Portmappar/bilder på vm-gp cyl eller HRC portningar cyl/topp

Nu kommer det här att låta jävligt otrevligt men du kanske kan lära dig nått!

För det första, om du inte kan läsa two stroke performance tuning för att den är på engelska så tycker jag att du ska lära dig engelska innan du börjar trimma din aprilia. Efter att du har lärt dig engelska på en sådan nivå att du klarar det så kan du läsa two stroke performance tuning för att roa dig.

För det andra så bör du läsa fysik och matte om du vill lära dig trimma en motor. Det är helt enkelt så att man kan inte gissa sig fram till vad som ger bra resultat, de måste räknas fram.

För det tredje och sista. Det är nog bäst att du kör med din 125 i två år(jag får den bilden att du inte kan vara äldre än 16) och skaffar en större mc när du får ålder. Du har ju redan sagt att det är bra ös i den, det borde väll räcka?

Om du följer dessa tre råd så kommer du nog att vara tacksam när du blir lite äldre att du fick dem :).
 
Last edited:
Nu kommer det här att låta jävligt otrevligt men du kanske kan lära dig nått!

För det första, om du inte kan läsa two stroke performance tuning för att den är på engelska så tycker jag att du ska lära dig engelska innan du börjar trimma din aprilia. Efter att du har lärt dig engelska på en sådan nivå att du klarar det så kan du läsa two stroke performance tuning för att roa dig.

För det andra så bör du läsa fysik och matte om du vill lära dig trimma en motor. Det är helt enkelt så att man kan inte gissa sig fram till vad som ger bra resultat, de måste räknas fram.

För det tredje och sista. Det är nog bäst att du kör med din 125 i två år(jag får den bilden att du inte kan vara äldre än 16) och skaffar en större mc när du får ålder. Du har ju redan sagt att det är bra ös i den, det borde väll räcka?

Om du följer dessa tre råd så kommer du nog att vara tacksam när du blir lite äldre att du fick dem :).

Jag lär mig i min tackt, lär mig inte som du o andra, har asberger + dyslexi, jag har läst båda mina böcker o massa fackta men vissa delar jag vill läsa förstår jag inte på grund av att jag inte kan eng till 100%, kanske 50% o knapt 10% kan jag skriva/stava på eng.

Ja jag nämnde att de va bra öss i 125an, men på grund av de sa jag inte att de e öss så jag e nöjd, den drar ju knapt bakhjul på 1an ju, då e den slö sattan i mig, haft moppar som vart bätre öss i en denna 125an, vist den acc bätre från en viss hastighet en moppe, men saknar de dära klippet som defenetift crossar har o värre portade moppar som jag portat mig till, kommer porta denna motorn + cyl mera, just nu har jag bara bearbetat en liten förfining som jag tyckte inte stog helt rätt till sen såg de ut som nån vart på cyl innan mig o de fick jag rätta till, men övrigt är den helt org portad.

Men kommer inte porta cyl mera en enda minsta mm tills jag vet hur jag vill ha de, de va därför jag ville ha mera grundlägande fackta vad man ska röra o inte på denna, för som sakt folk har syslat med modifera av denna cyl sen den kom så den e ju inte ny direkt så varför förstöra de som e så bra, går förfina o förbätre men portar häldre om den när jag har nån annan cyl o gå efter som e prövade delar redan.

Om du vill veta hur gammal jag är fyller jag snart 26år, om du undrar varför jag kör 125a e för jag inte hade råd med en nått finare så man får nöja sig me de man har råd me tills man har råd med nått bätre.
 
Last edited:
Jag lär mig i min tackt, lär mig inte som du o andra, har asberger + dyslexi, jag har läst båda mina böcker o massa fackta men vissa delar jag vill läsa förstår jag inte på grund av att jag inte kan eng till 100%, kanske 50% o knapt 10% kan jag skriva/stava på eng.

Ja jag nämnde att de va bra öss i 125an, men på grund av de sa jag inte att de e öss så jag e nöjd, den drar ju knapt bakhjul på 1an ju, då e den slö sattan i mig, haft moppar som vart bätre öss i en denna 125an, vist den acc bätre från en viss hastighet en moppe, men saknar de dära klippet som defenetift crossar har o värre portade moppar som jag portat mig till, kommer porta denna motorn + cyl mera, just nu har jag bara bearbetat en liten förfining som jag tyckte inte stog helt rätt till sen såg de ut som nån vart på cyl innan mig o de fick jag rätta till, men övrigt är den helt org portad.


Men kommer inte porta cyl mera en enda minsta mm tills jag vet hur jag vill ha de, de va därför jag ville ha mera grundlägande fackta vad man ska röra o inte på denna, för som sakt folk har syslat med modifera av denna cyl sen den kom så den e ju inte ny direkt så varför förstöra de som e så bra, går förfina o förbätre men portar häldre om den när jag har nån annan cyl o gå efter som e prövade delar redan.

Om du vill veta hur gammal jag är fyller jag snart 26år, om du undrar varför jag kör 125a e för jag inte hade råd med en nått finare så man får nöja sig me de man har råd me tills man har råd med nått bätre.



Har själv blivigt diagnostiserad som dyslektiker nån gång i tiden.Det har dock ingen inverkan på ens förmåga att räkna eller att lära sig räkna matte och fysik :). Asbergers disease handlar väll om att man har det svårt socialt, har själv inte detta så jag kan inte säga nått om det, jag vet inte hur det påverkar läsandet. Du verkar ju verkligen intresserad av att trimma motorer, du har ju redan bevisat att du letar reda på material osv. och läser en massa oberoende av vilka hinder du har:), det var också därför jag ville tipsa dig om att lära dig matte och fysik. Om du verkligen är intresserad råder jag dig att sätta din energi på att lära dig dessa två vetenskaper. Det är ingen lätt sak men något som man har nytta av resten av livet. Redan med att säga att man är motor intresserad betyder att man är intresserad av den fysik som används för att få en motor att fungera, eller har jag inte rätt? Kom ihåg att man är aldrig för gammal för att börja studera eller lära sig något nytt. Varför jag på pekade din ålder var att man fick en känsla att du emellan åt var ute på tunn is. Jag tror knappast jag var den ända som var av denna åsikt efter att ha läst igenom tråden :glömdet

Jag slänger in ett exempel(för att visa fysikens makt:näsblod) som brukar fungera bra när man pratar med folk som anser sig veta nått om motorer.
Vad är definitionen för newtonmeter/vridmoment? Vad är definitionen för hk?
Sanningen är att 90% av alla(privat personer) som anser sig kunniga inom motorteknik vet inte detta, hur ska man kunna trimma en motor utan att veta vad vridmoment är för något? Kan du svar på dessa utan att kolla på internet :)?
 
Last edited:
Nu kommer det här att låta jävligt otrevligt men du kanske kan lära dig nått!

För det första, om du inte kan läsa two stroke performance tuning för att den är på engelska så tycker jag att du ska lära dig engelska innan du börjar trimma din aprilia. Efter att du har lärt dig engelska på en sådan nivå att du klarar det så kan du läsa two stroke performance tuning för att roa dig.

För det andra så bör du läsa fysik och matte om du vill lära dig trimma en motor. Det är helt enkelt så att man kan inte gissa sig fram till vad som ger bra resultat, de måste räknas fram.

För det tredje och sista. Det är nog bäst att du kör med din 125 i två år(jag får den bilden att du inte kan vara äldre än 16) och skaffar en större mc när du får ålder. Du har ju redan sagt att det är bra ös i den, det borde väll räcka?

Om du följer dessa tre råd så kommer du nog att vara tacksam när du blir lite äldre att du fick dem :).

Men usch vilken trist attityd. Att förkovra sig teoretiskt först och sen omsätta kunskaperna i praktiken eller att börja praktisera på en gång och förkovra sig under arbetets gång är bara två olika arbetssätt och man bör välja det som passar en själv. Det är inte alla som kan eller vill läsa sig till allt här i världen. Många är vi som hoppat i galen tunna men lärt av misstagen och i slutändan förkovrat oss på icke konventionellt sätt. Om man inte är rädd för att misslyckas är det faktiskt ganska kul att omgående påbörja arbetet och sedan lära sig under resans gång genom att testa olika lösningar och fråga andra. Man lär sig utöver det som står i böckerna, framförallt lär man sig konsekvenserna av misstagen och man får oftast en massa nya härliga kompisar på köpet!
:)
 
Kör på David, det är din cykel.
Dessutom tycker jag mig mellan raderna se att du har bättre koll än texten ger sken av vad gäller sammanhangen mellan tex duration, komp osv.

Men ändå. Du har ju verkligen låst på det här med portning vad gäller dina tvåtaktare jag läst om hittills. Mitt råd är att börja i kringsystemen på den långa vandringen mot ökad förståeles av tvåtaktsmotorns väsen. Samt att renovera och sätta upp motorn korrekt, (korrekt injusterad squish, bra foder, ringar och lager osv). Så gjorde jag. Att beräkna och bygga egna kammare tex, eller att prova att bygga kammare efter andras design. Samt att förbättra insuget uppströms förgasaren, labba med tändning och bränsle.

Ty en portning är ju ett drastisk ingrepp som sällan låter sig återställas om det blir fel. Desutom måste den ofte följas upp med ändrad, tändning, bestyckningen och expansionskammare.

Men som sagt, det är ju dina cylindrar tid och pengar, så vill man börja med det svåraste så har man ju all rätt att göra det. :tummenupp

Hoppas du får bra och sakliga kommentarer i tråden.
Vad gäller 2T- och 4T-portning är det ofta tyst samt glest på nätet, eftersom de som kan ngt om detta håller på sitt. Så det som finns att läsa gäller ju ofta äldre motorer/portningar.
De portare som är öppna som bibliotek med sina idéer och visar många bilder med vad de kan, brukar åas aldrig kunna visa upp en endaste referensbänkning på de portningsjobb de gjort....

Tycker jag

/J


Jag lär mig i min tackt, lär mig inte som du o andra, har asberger + dyslexi, jag har läst båda mina böcker o massa fackta men vissa delar jag vill läsa förstår jag inte på grund av att jag inte kan eng till 100%, kanske 50% o knapt 10% kan jag skriva/stava på eng.

Ja jag nämnde att de va bra öss i 125an, men på grund av de sa jag inte att de e öss så jag e nöjd, den drar ju knapt bakhjul på 1an ju, då e den slö sattan i mig, haft moppar som vart bätre öss i en denna 125an, vist den acc bätre från en viss hastighet en moppe, men saknar de dära klippet som defenetift crossar har o värre portade moppar som jag portat mig till, kommer porta denna motorn + cyl mera, just nu har jag bara bearbetat en liten förfining som jag tyckte inte stog helt rätt till sen såg de ut som nån vart på cyl innan mig o de fick jag rätta till, men övrigt är den helt org portad.

Men kommer inte porta cyl mera en enda minsta mm tills jag vet hur jag vill ha de, de va därför jag ville ha mera grundlägande fackta vad man ska röra o inte på denna, för som sakt folk har syslat med modifera av denna cyl sen den kom så den e ju inte ny direkt så varför förstöra de som e så bra, går förfina o förbätre men portar häldre om den när jag har nån annan cyl o gå efter som e prövade delar redan.

Om du vill veta hur gammal jag är fyller jag snart 26år, om du undrar varför jag kör 125a e för jag inte hade råd med en nått finare så man får nöja sig me de man har råd me tills man har råd med nått bätre.
 
Last edited:
Men usch vilken trist attityd. Att förkovra sig teoretiskt först och sen omsätta kunskaperna i praktiken eller att börja praktisera på en gång och förkovra sig under arbetets gång är bara två olika arbetssätt och man bör välja det som passar en själv. Det är inte alla som kan eller vill läsa sig till allt här i världen. Många är vi som hoppat i galen tunna men lärt av misstagen och i slutändan förkovrat oss på icke konventionellt sätt. Om man inte är rädd för att misslyckas är det faktiskt ganska kul att omgående påbörja arbetet och sedan lära sig under resans gång genom att testa olika lösningar och fråga andra. Man lär sig utöver det som står i böckerna, framförallt lär man sig konsekvenserna av misstagen och man får oftast en massa nya härliga kompisar på köpet!
:)

Låter kanske lite trist men livet är väll inte alltid en fest:)? Studerar man på egenhand så har man den fördelen att man kan testa sina kunskaper medans man läser. Det är ju ingen som säger att man måste sitta inne som en apa och läsa 5 år(exempelvis så som vi gör på universitet:banana). Men att ignorera teorin är lite som att lura sig själv. Killen verkar ju verkligen intresserad så jag tänkte tipsa honom att läsa lite vetenskap vilket ytterligare skulle bygga på hans kunskap. Självklart om man väljer att ignorera teori så är det ens eget val, dock så kan man lära sig lika mycket på en kvälls läsande som 10 års meckande.
 
Låter kanske lite trist men livet är väll inte alltid en fest:)? Studerar man på egenhand så har man den fördelen att man kan testa sina kunskaper medans man läser. Det är ju ingen som säger att man måste sitta inne som en apa och läsa 5 år(exempelvis så som vi gör på universitet:banana). Men att ignorera teorin är lite som att lura sig själv. Killen verkar ju verkligen intresserad så jag tänkte tipsa honom att läsa lite vetenskap vilket ytterligare skulle bygga på hans kunskap. Självklart om man väljer att ignorera teori så är det ens eget val, dock så kan man lära sig lika mycket på en kvälls läsande som 10 års meckande.

Jo..... och samtidig så läser man om de gamla gobbarna som fick gamla trajor att gå hur fort som helst (269 km/h på Daytona!!!), Alf Hagons Jap som gjorde kvartsmilen på 9 sek, han den där Nya Zeeländske tjommen som körde över 300 på Bonneville med en Indian från 1929, för att nämna några... kunde de definitionen för vridmoment? Var de några ess på fysik? Någonting säger mig att de fick snurr på sin skit utan dess kunskaper, iaf i något av fallen.

Så trötta inte ut Ferspeedboy med negativa kommentarer, var stödjande och uppmuntrande istället. Killen är en jäkel på å bygga och lösa problem och skaffa sig nya och lösa dem och skaffa sig nya... tills det funkar rätt bra!:tummenupp
 
Jo..... och samtidig så läser man om de gamla gobbarna som fick gamla trajor att gå hur fort som helst (269 km/h på Daytona!!!), Alf Hagons Jap som gjorde kvartsmilen på 9 sek, han den där Nya Zeeländske tjommen som körde över 300 på Bonneville med en Indian från 1929, för att nämna några... kunde de definitionen för vridmoment? Var de några ess på fysik? Någonting säger mig att de fick snurr på sin skit utan dess kunskaper, iaf i något av fallen.

Så trötta inte ut Ferspeedboy med negativa kommentarer, var stödjande och uppmuntrande istället. Killen är en jäkel på å bygga och lösa problem och skaffa sig nya och lösa dem och skaffa sig nya... tills det funkar rätt bra!:tummenupp

Håller med!

Burt Monro var ju legendarisk bland de självlärda. :D

"Burt began modifying his bike in 1926. His methods, to say the least, were unorthodox. He used an old spoke for a micrometer and cast parts in old tins although one American report has him casting pistons in holes in the sand at the local beach! "
http://www.indianmotorbikes.com/features/munro/munro.htm

Själv har jag den typen av hjärna som trivs bäst med tex en teori-, litteratur- och internetstudie innan jag ger mig i kast med ngt i praktiken. Sedan ser jag ofta till att ha ngn erfaren som är med första gången, iaf om det är dyra arbetsämnen.

Men jag vet en massa skillade människor som aldrig passat in i skolan men senare i livet lyckats bli mästare i sitt skrå. De tog en annan mindre teoretisk väg helt enkelt.

Som ingenjör är det fascinerande att träffa på dessa självlärda konstnärstyper. Jag brukar kalla deras kunnande för tyst kunskap, den går inte att kommunicera så lätt. De självlärda är som skärgårdens gamla båtbyggare, som byggde så vackra båtar rätt ur huvudet, utan en enda ritning.
 
Last edited:
Först och främst, mobbing är inte okej oavsett nivå eller plats osv.

Bara för att man inte är exakt som alla andra betyder det inte att man är värd att bemötas av dålig attityd!
Skriv-, inlärnings- och läsproblem har många människor och även historiskt sett har det varit vanligt förekommande. Ett exempel, utan att göra vidare jämförelser, är Leonardo Da Vinci som troligen hade Dyslexi.

Med andra ord, GE F*N I ATT TRÅKA FOLK SOM STICKER UT!!!!

Ferspeedboy, fortsätt tänka annorlunda och ge dig in i konstiga byggprojekt, personer som du kommer ofta på nya koncept. Ta det bara lugnt och gör saker en i taget i stället för allt på en gång.
 
Först och främst, mobbing är inte okej oavsett nivå eller plats osv.

Bara för att man inte är exakt som alla andra betyder det inte att man är värd att bemötas av dålig attityd!
Skriv-, inlärnings- och läsproblem har många människor och även historiskt sett har det varit vanligt förekommande. Ett exempel, utan att göra vidare jämförelser, är Leonardo Da Vinci som troligen hade Dyslexi.

Med andra ord, GE F*N I ATT TRÅKA FOLK SOM STICKER UT!!!!

Ferspeedboy, fortsätt tänka annorlunda och ge dig in i konstiga byggprojekt, personer som du kommer ofta på nya koncept. Ta det bara lugnt och gör saker en i taget i stället för allt på en gång.


Jag lyfter på hatten :tummenupp
 
Har du DVD:n? The worlds fastest Indian? Extramaterialet där det finns AUTENTISKA bilder när han drar 270 knutar på stranden utanför Ivarcargill!!!:Bugar:Bugar:Bugar

Jag har inte ens en dvd-spelare :D Kolla på film är inte min starka sida.

Men en vacker dag ska jag titta på den filmen, den verkar bra.
 
Jag har inte ens en dvd-spelare :D Kolla på film är inte min starka sida.

Men en vacker dag ska jag titta på den filmen, den verkar bra.

Eller titta här!!!! Youtube!!!:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Årets råfetaste rulle, VILKEN MAN!!!

http://www.youtube.com/watch?v=kJKD_gFVjKY

njut! Och Ferspeedboy, se och lär. Din vattenledningsrörram var ju snygg och välgjord om man jämför med den skräphög Burt Munro körde 295 km/h med!!!

Kolla denna rulle NU!!!!!:yoparty:yoparty
 
Roligt att det finns autentiska bilder på honom. Jag såg långfilmen med Anthony Hopkins, tyckte den var sådär. Det här var mer intressant.
 
Men kommer inte porta cyl mera en enda minsta mm tills jag vet hur jag vill ha de, de va därför jag ville ha mera grundlägande fackta vad man ska röra o inte på denna, för som sakt folk har syslat med modifera av denna cyl sen den kom så den e ju inte ny direkt så varför förstöra de som e så bra, går förfina o förbätre men portar häldre om den när jag har nån annan cyl o gå efter som e prövade delar redan.


Det finns 2 sätt att få fram hur cylindern ska vara. Det ena och kanske enklaste sättet är ett motorsimuleringsprogram och där analysera etc hur saker fungerar nu och hur de skulle kunna fungera bättre.
Sedan 'bygga' om motorn i datorn och laborera med pipor etc.
Efter några dagars mätande, testande och tyckande kommer du ha en portmapp som är VÄRD att testa och du vet ungefär vad som behövs runtomkring.

Det andra sättet är att bänka hojen (eller motorn) och sedan slipa lite på en port och se vad som händer. Bänka och slipa en annan port och fortsätta. Du lär dig vad de olika ingreppen ger för effekt.
 
Låter kanske lite trist men livet är väll inte alltid en fest:)? Studerar man på egenhand så har man den fördelen att man kan testa sina kunskaper medans man läser. Det är ju ingen som säger att man måste sitta inne som en apa och läsa 5 år(exempelvis så som vi gör på universitet:banana). Men att ignorera teorin är lite som att lura sig själv. Killen verkar ju verkligen intresserad så jag tänkte tipsa honom att läsa lite vetenskap vilket ytterligare skulle bygga på hans kunskap. Självklart om man väljer att ignorera teori så är det ens eget val, dock så kan man lära sig lika mycket på en kvälls läsande som 10 års meckande.

Teori o praktik är två skilda saker. Hur saker bör fungera, och vad som fungerar, o vad som egentligen inte borde fungera. Gillar själv matte, fysik o kemi, har läst på högskolenivå, och tro mig. FS boy har koll, säg till honom vad som inte går o göra, och han kommer o bevisa motsatsen bara av principskäl. Sök runt lite på hans gamla trådar så förstår du vad jag menar. Denne man gör bonn meck till en konstform, o han är da vinci. Finns de som säger att all skolning är till de bättre, och de som säger att för mycket skolning hindrar det fria tänkandet. FS har inga begränsningar i det fria tänkandet. Fanns en tid då du riskerade att brännas på bål om du ifrågasatte om jorden var platt, tur att vi inte lever i de tiderna längre.
 
Last edited:
Jo..... och samtidig så läser man om de gamla gobbarna som fick gamla trajor att gå hur fort som helst (269 km/h på Daytona!!!), Alf Hagons Jap som gjorde kvartsmilen på 9 sek, han den där Nya Zeeländske tjommen som körde över 300 på Bonneville med en Indian från 1929, för att nämna några... kunde de definitionen för vridmoment? Var de några ess på fysik? Någonting säger mig att de fick snurr på sin skit utan dess kunskaper, iaf i något av fallen.

Så trötta inte ut Ferspeedboy med negativa kommentarer, var stödjande och uppmuntrande istället. Killen är en jäkel på å bygga och lösa problem och skaffa sig nya och lösa dem och skaffa sig nya... tills det funkar rätt bra!:tummenupp

:fakta

Världen vore bra mycket tråkigare om alla bara gjorde som alla andra redan gjort tidigare. Var ligger utveklingen i det?

Kör ditt race Ferspeedboy och lyssna inte på gnällspikarna! :tummenupp
 
Får du fart på något åk så får du låna min bänk gratis för att testa och justera förgasarn.

Bara för att uppmuntra dina galna idéer. :)
Och för att du ska få se resultatet av ditt filande., ja och alla domedags profeter som tjuter det går aldrig...

Kom igen och snickra!
Glöm inte bilder för tusan.

Förövrigt så ser Dyslektiker helt annorlunda på saker som ska repareras felsökas eller byggas.
Det finns en studie (fråga mig inte vart) som visar att en dyslektiker ser mer 3 dimensionellt på saker och ser funktionen mer tydligt.
Trodde alla såg det så ;)

Sen så finns det rättstavningsprogram för att folk ska förstå vad man skriver :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top