Regplåt fram.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag håller med Sir Väs, vi lägger ner hela skiten. Vi avskaffar lagar och förordningar i trafiken och så får alla köra ihjäl sig bäst dom vill, det är ju ändå ett eget val. Det spelar ju ändå ingen roll eftersom det är så många fler som röker ihjäl sig, eller begår självmord eller knarkar. Dom 50 som dog 2008 och dom 60 som dog 2007 håller säkert med om detta också?

Jag tänkte dra mitt strå till stacken nu och gå ut och sopa bort lite grus, sen skall jag sätta mej vid korsningen här bredvid mig och sandpappra den vita färgen.
Fast egentligen är det ju onödigt, som motorcyklist behöver jag ju egentligen inte ta hänsyn till sådana saker eftersom det ändå inte är någon idé, dessutom är det ju bara en komplott från vägverket så att dom kan få en allomfattande makt och sitta och tjäna pengar på att vi stackar idioter kör ihjäl oss... Dessutom har vi ju faktiskt rättigheter, vi kör ju hoj och då måste vi ju få bete oss hur som helst! Jag vill köra på bakhjulet på gågatan i stan, jag kör ju hoj så det är förbanne mig min rätt, basta!!! Barnvagnarna får ju faktiskt flytta på sig!!!

Var det rätt uppfattat att samhället fungerar så eller?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Alltså..... kommer lösa med infällningsbara regplåtar eller att köra utan plåtar överhuvudtaget.

Nej jag är tekniker inte jurist.
Systembolaget mm var bara för att visa att det finns undantag, Rent juridiskt så tänker jag inte argumentera mot dig. För det kan jag inte.

Halvljus eller inte.. Det är en teknisk lösning.. Enkel för alla tillverkare att ordna.
Och nej jag tror inte heller att mc-tillverkarna kommer att ändra sin tillverkning pga någon lag i ett land.

Men tänk då ett annat scenario. En enkel teknisk lösning som måste monteras av "importör". Tex ett klistermärke väl synligt framtill.
JA, Jag vet att det kan vara svårt med tanke på olika modeller mm...
Kanske i slutändan en transponder som registrar ditt regnr när du passerar.
Det finns tänkbara lösningar som inte förändrar mc-tillverkeningen.

Du är välkommen att starta en ny tråd om du vill diskutera detta vidare.
Tråden belyser ett beteende hos några av oss hojåkare som skapar en opinion emot just motorcyklar.
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Sjukt trist att det jämt blir debaterat på detta vis! Lagar är självklart bra men... de ska alltid vara med måtta.Skylt fram kommer aldrig att minska olyckor då det bara blir åkning någon annanstans fort och enhjuligt!Enda orsak till skylt fram stavas riksdaler.Sh åkarnas ansvar skall aldrig vara högre än resten av befolkningens ansvar.Varför? Jo för att så länge jag måste vara med och betala för alla klantiga fotgängare,rökare,knarkare,cancerpatienter,o.s.v så kräver jag att jag ska få nyttja min hoj utan extra belysning på mitt riskbetende.Jag kommer antagligen aldrig råka ut för en sån typ av olycka som att wheela förbi ett skåp och klota.Kanske skall alla ha en transponder på sig som mäter hastighet,promille,adrenalin,o.s.v innan de för en skylt ändrar sig!Nån gång måste väl de flesta förstå att vara fri inte innefattar mer övervakning.NEJ till skylt fram.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns ett väldigt lätt sätt att lösa en "regskylt" fram på en motorcykel som INTE påverkar motorcykelns egenskaper samt skulle passa större antalet av modeller. Precis som snöskotrar har...ETT KLISTERMÄRKE.

Motorcyklister är ett konstigt släkte (i alla fall på sporthoj).
Om det beror på brist av personlig mognad eller brist på sympati/empati, eller om det är en medfödd defekt som gör att vi söker oss till just motorcyklar. Ser man till attityden samt tänkandet på folket som skriver här på sporthoj så är det faktiskt lite skrämmande. Ett större antal tänker väldigt enkelriktat samt lika många extremt egoistiskt!

