R1 och R6-tråden!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag undrar om det är nån som vet om det skiljer på framlyktan på en R6 om den är från en hoj som är såld där man har vänstertrafik eller om det bara är en inställningsfråga? Jag köpte nämligen en framlykta från England och märkte igår när jag körde på natten för första gången att folk blinkade på mig och lyset lyser lite konstigt. Lyktorna är ju klara så jag antar att man får justera dom bara men kunde inte hitta nån klar info om det på nätet.
 

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
Söker allt möjlligt inför vintreprojektet..
Fotpinnar, avgassystem, broms och kopplingsgrepp, fläskiga bromsok 6-kolvs osv.

Men det som känns mest aktuellt är ramskydd i kolfiber och motorkåpor i samma material! Vet att det går att köpa nytt men det är en nödlösning..

Undrar även om någon kan tipsa mig om någon kul drevning som gre mig lite bättre axx?

Mvh Karl-Magnus
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag undrar om det är nån som vet om det skiljer på framlyktan på en R6 om den är från en hoj som är såld där man har vänstertrafik eller om det bara är en inställningsfråga? Jag köpte nämligen en framlykta från England och märkte igår när jag körde på natten för första gången att folk blinkade på mig och lyset lyser lite konstigt. Lyktorna är ju klara så jag antar att man får justera dom bara men kunde inte hitta nån klar info om det på nätet.


ja, det skiljer på ljubilden.
och det går inte att ändra, så du får köpa ny strålkastare

vä.jpghö.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När man sätter dit kraschpuckar på en R6 -06, tar man då bort "Boss engine mount", 6 och 7 på bilden? View attachment 432602
http://www.yamahapart.com/oemparts/a/yam/50045b18f8700209bc793fc4/frame

På min -06 tog jag bort kraschpuckar med tillhörande bultar och sålde. Och nu när jag, fyra månader senare, skulle beställa nya bultar, kommer jag inte ihåg om engine mount satt kvar, eller om de följde med när vi lossade bulten. Hojen står så inpackad att jag inte kommer åt att titta heller. :huvet
Enligt lokale handlarn kostar de 1000 spänn, känns som jag vill undvika det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Tänkte skaffa en växelindikator till min retta. Men vet inte vad jag ska köpa. GPT har ju en för 1200kr ca. Sedan florerar ju det på e-bay. Allt från 250kr till över tusenlappen. Ser ingen skillnad på dom och beskrivningarna lämnar mer att önska. Vad består kitet av? Kan man anta att dom som kostar 250kr saknar något, givare eller vad det nu kan tänkas vara, eller är dom motsatsen till plug and play. Kan inget om motorer eller teknik. Jag är pilot inte mekaniker. Någon som har erfarenhet av dessa e-bayprylar?

Drop a gear and dissappear!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
ja, det skiljer på ljubilden.
och det går inte att ändra, så du får köpa ny strålkastare

View attachment 432070View attachment 432071

En liten uppdatering på detta. Jag fick tag i en lykta från en svensk hoj. Jämförde den med den engelska och de är fan identiska. Samma nr och allt på dom, allt är likadant förutom en sak, det sitter en kabel på högersidan som jag inte vet vad den går till. Den har knappast något med ljusbilden att göra dock så troligtvis är lampan bara justerad annorlunda för att ge en annan ljusbild.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tänkte skaffa en växelindikator till min retta. Men vet inte vad jag ska köpa. GPT har ju en för 1200kr ca. Sedan florerar ju det på e-bay. Allt från 250kr till över tusenlappen. Ser ingen skillnad på dom och beskrivningarna lämnar mer att önska. Vad består kitet av? Kan man anta att dom som kostar 250kr saknar något, givare eller vad det nu kan tänkas vara, eller är dom motsatsen till plug and play. Kan inget om motorer eller teknik. Jag är pilot inte mekaniker. Någon som har erfarenhet av dessa e-bayprylar?

Drop a gear and dissappear!

De för 2-300 spänn är en indikator som får sin signal via magneter medans de dyrare kopplas in i hojens system och lär sig växlingarna via varvtal och lite annat. Rent konkret kan man säga att båda gör sitt jobb men det är en mardröm att ställa in de med magneter medans de andra bara monterar man, kör motorn lite och sen är de klara. Jag har använt Acumen Dg4 och Dg8 och de har båda fungerat jättebra. Tror dock att de inte säljs längre.
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Min kopplingskorg (R1) är sliten/har jack i sig. Har bytt alla lameller inkl stålringarna. Kopplingen tar som den ska, driver inte på tomgång. Det rasslar en del i friläge. Kan jag köra vidare med detta? Vad kan hända? Många fulrenoverar sina korgar, dvs slipar bort jacken vad jag förstår i stället för att byta korgen. Vad blir effekten av detta? Varför kommer ens jacken från början? Jag är pilot inte meck så jag får lämna bort alla dyra jobb hela tiden och ställa pinsamma frågor i det här forumet :mad:
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vad kör du med för olja i hojen? Polarens 04 rasslade duktigt med motul v300 men va knäpptyst med 20-50 delsyntet.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Tjena,

Hjälper en vän med hans R6 -99.
Hojjen börjar bluddra och tappar kraft när den blir varm, tillslut dör den. Den fungerar när den är kall.
Har kollat TPS och den ligger rätt enl. varvräknare (inbyggda diagnosverktyget).

Någon som har några tips? :)

Tack!
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tjena,

Hjälper en vän med hans R6 -99.
Hojjen börjar bluddra och tappar kraft när den blir varm, tillslut dör den. Den fungerar när den är kall.
Har kollat TPS och den ligger rätt enl. varvräknare (inbyggda diagnosverktyget).

Någon som har några tips? :)

Tack!

1# byt stiften

2# kolla värmen på grenrören om den avtar på någon cylinder, tecken på kassa stift/tändspole

3# ryker den vitt ? kanske spricka i topp, som vidgar sig vid värme & då släpper in vatten i förbränningsrummet.

kolla om kylarvätskan minskar, alternativ ett kompprov.
komptestare finns att hitta på biltema för mindre pengar
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Finns det något lätt avgassystem/ljuddämpare som klarar bullerkrav med GOD marginal?
Åker original idag och det duger som sådant men vad jag vet så ligger man ändå farligt nära gränsen på t.ex Anderstorp (kanske t.om över fast de var hyggliga?)

R6 2007
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Finns det något lätt avgassystem/ljuddämpare som klarar bullerkrav med GOD marginal?
Åker original idag och det duger som sådant men vad jag vet så ligger man ändå farligt nära gränsen på t.ex Anderstorp (kanske t.om över fast de var hyggliga?)

R6 2007

Kör du med eller utan kat? jag har http://www.mecadata.com/26968-thickbox/echappement-akrapovic-yamaha-yzf-r6-10-13-smy6so6t.jpg med katen kvar och har klarat alla svenska banor(dock inte kör just anderstorp men kuntsorp och sviestad, Arlanda som är kända för att vara lite kinkiga på ljud.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top