Projekt Suzuki GSXR 750RR -00

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Be TIGgaren att svetsa öglor på linkpipa och ljuddämpare så du kan montera med fjädrar istället. Som det ska vara.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Den här tråden är inte alls bra för min ekonomi. Nu blev jag väldigt sugen på en sån där lätt bakbromsskiva...

Bra jobbat föresten. Snart är du nere i 160 torr.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Den här tråden är inte alls bra för min ekonomi. Nu blev jag väldigt sugen på en sån där lätt bakbromsskiva...

Bra jobbat föresten. Snart är du nere i 160 torr.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Tackar
Dom sista kilona kommer bli tunga att uppnå
men följande delar ska väl hjälpa till på vägen.

-Baksving, bromsok & bromsokshållare från K3,K4
-Showa BPF gaffel från (L1-L5)
-Brembo monoblock ok
-Öhlins styrdämpare
-Öhlins bakdämpare
-Fälgar från (L1-L5)
-Komplett uppsättning kåpor i glasfiber.
-Ombyggnad till singelsits
-Byte att majoriteten av alla skruvar till alu/titan.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ett LiFe-batteri brukar ha en kapacitet som är ~1/3 av ett Pb-batteri.

Varför tillverkas de med mindre kapacitet när batterikapaciteten ändå så begränsad på en mc?

Och varför görs de i mindre format? Varför inte samma storlek som ordinarie och mer kapacitet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Notera att Öhlins stötdämpare inte nödvändigtvis är lättare än standard. Jag kommer inte ihåg exakt vad som var standard på en gammal 750, men jag är ganska säker på att den hade mindre diameter och därmed en ”geometrisk viktfördel” jämfört med Öhlins 46 mm stötdämpare.

Dock - titanfjäder på Öhlins 46 mm stötdämpare plockar bort flera hundra gram i ett nafs. Går att beställa till överkomliga priser från bl.a. Renton. Inte särskilt bra precision eller bra toleranser vad gäller fjäderkonstant och linjäritet, men definitivt lätta.
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Notera att Öhlins stötdämpare inte nödvändigtvis är lättare än standard. Jag kommer inte ihåg exakt vad som var standard på en gammal 750, men jag är ganska säker på att den hade mindre diameter och därmed en ”geometrisk viktfördel” jämfört med Öhlins 46 mm stötdämpare.

Dock - titanfjäder på Öhlins 46 mm stötdämpare plockar bort flera hundra gram i ett nafs. Går att beställa till överkomliga priser från bl.a. Renton. Inte särskilt bra precision eller bra toleranser vad gäller fjäderkonstant och linjäritet, men definitivt lätta.

Bytet till Öhlins är inte primärt för att den är lättare utan förhoppningsvis en bättre
dämpare än originaldämparen. Men man kan ju alltid hoppas att den är lättare :)

Titanfjädrar är inget jag tänker använda då dom ändrar egenskaper beroende på temperatur inte direkt optimalt. Men hade varit trevligt då dom är lättare.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför tillverkas de med mindre kapacitet när batterikapaciteten ändå så begränsad på en mc?
Och varför görs de i mindre format? Varför inte samma storlek som ordinarie och mer kapacitet?

En liten anpassning till marknaden, dvs vad kunden vill betala.

Typkunden vill att batteriet ska starta hojen.
Typkunden kör bara hoj när det är varmt ute.
Uppdrag till Utvecklingsavdelningen: Gör ett sådant batteri som vi kan tjäna bra på.
Och tänk på att det ska vara lätt.
Marknadsavdelning säjer att det är vikten som gör att kunden väljer Litiumbatteri
istället för Blybatteri. Så ju mindre och lättare dessto bättre.
Och det (mindre och lättare) minskar ju också våra materialkostnader !

Ja så gissar jag snacket går.
Vare sig man ska göra det själv eller köpa in från UE.
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Då har man fått hem tätningar till kopplingens tryckstång samt
o-ringar till vattenpumpen.

Första fixen blir att täta det hela på "gettovis" utifrån, för att sedan
byta tätningen på riktigt sätt under vintern.
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Mini meck idag då mesta tiden går till att slipa båt för tillfället.
men dagens meck blev följande. Dragit alla bromsskivorna med loctite.
Fortsatt lätta bakramen blivit ca -10g till då nu är den lättad från 1890g till strax under 1760g.
Som nämnts tidigare många bäckar små :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har hittar kåpset både i glasfiber & kolfiber som har uttag för lyse så det kommer framöver.