För väldigt många motorcykelägare så handlar väldigt mycket om utseendet på motorcykeln. Det spelar ingen roll att körkortet är helt nytaget samt körvanan enbart kommer från ett fåtal övningskörningar på en effektsvag körskolehoj, så länge dom ser ut som Rossi när dom är ute i trafiken.

Ser man till lag & ordning som den här tråden till största del handlar om så gnälls extremt mycket när våra folkvalda samt andra distanser gör sitt bästa för att stoppa människor som medvetet bryter mot lagar på ett eller annat sätt. Tyvärr är väldigt många här på sporthoj så extremt trångsynta och skriver inlägg som "-Har inte snuten bättre saker att göra, som att lösa brott tex?".

Varför har motorcyklister så svårt att inse att deras handlingar är en olaglig handling. En handling som utsätter både sig själv samt andra medtrafikanter för en skaderisk. Men tyvärr så ser inte en motorcykelförare handlingen på detta sättet iom att han/hon har ju full kontroll över handlingen...

Vid det tillfälle föraren inte har kontroll över handlingen, där den olagliga handlingen orsakar tex singelolycka. Det är nu omgivningen börjar sympatisera och tycka synd om föraren som kraschade sin fina hoj. Samt att försäkringsbolaget skall ersätta föraren för motorcykeln samt skyddsutrustning som skadats i den olagliga handlingen. Har föraren fått personskador så kommer föraren att kräva ut ersättning för skador samt ev invaliditet.... Och sen skapar omgivningen trådar som "-Hur kan försäkringsbolagen ta 50k i försäkring?" etc.

VI SKAPAR VÅRA EGNA FÖRUTSÄTTNINGAR GENOM ATT HYLLA DOM SOM FÖRSÄMRAR FÖR OSS! :mattias

//förlorade 3 vänner denna sommaren!
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Nu är det ju som så att om vi skulle tänka som du gör i det här fallet.. Ja då behöver vi ju inte jobba med trafiksäkerhet alls.
Vi behöver inte jobba med någn mc-vision (motorcyklisternas nollvision) Eller annat olycksförebyggande...
Det är ju ändå en droppe i havet på de dryga 90'
Om du känner till att en vän till dig mår dåligt och har självdestruktiva tankar.. Då tror jag du försöker agera där... Jag hoppar det iaf.

Nej precis.
Skall vi rädda liv urskiljningslöst skulle vi skicka pengarna som hjälp till u-länder. Bygga brunnar och vattenrening, Det räddar bra många fler liv, väljer vi att enbart prata sverige så skulle pengarna gå till sjukvård och liknande.
Så det är helt rätt ! vi får inte ut att flest liv sparas för den summan som avsätts för nollvisionen.
Det är altså inte att rädda liv som är den riktiga missionen.
Hade det varit det så hade man avsatt pengarna till det som räddar liv!
Varför skrivs det då ut som att DET ÄR RÄDDA LIV VI VILL !
det är ju faktiskt inte det och det är DET som är den sk "heliga kon",
"-Du vill väl inte att folk skall dö!"
"-Nej självklart inte, det är ju otroligt hemskt och tragiskt"
"-Bra då skriver du på här för annars vill du ju det"´

Den retoriken är den som används just nu och den är väldigt farlig.

Jag tror inte att du är emot att rädda liv det är inte så jag menar, men du har en annan agenda än att rädda liv! påstå då inte att det är rädda liv du är ute efter.

Självmorden var bara ett exempel eftersom jag tycker det är ganska talande.
Hur många av dem är 15 åringar som precis blivit dumpade osv.
kom igen, när man var så ung var man dum i huvudet mest helatiden.
vill du ha ett annat skrämmande exempel kolla på hur många som avlider pga komplikationer i vården.

Jag värnar om att få köra motorcykel på ett roligt sätt även i framtiden. Utan onödiga lagar som ställer till det
Därför försöker jag påverka vänner, kamrater, omgivning till att lyfta framhjulet efter korsningen istället för genom. Att tänka lite längre för att vi ska slippa åka till en kurva efter Bogesund för att tala med en vän...

Jättebra
Jag kan inte annat än hålla med dig. På detta området är vi nog lika och har liknande värderingar.
När tar ni bort stolparna för luftledningen i generator kurvan ?
kostnaden för att gräva ner kabeln kan ju inte vara så enormt stor.
Och på tal om den kurvan när förlänger ni röret och fyller igen med grus där så OM man nu åker av och slår sig medvetslös så drunknar man inte i träsket där.
Och förresten när vi ända pratar om den kurvan när flyttar ni busshållsplatserna så att det inte blir en optisk illusion av väg där det är busshållsplats så att vi slipper se de som är lite ovana och som söker sig till innerkanten klota ut i träsket eller i stolparna på vägen ut till vaxholm. eller kanske bara använder lite förmycket väg vid ett möte.
Det kanske tom räcker med lite färg för att markera ut linjerna så att vi slipper sådana saker. Du vet streck vid kanterna osv.
och tja varför inte se till att förlänga asfalten in på grusvägen några meter så vi slipper grus igenom hela kurvan. ytterliggare en risk som är lätt att få bort.

Enkla medel som säkerligen skulle rädda ett liv eller två.
en hög med grus plus en bit rör, ett par borttagna stolpar och lite färg och några kvadratmeter asfalt.
inte dyrt men effektivt.

självklart skall vi försöka få ner antalet döda i trafiken också.
vi skall inte ge upp, men vi kanske kan satsa lite mer på den mentala biten ?
lägga till obligatorisk sjukhusdag när man tar körkort, visa lite filmer om vad som händer när någon som är rattfull är ute o kör osv. matrialet finns ju, varför inte presentera dem och det som händer efter.
vad hände med den röda triangeln på medicin tex.

Till niklas, jag ser att jag nog är lite "hård" mot dig i mitt tidigare inlägg, det var inte meningen att angripa just dig som sådant. men det tror jag nog du förstår.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
självklart skall vi försöka få ner antalet döda i trafiken också.
vi skall inte ge upp, men vi kanske kan satsa lite mer på den mentala biten ?
lägga till obligatorisk sjukhusdag när man tar körkort, visa lite filmer om vad som händer när någon som är rattfull är ute o kör osv. matrialet finns ju, varför inte presentera dem och det som händer efter.
vad hände med den röda triangeln på medicin tex.

Till niklas, jag ser att jag nog är lite "hård" mot dig i mitt tidigare inlägg, det var inte meningen att angripa just dig som sådant. men det tror jag nog du förstår.

Visst fattar jag det, att diskutera och kasta skit är bara roligt:tummenupp Det jag reagerar på är ju bara just det som du skriver, att det alltid finns värre saker, och det gör det ju. Det blir lite som i Monty Python sketcher där man stiger upp före man går och lägger sig för att sopa vägen med en tandborste, det finns alltid nåt värre.

Men jag vill faktiskt rädda liv, våra liv, vi som kör hoj, för dom liven kan påverkas. Jag kan inte tillföra nånting till en 15-åring som vill ta livet av sig. Jag kan inte argumentera mot det. Vad jag kan argumentera för är att vi har ett större ansvar än gemene man, och det ansvaret baseras just på att oavsett om vi har rätt eller fel i en olycka så är det vi som får pröjsa med våra liv, därför måste vi ta ett större ansvar vare sig vi vill det eller inte.

Det där men skrämselpropaganda har testats förut. Motormännens Riksförbund, VV och polisen (tror jag) körde en kampanj för flera år sedan där dem vinkade in trafikanter slumpvis och körde en flygande besiktning, tillsammans med en "utbildning" där dom visade äckliga bilder från olyckor, plus att dom hade en "älgbil" med sig. Dessutom har vi väl alla sett den lilla bilen med en RC30 instoppad i baksätet?

Sådana här saker funkar skitbra, vi blir skrämda och tänker till...i åtminstone 15 minuter innan vi har förträngt det. Vi människor förtränger automatiskt hemska saker, det ligger i våran överlevnad, så propaganda funkar inte tyvärr...
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10

Varför inte måla ut curvs... och ställa ut flaggvakter med?
SMC driver dessa frågor. Och det ser ut som om det kommer bli förändringar med. Tex På populära mc-vägar så blir anslutande grusvägar asfalterade en bit in för att det inte ska rivas upp grus på vägbanan från bilar som kör ut på vägen. Gruskanter ska inte gå ända upp i asfaltsnivån.. mm.
Det kommer också att komma upp varningskyltar på de vägar där det är vanligt med mc-olyckor.


Faktum är att vv för ett antal år sedan hade en kampanj där man visade massor med filmer och bilder på trafikskadade. De visades upp på rastplatser, vägkrogar mm.
Hur stor var effekten?
Ja vi (vi tafikanter) körde lungare i ca 3mil eller nått sånt.. Sen hade hjärnan förträngt bilderna.
Enda verkliga fungerande sättet att göra något som fungerar det är att få folk att ändra värderingar och tankesätt om risker mm.

När det gäller vilka summor som satsats i nollvisionen så visst är det intressant...
Men det skulle sett mycket konstigt ut om vv skulle lagt sina pengar på att rädda stackars dumpade 15 åringar....

Visst många fler dör av andra orsaker... Men det du gör nu är detsamma som skolbarn gör.
Du pekar på Olle och skriker: -Titta vilka stora öron Olle har. Bara för att ingen ska se hur stor näsa du själv har...
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Det är många som klagar på dyra försäkringar på sporthojarna (jag själv inkluderad) men då är det många som försvarar det och säger att försäkringsbolag är företag som likt andra företag jobbar för att tjäna pengar och inte håller på med välgörenhet - helt rätt! Det blir dyrt om ngn skadar sig ordentligt och hojen blir skrot och då är det dyra personskadorna och inte det materiella. Nu diskuteras det bl.a att man vill sätta reg.plåt fram på motorcyklar för att "rädda skador och liv i trafiken" - precis som försäkringsbolagen så jobbar dem för att tjäna pengar och använder det som en ursäkt för att driva igenom vad dem vill - tjäna pengar på det och t.o.m kanske utnyttja sin makt:rolleyes: Det låter bra men det finns så mkt annat att göra istället för att minska olyckor och dödsfall - inte genom att sätta reg.plåt fram på hojen för vissa wheeelar förbi kamerorna med långfingret riktat mot kameran..
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
En otroligt intressant tråd --
-- men en aning förvirrande så jag bidrar

En del av oss kör som självmordskandidater tyvärr
Men sen är det så kul att köra fort och spännande

Jag tror att oftast så är en bil en starkt bidragande orsak till olyckan

Vi hojåkare kör klantigt
och så tar vi en chans
och så klantar sig en bilist

Och det är fler bilister som kör ihjäl/skadar hojåkare än tvärtom

Egentligen så måste ju myndigheterna göra nåt åt
dom som skadar sig i trafiken

Sen är det ytterst vårt ansvart
som någon sa innan
att inte glorifiera dom som kör riskabelt
men kör man som ett svin på rätt plats och tid
så kan det inte vara samhällsfarligt

Visst vi kan väl köpa en regplåt fram om
bilisterna lovar att blinka och använda backspeglar
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Varför inte måla ut curvs... och ställa ut flaggvakter med?
För att det inte löser uppgiften.

SMC driver dessa frågor. Och det ser ut som om det kommer bli förändringar med. Tex På populära mc-vägar så blir anslutande grusvägar asfalterade en bit in för att det inte ska rivas upp grus på vägbanan från bilar som kör ut på vägen. Gruskanter ska inte gå ända upp i asfaltsnivån.. mm.
Det kommer också att komma upp varningskyltar på de vägar där det är vanligt med mc-olyckor.

Jättebra, men
Hur kommer det sig att vi har brunnslock av stål som är snorhala mitt i kurvor osv i gatan
Hur kommer det sig att de stålplåtar som läggs på gatan när det repareras har vassa kanter som förstör mc däck/inte har någon beläggning som gör att de fungerar även för mc när de är våta.
Hur kommer det sig att vägverket sätter upp vajer räcken trots att alla inser riskerna med dem.
Svaret är ett och det är att vägverket inte är MC anpassat.
De bygger vägarna efter bilar och lastbilar och gör inga anpassningar för fordonet MC trots att det har andra krav på vägarna än vad bilar/lastbilar har.

När de gör de olika momenten så är inte MC ett fordon som man funderar över.
Andra exempel är vägkanterna och asfaltsskarvar mitt i vägbanan, räfflor när man fräser upp för att göra ny asfalt, eller bara en sådan enkel sak som att sopa vägbanan eller tillfälliga vägomläggningar.
Inget av detta tittas på ur ett MC perspektiv redan INNAN man genomför åtgärden.
vilket ger resultat som asfalt som ligger snett och gör att mcdäck vill klättra emedan bildäck inte har några problem.
längsgående fåror i avskalad asfalt vilket ger att man nästan inte har någon vägkontakt med MCdäck.
Detta fortsätter med många många fler exempel.

Faktum är att vv för ett antal år sedan hade en kampanj där man visade massor med filmer och bilder på trafikskadade. De visades upp på rastplatser, vägkrogar mm.
Hur stor var effekten?
Ja vi (vi tafikanter) körde lungare i ca 3mil eller nått sånt.. Sen hade hjärnan förträngt bilderna.
Enda verkliga fungerande sättet att göra något som fungerar det är att få folk att ändra värderingar och tankesätt om risker mm.

Just precis och hur kommer man åt det ?
Jo genom upplysning, utbildning, träning och repetition.

När det gäller vilka summor som satsats i nollvisionen så visst är det intressant...
Men det skulle sett mycket konstigt ut om vv skulle lagt sina pengar på att rädda stackars dumpade 15 åringar....
Precis, De pengarna kanske aldrig skulle kommit till vägverket utan skulle gått till annat exempelvis vård. Vägverket skulle aldrig fått pengarna för att de skulle gått till skolkuratorer istället. Detta kunde kanske sparat X liv om året.
om det nu var liv man ville spara. nu är det ju inte det. uppenbarligen.

Visst många fler dör av andra orsaker... Men det du gör nu är detsamma som skolbarn gör.
Du pekar på Olle och skriker: -Titta vilka stora öron Olle har. Bara för att ingen ska se hur stor näsa du själv har...

Nej det håller jag inte alls med om.
Jag säger att om vi nu fröken säger att alla skall spela fotboll så kan hon inte knyta ihop skosnörena på 3 av ungarna i ena laget.

Vägverket säger att de vill ha en nollvision men istället för att då skapa bättre förutsättningar för det skapar de situationer som är direkt livsfarliga för oss motorcyklister alternativt tar inte hänsyn till "oss" som grupp när de planerar och utför vår vägmiljö.

några exempel.
om de sätter upp ett vajer räcke både i mitten och på sidorna om vägen så påverkar det mina överlevnads chanser negativt.
Ändå är det JAG som är farlig enl deras påstående

om de ställer en stolpe så att den finns mitt i den sträcka där jag med störst sannolikhet kommer att åka av OM jag åker av, så påverkar även det mina överlevnads chanser negativt.
Ändå är det JAG som är oförsiktig enl deras påstående.

om de väljer att inte göra ordentliga vägbankar utan att det skvätter upp grus på vägen från dem så på verkar det mina överlevnads chanser negativt.
Ändå är det JAG som är oförutseende enl deras påstående.

Detta är bara några få exempel på att vägverket inte överhuvudtaget tänker på motorcyklar när de skapar vår trafikmiljö.
Säg då inte att en regskylt fram handlar om att rädda liv.
för det är bara skitsnack, det är inte alls liv det handlar om.
Använd då inte argument som X antal döda hit eller dit. för de har ingen relevans då de medvetet gör det farligare för mig att köra på vägen.

Vägverket kan inte med ena handen stå och peka finger mot oss MC åkare och säga ni är för farliga och med andra handen göra biafra lagningar med oljegrus som gör att vi som grupp får en ökad risk att köra omkull.
De kan inte skydda sig genom att säga "vi visste inte att det påverkade"
Det är deras skyldighet att veta det.
MC är inte ett nytt fordon i sverige, den har funnits ett bra tag.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Visst fattar jag det, att diskutera och kasta skit är bara roligt:tummenupp Det jag reagerar på är ju bara just det som du skriver, att det alltid finns värre saker, och det gör det ju. Det blir lite som i Monty Python sketcher där man stiger upp före man går och lägger sig för att sopa vägen med en tandborste, det finns alltid nåt värre.

Visst är det så, det finns alltid något värre, men vi måste sätta in pengar mm där de gör som mest nytta.
och det är just det här jag menar.
Det är väl klart att alla vill rädda liv. Den som säger något annat är väl kanske inte riktigt frisk.
Om du får X kronor att spendera på X eller Y
X ger vid handen att 300 liv sparas
Y ger vid handen att 50 liv sparas.
Vilket väljer du ?
När man presenterar det så är det ju ingen tvekan. eller hur ?
problemet är att idag gör vi tvärtom. vi "godkänner" att 1200 dör (som exempel) emedan vi säger stopp o belägg för de 400 som dör i trafiken.
Satsa pengarna där de gör mest nytta.

Det finns en "regel" som sämmer förvånansvärt ofta och det är 80/20
80 % av problemen kan man komma åt med 20% av kostnaden.
de sista 20% av problemen bär 80% av kostnaden.
kort sagt gördet enkla och effektiva först och se hur långt man kommer.

Hur ser vår statistik i sverige ut jämfört med övriga länder i världen.
vi får inte glömma bort att vi är människor.

Men jag vill faktiskt rädda liv, våra liv, vi som kör hoj, för dom liven kan påverkas. Jag kan inte tillföra nånting till en 15-åring som vill ta livet av sig. Jag kan inte argumentera mot det. Vad jag kan argumentera för är att vi har ett större ansvar än gemene man, och det ansvaret baseras just på att oavsett om vi har rätt eller fel i en olycka så är det vi som får pröjsa med våra liv, därför måste vi ta ett större ansvar vare sig vi vill det eller inte.

Klart som fan att du kan göra en skillnad för en 15 åring eller en 30 åring eller vem som helst.
Jag ser inte som du att det finns en värdeskillnad i någons liv huruvida de kör hoj eller inte och därmed tycker jag att det inte spelar roll vems liv som räddas. Jag är nog ganska övertygad om att du igentligen inte heller tycker det.

Det där men skrämselpropaganda har testats förut. Motormännens Riksförbund, VV och polisen (tror jag) körde en kampanj för flera år sedan där dem vinkade in trafikanter slumpvis och körde en flygande besiktning, tillsammans med en "utbildning" där dom visade äckliga bilder från olyckor, plus att dom hade en "älgbil" med sig. Dessutom har vi väl alla sett den lilla bilen med en RC30 instoppad i baksätet?

Sådana här saker funkar skitbra, vi blir skrämda och tänker till...i åtminstone 15 minuter innan vi har förträngt det. Vi människor förtränger automatiskt hemska saker, det ligger i våran överlevnad, så propaganda funkar inte tyvärr...

Därför skall vi kanske inte köra propaganda maskineriet utan låta folk få se vad som händer och hur det fungerar.
Hur många liv skulle sparas och hur mycket lidande skulle vi slippa om alla i sverige fick gå "förstahjälpen" utbildning vart 5e år ?
som ett exempel.
varför är det inte lagstiftat om första hjälpen kudde osv.
sådant skulle kunna rädda liv.

Att Regplåt fram på hojarna för att kameraskåpen skall kunna fota skulle rädda liv ser jag som icke troligt.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är många som klagar på dyra försäkringar på sporthojarna (jag själv inkluderad) men då är det många som försvarar det och säger att försäkringsbolag är företag som likt andra företag jobbar för att tjäna pengar och inte håller på med välgörenhet - helt rätt! Det blir dyrt om ngn skadar sig ordentligt och hojen blir skrot och då är det dyra personskadorna och inte det materiella. Nu diskuteras det bl.a att man vill sätta reg.plåt fram på motorcyklar för att "rädda skador och liv i trafiken" - precis som försäkringsbolagen så jobbar dem för att tjäna pengar och använder det som en ursäkt för att driva igenom vad dem vill - tjäna pengar på det och t.o.m kanske utnyttja sin makt:rolleyes: Det låter bra men det finns så mkt annat att göra istället för att minska olyckor och dödsfall - inte genom att sätta reg.plåt fram på hojen för vissa wheeelar förbi kamerorna med långfingret riktat mot kameran..

Det är inte "regskylten" fram som skulle rädda liv, utan i samband med ägandeansvar. Precis som beskrevs tidigare i tråden ang P-bot. Det är fordonet som får tex böter. Har ägaren lånat ut hojen är det dennes problem att kräva pengarna från den som lånade hojen.

Sen anser jag att det skulle vara fult med en skylt fram på hojen, men personligen skulle faktiskt lägga min röst på JA för ett sådant förslag om det inkluderade ett ägandeansvar.

Sen ska det vara extremt höga böter vid hastighetsöverträdelser där indragning av körkort finns till grund. Minst 20-30 tusen!

En otroligt intressant tråd --
-- men en aning förvirrande så jag bidrar

En del av oss kör som självmordskandidater tyvärr
Men sen är det så kul att köra fort och spännande

Jag tror att oftast så är en bil en starkt bidragande orsak till olyckan

Visst är andra trafikanter orsakande ibland, men jag skulle chansa på en väldigt minimal del. Detta pga av att jag tror att motorcyklisten till största del är orsakande pga sitt körsätt, dvs inte anpassa hastighet till lagar samt omgivning!

Vi hojåkare kör klantigt
och så tar vi en chans
och så klantar sig en bilist

Och det är fler bilister som kör ihjäl/skadar hojåkare än tvärtom

Detta anser jag vara helt fel!
Det är vi hojåkare som skadar/kör ihjäl oss själva mot bilisten.

Egentligen så måste ju myndigheterna göra nåt åt
dom som skadar sig i trafiken

Sen är det ytterst vårt ansvart
som någon sa innan
att inte glorifiera dom som kör riskabelt
men kör man som ett svin på rätt plats och tid
så kan det inte vara samhällsfarligt

Visst vi kan väl köpa en regplåt fram om
bilisterna lovar att blinka och använda backspeglar

Det finns ingen rätt tid eller rätt plats att gasa på allmän väg!
 

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Leksand
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Men milde tid... gör en stor jävla raksträcka med vadderade kanter av hela världen då,utan bilister och fartkameror. Saker och ting ser väl ut som de gör eller? Inte fan kommer VV att bryta upp en hel väg för att flytta på ett snorhalt brunnslock. Och jag antar det finns rätt många.

Allt för att vi ska kunna köra i 100 utan att åka ikull där det är 30 eller?

Dessutom om nu vv skiter i oss vilket jag inte tror på,så får väl dom som inte har sylt innaför pannbenet tänka på sig själv,tex att det kan finnas grus,brunnslock osv en bit in i kurvan....

Har aldrig blivit fotad av en kamera och har inte för avsikt heller,finns klart lämpligare ställen att köra fort på.

/Heja Ezzo
 

Nicotin

Guest
undrar igentligen vad en nummerskylt fram el om dom skulle fota regplåten bak dvs ägaransvar osv ska göra för nytta då många skiter i regplåten helt och hållet.:va

jag tror att man kommer längre att anpassa vägnätet och omgivningen..i alla fall om man vill få ner olyckorna och dödsolyckorna


vi är alla mer el mindre adrenalin knarkare..:D
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Ungefär lika dumt som att det skulle vara ägarens fel om någon trillar i dennes pool och drunknar för att ägaren inte har täckt över den.
Det är ingen annan som har något där å göra, punkt.

Men precis så är det, har du inte täckt polen eller har staket med grind till den så blir du skyldig om någon trillar i o drunknar.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Men precis så är det, har du inte täckt polen eller har staket med grind till den så blir du skyldig om någon trillar i o drunknar.

Likaså om din hund som är placerad i en låst hundgård biter ett barn som tagits sig in i hundgården.. Då är det du som hundägare som bär ansvaret....
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10

Nu är det ju ändå så att det går även in pengar i vård mm.
Så den delen får en beskärd del av kakan den med.

VV har också fått göra stora besparingar. Precis som det snålas in på vård, skola mm.

Nollvisionen var en vision där mc'n ej fans med.
Man talar där om att man som passagerare, förare.... Ska klara ett visst krockvåld utan att bli skadad. Exakta formuleringen kommer jag inte ihåg. Men det var nått liknande iaf....
Därför har man byggt vägar mm med vajerräcken och liknande. Och det fungerar för tex bilar. Men ej för motorcyklar...

Personlign tycker jag istället att hela debatten om vajeräcken är konstig och snedvriden focus....
Kolla vart det sker mc-olykor.... Inte är det på motorvägar med vajeräcken.
Vi har några fåtal mc-olyckor som händ där.
Var händer olyckorna om vi nu ska dra det dit...

Jag kan inte se hur olyckorna skulle påverkas av skylt fram på hojen på något sätt.. Orsaken till att de vill ha skylt fram på oss är ju för att kunna sätta fast oss när vi kör för fort.
Men om ingen mc kör för fort förbi en kamera... Ja då tappar de ju hela argumentet. Och vi får en mindre byråkratisk strid att kämpa...
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Jag kan inte se hur olyckorna skulle påverkas av skylt fram på hojen på något sätt.. Orsaken till att de vill ha skylt fram på oss är ju för att kunna sätta fast oss när vi kör för fort.

Precis, och då är det som vanligt pengarna som styr - inte att mc-förarna ska köra mkt långsammare för att öka sin egen säkerhet:tummenupp . Att få in böter för fortkörning är ett ganska enkelt sätt för dem att tjäna pengar helt enkelt - svårare än så är det inte. Varför kör polisen ibland "razzior" en sen söndagkväll utanför en korvmoj egentligen - jo det är enorma summor pengar som kan ticka in på diverse småbrott - inte att huvudsakligen öka säkerheten för sig själv och andra trafikanter..
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag kan inte se hur olyckorna skulle påverkas av skylt fram på hojen på något sätt.. Orsaken till att de vill ha skylt fram på oss är ju för att kunna sätta fast oss när vi kör för fort.

Precis, och då är det som vanligt pengarna som styr - inte att mc-förarna ska köra mkt långsammare för att öka sin egen säkerhet:tummenupp . Att få in böter för fortkörning är ett ganska enkelt sätt för dem att tjäna pengar helt enkelt - svårare än så är det inte. Varför kör polisen ibland "razzior" en sen söndagkväll utanför en korvmoj egentligen - jo det är enorma summor pengar som kan ticka in på diverse småbrott - inte att huvudsakligen öka säkerheten för sig själv och andra trafikanter..

I dagens samhälle är straffet för säg 30km/h överträdelse något de flesta har råd med, samt att chansen att åka fast är minimal. Resultatet blir att fler kör för fort.

Minskar man chansen att klara sig ifrån straff genom att ha en regskylt fram samt ägandeansvar så att fartkameror kan registrera motorcykeln så kommer den större massan att sänka hastigheten.

Ökar man sedan beloppet på böterna:
5000:- för dold/saknar regskylt.
3000:- för 1 -> 10km/h
5000:- för 11 -> 20km/h
10000:- för 21 -> 32km/h
1000:- per km/h över 32/km

Helt plötsligt hade det inte vart värt att köra för fort, vilket hade resulterat i att hastighetsöverträdelsen hade minskat drastiskt!
Sänkt hastighet medför färre allvarliga olyckor samt ökar chansen att kunna förhindra en olycka.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Orsaken till att de vill ha skylt fram på oss är ju för att kunna sätta fast oss när vi kör för fort.

Ett väldans tjat om att köra för fort, kameror etc., vad ska dom göra åt det ökande antalet drogade förare i trafiken?, kameror lär ju inte bita på dom.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top