte behöver stoppa dig... Men din raket kanske inte gick så högt?
Svina i trafiken.. Varför?
Kör snyggt... och lek på rätt platser/tillfällen så är det mycket få som retar sig på oss hojåkare..
 

Kneedrag

Guest
Moraliskt korrekta...?
Tror du missat något i den här tråden... Vad tråden hadlar om i slutändan är att man inte ska utmärka sig i trafiken... För att vi inte ska få en massa regler i onödan som begränsar vårt hojåkande..
Trodde inte man skulle behöva vara raketforskare för att inse att 1+1= 2

Handlingar ger konsekvenser...
Att diskutera som du gör att polisen inte får stopp på dig.. För du är ju kung på att köra fort...
Men se... ÄGARANSVAR vilket myndigheter får fler och fler argument för att införa... pga alla raketforskare här på sh.com tex... Medför att de inte behöver stoppa dig... Men din raket kanske inte gick så högt?
Svina i trafiken.. Varför?
Kör snyggt... och lek på rätt platser/tillfällen så är det mycket få som retar sig på oss hojåkare..

:klappar :klappar Håller med.
Jag själv ska erkänna kör hyfsat fort ibland men bromsar ner vid kamraskåpen, vill inte ge polisen där jag bor mjöl till påsen.

Lovar dig Slappa även om de inte vet vem som kör hojen förbi kamraskåpen så hamnar nog en del foton i fikarummet. Och om de ser dig med hojen så vänder de gärna om på vägen med den målade bilen. Precis som man är värsta rånaren.
Vill bara skriva det är skillnad på att köra "vårdslöst/dåliga omkörningar fort" och "hyffsat snyggt med bra omkörningar fort"

Har aldrig blivit jagad av polisen eller stannad men kan tänka mig att det är inte så jävla roligt , lätt för unga killar att göra fel tyvärr .

Tycker poliser som trissar upp det hela ännu värre med att jaga tills någon krashar illa (så fy på er polisen också). Bättre att ta mc-nyckeln vid rödljuset eller hemadressen när personen stiger av hojen. För det är väl inte så att polisen gillar att jaga?:rolleyes:
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Om vägverket är ute efter att rädda liv i huvudsak så hade vi haft ca 2000 mer banor i Sverige så man kan leka av sig där istället för i trafiken. Det handlar i huvudsak om att tjäna pengar men man använder sig av ursäkten att rädda liv istället. DET behöver man inte vara Einstein för att räkna ut - men det är tyvärr så det är..
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Om vägverket är ute efter att rädda liv i huvudsak så hade vi haft ca 2000 mer banor i Sverige så man kan leka av sig där istället för i trafiken. Det handlar i huvudsak om att tjäna pengar men man använder sig av ursäkten att rädda liv istället. DET behöver man inte vara Einstein för att räkna ut - men det är tyvärr så det är..

Varför ska vägverket bygga banor för att vi som är motorintresserade ska kunna LEKA av oss? Det ligger inte i vv intresse att ordna det.
De ansvarar för våra allmänna vägar och gator. Där det finns trafikregler vi enligt lag ska följa för att ha rätt att framföra fordon där.

Det där att de vill få in pengar.... SLUTA TRO att det är någon jävla konspiration. Handlar inte ett jävla dugg om det...
Jag är inte raketforskare... och jag har insett det....
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top