Projekt Suzuki GSXR 750RR -00

Jag såg att Ducati v4 superleggera väger in på 159kg. Det vore ju ganska hårt om din gamle gixer kunde väga in under den. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Vägde du hojen utan vätskor innan du började?
Kollade In vikten på en 2005a häromdagen och där nämndes 163kg. Slog då på en 00a och torrvikten sägs vara 166kg på den. Hittar ingen uppgift på 180kg som du utgår ifrån.
 
Det hade även varit intressant att se kalkylen på sista raden för ditt projekt i slutändan. Vi vet såklart att resultatet egentligen blir = "det här var roligt, jag har lärt mig massor och kan köra min drömhoj"

:tummenupp bra jobbat med projektet!
 
Jag såg att Ducati v4 superleggera väger in på 159kg. Det vore ju ganska hårt om din gamle gixer kunde väga in under den. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Hade varit kul men frågan är hur dom angett torrvikten. Många verkar ju ange den utan följande.
-Kylvätska
-Motorolja
-Gaffelolja
-Bromsvätska
-Batteri
-Däck
-Bromsbelägg

Hade varit kul att få fram tankad respektive otankad vikt för Ducatin.
 
Vägde du hojen utan vätskor innan du började?
Kollade In vikten på en 2005a häromdagen och där nämndes 163kg. Slog då på en 00a och torrvikten sägs vara 166kg på den. Hittar ingen uppgift på 180kg som du utgår ifrån.

Nej vägde den inte själv utan utgick från den vägning Cycleworld gjort. Dom väger alla cyklar med & utan bränsle.
https://www.cycleworld.com/sport-rider/tech/sportbike-weights-and-measurements/

Siffrorna på min var där 180,10 Kg utan bränsle & 193,23Kg med bränsle.

Ang 166kg torrvikt se svaret i mitt inlägg ovan vad som brukar saknas när tillverkarna vägen cyklarna & anger torrvikten.
 
Last edited:
Det hade även varit intressant att se kalkylen på sista raden för ditt projekt i slutändan. Vi vet såklart att resultatet egentligen blir = "det här var roligt, jag har lärt mig massor och kan köra min drömhoj"

:tummenupp bra jobbat med projektet!

Tackar.

Det kommer nog att komma framöver. Gjorde detta när jag byggde min
första banbil under 2008-2009
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45706

Döpte en tråd på rejsa.nu till "Vad kostar det att sminka en gris :) (318is för bana)"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52266&highlight=sminka+gris

Där hade jag med varenda inköp det slutade med modifieringar på
nästan 80k på en bil för 15k

Så det kommer en sammanställning framöver vad detta projekt kostat.
Excelarket fylls på allteftersom.
 
Last edited:
Jag tror att så gott som samtliga ”torrvikter” som uppges i broschyrer är ganska grova uppskattningar och säkert med lite ljug också...

De flesta motorcykeltillverkare har t.ex. aldrig haft annat än kompletta, fyllda framgafflar och stötdämpare i sin ägo.
 
Just nu är det stiltje i projektet förutom att hojen ska monteras ihop
så man kan köra lite under sommaren, om nu regnet kan behaga att försvinna.
 
Tackar.

Det kommer nog att komma framöver. Gjorde detta när jag byggde min
första banbil under 2008-2009
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45706

Döpte en tråd på rejsa.nu till "Vad kostar det att sminka en gris :) (318is för bana)"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52266&highlight=sminka+gris

Där hade jag med varenda inköp det slutade med modifieringar på
nästan 80k på en bil för 15k

Så det kommer en sammanställning framöver vad detta projekt kostat.
Excelarket fylls på allteftersom.

När du nu väger och har priset på alla delar skulle det varit intressant att se priset per sparad vikt på delarna.
Åtminstone för alla andra vore det kul att se vara man får mest viktreducering per krona.

Förutom bortplockade delar då som förstås blir priceless.
 
Tackar.

Det kommer nog att komma framöver. Gjorde detta när jag byggde min
första banbil under 2008-2009
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45706

Döpte en tråd på rejsa.nu till "Vad kostar det att sminka en gris :) (318is för bana)"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52266&highlight=sminka+gris

Där hade jag med varenda inköp det slutade med modifieringar på
nästan 80k på en bil för 15k

Så det kommer en sammanställning framöver vad detta projekt kostat.
Excelarket fylls på allteftersom.

När du nu väger och har priset på alla delar skulle det varit intressant att se priset per sparad vikt på delarna.
Åtminstone för alla andra vore det kul att se vara man får mest viktreducering per krona.

Förutom bortplockade delar då som förstås blir priceless.
 
Gammalt racingordspråk - the lightest parts are the ones left in your garage...

När jag lättade min racebil resonerade jag såhär vikt man inte har behöver inte
-Accelereras
-Bromsar
-eller svängas med.

När jag byggde första banbilen vägde den 970Kg med full tank ink förare.
när jag sen byggde racebilen så vägde den 1085kg pga reglemetet.

Dessa 115kg gjorde grym skillnad i viljan att ändra riktning t.ex
på Gelleråsen i Esset. Banbilen bara bytte håll med tävlingsbilen
var betydligt mera sävlig i sin riktningsföränding.
 
Last edited:
Hade varit kul men frågan är hur dom angett torrvikten. Många verkar ju ange den utan följande.
-Kylvätska
-Motorolja
-Gaffelolja
-Bromsvätska
-Batteri
-Däck
-Bromsbelägg

Hade varit kul att få fram tankad respektive otankad vikt för Ducatin.
Jag gjorde ett litet räkneexempel på panigale 1199S. Där skiljer det 16,1kg mellan uppmätt och påstådd torrvikt. Om man då slår på samma vikt på v4 superleggera så landar vi på 175,1kg.

Så grattis! Du är redan lättare :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Det känns nästan lite tungt med tanke på all exotiska material som
används på den hojen. Men framtiden får utvisa när det kommer ut
lite hojar till dom som testar.
 
Har inte här mycket här på det senaste då tiden gått till mycket annat. Även om inte denna
hoj blev klar nu i år blev det iallafall ca 350mil på hoj i sommar.

Fick hem en baksving samt bromsok från en GSXR 750 -08 ska test om det
går att få din på min hoj. Blir att jämföra vikter framöver.

Lite bilder på nyförvärven.

Sving.jpg
Bromsok.jpg
 
Jag smygkikar i tråden med jämna mellanrum o låter dig stå för testande och utförande, medan jag smider planerna för min -98 *gniharr gniiiharr harrr*
 
Jag smygkikar i tråden med jämna mellanrum o låter dig stå för testande och utförande, medan jag smider planerna för min -98 *gniharr gniiiharr harrr*

Känns som en bra strategi från din sida blir ju billigare så :D

Vi får se framöver om det passar har en massa andra delar jag tänker beställa under vintern/våren. Blir även byte av bussningen runt växelaxeln som läckte.
Det som står närmast är lite skruvar & muttrar i titan samt alu.
 
Last edited:
Känns som en bra strategi från din sida blir ju billigare så :D

Vi får se framöver om det passar har en massa andra delar jag tänker beställa under vintern/våren. Blir även byte av bussningen runt växelaxeln som läckte.
Det som står närmast är lite skruvar & muttrar i titan samt alu.

- Tänker du då främst på titanskruvar i roterande delar och bromsok, eller ska du byta även på fjädrade delar och kåpor?
 
- Tänker du då främst på titanskruvar i roterande delar och bromsok, eller ska du byta även på fjädrade delar och kåpor?
Jag tänker byta skruvar på dom flesta ställen där det går alu eller titan beror på belastningen.
Alu skruvar är ju t.ex lämpliga för kåporna, motorkåpor, tanklocksskruvar mm.
Titan för framgaffel, bromsok mm
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top