Vet att det finns lite lättare fälgar inom GSXR familjen dock har jag inte hittat hur mycket lättare
dom är. Drömmen är ett set BST kolfiberhjul fast dom är för dyra tyvärr.

Dom är dyra och så tillkommer en däckmaskin om man inte redan har det.
https://verktygsboden.se/daeckmaskiner/daeckmaskin-u-206
För inte OK göra som vanligt med däckjärn osv.

Och när det är dags byta kullager så är det inget man får göra själv, då ska fälgarna tillbaka till BST i Sydafrika ?

Resultat, komplett framhjul med
Suzuki GSX1300R original fälg, bromsskivor och axeldistans. Conti Sportattack 3 däck med ca 20 mil lugn landsväg körda 12,53 kg
BST Black Diamond 5 ekrar, med Brembo Oro bromsskivor och BST axeldistans, Pirelli Supercorsa SP nytt däck, 10,27 kg

Besparing i vikt 2,26kg eller 18 %.
Impuls minskning max med all vikt längst ut blir högst 18 % men i praktiken mindre.
För all vikt är ju inte längst ut.


komplett bakhjul
Suzuki GSX1300R original fälg, bromsskiva, axeldistanser, eftermarknads 40 tänder ståldrev. Metzeler M7RR däck 190/55 med ca 200 mil landsväg körda och en bandag 16,19 kg
BST Black Diamond 5 ekrar, med BST axeldistanser, Suzuki original bromsskiva, Talon AL 39 tänder drev, Dunlop GP D212 200/55 nytt, 13,43 kg

Besparing i vikt 2,76kg eller 17 % Besparing.
Impuls minskning max med all vikt längst ut blir högst 17 % men i praktiken mindre.
För all vikt är ju inte längst ut.

Hur det känns med BST ? Kanske lite lättare rulla upp ur garaget. För det tänkte jag på.
Eller var det lite mindre bensin i tanken ? Eller min bra dagsform ? Gymträning och trampcykling ?

Vad det gäller styrning så märks inget alls med BST. För mig.
Den blev klart mera lättsvängd när jag ändrade Suzuki's 2,9 bar ner till 2,5 bar och vidare ner till 2,2 bar fram.
Och övergången till Continental Conti Sportattack 3 däck kanske gjorde också att den blev mera lättsvängd.
Men tveksamt jag märkte nått.

Erfarenhet av BST ca 40 mil mest kurviga småvägar, 20 mil fint väder, 20 mil regnskurar, plus en bandag Kinnekulle Ring.
Upplever igen, ingen skillnad i lättstyrdhet. Jämfört med Original fälgar

Hade 2,2 bar kalltryck bak med D212 hemma men sänkte 0,2 bar, 0,2 bar, 0,1 bar till 1,9 Bar varmtryck direkt efter ett 17 minuters pass, däcktemp ca +60C med IR termometer.

Övrigt:
BST saknar radialtätningar utanför kullagren
BST har ett smart system för axeldistanser, kullagren med axeldistans, ett fram, två bak, har en dimension större Di än standard.
Det innebär att BSTs axeldistans har ett rör som gå in i kullagret och axeldistansen sitter alltså bättre på plats än standard axeldistans sitter i Radialtätningen. Och Rörets Di motsvarar Axelns Dy.

Max vikt BST Black Diamond 5 ekrar är enligt ett tyskt test fram 150kg, bak 250kg totalt 400kg
Detta betyder att med Suzukis GSX1300R tjänstevikt 260kg maxlast 190kg Totalvikt 450kg
så är det en god ide att köra utan passagerare och besiktiga med original fälgarna.

I samma Tyska test fick Galespeed Type S fälgarna samma körtest resultat som BST (43 av 50) och
maxvikt fram 190kg, bak 280kg totalt 470kg.

Jämförelse vikt enligt tyska testet
BST 5 ekrar fram 6,99 kg bak 6,35 kg
Galespeed Type S fram 6,85 kg bak 7,57 kg
 

Bifogat

  • BST-Wheels-in-PS-Test.pdf
    269.7 KB · Visningar: 16
Last edited:

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Dom är dyra och så tillkommer en däckmaskin om man inte redan har det.
https://verktygsboden.se/daeckmaskiner/daeckmaskin-u-206
För inte OK göra som vanligt med däckjärn osv.

Och när det är dags byta kullager så är det inget man får göra själv, då ska fälgarna tillbaka till BST i Sydafrika ?

Resultat, komplett framhjul med
Suzuki GSX1300R original fälg, bromsskivor och axeldistans. Conti Sportattack 3 däck med ca 20 mil lugn landsväg körda 12,53 kg
BST Black Diamond 5 ekrar, med Brembo Oro bromsskivor och BST axeldistans, Pirelli Supercorsa SP nytt däck, 10,27 kg

Besparing i vikt 2,26kg eller 18 %.
Impuls minskning max med all vikt längst ut blir högst 18 % men i praktiken mindre.
För all vikt är ju inte längst ut.


komplett bakhjul
Suzuki GSX1300R original fälg, bromsskiva, axeldistanser, eftermarknads 40 tänder ståldrev. Metzeler M7RR däck 190/55 med ca 200 mil landsväg körda och en bandag 16,19 kg
BST Black Diamond 5 ekrar, med BST axeldistanser, Suzuki original bromsskiva, Talon AL 39 tänder drev, Dunlop GP D212 200/55 nytt, 13,43 kg

Besparing i vikt 2,76kg eller 17 % Besparing.
Impuls minskning max med all vikt längst ut blir högst 17 % men i praktiken mindre.
För all vikt är ju inte längst ut.

Hur det känns med BST ? Kanske lite lättare rulla upp ur garaget. För det tänkte jag på.
Eller var det lite mindre bensin i tanken ? Eller min bra dagsform ? Gymträning och trampcykling ?

Vad det gäller styrning så märks inget alls med BST. För mig.
Den blev klart mera lättsvängd när jag ändrade Suzuki's 2,9 bar ner till 2,5 bar och vidare ner till 2,2 bar fram.
Och övergången till Conti Conti Sportattack 3 däck kanske gjorde också att den blev mera lättsvängd.
Men tveksamt jag märkte nått.

Erfarenhet av BST ca 40 mil mest kurviga småvägar, 20 mil fint väder, 20 mil regnskurar, plus en bandag Kinnekulle Ring.
Upplever igen, ingen skillnad i lättstyrdhet. Jämfört med Original fälgar

Hade 2,2 bar kalltryck bak med D212 hemma men sänkte 0,2 bar, 0,2 bar, 0,1 bar till 1,9 Bar varmtryck direkt efter ett 17 minuters pass, däcktemp ca +60C med IR termometer.

Övrigt:
BST saknar radialtätningar utanför kullagren
BST har ett smart system för axeldistanser, kullagren med axeldistans, ett fram, två bak, har en dimension större Di än standard.
Det innebär att BSTs axeldistans har ett rör som gå in i kullagret och axeldistansen sitter alltså bättre på plats än standard axeldistans sitter i Radialtätningen. Och Rörets Di motsvarar Axelns Dy.

Max vikt BST Black Diamond 5 ekrar är enligt ett tyskt test fram 150kg, bak 250kg totalt 400kg
Detta betyder att med Suzukis GSX1300R tjänstevikt 260kg maxlast 190kg Totalvikt 450kg
så är det en god ide att köra utan passagerare och besiktiga med original fälgarna.

I samma Tyska test fick Galespeed Type S fälgarna samma körtest resultat som BST (43 av 50) och
maxvikt fram 190kg, bak 280kg totalt 470kg.

Jämförelse vikt enligt tyska testet
BST 5 ekrar fram 6,99 kg bak 6,35 kg
Galespeed Type S fram 6,85 kg bak 7,57 kg
Tackar för en mycket utförlig text ang BST hjulen:tummenupp
Frågan är om man märker mer av hjulen på en lättare hoj.

Viktminskningen i ser är ju inte helt fel när man jagar gram men
frågan är om man kan rättfärdiga kostnaden :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tackar för en mycket utförlig text ang BST hjulen:tummenupp
Frågan är om man märker mer av hjulen på en lättare hoj.

Viktminskningen i ser är ju inte helt fel när man jagar gram men
frågan är om man kan rättfärdiga kostnaden :va

Jag tror man märker mer av hjulen när man ska göra motstyrning i högre hastighet.
Och den enda gången jag tvingats till motstyrning i högre hastighet är på Rudskogen efter långa bakrakan.
Efter bakrakan kommer en mycket svag höger i nedförsbaken. Så det är att bromsa före(?) och i backen.
Kanske behöver man inte bromsa alls före backen ?
Sedan nedanför backen kommer en tvärare höger som går att ta med hög fart.
Och här innan den tvärare högern fick jag ta i för att motstyra så jag trodde på för högt tryck i framdäcket.
Det var inte för högt tryck i framdäcket.
Så skillnaden märks nog mest när det går riktigt fort. Typ innan kurvor med möjlig kurvhastighet typ 150km/h eller högre för mig.
Och för en van förare innan kurvor med ännu högre möjlig kurv hastighet.

Det jag tyckte var anmärkningsvärt var BST hjulens maxvikter. 150kg fram 250kg bak. Total 400kg.
Med tanke på det Tyska testet var ju Galespeed Type S lika bra i deras körtest som BST Black Diamond 5 ekrar. 43 poäng.
Och Galespeed Type S klarar 70 kg mer totalvikt. Dvs det går att besiktiga Busan med dom. Och Viktskillnaden på fälgarna var ju liten. Tycker jag.
Att det blev BST berodde på att det var så lätt beställa från HPS i England.
Vad jag inte hade klart för mig var leveranstiden, 3 månader från beställning av BST......

Annars hade ju Galespeed Type S varit att föredra som jag ser det. Pga högre Totalvikt.

Till sist BST fälgarna har en finess som jag verkligen uppskattar och som finns i Original på Sprint RS fälgarna.
Vinkelventiler. Gör det mycket lättare kolla däckstrycket för ventilen pekar ut åt höger från fälgen.
Speciellt är det lättare när hojen står på sidostödet tycker jag.
Så jag har satt vinkelventiler på Suzukis Originalfälgar också.
Hittade hos Safety Seal 31380-1
https://www.safetyseal.se/sv/mc-ventil-alu-vinklad-svart-11-3-mm-31380-1.html
Men kanske inte nåt för en gramjägare. Väger säkert mera än Original.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Titanfjädrar är inget jag tänker använda då dom ändrar egenskaper beroende på temperatur inte direkt optimalt. Men hade varit trevligt då dom är lättare.

Titanets förändring i det temperaturområde som är aktuellt på en gathoj (ungefär 0-70 grader C) är sällan en anledning till oro.

Däremot är kommersellt tillgängliga titanfjädrar sällan av hög kvalitet vad gäller fjäderkonstant och fjäderkonstantens linjäritet genom slaget. Den fjäderkonstant du får kan därför avvika rejält jämfört med den fjäderkonstant du beställde. Den fjäderkonstant du får kommer dessutom att vara rejält progressiv genom slaget (= styvare och styvare ju längre ner i slaget du kommer).

Orsaken till detta är att ett antal materialegenskaper och framförallt "Poissons tal" avviker rejält från stål. Detta kräver en väldigt annorlunda lindnings- och slipningsteknik som helt enkelt blir för dyr för de allra flesta.

Men de är ju lätta...

Vill du ha en titanfjäder av bättre kvalitet så försöker du få tag på fjädern som sitter standard på en Ducati Panigale Superleggera. Den har hyfsat rätt fjäderkonstant (85 N/mm) för din Suzuki. Längd och innerdiameter passar dessutom en 46 mm stötdämpare även om den ursprungligen är avsedd för TTX36.

Denna lär plocka av några hundra gram i ett nafs. Enda haken är priset, den kostar ungefär lika mycket som en ny stötdämpare, av ovan nämnda orsaker.
 
Last edited:

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Ca 11500:- för en fjäder :dummer
Vad ska man säga lätt men dyr :D

Hittade även en till reapriset 7500:- :banana
 
Last edited:

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Slipa, slipa, slipa gäller både båt & mc just nu :huvet

Men lättare blir det, just nu jobbar jag vidare på bakramen
den vägde från början 1890g nu är den nere i 1620g så 270g hittills
finns nog minst 20g till så under 1600g borde kunna gå.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Slipa, slipa, slipa gäller både båt & mc just nu :huvet

Men lättare blir det, just nu jobbar jag vidare på bakramen
den vägde från början 1890g nu är den nere i 1620g så 270g hittills
finns nog minst 20g till så under 1600g borde kunna gå.

visst är det kul att jobba med båten under rådande korta båtsäsong (om man inte har hyttbåt typ) :D

Jagar en Albin 25a till hösten.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top