Kawa Z750L -84 Det fick bli cafébygge

Gillar bygget:tummenupp

Men missuppfatta mig rätt nu, tycker att att arrangemanget runt fästet av sadeln kunde ser ut lite "plottrigt". Nu är det ju svårt att veta hur man kan få till det utan att se hela hojen men jag skulle försökt sänka sadeln för att täcka de dit svetsade rören som ligger under sadeln med sidorna på sadeln och förmodligen skulle sadeln då hamna nere på original ramen.

Annars skulle det vara intressant att se hur det hela skulle se ut om man hade nån form av små täcksidor mellan sadeln och övre röret på originalramen som döljer plottret under sadeln.
 
Gillar bygget:tummenupp

Men missuppfatta mig rätt nu, tycker att att arrangemanget runt fästet av sadeln kunde ser ut lite "plottrigt". Nu är det ju svårt att veta hur man kan få till det utan att se hela hojen men jag skulle försökt sänka sadeln för att täcka de dit svetsade rören som ligger under sadeln med sidorna på sadeln och förmodligen skulle sadeln då hamna nere på original ramen.

Annars skulle det vara intressant att se hur det hela skulle se ut om man hade nån form av små täcksidor mellan sadeln och övre röret på originalramen som döljer plottret under sadeln.
Tack för feedback!

Anledningen till varför jag byggde sadeln något högre var dels för att jag ville få upp sitthöjden något (är 188cm lång) för en bekväm åkposition, men också för att skapa lite mer plats för all el som huserar under sadeln.

Har lite planer på att bygga täcksidor som går hela vägen upp till sadeln, men vill först få tillbaka tanken från svetsaren så jag kan få lite bättre helhetsbild innan jag börjar bygga!



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Inget har hänt med bygget de senaste veckorna. Har fått klart min bushoj (en DR650R -94 som bestyckats, fått nya lager, en service och fräschats upp) och jobbat med lite delar till en kund de kvällar jag varit ute i verkstaden. Har dock beställt lite rörböjar och börjat titta efter ljuddämpare till Kawan, har inte en aning just nu om hur jag vill att det ska se ut (och låta) när det är klart.

Ska även svänga förbi svetsaren och stressa honom lite. Han har haft min tank lite för länge nu tycker jag!
 
Nu börjar bygget sätta igång igen!

Tanken tillbaka från MIG-svetsning. Här kör jag ett lyckat läcktest innan sista justeringar innan den lämnas på lack.
20180203_130649.jpg


Sen bestämde jag mig för att faktiskt göra bygget brukbart även om det regnar lite, så jag tog fram den gamla framskärmen och måttade upp för att göra den lite kortare framtill. Tog även original "innerskärm", kapade till och trixade dit så att även bakhjulet har en diskret skärm som förhindrar regn och smuts att spruta fram på batteri och förgasare!
IMG_20180128_190759_308.jpg


Båda två redo för lack!
20180204_195720.jpg


Och en bild med tank testmonterad en sista gång. På andra bilden skymtas bakskärmen!
IMG_20180129_214945_678.jpg

IMG_20180129_215716_402.jpg



Så vilken färg blev det? Jo, det ska jag berätta. Efter mycket velande landade det på Minis färg Cool Blue Metallic. Tror det kommer komplettera den annars grå/silver/svarta hojen bra! Den skiftar lite beroende på ljus vilket jag gillade.



Fick även hem lite rostfria böjar så att jag kommer vidare med avgassystemet. Allting ska justeras, kapas och fixas med, men vinkeln känns rätt! Nu väntar jag bara på att ljuddämparen ska anlända innan jag kan göra klart och starta upp!
20180128_165753.jpg
 
Nu är vi nära!

Tank och skärm hämtad från lackerare och avgassystemet är så gott som klart. På bilden nedan syns provmontaget innan ordentliga klammrar åkte på. Blev nöjd med vinkeln och ljuddämparen. Möjligtvis att jag egentligen skulle vilja att hela systemet från collectorn satt någon centimeter högre (alltså närmare hojen) men man kan inte få allt här i världen.

Hojen provstartades ikväll efter lite tjurande fram och tillbaka. Efter att fått soppa droppandes från luftfilterna och en jäkla massa avgassmällar gick jag in och drack en kopp kaffe samtidigt som jag googlade lite. Hittade en tråd om ett liknande bygge där han hade råkat koppla tändspolarna tvärtom. Tänkte att jag likaväl kunde prova och titta, jag hade gjort precis samma fel. Hojen hoppade igång direkt och har ett riktigt schysst, mullrigt och sportigt ljud. Jag är supernöjd!

Nu återstår finmeck med förgasare och en ordentlig tvätt. Massa damm och skit har samlats under byggets gång. så snart dessa förbaskade minusgrader ger med sig så ska han få komma ner från liften!

20180213_204129.jpg

20180220_165635.jpg

20180222_180008.jpg

20180222_180024.jpg

20180222_180030.jpg
 
Jag glömde bort min tråd. Hojen blev klar och har dessutom en ny ägare nu. Tänkte dock dela med mig av lite bilder från när den var helt klar!

20180418_182516.jpg

20180515_205005.jpg

20180515_205012.jpg

20180515_205016.jpg

20180515_205026.jpg

20180515_205033.jpg

20180515_205127.jpg


Nu siktar jag på nytt bygge!
 
Blev kanonfin bra att du valde sånt styre istället för clipon :tummenupp
 
Blev ju snygg men lite måste man ju som Norrbottning klaga på nåt ;);) Brun sadel = bruna handtag och ljuddämparen kunde nog varit nåt mer stilrent.

Som sagt, den blev ju inte så dålig och man har ju sett värre hojar, översatt till rikssvenska är det att den ser ju ut riktigt bra;)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top