Projekt: Gp 250

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
KLAR!SE BILDER NEDAN!
Denna tråd kommer att uppdateras allt eftersom. Beräknad tid då projektet skall vara klart: Våren 2004...*host* Hösten 2004

Projektet går ut på att få en ovanlig hoj ännu ovanligare, och grymmare :) Punkterna jag vill ändra på är utseende, prestanda och säkerhet. Kort sagt det mesta. Inspirationen till detta projekt har jag fått från sidor som www.dreamgate.ne.jp/nsr och www.tygapreformance.com där jag dreglat många timmar på de projekt som byggts av andra NSR-ägare. Efter att ha gjort en drömlista med saker som jag skulle vilja ha på min hoj började jag sortera fram sådant som var ekonomiskt rimligt att fixa och det som inte var för krångligt.

Listan ser nu ut ungefär så här, uppdelad i tre kategorier:


Motor:
- Omnicasila cylindrar (Klart 2003-08--)
- Nytt kolvpaket (Klart 2003-08--)
- Bänka hojen (med/utan HRC trimpipor, med/utan strypning.....allt i olika kombinationer)

Utseende:
- Polera pipor (trim och original) (Klart 2003-06--)

- Polera ram och/eller sving (överväger nog att inte åta mig detta jobb)
- Nya kåpor (Klart 2003-08--)

- Dekaltrimma och lacka, även tank skall spacklas ((Klart 2004-07--))

- Skruvkit (eloxerade skruvar på de flesta ställen på motor och sånt)
- Miniblinkare

Övrigt:
-Nytt drivpaket (Renthal och RK RX-ring) (Klart 2004-09-03)
honda-nsr250-90-bikepics-206272.jpg

- Stålomspunna bromsslangar fram/bak (Klart 2003-10-17)
- Cykeldator
- Snabbkontakt för byte mellan original del och HRC trim på kabelstam till CDI-box för tändningen (Klart 2003-04--)

- Snabbfästen för kåpor (Klart 2004-09-03)
- Gjuta av kåpor
- Styrdämpare (? - i mån av behov och pengar - ?)
- Ny regplåt (original storlek, plåt) (Klart 2003-04--)



När jag ryckte in i lumpen började jag på allvar att kika på de delar Tyga Preformance hade att erbjuda. Efter många mail om priser mm så bestämde jag mig. Jag beställde ett nytt kolvpaket (kostade ca 5000:- om man beställde från MCV och ca 2500 plus skatt från Tyga), då "passade jag på" att beställa ett kåpset á la GP 250 recplica med lite tillbehörande saker. En vecka senare kom lasten fram och mycket mer än så är inte gjort vid detta läge.



Nå, hur kommer slutprodukten se ut?

FÖRE:


EFTER: ? ? ? ?

Kanske så här?
july03_07.jpg


Eller så här? Detta har länge varit favoriten...
axoright.jpg

axorearleft.jpg


...fram tills denna hoj såg dagens ljus. Najs :kär
may03_05.jpg

may03_08.jpg


Nej, det blev så här! (RIP Daijiro Kato)
01daijirou.jpg

Replica av Daijiros NSR 250 från 2001 - Team Telefonica Movistar. Bortsätt från att jag har metallic blå och de misstag som Mattias gjort med saxen på dekalerna ska de vara ganska lika.

team13.b.jpg

team15.b.jpg


Någonstans här borde effekten landa uppskattar jag. Vet inte om det är någon större skillnad på TYGAS pipor och HRC.

Sanningen får vi reda på dagen då jag bänkar moppen.

Tjo
/Bodoe

Här har ni smakprovet, hela buffén serveras här(se nedan bilden)!
NSR%20GP%20klar%20033.jpg

Länk med fler bilder: HÄR!
 
Last edited:
Supernajs! :tummenupp
Hoppas det funkar för dig! Alltid kul med udda projekt.
Cool hoj för övrigt, ganska ovanlig va?
Vad får man ge för en sån? Om man nu skulle snubbla över en...
 
Det låter som ett supernajs projekt hörru! :tummenupp
Riktigt feta replikor du har hittat...

Har själv också funderat på ett projekt i liknande stil...är jäkligt sugen på att preppa upp min älskling en del åxå...och få lite mer GP stuk över henne... :rock

Är själv också en fattig lumpare, men när lumparbidraget kommer, då jäklar... :rolleyes:

Det jag hittils har gjort är:

* Omnicasilat ena cylindern
* Nya kolvar + vevstakar
* Renoverad vevaxel
* Cykeldator

Det JAG vill göra inom snart framtid är:

* Justera förgasare och bänka henne (Skall göras i vinter, har snackat med Ebos)
* Stålomspunna bromsslangar
* Köpa crashkåpor (Skall också göras till vinter)

Något som jag skulle VILJA göra är:

* Få ner torrvikten till närmare 120 kg
* Ha MINST 60 bakhjulshästar
* GP-replica lack

Vad sägs om denna:

spa.gif


Eller den här:

nedragr1.jpg



Hade varit fett om vi båda hade fixat våra cyklar och träffats nån gång och cruisat runt lite... :crash
 
trevligt projekt! jag skulle inte tveka en sekund på att bygga om te gp-racer-kopia om jag hade haft en nsr250. själv letar jag efter moto-gp kåpor... :rock
 
Åh, vad gammalt asså... GP-replika jar ju vissa redan klarat av. :rolleyes:

Men coolt är det. Förpesta min tillvaro med frågor om du vill.
 
Bodoe skrev:
Därför; all hjälp är uppskattad, främst i form av erfarenheter och tips men vafan, ren cash går också bra! Om någon jobbar på en firma (t.ex lackfirma) som kan vara till hjälp skall det väl gå att se till att en liten reklamplats finns kvar på kåporna. Men främst föredrar jag hjälp från en motorcykelentausiast till en annan, rakt av utan massa gengälder.

Jag skulle kunna fixa det mesta i verkstadsväg (svarvning, fräsning, borrning och kanske svetsning) om du är intresserad, klart man vill vara delaktig i ett sånt här projekt :cool:
 
Kommer bli skit coolt bonden. Vi kan ta nån dag nästa helg å börja mecka ihop hojen. Du måste ju få den körbar i år iallafall. :)

Ring mig när du kommer hem från fånglägret! :tummenupp
 
Fyfan... Nu vill jag ha en NSR... :cool: :bow :tummenupp Vet ju inte hur den kommer att sen ut, men jag kan tänka mig.... :bow

HA DE GÔTT
 
Jag skulle också vilja en nsr 250, helst en MC 28 :yoparty

Inte en gp replica men snygg ändå :tummenupp
 

Bifogat

  • nsr250sp.jpg
    nsr250sp.jpg
    99.3 KB · Visningar: 146
För att dra upp en gammal (DOCK INTRESSANT) tråd...

Hur går det Bodoe? E du klar?
Har du nårra bilder på skönheten? Såg kåporna med dekaler, grymt läckra!

Hur blev effekten?
 
McFille skrev:
För att dra upp en gammal (DOCK INTRESSANT) tråd...

Hur går det Bodoe? E du klar?
Har du nårra bilder på skönheten? Såg kåporna med dekaler, grymt läckra!

Hur blev effekten?
Vi ska inte tala för högt om det här. Men det går segt!

För de som inte vet så var jag med om en mc-olycka i sommras med en blind taxi inblandad. Hojen gick sönder en del (mest kåpor som krossades), vilket gjort att jag fått lite tid under sommaren till att fixa med hojen då först och främst återhämtning tog halva sommaren (gips i 4 veckor, ont i rygg och handleder i ytterligare några veckor). När jag slutade jobba var det dags för studier!

Men jag kan dock inte säga att jag har varit särskilt effektiv. Hade kunna haft hojen körklar för ett tag sen. Men ibland orkar man bara inte med allt annat omkring.

Det som kvarstår är blinkers och fästen för avgasrör (stag som fäster i bakramen och dämparna). Sedan är det ju obligatoriskt att besiktiga (oj, nu blev det jobbigt...), försäkra och ställa på....

Lite bilder:
http://www.odenlab.se/album/showalbum.php?id=99624&search=all
 
Last edited:
Fiiiifan va snyggt!!! :Bugar

Hur mycket har det kostat ungefär? Vad kostar en NSR 250?
Fan, blir ju sugen själv! :crash
 
Ajaj, visste inte du hade krockat...tråkigt att höra... :(
Tur att du har återhämtat dig bra iaf!

Hojen ser fin fin ut, en riktig skönhet! :tummenupp
Har du gjort något vid motorn förrutom piporna? Bänkat och ställt in fuggarna?
Snyggt arbete, keep it up! :Bugar


Mina egna replika drömmar skrotades när jag insåg att det var inte särskilt kostnadseffektivt med replika lack på en RR-hoj...tur jag insåg det, för dubbelvurpan första tävlingen hade svidigt (ännu) mer med en dyr replika lack...är dock nöjd med nuvarande lackjobb, inte så billigt det heller... :(

Ha de najs å lycka till med fortsatt arbete!

ps. Du skall väl lacka tanken också? :confused:


Min lilla räser... :)

depanhoger.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top