Problem med växlingen

Kanske bara jag som tycker såhär, men mesar du inte lite väl mkt när du ska ha i växeln? För sådära kan du nog få vilken hoj som helst till o låta om du försöker smeka i växlen.

Min gammelhonda kan göra liknande ljud om man inte är bestämd när man lägger i 1'an, trycker man till ordentligt så klonkar det bara till en gång när växeln går i :-)

Om inte min hörsel sviker mig dör motorn när du lägger i växeln? Har du stödet nere eller? Om inte så är det ju ett tydligt bevis på att den inte kopplar ur?

Du har inte tränat slangning med den månna och lyckats bränna stålskivorna i kopplingen så att dom har slagit sig? Är dom krokiga så lär den inte koppla ur riktigt som den ska nej... :rolleyes:

Kanske bara jag som tycker såhär, men mesar du inte lite väl mkt när du ska ha i växeln? För sådära kan du nog få vilken hoj som helst till o låta om du försöker smeka i växlen.

Tycker du att ja ska smälla i växeln när den tar emot? :va

Om inte min hörsel sviker mig dör motorn när du lägger i växeln? Har du stödet nere eller? Om inte så är det ju ett tydligt bevis på att den inte kopplar ur?

stödet va nere ja, en miss från min sida, sorry.

Last edited:
Tycker du att ja ska smälla i växeln när den tar emot? :va

Kanske lite mer än vad du visar på filmen, men tar det emot rejält är något knas.

stödet va nere ja, en miss från min sida, sorry.

Om det inte är nere och hojen står på centralstöd eller depåstöd, snurrar framhjulet mer än "lite" då?

Jag tycker att det låter som att den inte kopplar ur ordäntligt!

Prova så här: sätt på 1'an, tryck på kopplingshandtag, och prova att gå med mc, alltså håller du styret och går du med mc framåt. Så lyssna om det kommer nån ljud från koppling/växellåda, och känn om den är kopplat ur ordäntligt.

Har du provat att växla utan koppling ? (2,3,4,5,6)?

...De lät något bättre när jag var mer bestämd och den rullar fin när jag trycker in kopplingen. Kanske bara va jag som va pessimistisk men ja åker iaf ner till Johansmc imorgon å låter dom prova den för säkerhets skull.
Tack för alla fina svar och hoppas att jag inte slösa på eran tid!

/Jeppe

Om det inte är nere och hojen står på centralstöd eller depåstöd, snurrar framhjulet mer än "lite" då?

Har inget av de.. :brinnerup

Last edited:
Lycka till, aldrig kul när man känner att nånting kanske är fel.. :nojjig

Back