Redskap för små raska äventyr

Så här långt känns det helt rätt med KTMen. Motorgången är inte direkt harmonisk och ljudet påminner om kompressorn i garaget, men det händer åtminstone något när man vrider på gasen. Jag har lärt mig att toggla mellan sport och offroad när underlaget inte håller emot. Det blir lite ryckigt med assistansen av antispinn om man har sportläget och passerar lösare grus. Med offroadläget tappar den inte greppet lika lätt.

Skönt med farthållare om vägen är för rak en stund.

Så här långt känns det helt rätt med KTMen. Motorgången är inte direkt harmonisk och ljudet påminner om kompressorn i garaget, men det händer åtminstone något när man vrider på gasen. Jag har lärt mig att toggla mellan sport och offroad när underlaget inte håller emot. Det blir lite ryckigt med assistansen av antispinn om man har sportläget och passerar lösare grus. Med offroadläget tappar den inte greppet lika lätt.

Skönt med farthållare om vägen är för rak en stund.
Så länge du har kul. Det låter som en riktigt automatiserad hoj det där. Dröjer väl inte länge innan det kommer självkörande hojar ;)

OT. Varför är en sådan mast inte inhägnad?

bfb5bec55e318798850c71b2a98bff9f.jpg

55970c460df1832ac4c35f1216a1df87.jpg

41c80f215b7ed1ffb456f12dfa7b60a1.jpg

Ibland gör de det ännu enklare för sig… eller rättare sagt för andra.

Mvh

Jag har kört ungefär 100 mil med KTMn nu och inser att min körstil kommer kosta bakdäck. Det är inte slut än, men det är läge att börja fundera på vad man ska ha. Jag försöker runda av det med hårda gaspådrag mitt i kurvorna.
Förbrukningen av bensin förvånar mig. Om trippmätaren stämmer är jag under halvlitern.

Den enorma framrutan var ett bra lyft. Det bullrar mer än på en naken cykel, men i regnet igår blev det inte alls lika obekvämt som på det jag haft tidigare.

Jag har kört ungefär 100 mil med KTMn nu och inser att min körstil kommer kosta bakdäck. Det är inte slut än, men det är läge att börja fundera på vad man ska ha. Jag försöker runda av det med hårda gaspådrag mitt i kurvorna.
Förbrukningen av bensin förvånar mig. Om trippmätaren stämmer är jag under halvlitern.

Den enorma framrutan var ett bra lyft. Det bullrar mer än på en naken cykel, men i regnet igår blev det inte alls lika obekvämt som på det jag haft tidigare.
Jag är sällan under 0,6. 🫣
Kör sedan längre på Pilot Road (nästan bara asfalt).

Hade 3 Ktm 1290 och körde dem sammanlagt ca. 8000 mil. Snittade mellan 0.58 - 0.64 liter/mil.

Jag tror att ni plöjer mer motorväg med packning på än jag gör. Igår hade jag kört 39,5 mil sen tankning och fick i 18,9 liter.

Instrumentpanelen visar oftast 4,9-5,0.

Jag tror att ni plöjer mer motorväg med packning på än jag gör. Igår hade jag kört 39,5 mil sen tankning och fick i 18,9 liter.

Instrumentpanelen visar oftast 4,9-5,0.
Tror inte att färddatorn stämmer. Men om den gör det, grattis till en enhörning :) :tummenupp
Om du kör i princip laglig fart kan det stämma. Tror jag, har aldrig riktigt provat...

Tror inte att färddatorn stämmer. Men om den gör det, grattis till en enhörning :) :tummenupp
Om du kör i princip laglig fart kan det stämma. Tror jag, har aldrig riktigt provat...
Jag har inte kört på 110-väg ännu, men jag kan ha varit över den hastigheten någon gång. Snittfarten brukar vara runt 70.

Använder man effekt drar det mer bränsle. Gammal regel.

Jag för bok över tankningar och sträckan däremellan vilket ger hyfsat rätt statistik.

Ser ut såhär för fordon jag sålt:

108f488d7d15afed358e003638afd9c0.jpg

Nuvarande R1250GSA snittar 0,52 över de 1650 mil jag hittills kört den. F800S har dragit 0,42 men en stor del av milen är avrostning, KNIX och Gelleråsen. Brukar hamna kring 0,3 vid vanlig landsvägskörning.

Med det sagt så tror jag att KTM-en vid liknande körning som R1250GSA ligger ungefär på samma nivå; det har i tester visat vara en rätt snål maskin i förhållande till effekten. Ducati V4 däremot, den ligger 1,5 dl högre under jämförliga förhållanden i alla tester jag läst.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag är egentligen inte så intresserad av förbrukningen, men eftersom det står en siffra framför näsan på mig så har jag jämfört mängden soppa med kilometer och det är åtminstone nära sanningen.
Framförallt är det skönt att kunna köra 40 mil utan att behöva fundera över var man kan köpa bensin.

På vätskedrivna bilar envisas jag med att skriva upp vad det kostar. Det är en vana jag fick av min pappa för att kunna se om något är fel. Börjar förbrukningen dra iväg är något inte som det ska. Efter några tusen mil kan man se ett snitt, men på en tank kan det slå hur som helst.
För drygt 20 år sen åkte jag BMW M5 -89. Som lägst drog den 0,9 och som mest 4,0 mellan två tankningar. Landsväg vs bana

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti