Quickshift, bra eller dåligt?

Och i vilka klasser får man nu ha det då? Eller rättare sagt, vilka får man inte ha det :)

Last edited:
Ok! alltså tillåtet i alla Rookieklasser. låter bra :)
I Rookie-klasserna får du i princip köra med vad som helst så länge du inte använder turbo, kompressor eller lustgas. Grundtanken är att man som rookie ska kunna köpa hojar från de andra klasserna utan att få problem med att hojen är för trimmad eller har fel komponenter. Finns rookie-hojar som har 190 bakhjulshästar! :)

Grundtanken är att man som rookie ska kunna köpa hojar från de andra klasserna utan att få problem med att hojen är för trimmad eller har fel komponenter. Finns rookie-hojar som har 190 bakhjulshästar! :)

Dyraste racehojen under säljes är en rookie 1000 cykel med kolfiberhjul och en massa annat godis. Vill man vara värst i depån finns där inga genvägar...

Vad jag kan se i reglementet är det okej i Rookie-klasserna men inte i SST, SS eller Superbike.

Stämmer så vitt jag vet också, kolfiber är bara tillåtet i rookie och GP125/250. Kan tyckas lite overkill att ha köpt sådana fälgar för rookieracing men vill man vinna så.

Stämmer så vitt jag vet också, kolfiber är bara tillåtet i rookie och GP125/250. Kan tyckas lite overkill att ha köpt sådana fälgar för rookieracing men vill man vinna så.
Vad kostar ett par magnesium eller kolfiberfälgar nya?

En liten rättning från min sida, det är okej att köra med kolfiber i klasserna jag nämnde om de sitter på hojen som original (dvs att hojen är homologiserade med dem).

Vad kostar ett par magnesium eller kolfiberfälgar nya?
..

Lite grovt räknat så ligger väl priserna på magnesium runt 20k och kolfiber på runt 30k. Beror mycket på vilket märke och var man köper såklart.

På en 1000cc gör kolfiberfälgar ca 4-6km/h högre toppfart och ca 0,5-1sek bättre tider runt en bana på runt 3-4km. Vikten är rätt nära hälften mot org.

På en 1000cc gör kolfiberfälgar ca 4-6km/h högre toppfart och ca 0,5-1sek bättre tider runt en bana på runt 3-4km. Vikten är rätt nära hälften mot org.
Så där får du inte skriva, nu börjar det ju klia i fingrarna direkt :D

Men om qs mot all förmodan skulle slita på lådan, av det ja läst i denna tråd så verkar det inte slita något på lådan, men om det nu skulle göra det så finns det ju dem som får betalt för att göra nya delar.

Men om qs mot all förmodan skulle slita på lådan, av det ja läst i denna tråd så verkar det inte slita något på lådan, men om det nu skulle göra det så finns det ju dem som får betalt för att göra nya delar.

Om man ska få onormalt slitage så ska man nog ha ställt in en för kort brytartid på sin QS. Så att tiden den bryter på är kortare än vad växellådan hinner byta växlar på. Då kommer full belastning på lådan på fel tidpunkt.

Jo, men de har väl brytaren på styret? Får man inte ha den modellen i sst600 också?

Hm.... ingen aning! "Brytare på styret"??? Är det en dödare helt enkelt?
Information!!! Please.

Och gör det på ett himla trevligt sätt dessutom. Smeker in växlarna.

Fast du bör kanske förtydliga med att solenoiden är burken under knävecket och knapparna är det alufärgade vid handtaget.

Hur funkar detta? Och får jag ha det i stk600?

Last edited:
Hm.... ingen aning! "Brytare på styret"??? Är det en dödare helt enkelt?
Information!!! Please.

Hur funkar detta? Och får jag ha det i stk600?

Ja det är i princip en dödarknapp på styret.

Reglerna förbjöd endast tändningsbrytare som var fotmanövrerade så man byggde mer eller mindre avancerade varianter av dödarknappar. Har funnits en del varianter där du trycker på knappen och sen bryter den tändningen en fast tid precis som om du gjorde det med foten.

se bild, knappar på styret som styr tändbrytare och solenoid, växlar på några millisekunder :)

OK.... men om det bara är en sorts dödare vad gör då solenoiden som R2 har med på bild i inlägg nr 29?

Tror inte man får ha någon form av QS i STK? Var väl bara i SS man kunde gå runt den regeln genom att använda en knapp på styret.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing