Portmappar/bilder på vm-gp cyl eller HRC portningar cyl/topp

Ferspeedboy, låt dig inte nedslås av de negativa påståenden som förekommer.

Jag skulle vilja passa på och stämma in i denna hyllningssång! Får liksom en känsla av att om det nu är så, att durasion och squish ändras av att svarva av cylinderfoten, och därmed Ferspeedboy skulle ha fel, så kommer denna urkraft till människa att fixa det ändå!!! Trots att Ernst Degner och och Boris hävdade motsatsen! Jag minns "Bygga om honda cr250R 85a, till hoj" tråden - maken till historia får man leta efter!!!

Jag säger bara en sak: Ferspeedboy for president!:tummenupp

Lite fackta, tror de e från en 125a.
Ser ut som bilderna från sidan som handlar om RS125R 1992.

Ferspeedboy skrev:
Om man svarvar av toppen på cyl så blir avståndet mellan TDC till porten öppnar ett annat avstånd, ett annat avstånd blir en annan durasion.
Nej, vevaxeln sitter inte monterad i relation till cylinderns överkant. Att plana toppen eller cylinderns överkant ger precis samma resultat, nämligen mindre squish och högre kompression.

Att byta cylinderfotspackning eller svarva av cylinderfoten flyttar portarna i förhållande till kolven/vevaxeln.samt ändrar squish/kompression.

NEJ! Du räknar fel :va

För att ändra durationen måste du höja eller sänka portarna.

Om du lägger in en tjockare cylinderfotspackning så kommer cylindern att höjas och därmed kommer durationen att öka. För att behålla samma squish (notera stavningen) måste du svarva av lika mycket på toppen av cylindern som packningen är tjockare.

Porta inte innan du har satt dig in i det. Du kommer bara att få köpa ny cylinder sen...

För att sätta in dig i det så läser du boken "Two stroke performance tuning" skriven av Graham Bell. Finns att ladda ner.

Jag har böckerna båda

Two-stroke performance tuning ( A. Graham bell )
second edition

The High-performance two-stroke engine ( DR john C. Dixon

Men har svårighet o läsa dom på grund av att dom är båda på eng, fins de ingen på swe o få tag i, vill inte översätta var enda ord :mad:

Ingen fara med portningen på cyl i nuläget :gnissla de e ju för fasen bra öss i den, men vill ha mera hk :tuttar lite dålig topp på hojen :huvet

Jag säger bara en sak: Ferspeedboy for president!:tummenupp

Tackar man för :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Ser ut som bilderna från sidan som handlar om RS125R 1992.

Nej, vevaxeln sitter inte monterad i relation till cylinderns överkant. Att plana toppen eller cylinderns överkant ger precis samma resultat, nämligen mindre squish och högre kompression.

Att byta cylinderfotspackning eller svarva av cylinderfoten flyttar portarna i förhållande till kolven/vevaxeln.samt ändrar squish/kompression.

Jo kanske e en RS125a 92a, stog ingen fackta vad de va för cyl där jag hitta bilderna.

Nån som kanske vet vad problemet ligger på min RS125a angående toppen, den varvar varvräknan i botten på 6an, 13000+ varv, men toppar bara 141km/h på 6an med 17/40 drevning som ska vara org.

Sen toppar den 98km/h på 2an.

Känns som man har 5an i fast de e 6an.

Vet inte vad ni baserar eran uträkning på med olika durasion, har funkat alla gånger, vet att förklara e la inte min bästa sida hur jag tänker o svarar/skriver.

Får la försöka på nytt.

Om man räknar med att kolven går jäms med TDC på cyl, o räknar från TDC till porten öppnar då får man ett mot, med motet så kan man räkna fram med slaglängden, vevlängden, vad man har för durasion, så långt kanske alla e med.

Om man höjer eller sänker cyl i detta skedet, höjer cyl så kommer de bli kortare avstånd mellan TDC & porten o då får man en högre durasion, gör man tvärt om o låter kolven gå över cyl med tunare squise packning så kommer durasionen bli lägre.

Last edited:
Hmmm

Lyfter man eller sänker en cylinder så ändrar man durationen

Omständig tråd det här,......
:död

Höjer du cylindern i förhållande till blocket med dubbla fotpackningar så förändras porthöjden men då portens utformning är identisk förändras inte durationen. Filar du i kanalerna så förändrar du både porthöjden och durationen.

Om porthöjden förändras så måste väl ändå durationen förändras? :va

Det här enkla verkar bara mer och mer komplicerat för varje inlägg, särskilt när fler än en säger fel.

Höjer du cylindern i förhållande till blocket med dubbla fotpackningar så förändras porthöjden men då portens utformning är identisk förändras inte durationen.
Nej, durationen höjs om cylindern höjs. Porten har samma storlek, men större del av porten öppnas.

Lyfter man eller sänker en cylinder så ändrar man durationen

Omständig tråd det här,......
:död

Roffe jag maila dig nyss angående min topp, hoppas få svar snart :tummenupp

Om porthöjden förändras så måste väl ändå durationen förändras? :va

Ja dur ändras om porthöjden ändras.

Det här enkla verkar bara mer och mer komplicerat för varje inlägg, särskilt när fler än en säger fel.

Nej, durationen höjs om cylindern höjs. Porten har samma storlek, men större del av porten öppnas.

Jo värkar bli en omständig tråd detta :gnissla

Ja porten har samma storlek men blir annan dur angående hur vida man höjer/sänker cyl tillförhålande vad kolven är

Får la försöka på nytt.

Om man räknar med att kolven går jäms med TDC på cyl, o räknar från TDC till porten öppnar då får man ett mot, med motet så kan man räkna fram med slaglängden, vevlängden, vad man har för durasion, så långt kanske alla e med.

Om man höjer eller sänker cyl i detta skedet, höjer cyl så kommer de bli kortare avstånd mellan TDC & porten o då får man en högre durasion, gör man tvärt om o låter kolven gå över cyl med tunare squise packning så kommer durasionen bli lägre.

Du tänker rätt, till att börja med. sen blir det fel när du räknar durationen efter ovan kanten på cylindern. Det kan du bara göra om kolven vänder exakt vid cylinderkanten. Du ska utgå från TDC vilket är där kolven vänder, tills kolven passerar portens ovankant.
Flyttas cylindern upp eller ner ändras detta mått.
Ligger cylindern still men du planar av cylinderns ovansida händer inget förutom att komp o swishet ändras.

Om jag visste din adress kunde jag ge dig en gradskiva i tidig julklapp.
Då kunde du se att öppningstider ej ändras av deckning av cylinder.

Bättre vetande har redan uttalat sig tidigare i tråden men de verkar inte ha nått fram.
Undra om det går överhuvudtaget....

Du tänker rätt, till att börja med. sen blir det fel när du räknar durationen efter ovan kanten på cylindern. Det kan du bara göra om kolven vänder exakt vid cylinderkanten. Du ska utgå från TDC vilket är där kolven vänder, tills kolven passerar portens ovankant.
Flyttas cylindern upp eller ner ändras detta mått.
Ligger cylindern still men du planar av cylinderns ovansida händer inget förutom att komp o swishet ändras.

Om jag visste din adress kunde jag ge dig en gradskiva i tidig julklapp.
Då kunde du se att öppningstider ej ändras av deckning av cylinder.

Bättre vetande har redan uttalat sig tidigare i tråden men de verkar inte ha nått fram.
Undra om det går överhuvudtaget....

Jo allt stämde du berättade

Förutom de om man planar cylinders ovansida, för då ändras avståndet mellan cylinderns TDC & porten, blir annan längd o en högre durasion, visa gör den fulingen att svarva av cylinderns ovansida tills rätt durasion har kommit fram o sen läger lika mycke cylinderfotspackning under cyl som man tog bort av cyl ovansida.

Angående att mäta om kolven går in i toppen så får man mäta hur mycke kolven går över loppet & + på längden, om man har mellan cylinderns topp till port öppnar 23mm o kolven går över loppet 0.50mm då har man 23.50mm, allså skafat sig en lägre durasion.

Hej:)

13000+varv på 6:an å 141km/h:va låter lite konstigt inge kopplings slir?
Har du primär sekundär o lådans utväxlingar så kan du räkna fram
teoretiska farten+däckdim ska räknas in.

Exempel

1:an 2.0 primär 2,857 sekundär 2,29=13,08

Varv 13000v/m 60min omkrets däck 1860mm/1000000/13,08=110,9km/h

Lite otydligt hittar inge gånger tecken på min dator:confused:
men det är inte så svårt att räkna ut faktiskt.

Så denna hoj gör teoretiskt 110km/h på ettan vid 13000v/m

Lycka till:tummenupp

Lustigt!
Min Nc-maskin larmade just för "omöjlig figur" något som känns som kvällens tema..:D

Freddspodböj, jag ger mig:Bugar

Hej:)

13000+varv på 6:an å 141km/h:va låter lite konstigt inge kopplings slir?
Har du primär sekundär o lådans utväxlingar så kan du räkna fram
teoretiska farten+däckdim ska räknas in.

Exempel

1:an 2.0 primär 2,857 sekundär 2,29=13,08

Varv 13000v/m 60min omkrets däck 1860mm/1000000/13,08=110,9km/h

Lite otydligt hittar inge gånger tecken på min dator:confused:
men det är inte så svårt att räkna ut faktiskt.

Så denna hoj gör teoretiskt 110km/h på ettan vid 13000v/m

Lycka till:tummenupp

Inget kopplingslir i huvetaget, kopplingen fungerar hur bra som hälst :tummenupp

Den toppar nästan 100 på 2an, men resterade 3-6an värkar oerhört tätstegad om man tänker bara 141km/h med 17/40 drevning :confused:

Synd att de e sånt jobb att riva motorn bara för att kolla utväxligen annars skulle jag gjort de på en gång, man kan nästan gå i tankarna att den e bytt.

Hojen är ju snart 10år så man kan undra.

Sitter 17 Tums fälg bak med 150 sula.

Jo jag har program o beräkna hastighet på varje växel vid vilket varv, men måste veta sek/pri på vev & koppligskorgen + alla växelåds kugg då.

Jag kollade på en sida o beräknade ungifärligt efter pri/sek + hjulstorlek, ska kolla handboken imon o se om kugarna stämer efter beräkningen

hjulomkräts 1900mm
Framdrev / bakdrev = 2.35
Pri utväxling 4.25

Här e utväxligen i lådan.
1an 10/30 3.00
2an 14/29 2.07
3an 17/27 1.59
4an 19/25 1.32
5an 21/24 1.14
6an 22/23 1.05

varvtal 13000varv.

1an 49.4 km/h
2an 71.6 km/h
3an 93.2 km/h
4an 112.3 km/h
5an 130 km/h
6an 141 km/h

Last edited:
...

Helt rätt :tummenupp

/J

Förutom de om man planar cylinders ovansida, för då ändras avståndet mellan cylinderns TDC & porten, blir annan längd o en högre durasion, visa gör den fulingen att svarva av cylinderns ovansida tills rätt durasion har kommit fram o sen läger lika mycke cylinderfotspackning under cyl som man tog bort av cyl ovansida.

Fast det finns ju inget TDC för cylindern (den är ju orörlig) utan bara för kolven, och dess övre läge i förhållande till cylindern påverkas inte av att du fräser av topppen på cylindern, det gör bara att toppen hamnar närmare kolven. Det enda sättet att flytta kolvens TDC i förhållande till cylindern är antingen genom att höja cylindern i underkant (dvs så att hela cylindern lyfts) eller genom att ändra längden på vevstaken alternativt annan vevaxel.

Enkelt uttryckt så är det alltså bara genom förändringar "underifrån" cylindern som du kan förändra TDC för kolven i förhållande till cylindern.

Pri utväxling 4.25

Om utväxlingen i motorn är samma som på årsmodell 2007 är den primära utväxlingen 3.31.
Code:
1st 10/30 (0.33)
2nd 14/29 (0.48)
3rd 17/27 (0.63)
4th 19/25 (0.76)
5th 21/24 (0.87)
6th 22/23 (0.96)
Primary drive: Gearbox: 63/19 (3.31)
Final drive: Chain: 40/17 (2.35)

http://mybikeshop.wordpress.com/2008/02/09/aprilia-rs-125/

I en annan tråd skrev du att toppfarten med 13/32-drevning var 160 km/h. 17/40 borde ge några km/h högre toppfart förutsatt att motorn orkar. Om hastighetsmätarn bara visar 140 km/h samtidigt som varvtalet är detsamma som innan måste något vara trasigt. Kanske är hastighetsmätaren trasig, eller kopplingen, eller varvräknaren, eller så spann bakdäcket.

Det stämmer, men du skriver tvärtom. Du kan inte räkna duration med hjälp av måtten mellan porttaket och cylinderns ovankant.

Det man gör är att man sätter en tjockare cylinderfotspackning, vilket gör att porten kommer närmare TDC och därmed höjs durationen. Eftersiom du har höjt cylindern så har ju också squishen blivit större. För att få ner squishen till samma mått igen måste du svarva av lika mycket på toppen av cylindern som du gjorde packningen tjockare.

Alltså t.ex:

Förra packningen: 1mm
Nya packningen: 2mm

2mm-1mm=1mm Alltså ska du svarva av 1mm från cylinderns topp.

Om utväxlingen i motorn är samma som på årsmodell 2007 är den primära utväxlingen 3.31.
Code:
1st 10/30 (0.33)
2nd 14/29 (0.48)
3rd 17/27 (0.63)
4th 19/25 (0.76)
5th 21/24 (0.87)
6th 22/23 (0.96)
Primary drive: Gearbox: 63/19 (3.31)
Final drive: Chain: 40/17 (2.35)

http://mybikeshop.wordpress.com/2008/02/09/aprilia-rs-125/

I en annan tråd skrev du att toppfarten med 13/32-drevning var 160 km/h. 17/40 borde ge några km/h högre toppfart förutsatt att motorn orkar. Om hastighetsmätarn bara visar 140 km/h samtidigt som varvtalet är detsamma som innan måste något vara trasigt. Kanske är hastighetsmätaren trasig, eller kopplingen, eller varvräknaren, eller så spann bakdäcket.

De e de som e bekymret den varvar ut växlarna snabbare med 17/40 mot 13/32 o toppar mera med 13/32 fast den borde toppa mera med 17/40 för de borde vara en lägre drevning.

Kopplingen slirar inte o inte backdäcket me, varvräknan går linjärt med hastigheten, att man käner att varvet ökar o då ökar hastigheten.

Testade 17/32 o då käner man att den orkar med möde o besvär knapt varav ut 5an, så koppligen kan ju inte slira för annars skulle de märks defenetift o den skulle orkat varva ut både 5an & 6an ju.

Hastighetsmätarn är en cykelmätare från classe den dyare som ska klara 220km/h.

Org mätaren saknar jag hastighetsgivaren i framhjulet o dom delarna e bestälda men tar la ett tag från tys innan de kommer, fattades ena saken så dom har bestält den o sen e la sakerna på väg till mig.

Angående utväxligen så ska de vara samma mellan 1999-2005, men om utväxligen ändrades efter 2005 vet jag inte.

Förutom de om man planar cylinders ovansida, för då ändras avståndet mellan cylinderns TDC & porten, blir annan längd o en högre durasion,

vissa gör den fulingen att svarva av cylinderns ovansida tills rätt duration har kommit fram o sen läger lika mycke cylinderfotspackning under cyl som man tog bort av cyl ovansida.

Angående att mäta om kolven går in i toppen så får man mäta hur mycke kolven går över loppet & + på längden, om man har mellan cylinderns topp till port öppnar 23mm o kolven går över loppet 0.50mm då har man 23.50mm, alltså skaffat sig en lägre duration.

Det skrivet med fet stil är fel, OM man inte gör så som det är skrivet med understruken stil.

Tdc räknas från där kolven vänder inte cylinderns kant så vida dessa inte sammanfaller.

Angående cykeldatorn, dubbelkolla att den är programmerad efter rätt hjulomkrets.

Last edited:
Det skrivet med fet stil är fel, OM man inte gör så som det är skrivet med understruken stil.

Tdc räknas från där kolven vänder inte cylinderns kant så vida dessa inte sammanfaller.

Angående cykeldatorn, dubbelkolla att den är programmerad efter rätt hjulomkrets.

Angående hur man mäter o inte så har mina mätningar stämt till 100% fasten jag mäter på mitt vis :tuttar

Jag fick programera cykeldatan själv o har stält den efter rulomkrätsen fram så e mät på in på mm.

Här e fulständig lista på Dur på min cyl + portmap.

Kubik 124cc
Slaglängd 54.5mm
Vevlängd ca 110mm
Cylinder borr 53.99mm

Squise. 1.75mm lämpligt 0.7 - 0.9 mm

Max port bredd avgas 35.1 - 38.3

Topp deck 0.30mm

Durasionen i mm

Avgas Mitt 28.55
Avgas hjälp 33.06
Spol 1 43.00
Spol 2 43.51
Boost 43.69

Cyl från topp kant

Durasion
Avgas 189
Avgas hjälp 170
Spel 1 122
spol 2 119.5
boost 119

Blowdown Mitt

Spol 1 33.5
spol 2 34.75
Boost 35

Blowdown Hjälp

Spol 1 24
spol 2 25.75
Boost 25.5

Cyl med kolven nersänkt 1.80mm squise 2.10

Durasionen i mm

Avgas Mitt 26.75
Avgas hjälp 31.26
Spol 1 41.20
Spol 2 41.71
Boost 41.89

Durasion
Avgas 196
Avgas hjälp 177.5
Spel 1 132
spol 2 129
boost 128

Blowdown Mitt

Spol 1 32
spol 2 33.5
Boost 34

Blowdown Hjälp

Spol 1 22.75
spol 2 24.25
Boost 24.75

Cyl med kolven nersänkt 0.95mm, squise 1.25

Durasionen i mm

Avgas Mitt 27.60
Avgas hjälp 32.11
Spol 1 42.05
Spol 2 42.56
Boost 42.74

Durasion
Avgas 193
Avgas hjälp 174
Spel 1 128
spol 2 125
boost 124

Blowdown Mitt

Spol 1 32.5
spol 2 34
Boost 34.5

Blowdown Hjälp

Spol 1 23
spol 2 24.5
Boost 25

--------------

Talerna e ej korigerade utan mät direkt rakt, väldigt skum form på visa utan har inte vart så noga.

Bifogat

• RS portmap.jpg
    RS portmap.jpg
    244.3 KB · Visningar: 161
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...