R1 och R6-tråden!

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Om du skulle jämföra de beläggen mot orginal (om du har kört på såna förstås...), vad är skillnaden då? Jag körde bara orginal, t.o.m. när jag tävlade, och vill veta vad jag ev missat.

Andra får naturligtvis också svara. :)

På Rettan har jag bara kört med 1375 och tycker att de funkar bra...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det initiala bettet och den kraft du behöver lägga för önskad bromskraft, ju mindre kraft desto högre precision.

Dock behöver man bromsa in sig på dom de första varven så man inte slår runt första sena bromsningen när dom blivit varma, anlägger du samma kraft på ett par nya varma 1375 som ett set som är halvslitna eller original så går du runt.....

Nu är ju bara 1375 bra kanske ett race eller så sen går dom ner sig fort, jag körde nästan 4säsonger på dom men var tvungen att byta minst 3 gånger/säsong för dom går ner sig så fort och då körde jag dom ändå långt över vad jag ville enbart av ekonomiska skäl, egentligen skulle jag velat haft nya inför varje race.
Bromsverkan blir sämre och kraften du får anlägga är därför större och då minskar ju precisionen, man blir tröttare i handen och får därmed ännu sämre precision.....ond cirkel alltså.

Men dom är snälla mot skivorna, har mina original än. :)

Finns bättre men de kostar ju lite till, 2400 för de TRW jag har nu men efter denna säsongen känns de lika bra som när jag monterade dom, dock kostar ju 3set 1375 lika så....

Sen får man göra samma när man byter till TRW annars så slutar det illa, den kraft du behöver på dom är inte i närheten av den du behöver på ett hyfsat set 1375 så när de blivit varma så Nyper det!
Första, kalla bromsningarna är som slitna 1375, när de börjar bli varma är de som nya 1375 och racevarma så tar det stopp! Blev några resor på escapen när jag försökte lära mig efter jag nästan slagit runt och fått släppa........

Jag bytte när jag överhettade mina original, spännande att bromsa "utan" bromsar på varv 3......utan bromsar innebär ju inte att bromsarna försvann då men när man förväntar sig en retardationskraft när du tar i greppet och den är avsevärt lägre så känns det som bromsarna är borta när man bromsar så sent det "går"
Kändes som fett på skivorna och det hjälpte inte att klämma hårdare, skivorna var blå när jag kom in, 1375 löste det problemet sen höll jag fast vid dom till i år då jag bytte på rekommendation från konkurrenter.

Ed. ska du köra gata rekommenderar jag original dock, det är de som funkar bäst i den miljön då de värms snabbt och inte kyls av, 1375 behöver några bromsningar för att bli varma och kyls snabbt så du vet inte vilken bromskraft du behöver anlägga för att få stopp på hojen om du inte kör "banaktivt" och de håller för rätt högt tempo på bana med.

Det var en grundlig recension, tackar!
Orginalbeläggen är lite "svenne-belägg funkar till allt utan att överraska", den känslan har jag iaf.

Har du inte löst detta så ta ner servicemanualen, där har du hur man går in i serviceläge via instrumentet så du kan justera spjället, det går då att ställa det i ändläge och du har noterat vilket spel det ska vara då. :)

Tror vi fått till det där nu. Det som fattas är en provkörning för att känna så det inte är helgalet, men det får tyvärr vänta några månader. :crash
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Blinkers...
Skulle någon ha lust att plåta sin R6 -06-07 med orginalblinkers där blinkersarmarna går in i frontkåpan?
Undrar om org.blink. kräver såna täckbrickor som miniblink ofta har, eller om det bara är armarna som fyller ut hålet?

En bild, snäälla..? :Bugar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Blinkers...
Skulle någon ha lust att plåta sin R6 -06-07 med orginalblinkers där blinkersarmarna går in i frontkåpan?
Undrar om org.blink. kräver såna täckbrickor som miniblink ofta har, eller om det bara är armarna som fyller ut hålet?

