Quickshift, bra eller dåligt?

I Rookie-klasserna får du i princip köra med vad som helst så länge du inte använder turbo, kompressor eller lustgas. Grundtanken är att man som rookie ska kunna köpa hojar från de andra klasserna utan att få problem med att hojen är för trimmad eller har fel komponenter. Finns rookie-hojar som har 190 bakhjulshästar! :)

Jo dom har jag hört talas om.
På filmen från falkenberg ser man hur både jag och han framför mig, gasar om en 190hkpåslangenspecialblingblinghoj på långa rakan.
Och jag har 165hk på min slang :D

Om de är Cordonas GP-switch (bilden hos eRacing visar väl PowerCommanderas egen switch?) så går de att koppla till en befintlig PC3.

Här borde du kunna hitta all info om hur en QS kopplas in:
http://www.powercommander.com/powercommander_iii_usb/default.aspx

Ok... så for lige at skære det helt ud i pap... Så kan jeg montere en GP switch direkte til min PCIIIUSB ???

Men, hur kan jeg justere killtime ? Om jeg köper DynaJet's egen QS så kommer der jo SW med til den ??

Oh well.. Jag får vel ringe til ERacing :D

Jo dom har jag hört talas om.
På filmen från falkenberg ser man hur både jag och han framför mig, gasar om en 190hkpåslangenspecialblingblinghoj på långa rakan.
Och jag har 165hk på min slang :D
Tack och lov är inte HK allt, då hade ju folk som jag kunnat köpa oss placeringar :D
Du ville bara att jag skulle kolla på filmen för att se hur du varvade mig :gnissla

Till 190hkpåslangenspecialblingblinghojens försvar så var den väl lite täppt pga funktionärernas iver att få ner ljudnivån till behagliga 104 dB :näsblod

Oh well.. Jag får vel ringe til ERacing :D
Ja, det är nog bäst :tummenupp

Last edited:
Tack och lov är inte HK allt, då hade ju folk som jag kunnat köpa oss placeringar :D
Du ville bara att jag skulle kolla på filmen för att se hur du varvade mig :gnissla

Till 190hkpåslangenspecialblingblinghojens försvar så var den väl lite täppt pga funktionärernas iver att få ner ljudnivån till behagliga 104 dB :näsblod

Ja, det är nog bäst :tummenupp

Japp. Tänk att vissa är så lättlurade :arsele
Men du. Om du köper en Qs eller liknande. Köp en till mig med då, så kan jag bjuda på lite fina spår i stället :tummenupp
Så gör vi lixom ett byte.

Japp. Tänk att vissa är så lättlurade :arsele
Men du. Om du köper en Qs eller liknande. Köp en till mig med då, så kan jag bjuda på lite fina spår i stället :tummenupp
Så gör vi lixom ett byte.
Har både PC3 och PC QS som ligger i en låda till nya hojen. Får se om det blir monterade eller om det blir något ännu mer avancerat :)

Vi kommer ju inte köra ihop nästa år, vi utan talang får fortsätta som B-förare tills vi blir tvångsuppklassade :gnissla

Bra filmer förresten, skitkul att kolla på vad som hände i täten av racen :tungan

Äh vadå, jag kikade också, det är ju mer action i bottenskiktet. Det är därför jag helst ligger mellan 20:e -
20:e, det är väl inte bottenskiktet, det är ju grimmt! :yoparty :D

Äh vadå, jag kikade också, det är ju mer action i bottenskiktet. Det är därför jag helst ligger mellan 20:e - 30:e man där nånstans :yoparty
Samma här, plus att jag gör mitt bästa för att ignorera blåflagg och ta så konstiga spår som möjligt :tungan

Min quickshifter har tyvärr gått sönder och jag skulle behöva en ny men det är inte så lätt. Skulle behöva lite hjälp. Jag har Yamahas egna KIT-härva på hojen och quickshiftern tillhörde den men nu verkar det inte gå att få tag i en likadan qs. Jag kan inte använda PCIIIs qs eller liknande ihop med kit-härvan och jag vill ju såklart ha kit-härvan på. Älskar motoregenskaperna. Nån som vet var man kan köpa en qs som funkar ihop med mina prylar?

Min quickshifter har tyvärr gått sönder och jag skulle behöva en ny men det är inte så lätt. Skulle behöva lite hjälp. Jag har Yamahas egna KIT-härva på hojen och quickshiftern tillhörde den men nu verkar det inte gå att få tag i en likadan qs. Jag kan inte använda PCIIIs qs eller liknande ihop med kit-härvan och jag vill ju såklart ha kit-härvan på. Älskar motoregenskaperna. Nån som vet var man kan köpa en qs som funkar ihop med mina prylar?

QS i kithärvan är väl integrerat i ECU och du har bara en extern brytare och ingen lös killbox? Brytarna är ju universal och borde gå att få att passa om man bara fixar kontaktstycket.

Välkommen till SM-premiären i rr på anderstorp sista helgen i april:tummenupp
Du kan inte heller släppa det där har jag märkt :hihi
Anar jag början på ett personligt vendetta där du kommer att smyga runt vid besiktningen och studsa fram som gubben ur lådan när min hoj ska besiktigas?

QS i kithärvan är väl integrerat i ECU och du har bara en extern brytare och ingen lös killbox? Brytarna är ju universal och borde gå att få att passa om man bara fixar kontaktstycket.

Jag ser fram emot en sticky från dig där du reder ut och förklarar grundbegreppen, som CDI/ECU/KIT-hit-och-dit/tändbox/styrenhet/PCIII osv osv. Vad gör de och vilka är egentligen samma sak :näsblod
Kanske en jätteenkel översiktsbild, det vore trevligt :tummenupp

Stämmer att den är integrerad i ECU. Det går en sladd till en kontakt där man bara pluggar in QS kontakten. Problemet är att det inte verkar vara en vanlig brytande eller slutande kontakt utan det verkar vara nån typ av lastcell som jag gissar ger en milliVolt-signal. Jag behöver få tag i en qs som bara är att plugga in till Kit-systemet och hittills har jag inte hittat nån som säljer en sån.

Du kan inte heller släppa det där har jag märkt :hihi
Anar jag början på ett personligt vendetta där du kommer att smyga runt vid besiktningen och studsa fram som gubben ur lådan när min hoj ska besiktigas?

Näh, jag orkar inte klaga på skitsaker som kan ordnas innan race, jag nöjer mej med att ordna så du blir diskad pga för högt buller.

För mej var ljudmätningen avklarad när jag hade delgett infon, för din del verkar det som att du måste älta det till dödagar. Fattar fortfarande inte varför du blir förbannad på mej för att din ljuddämpare var för dålig:va

Jag ser fram emot en sticky från dig där du reder ut och förklarar grundbegreppen, som CDI/ECU/KIT-hit-och-dit/tändbox/styrenhet/PCIII osv osv. Vad gör de och vilka är egentligen samma sak :näsblod
Kanske en jätteenkel översiktsbild, det vore trevligt :tummenupp

Vem vet det kanske kommer i wikin när jag har haft min tenta, just nu gör jag inget annat än pluggar/sover/käkar homedeliverymat och kopplar av med SH....

CDI=tändbox. Sitter på förgasarcyklar och har som uppgift att reglera tändpunkten. Programmerbara CDI finns med olika tändkurvor och idag används det uteslutande av 2-t folket. På förgasartiden fanns det KIT-CDI till SS/SBK vanligen bestående av en enhet med högre varvstopp och ev möjlighet till programmering, sen sprut infördes är CDI integrerad i ECU.

QS= Quick Shift. Givare i växellänkaget och tillhörande box som bryter tändningen eller stryper bränsletillförseln för att få effekten att dippa så man kan trycka i nästa växel utan att koppla eller slå av.

ECU= Hjärnan i en insprutningsmotor som sköter insprutningen och tändningen, original är dessa inte programmerbara utan för att justera insprutningen får man hänga på en PCIII (eller annan valfri piggyback ECU). Vill man slippa en PCIII då det innebär fler felkällor och mer prylar på hojen köper man en KIT-ECU, denna är programmerbar men passar endast ihop med KIT-Kabelhärva.

KIT-Kabelhärva= Komplett kabelsystem som är strippad på allt onödigt såsom startspärr/kablar till belysning etc.

PCIII= Piggyback ECU som kopplas mellan original ECU och spridarna och förvränger signalen om öppettider till spridarna för att ge fetare/magrare blandning. Till denna kan man dessutom koppla en extra QS box som stryper spridarna när man vill växla.

Last edited:
Stämmer att den är integrerad i ECU. Det går en sladd till en kontakt där man bara pluggar in QS kontakten. Problemet är att det inte verkar vara en vanlig brytande eller slutande kontakt utan det verkar vara nån typ av lastcell som jag gissar ger en milliVolt-signal. Jag behöver få tag i en qs som bara är att plugga in till Kit-systemet och hittills har jag inte hittat nån som säljer en sån.

Märkligt att det inte skulle vara en vanlig slutande/öppnande signal för det betyder ju att man måste ha någon form av extern elektronik i sensorpinnen som ger denna typ av utsignal. Vore mer logiskt om all hantering av sådant sköttes i ECU.:va
Jag hade konsulterat ECU handboken eller väntat på att någon med mer erfarenhet av Yamahas KIT-ECU ger sig tillkänna.

Vem vet det kanske kommer i wikin när jag har haft min tenta, just nu gör jag inget annat än pluggar/sover/käkar homedeliverymat och kopplar av med SH....

CDI=tändbox. Sitter på förgasarcyklar och har som uppgift att reglera tändpunkten. Programmerbara CDI finns med olika tändkurvor och idag används det uteslutande av 2-t folket. På förgasartiden fanns det KIT ECU till SS/SBK vanligen bestående av en enhet med högre varvstopp och ev möjlighet till programmering, sen sprut infördes är CDI integrerad i ECU.

QS= Quick Shift. Givare i växellänkaget och tillhörande box som bryter tändningen eller stryper bränsletillförseln för att få effekten att dippa så man kan trycka i nästa växel utan att koppla eller slå av.

ECU= Hjärnan i en insprutningsmotor som sköter insprutningen och tändningen, original är dessa inte programmerbara utan för att justera insprutningen får man hänga på en PCIII (eller annan valfri piggyback ECU). Vill man slippa en PCIII då det innebär fler felkällor och mer prylar på hojen köper man en KIT-ECU, denna är programmerbar men passar endast ihop med KIT-Kabelhärva.

KIT-Kabelhärva= Komplett kabelsystem som är strippad på allt onödigt såsom startspärr/kablar till belysning etc.

PCIII= Piggyback ECU som kopplas mellan original ECU och spridarna och förvränger signalen om öppettider till spridarna för att ge fetare/magrare blandning. Till denna kan man dessutom koppla en extra QS box som stryper spridarna när man vill växla.

Tack för det! Precis vad jag behövde :tummenupp

CDI är förkortning för Capacitor Discharge Ignition.

ECU är förkortningen för Electronic Control Unit.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...