POLL: 125 GP ersätts av 250 fyrtakt 2012

Är det rätt att ersätta 125 2-takt med 250 4-takt?


  • Antal röstningar
    0
App, app, app. Jag frågade först. :mattias
Svara nu istället för du har väl bra argument för ett byte?
En del har redan räknats upp ovan men om man inte är helt verklighetsfrånvarande och tänker lite längre än vad den inbyggda racingsjälen räcker så finns det inte längre något incitament för de stora tillverkarna av motorcyklar att fortsätta utvecklingen av tvåtaktare. Att dra upp exempel med snöskotrar, vattenskotrar etc funkar väl bra på ett forum men blir kanske lite svårare att motivera framför dem som budgeterar och ansvarar för respektive storföretags racingverksamhet. Om nu tvåtakt vore den heliga gralen hade korvmojjarna varit omringade av tvåtakts Yamaha R6:or på 150 kusar som lätt klarade miljö- och bullerkraven, men så är det ju inte.

Racingen måste anpassa sig till verkligheten och kan inte leva ett eget liv där ett par hundra man får sätta sprätt på några miljarder varje år för racing ska vara vad racing alltid har varit.

Jag tror 250 fyrtakt är helt rätt väg att gå i GP och en perfekt instegsklass även på nationell nivå som gör att klassen kan fyllas på av fler talanger som sedan har ett lättare steg att ta till Moto2.

@Axxexs: Du får tycka vad du vill om David men det mesta som han skriver brukar för eller senare bli en sanning även om det modifieras på vägens gång. Och som jag skrev med fetstil i första inlägget är detta än så länge bara ett rykte...
 
2T stora problem är bullret annars ser jag inga fördelar med 250 4T :rolleyes:. På frågan om det blir bättre och billigare racing med en högvarvig 4t 250cc enhets motor....?

Fast man undrar vad de verkliga orsakerna är till att ersätta klassen.
Politiska krafter som vill förbjuda miljöovänliga alternativ ?. Är inte en modern 2T 125 GP konstruerad med direktinsprutning? På båtmotor sidan klarar man sig utmärkt med låga utsläpp tack vare modern motorstyrning och direkt insprutning bla.

Lutar mer åt att marknaden vill se modeller som fler kan relatera till och att teknologin och utveckling redan finns där hos dom stora tillverkarna.
 
Last edited:
...För mig håller det här på att bli lika ointressant som F1 ( bilar ) har blivit på senare år efter alla onödiga och vansinigt galna regelförändringar....
Har du sett något F1-lopp på senare tid? Reglementet är klockrent, och racingen och VM-tabellen är tätare än på åratal.

2T stora problem är bullret annars ser jag inga fördelar.
:hihi
 
Last edited:
.
I framtiden är det en nödvändighet att klara stränga miljö o bullerkrav för att få köra race i stora delar av världen

Buller kravet brakade käpprätt åt helvete när 4-t kom tibax i MotoGP. Från 105dB till 120dB är det miljötänkande:confused:
Åk till Sviesta och lyssna när ett JAS-plan startat och är på 250-300m höjd, då pratar vi om 104dB:skrämd
 
2 vs 4

Fyrtaktsracing är SKITDYRT!! :=(

Fråga alla lyckliga 4 takts crossåkare hur billigt det är när det går sönder.

En encylindrig fyrtaktsmotor har större problem med ljudet än en motsvarande 2 takt.
Se bland annat speedvwaymotorer..

Emissioner är inget problem för 2 takt det finns utmärkta lösningar för det.

Att flera aktörer här på den här tråden vältrar sig i det här, visar bara att dom inte har ett eget liv.
Det vore långt bättre att dom som idag aktivt håller på med racing av den här typen att dom uttalar sig än dom som vanlig som ska klanka ner på allt..
 
Skulle vara intressant om någon som har röstat för kan ge mig bra argument för ett byte.
Är seriöst intresserad av att höra dem. :)

det enda bra argumentet skulle vara att man vill ha omvaxling, inget annat. det finns inga fordelar annars


blir ju sa javla trott pa 2takt vs 4takt tjatet

for i helvete inse att det bara ar politik (ja miljotjatet ar BARA politik) som stoppar att det sitter 2 taktare i stort sett all motorcyklar. det finns INGEN som tycker om sporthojar som skulle sta o butiken o kopa an fyrtaktare om 2 takts alternativ fanns.

men nu ar det some det ar, och 125 klassen kommer garanterat (forr eller senare) ersattas med ett fyrtakts alternativ.
 
Fyrtaktsracing är SKITDYRT!! :=(

Fråga alla lyckliga 4 takts crossåkare hur billigt det är när det går sönder.

En encylindrig fyrtaktsmotor har större problem med ljudet än en motsvarande 2 takt.
Se bland annat speedvwaymotorer..

Emissioner är inget problem för 2 takt det finns utmärkta lösningar för det.
..
Men om allt det nu nämner och som verkar både rimligt och sant.
Varför ersätts då klassen tror du ?

Bäst jag lägger till en smilies
:)
 
Ni som har bra koll på moderna 2taktare i båtar etc, hur liten cc finns dom i?
väger dom lite i förhållande till cc/hk?
har dom massa omkringsystem som tar upp plats?

info länkar och kunskap tack.

En del har redan räknats upp ovan men om man inte är helt verklighetsfrånvarande och tänker lite längre än vad den inbyggda racingsjälen räcker så finns det inte längre något incitament för de stora tillverkarna av motorcyklar att fortsätta utvecklingen av tvåtaktare. Att dra upp exempel med snöskotrar, vattenskotrar etc funkar väl bra på ett forum men blir kanske lite svårare att motivera framför dem som budgeterar och ansvarar för respektive storföretags racingverksamhet. Om nu tvåtakt vore den heliga gralen hade korvmojjarna varit omringade av tvåtakts Yamaha R6:or på 150 kusar som lätt klarade miljö- och bullerkraven, men så är det ju inte.

OM t.ex yamaha släppte en 150hk R6 som vägde 20kilo mindre så är iaf jag fullständigt övertygad om att den skulle sälja mkt bra.
 
Last edited:
Att flera aktörer här på den här tråden vältrar sig i det här, visar bara att dom inte har ett eget liv. Det vore långt bättre att dom som idag aktivt håller på med racing av den här typen att dom uttalar sig än dom som vanlig som ska klanka ner på allt..
Kan du utveckla det där? Vore intressant att höra vad du menar med "vältrar sig i det här" och "aktivt håller på med racing av den här typen att dom uttalar sig än dom som vanlig som ska klanka ner på allt".
Politik må vara grunden till förändringen i utbudet till gatåkarna men det är knappast annat än ekonomiska aspekter som styr tillverkarna i GP-cirkusen.
 
Slightly off-topic: Alla argument om att det är marknadskrafterna som styr att man kör 4-takt i GP faller ju som ett korthus när man kikar på den "nya" 4T-klassen moto2. Ingen "riktig" mc-tillverkare har ett eget stall utan det är bara diverse obskyra ramtillverkare som har fått nåden att köra med Hondas spis. Som jag ser det så styr Honda Dorna och Honda ÄR 4-takt. Skulle inte förvåna mig om det blir entypsmotorer i 250 4T också, Honda då givetvis. Det är ju deras mål att vinna alla klasser i GP med 4T-motorer och kan man inte göra det på juste sätt så är det ju smart att se till att alla kör Honda! :)
Sen är det klart att det blir kul racing när alla har mer eller mindre exakt samma förutsättningar.
Personligen tror jag att vi inom 5 år har 2T DI i sporthojar och så även i GP, Husaberg ryktas släppa 2 st 2T DI 2011 t.ex...
 
...

@Axxexs: Du får tycka vad du vill om David men det mesta som han skriver brukar för eller senare bli en sanning även om det modifieras på vägens gång. Och som jag skrev med fetstil i första inlägget är detta än så länge bara ett rykte...

Jo jag såg att du skrev rykte och jag tycker David oftast skriver okej grejjer. Men i detta fallet har han gått över ån för att hämta vatten. Han är Holländare bosatt i Holland och det senaste mötet hölls i Holland på det GP:t och han var säkert närvaranade i den depån. Han hade chansen att få förstahandsinformation eller kollat upp trovärdigheten i skvallertidningarnas rykten. Det togs upp mycket mer än det han skrivit. Så det märks tydligt att han bara gått på gpone artikeln för sin nyhet. Även om kanske 250cc är ett av dom troliga alternativen ifall det blir någon klass alls.

Det var inte många veckor sen David skrev att Ezpelata utalat sig om att man inte hade några planer på att byta ut 125GP då det inte fanns något vettigt alternativ. Han har även skrivit att det skulle komma 2st nya MotoGP team till i år mm. Så allt han skriver skulle vara nån slgs sanning vet jag inte..
 
"Problemet" med 2t DI har väl varit att det inte än är riktigt möjligt för högvarviga motorer.
Men precis som med allt annat så utvecklas ju det också, även om det kanske just nu inte sker i hondas lab :rolleyes:
 
Personligen skiter jag i om en motor arbetar med två eller fyra takter; om ett fordon får lägre/bättre fördelad tyngdpunkt blir det ju bättre rent väghållningsfysikaliskt.

Problemet, som jag ser det, är ljudet. Att höra en MotoGP-racer under 990-eran var ren pornografi för en motorsportnörd.
 
Kan du utveckla det där? Vore intressant att höra vad du menar med "vältrar sig i det här" och "aktivt håller på med racing av den här typen att dom uttalar sig än dom som vanlig som ska klanka ner på allt".
Politik må vara grunden till förändringen i utbudet till gatåkarna men det är knappast annat än ekonomiska aspekter som styr tillverkarna i GP-cirkusen.

Jag tycker du är dryg och du har fel.
 
Slightly off-topic: Alla argument om att det är marknadskrafterna som styr att man kör 4-takt i GP faller ju som ett korthus när man kikar på den "nya" 4T-klassen moto2. Ingen "riktig" mc-tillverkare har ett eget stall utan det är bara diverse obskyra ramtillverkare som har fått nåden att köra med Hondas spis....
Allting har sin början och det snackas ju redan om att alla motortillverkare ska få vara med i Moto2 från och med 2013 och i Moto3 från början.
Jag tycker du är dryg och du har fel.
Du glömde att jag är fet också :rolleyes:

@Axxexs: Vi får väl se om det rykte som David snappat upp visar sig ha någon sanningshalt eller inte om något år.
 
Fast det stämmer ju inte, se på Evinrude som helt gått tillbaka till tvåtakts utombordare eftersom de får mer effekt, lägre vikt och mindre mängd utsläpp än med fyrtaktare.
Vilket innebär blytungt och fortfarande knappt någon effekt i båtvärlden(runt 70hk/liter i bästa fall)...
 
Vilket innebär blytungt och fortfarande knappt någon effekt i båtvärlden(runt 70hk/liter i bästa fall)...
Vilket inte på något vis betyder att tekniken som sådan är tung eller inte kan fungera i en racemotor eller hur?

130 hästar ur en V4:a på 1700 kubik (som dessutom väger +170 Kg) känns inte direkt som något banbrytande men Gustav kan säkert upplysa oss om vad fördelarna med en sån motor är.

Källa:
http://www.evinrude.com/en-US/Engines/ETEC_V4/ETEC_130_V4
I jämförelse med andra tillverkares utombordare så är Evinruden både lättare, Hondas 135 hk väger 220 kg, drar mindre bensin, är starkare och släpper ut mindre skit i naturen. Vad mer ska den vara bättre på tycker du för att fördelarna inte ska vara uppenbara för dig?
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top