Quickshift, bra eller dåligt?

Låt mig säga såhär...
det SISTA jag skulle plocka bort från en rejshoj är quickshiftern...
eller om man vänder på det, det FÖRSTA jag skulle montera är en quickshifter:tummenupp
Hellre de än fjädringskomponenter o helsystem och bla bla..

Det är hur skönt som helst med QS och bra.

Ghaaa, låter hårt att växla utan att koppla, gjort på moppen och crossen men inte trodde jag det gjordes på sporthojar . :yoparty
Hur länge håller en låda om man kör med quickshift egentligen, 500 mil ??

Ghaaa, låter hårt att växla utan att koppla, gjort på moppen och crossen men inte trodde jag det gjordes på sporthojar . :yoparty
Hur länge håller en låda om man kör med quickshift egentligen, 500 mil ??
Som sagt, lådan slits nog knappt märkbart mer än vid vanliga växlingar. Killboxen bryter tändningen så att växellådan avlastas och nästa växel åker i. Det låter ingenting från lådan och kan inte jämföras med att "crossväxla".

Som sagt, lådan slits nog knappt märkbart mer än vid vanliga växlingar. Killboxen bryter tändningen så att växellådan avlastas och nästa växel åker i. Det låter ingenting från lådan och kan inte jämföras med att "crossväxla".

Jasså, har ni haft förhandlingar hemma nu inför racesäsong 2008 eftersom "hon" ska säljas. Frågan är vem som vann förhandlingen :va
Oftast är det jag hemma som förlorar, kan nog vara lika hos er :D

Sorry för spam i tråden :rolleyes:

Låt mig säga såhär...
det SISTA jag skulle plocka bort från en rejshoj är quickshiftern...
eller om man vänder på det, det FÖRSTA jag skulle montera är en quickshifter:tummenupp
Hellre de än fjädringskomponenter o helsystem och bla bla..

Låter övertygande

Jasså, har ni haft förhandlingar hemma nu inför racesäsong 2008 eftersom "hon" ska säljas. Frågan är vem som vann förhandlingen :va
Oftast är det jag hemma som förlorar, kan nog vara lika hos er :D
Sorry för spam i tråden :rolleyes:
Nja, vi ska ha budgetförhandlingar i kväll och chefen har krävt in siffror för hela nästa säsong samt en avstämning av årets säsong för att se om det håller eller inte. Håll tummarna! :D

Precis, och det enda föraren behöver göra är att trycka i nästa växel. Fungerar klockrent och man får en stabilare hoj i kurvor där man behöver växla tex.

Med risk för att upprepa vad någon tidigare sagt.... Men en STOR fördel MÅSTE vara färre missade växlar? När jag crossväxlar, dvs dippar av gasen och trampar till på spaken, så missar jag växlingen var 123:dje gång pga att jag inte slår av tillräckligt på gasen. GRYMT retligt varje gång det händer. Sådant kan kosta placeringar juh! Hade jag fått ha quickshifter skulle jag köpt. Direckt!

Tja därom tvistar de lärde....

Enl mig så är Qs rätt onödigt om man har någon form av mekanisk känsla och inte jagar de sista 1/100 delarna. En korrekt utförd växling med koppling (ner) eller ett lätt avslag upp är snällt nog för att man inte skall rasa några lådor i första taget.
Min 90- 1100R har klarat 15.500 mil trots den behandlingen, men den motorn är känd för att vara skottsäker.

Man knycker till med handleden trycker samtidigt på växelpedalen och vips trillar nästa växel i.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing