Portmappar/bilder på vm-gp cyl eller HRC portningar cyl/topp

Aprilia hrc kit, förklara?

Vet inte hur man ska förklara.

Vet att HRC står för Honda Racing Kit.

Men de konstiga är att man hitar HRC kitt till både yamaha/aprilia. Borde de inte finnas

Yamaha Racing kit & Aprilia Racing kit i stället :va

Last edited:

Men de konstiga är att man hitar HRC kitt till både yamaha/aprilia. Borde de inte finnas YRC & ARC kit i stället :va

Honda Racing Corporation......
Läs mitt inlägg ovan. Där finns inga grejer från dem som passar din moppe mer än en enskild packbox och kolvringsclipsen....

YEC heter racingavdelningen hos Yamaha och de erbjuder inte heller något till din moppe.

Aprilia Racing finns men tillverkar bara prylar till deras RSA/RSW GP racers samt deras SBK racer. Deras prylar kan inte köpas av vanligt folk.....

Men de konstiga är att man hitar HRC kitt till både yamaha/aprilia. Borde de inte finnas YRC & ARC kit i stället :va

Jag är ingen kännare av detta men man får ändå en känsla av du fått det om bakfoten, men visst du kan ha rätt.

Honda Racing Corporation......
Läs mitt inlägg ovan. Där finns inga grejer från dem som passar din moppe mer än en enskild packbox och kolvringsclipsen....

YEC heter racingavdelningen hos Yamaha och de erbjuder inte heller något till din moppe.

Aprilia Racing finns men tillverkar bara prylar till deras RSA/RSW GP racers samt deras SBK racer. Deras prylar kan inte köpas av vanligt folk.....

Sa inte att delarna pasar min moppe :tuttar har jag inte sakt nån stans :D

Sa att jag hittat saker som ska passa från 2006 o nyare, om nu sidan va san eller priserna, hittar inte sidan, får leta vidare.

Vet inte hur ni tänker riktigt, bara en tanke :rolleyes: portarna blir ju inte ändrade om cylindern flyttas nerot, men om man svarvar av cylindern topp sida så ändras durasionen direkt, minsta 0.01mm så blir det ändrat.

Så klart ändras durasionen om man flyttar cyl ner o upp men squisen ökas o minskas okså ju.

Avgastemp beror på rörets utformning okså, men runt 550-650grader e la tanken.

De gör inget om kolven tar slut var 50mil bara jag har skoj e huvesaken :tuttar som cyl e nu så kommer den ju holla minst 500mil, men trimgraden e ju rätt låg nu :gnissla

Det enda rätta är att först ställa cylinderhöjden så att portarna blir vad man vill och där finns lagom plats för att finjustera squish vid kolvbyte mha fotpackning. Därefter tillverkar man en topp som ger efterfrågad squish och komp. Har man 2mm i squish är det bättre att tillverka en topp utan squish öht och ha ett kupolformat förbränningsrum....

Vad är poängen med 50mil serviceintervaller och behov av ombestyckning inför varje körning på en gatcykel? Eller vänta det e ju jetteheftigt:banana

Är bilden från årets Frohburg eller? :D:D

Jepp! Jag som fotat dom på årets race i Frohburg. Så kände igen dom direkt. :)

Hade dock hoppats på att få se nått nytt som man inte sett innan.. :brinnerup

Men om nu nån har lånat mina bilder för att sälja aprilias RS250 HRC kit så vill jag nog ha lite provision eller ersättning för att jag tog dessa foto. Hoppas dom säljer bra också! :D

Kan inte bestamma mig for om detta ar tragiskt, tragikomiskt eller bara fullstandigt sinnessjukt. Lite samma kansla som nar jag rakade titta pa Ullaredprogrammet haromkvallen.

För att avgöra detta föreslår jag att du läser herrens byggtråd där en ram svetsas av vattenrör bla.....

Jag har lagt en prenumeration på denna tråd.
Kommer följas minutiöst.
Ferspeedboy, låt dig inte nedslås av de negativa påståenden som förekommer.
Och Volvo Sonett har sex förgasare!

Kommer det bli en tummetott av det hela månne? :)

För att avgöra detta föreslår jag att du läser herrens byggtråd där en ram svetsas av vattenrör bla.....

Jo, jag har last detta. Samt om hur en gammal forsvarslos KX500 forpassades in i himmelriket efter hemska skandningar av den en gang sa harligt potenta motorn.

Det ar underhallande pa ett bisarrt och lite kusligt vis nar du och Ferspeedboy (beratta garna om uppkomsten av detta namn!) och nagra till diskuterar portning, kammare och klamspalter ocksa. Ni liksom nar fram till varandra pa en sa fint satt. Tvillingsjälar tror jag man brukar säga?

De e ju en klar fördel om man e noga att ytorna är rena från fett :tummenupp

Vet inte hur ni tänker riktigt, bara en tanke :rolleyes: portarna blir ju inte ändrade om cylindern flyttas nerot, men om man svarvar av cylindern topp sida så ändras durasionen direkt, minsta 0.01mm så blir det ändrat.

Så klart ändras durasionen om man flyttar cyl ner o upp men squisen ökas o minskas okså ju.

Rätta mig om jag har fel, men durationen ändras inte av att svarva av toppen på cylindern däremot komp o squish.

svarvar du av undersida av cylindern påverkas durationen och komp och squish.

Portarna öppnar väl vid samma vevaxelgrader oavsett hur mycket toppytan planas lr??

Avgastemp beror på rörets utformning okså, men runt 550-650grader e la tanken.

De gör inget om kolven tar slut var 50mil bara jag har skoj e huvesaken :tuttar som cyl e nu så kommer den ju holla minst 500mil, men trimgraden e ju rätt låg nu :gnissla

Portarna i sig ändras inte om du svarvar av basen på cylindern, dock ändras deras placering i cylindern. Om saker är som det ska nu så är nederkant på portarna precis i höjd med kolvens topp då den är i botten.

Om du nu sänker cylindern (vilket händer om du svarvar basen) kommer portarna hamna under kolvkanten och du har trots allt ändrat portöppningen.... :krama

Svarva basen på cylindern brukar man göra när man vill sänka effekten eller göra motorn snällare, i princip motsatsen till trim.

Fundera på vad duration är och hur det mäts :krama

Det är inga problem att få runt 40 kusar ur aprilia rs125 men det är inte portiderna som är största problemet, :tummenupp det är precis allting annat.

Men de konstiga är att man hitar HRC kitt till både yamaha/aprilia. Borde de inte finnas

Yamaha Racing kit & Aprilia Racing kit i stället :va
Ursäkta men var hittar du HRC kit till Aprilia och Yamaha? :)

De heter väl Aprilia Reparto Corse om man ska vara petig. Visst kan du få köpa delar av dem - det gäller bara att ha "rätt" Aprilia RS125/250. :)

Last edited:
Lite fackta, tror de e från en 125a.

Bifogat

• rs_1.gif
    rs_1.gif
    9.5 KB · Visningar: 350
  • rs_2.gif
    rs_2.gif
    3.9 KB · Visningar: 220
  • rs_ex93..gif
    rs_ex93..gif
    5.5 KB · Visningar: 341
  • rs_he93.gif
    rs_he93.gif
    4.4 KB · Visningar: 548
  • rs_nick.gif
    rs_nick.gif
    5.9 KB · Visningar: 457
Last edited:
Rätta mig om jag har fel, men durationen ändras inte av att svarva av toppen på cylindern däremot komp o squish.

svarvar du av undersida av cylindern påverkas durationen och komp och squish.

Portarna öppnar väl vid samma vevaxelgrader oavsett hur mycket toppytan planas lr??

Om man svarvar av toppen på cyl så blir avståndet mellan TDC till porten öppnar ett annat avstånd, ett annat avstånd blir en annan durasion.

Om man planar toppen så kommer inte durasionen ändras en enda hundra del.

låter man toppen föras ner i loppet ändras durasionen för då ändras avståndet från TDC till porten öppnar.

Svarvar man av cyl så mycke så kolven kollar upp över cyl så ändras durasionen.

Det är inga problem att få runt 40 kusar ur aprilia rs125 men det är inte portiderna som är största problemet, :tummenupp det är precis allting annat.

Inga problem o leta fram 50+hk ur aprilian :tummenupp problemet ligger i var man ska ändra/bytta ut / modifera för att hitta dom.

Min kolv e nedanför alla portar i dagsläger, de va därför i frågan jag skulle okså vela svarva av cylinderfoten så jag får kolven jäms med spol portarna i allfall.

Om man svarvar av toppen på cyl så blir avståndet mellan TDC till porten öppnar ett annat avstånd, ett annat avstånd blir en annan durasion.

Om man planar toppen så kommer inte durasionen ändras en enda hundra del.

låter man toppen föras ner i loppet ändras durasionen för då ändras avståndet från TDC till porten öppnar.

Svarvar man av cyl så mycke så kolven kollar upp över cyl så ändras durasionen.

NEJ! Du räknar fel :va

För att ändra durationen måste du höja eller sänka portarna.

Om du lägger in en tjockare cylinderfotspackning så kommer cylindern att höjas och därmed kommer durationen att öka. För att behålla samma squish (notera stavningen) måste du svarva av lika mycket på toppen av cylindern som packningen är tjockare.

Porta inte innan du har satt dig in i det. Du kommer bara att få köpa ny cylinder sen...

För att sätta in dig i det så läser du boken "Two stroke performance tuning" skriven av Graham Bell. Finns att ladda ner.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...