En bild, snäälla..? :Bugar

Problemet löst!
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Nån som provat helibars clip ons? Jag e lång o hade gärna kommit upp lite med axlarna. O dom verkar Mest vettiga med skruven som passar i kronan o fäste till styrdämparn på min.
Gillar inte tanken riktigt med clipons man bara fäster i gaffelbenet.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Kan man byta ner sig från r1 till r6?
Har funderingar på o byta. Har inte kört nån i 600 klassen.
Kört dom flesta typer av hojar. Haft många till o med.
Men förutom det uppenbara som motorn mellan r1 o r6 som jag redan fattar. Känns dom lättare o mer snabbstyrda?
Kör nerdrevat idag o effektblås. O e inte omöjlig på o ha mer hästar/vrid.
Men hur är r6an jämfört?
 

Mr:Dark

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Västerås
Hoj
Letar ny hoj! Mv Agusta F3 675, Honda CBR 600RR, Yamaha R6 -99
Som det pucko jag är har jag lyckats köpa fel däck fram till min R6 -99.
Köpte 120/70 och det ska tydligen vara 120/60 kan jag köra på det ändå?
Ser ut att bli väldigt tight.
Ja, jag är en rookie! :lol
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Som det pucko jag är har jag lyckats köpa fel däck fram till min R6 -99.
Köpte 120/70 och det ska tydligen vara 120/60 kan jag köra på det ändå?
Ser ut att bli väldigt tight.
Ja, jag är en rookie! :lol

Du kan köra med det men beroende på vilken däckmodell det är så kan det skrapa i skärmen. För att få samma köregenskaper som med 120/60 så bör du sänka frontänden lite i gafflarna. Det finns en beräkning för det men den kan jag inte. Googla, det finns mycket info.
 

Mr:Dark

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Västerås
Hoj
Letar ny hoj! Mv Agusta F3 675, Honda CBR 600RR, Yamaha R6 -99
Du kan köra med det men beroende på vilken däckmodell det är så kan det skrapa i skärmen. För att få samma köregenskaper som med 120/60 så bör du sänka frontänden lite i gafflarna. Det finns en beräkning för det men den kan jag inte. Googla, det finns mycket info.

Tusen tack för svar! :tummenupp
Det skrapar inte i men det är som sagt väldigt tight.
Tror det är för lite luft i däcket så det kanske skrapar i när det väl är rätt tryck!
Jag får fråga internet angående beräkningen!
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Klurar på en r6a (2003) på blocket. Den har gått 3800mil. Jag har frågat internet avseende r ventilerna ska justeras men inte fått svar. Någon här som vet? Eller är det så att det görs vid behov?
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Kan man byta ner sig från r1 till r6?
Har funderingar på o byta. Har inte kört nån i 600 klassen.
Kört dom flesta typer av hojar. Haft många till o med.
Men förutom det uppenbara som motorn mellan r1 o r6 som jag redan fattar. Känns dom lättare o mer snabbstyrda?
Kör nerdrevat idag o effektblås. O e inte omöjlig på o ha mer hästar/vrid.
Men hur är r6an jämfört?

Jag har R6 09 och den är högre än R1 men man sitter thigtare ändå på R6. Har bara prov kört En R1 05 men den kändes som ett skepp jämförelsevis. Han som har R1 kör mycket bana och säger om han vore lite mindre till storleken skulle han lätt köra på R6.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Klurar på en r6a (2003) på blocket. Den har gått 3800mil. Jag har frågat internet avseende r ventilerna ska justeras men inte fått svar. Någon här som vet? Eller är det så att det görs vid behov?

26000 miles = 4000 mil som på de flesta Yamaha. Det är dock kontroll och man justerar bara vid behov. Oftast behövs det inte.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag sålde min R1:a igår, snyft! Så nu får man köra R6:a istället :banana
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top