Quickshift, bra eller dåligt?

QS är väl ändå det absolut sista man köper, när allt annat är köpt. M.a.o om man har en hel del pengar över man inte vet vart man ska göra av. Det är ju på sin höjd trevligt, det man tjänar i tid med QS är nästintill försumbart. Är man elit på högsta nivån förstår jag iofs att man investerar i allt som kan ge minsta förbättring.

Dessutom har man skaffat ytterligare en pryl på hojen som kan strula.

QS är väl ändå det absolut sista man köper, när allt annat är köpt. M.a.o om man har en hel del pengar över man inte vet vart man ska göra av. Det är ju på sin höjd trevligt, det man tjänar i tid med QS är nästintill försumbart. Är man elit på högsta nivån förstår jag iofs att man investerar i allt som kan ge minsta förbättring.
Jag har en bekant som tävlade ett par gånger i Rookie 1000 förra året och som har en hoj med QS (den satt på när han köpte hojen). Han menade att det vart en märkbar skillnad, speciellt på rakorna.

Smaken och åsikterna är som vanligt som baken, en del är tvärsäkra på att dom behöver mer hästkrafter (dom flesta) trots att man inte bemästrar dom man har. En del vill ha dyra lättare delar på sin hoj och andra är bergsäkra på att det går att bli snabb på 2 år gamla sulor som är slut,osv-osv, det som enligt min mening ( ingen alena rådande sanning) ger mest pang för pengarna är att jobba med fjädring och chassi, till att börja med att lära sig att förstå hur det funkar (inte så lätt) det är nästan gratis också.

köpte en powercomander holeshot från amerika. gör skojj .men på min 22år gamla hojj hängde inte armana till scangerooden med utan dom pillade ur stiften som står på tummstocken

Jag har en bekant som tävlade ett par gånger i Rookie 1000 förra året och som har en hoj med QS (den satt på när han köpte hojen). Han menade att det vart en märkbar skillnad, speciellt på rakorna.

Märkbart? Plockade han bort QS, och gjorde en test på varvtider? Eller hur menar du? Du sparar kanske 1/100 på rakorna, så det jag undrar är mest var den märkbara skillnaden fanns? I WSBK/GP kan jag förstå dess fördelar men i Rookie race.....nä.

Mvh//ZS

Beror väl också lite på vad för hoj man sitter på. Sukkorna har jäkla fina lådor och där finns inte mycket tid att spara - sätt lite press på växelföraren strax innan det är dags att växla, håll fullt, blippa till med gasen och nästa växel är i. Går på en bråkdel av en sekund och det är knappt man känner det. En lite äldre R6 kan vara en annan femma.

R2:s knapp/solenoidlösning är annars jäkligt trevlig.

Märkbart? Plockade han bort QS, och gjorde en test på varvtider? Eller hur menar du? Du sparar kanske 1/100 på rakorna, så det jag undrar är mest var den märkbara skillnaden fanns? I WSBK/GP kan jag förstå dess fördelar men i Rookie race.....nä.
Mig veterligen testade han inte utan QS men han menade att det var en märkbar skillnad på rakorna att kunna hålla stumt.
Ingen större idé att jag spånar mer om hans åsikter, återger bara vad han berättat för mig.

Ursäkta en obildad, vad är en solenoidlösning - och vad är det bra för?

Mvh//ZS

se bild, knappar på styret som styr tändbrytare och solenoid, växlar på några millisekunder :)

Bifogat

• gearsandshit.jpg
    gearsandshit.jpg
    44 KB · Visningar: 373
se bild, knappar på styret som styr tändbrytare och solenoid, växlar på några millisekunder :)
Och gör det på ett himla trevligt sätt dessutom. Smeker in växlarna.

Fast du bör kanske förtydliga med att solenoiden är burken under knävecket och knapparna är det alufärgade vid handtaget.

Ey, good news! Det kan hända att en firma i din omedelbara närhet inom kortkommer att erbjuda dig kanonfina quickshifters till ett riktigt bra pris. De duger åt Stiggys VM-team och då duger de åt dig :)

Ey, good news! Det kan hända att en firma i din omedelbara närhet inom kortkommer att erbjuda dig kanonfina quickshifters till ett riktigt bra pris. De duger åt Stiggys VM-team och då duger de åt dig :)
Fan också, känner på mig att jag kommer ha en sån där onödig pryl på hojen innan sommaren är slut :gnissla

Fan också, känner på mig att jag kommer ha en sån där onödig pryl på hojen innan sommaren är slut :gnissla
Det är inte onödigt. Du tjänar tusendelar under ett lopp. Det kan vara skillnaden mellan att komma sist och näst sist :fakta

Eftersom vi är inne på QS vara eller inte.
Jag är väldigt nöjd med den och hur den har funkat bortsett från att det inte går att växla när varvet blir för lågt, varför vet jag inte?
Jag växlar väldigt långsamt så för mig gör den rätt stor skillnad, kan dock tänka mig att dom som växlat utan koppling länge och bara kan stampa i dom inte har lika stor nytta av den.
Jag upplever att det blir inte lika ryckig körning med QS när man kan stampa i dom med full gas, och koncentrera sig på annat.
Jag har tidigare kört med Cordona men ska i år prova en ifrån Dynojet eftersom jag har en liggandes, intressant att se om det är ngn skillnad.

Hur gick det? Vilken är bäst?

Hur gick det? Vilken är bäst?

Vet inte vad "Gixxer 1000" tycker men jag har oxå testat båda i år på en K5 med PC3.
Tycker Cordona:s funkar helt OK men i tävlingssammanhang känns DynoJet:s bättre.
På Cordona:s går det ställa känsligheten men jag tyckte det var svår att få den "helt perfekt".
DynoJet:s går inte att justera och det behövs inte. Gör helt enkelt "jobbet"

Dom funkar ungefär lika bra, dynojet går dock att justera mer exakt tex hur snabbt den ska vxla och vid vilket lägsta varv. Cordona blir mer gissningar när det är en skruv som ska vridas och sen ut o testa. En fördel som Cordona har är att den funkar både till tryck o drag vxl-spak, Dynojet har 2 olika.

En liten manick som bryter tändningen när du växlar vilket gör att du kan växla utan att släppa av på gasen.
Precis, och det enda föraren behöver göra är att trycka i nästa växel. Fungerar klockrent och man får en stabilare hoj i kurvor där man behöver växla tex.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing