Redskap för små raska äventyr

Jag vet inte om jag ska blogga vidare om cykeln eller bara låta det vara. För egen del tycker jag att det är skönt att kunna gå tillbaka och se vad som hände och inte bara lita på det rosaskimrande minnet.
Som jag avhandlat i en separat tråd har jag haft elektriska problem. Det kom en varning på skärmen och ett besök på Din MC för en bunt tusenlappar verkar ha löst det.
När de ändå hade cykeln inne fick de montera värmehandtag. Ett besök till blev nödvändigt för att aktivera dem också...

Som med alla mc jag har haft känns sittdynan för klent vadderad. Redan efter ett par timmar får jag lust att kliva av enbart på grund av det.
Det är dumt när jag brukar komma 35-40 mil på en tank.
20250622_161802(1).jpg
Det där är resultatet av att jag var gubbgrinig och bara puttrade hem från macken.
Min storebror försöker köra snålt och kontrade med 5,5 liter på 27 mil. Han har förstås bara 7 kW.

Det är hysteriskt roligt att åka på grusväg med för mycket effekt, åtminstone så länge det är någorlunda vägliknande.

Jag vet inte om jag ska blogga vidare om cykeln eller bara låta det vara. För egen del tycker jag att det är skönt att kunna gå tillbaka och se vad som hände och inte bara lita på det rosaskimrande minnet.
Som jag avhandlat i en separat tråd har jag haft elektriska problem. Det kom en varning på skärmen och ett besök på Din MC för en bunt tusenlappar verkar ha löst det.
När de ändå hade cykeln inne fick de montera värmehandtag. Ett besök till blev nödvändigt för att aktivera dem också...

Som med alla mc jag har haft känns sittdynan för klent vadderad. Redan efter ett par timmar får jag lust att kliva av enbart på grund av det.
View attachment 517729
Det där är resultatet av att jag var gubbgrinig och bara puttrade hem från macken.
Min storebror försöker köra snålt och kontrade med 5,5 liter på 27 mil. Han har förstås bara 7 kW.

Det är hysteriskt roligt att åka på grusväg med för mycket effekt, åtminstone så länge det är någorlunda vägliknande.
Det är väl KTM:en? De har s.k. "ergo" sadlar som tillbehör och till rimligare kostnad än ex. Wunderlich sadlar till BMW. Trist att många tillverkare monterar en erkänt obekväm sadel så att de sedan kan kränga en dyr bekväm sadel - men, så funkar det idag.

View attachment 517729

Synd att vi män inte verkar kunna kompensera en hård sadel med kalorier.
Har ätit som fan i vinter, men röven är fortfarande platt och benig, däremot är buken lite mer som en utanpåliggande gel-sadel.
Skit också…

Skönt med ett förslag som låter rimligt!
Det där stämmer i min ingenjörshjärna.

Förutom att man aaaaaaldrig lägger kroppsvikt på armarna… #höftböj

Det är ju därför Rossi och grabbarna är 147 cm långa och väger 50 kilo, de ligger på tanken och besväras inte av knävinkel.

Med vänlig hälsning,

Idag visade färddatorn 5,3 så jag körde väl oekonomiskt.
Visst är det en 1290 du åker runt på? Är det en R eller S? Hur är sadel höjden, skulle det funka för en vertikalt handikappad med i bästa fall 32" i inseam (en bra dag)

Visst är det en 1290 du åker runt på? Är det en R eller S? Hur är sadel höjden, skulle det funka för en vertikalt handikappad med i bästa fall 32" i inseam (en bra dag)
Jag kör en T (lika höjd som S) med en enkel sänkning som ger ca 3cm lägre sadel.
En progressiv bakfjäder och sedan sänkt i gaffeln.
173cm och kommer ner bra med fötterna.

Jag har en S 2019, vet inte om de senare är annorlunda. Det står 32 i byxorna jag har på mig för stunden. Jag är ungefär 73-1/4" lång totalt.

Back