POLL: 125 GP ersätts av 250 fyrtakt 2012

Är det rätt att ersätta 125 2-takt med 250 4-takt?

• Antal röstningar
    0
Det viktigaste är att dagens 2 takts motorer inte klarar moderna miljökrav m.m. Nästan alla tillverkare har lagt ner utvecklingen på 2takts motorer o helt satsat på 4 taktsutvecklingen när gäller vanliga förbränningsmotorer.
I framtiden är det en nödvändighet att klara stränga miljö o bullerkrav för att få köra race i stora delar av världen

Hur beter sig en 2-taktare med insprutning?

Något något mindre effekt som jag tytt det. MEN hej svejs så är avgasvärdena klart acceptabla.

Alltså är det bara "4-takts bakåtsträvare" som prompt vill tvinga bort äkta motorsports motorer från banorna då dom "tycker det låter illa".

Vrider sig nästan i magen på mig när jag läser sånt här...

Ama, FIM, Svemo har redan lyckats förstöra för 2-t åkare inom Motocross och nu är det på G inom fler sporter. Inte kul.

Tanken bakom bytet från två- till fyrtakt – eller från 990 till 800 kubik – har aldrig stämt med utfallet. Snarare har förändringarna varit kontraproduktiva. Det har blivit väsentligt dyrare. Gett väsentligt mindre startfält.
Och du väljer medvetet helt att bortse ifrån Moto2-klassen. Ska du försöka ge dig på att förklara något så håll dig åtminstone till sanningen :7peta

...
Spenderar de bästa Moto2-teamen lika mycket pengar som de bästa 250-teamen gjorde?
...

Dom "bästa" teamen var ju fabriksunderstötta team. Jämföra äpplen och päron där. Sen spenderar nog dom stora teamen lika mycket pengar av den anledningen att dom har dom pengarna. Kolla bara på tex Aspar som bytt hojar en gång redan. Då har dom bytt till ett chassie som många klagar mycket på att det är helt oförutsägbart och att man vurpar utan anledning. 3st har slagit sönder sina styrdämpare pga kraftiga vobbel. Så stor risk dom byter snart igen. Det chassiet fick några bra resultat dom första racen. Men inte så bra nu. Tror det finns nått mer team som bytt.

Efter Sachsenring hoppas jag få några siffror om hur mycket dyrare det blev med Moto2 för ett team mot 250GP. Något som nog gäller flertalet andra team som inte är topp 5 team.

Jag måste oxå ställa mig den frågan. Nu blir det ganska vagt men försök orka... Vill minnas att vid något av årets Moto2-rejs sa kommentatorerna att "någon" (teamägare kanske) sagt att det är en faktor 1/10 för att driva ett Moto2-stall jämfört med tidigare 250GP.
Vad minns jag fel / var kommer siffrorna ifrån / stämmer det ?

Dom "stora" teamen i Moto2 har 2-3 miljoner euro budgett.

Det dom jämför är en fabriksaprilia RSA250 där däck, olja, bensin, delar, full fabrikssupport med uppdateringar och 2 ingengörer från aprilia ingick. Den kostade 1 miljon euro + vat. Ett Moto2 chassie ligger runt 150.000 euro. Då blir det ca 1/10 om man gör en sån jämförelse. Men inte särskilt rättvis sån..

Last edited:
Hur beter sig en 2-taktare med insprutning?

Något något mindre effekt som jag tytt det. MEN hej svejs så är avgasvärdena klart acceptabla.

Alltså är det bara "4-takts bakåtsträvare" som prompt vill tvinga bort

Det äkta motorsports motorer från banorna då dom "tycker det låter illa".

Vrider sig nästan i magen på mig när jag läser sånt här...

Ama, FIM, Svemo har redan lyckats förstöra för 2-t åkare inom Motocross och nu är det på G inom fler sporter. Inte kul.

Den "nya" tvåtaktaren är ingen enkel motor längre. Det behövs ett avancerat insprutningssystem för att direktinspruta i cylindern. Man måste även fixa separat oljetillförsel för att smörja i vevhuset eftersom inget bränsle passerar där längre.

Jag tror inte att förbunden medvetet förstör för deltagarna. Om inte förbunden driver dessa miljö frågor, så kommer miljömyndigheter att gå in med lagar /regler. Det betyder samtidigt att förbunden bara blir "åskådare" i dessa sammanhang

Last edited:
...
Någon som faktiskt kan eller vet någonting och som kan ta diskussionen vidare.

Enligt en som är bror till en som driver ett Moto2-team så har man på dom senaste 2 GP-racens möte med Grand Prix commission tagit upp frågan om man har några framtida alternativ som skulle kunna ersätta 125GP. Man har bl.a föreslagit det som denna tråden säger med 250cc men man har även andra förslag som tex 450cc. Även att forstätta med 125GP är ett alternativ.

Inget är bestämt enligt han. 125GP har dessutom enligt honnom en helt annan typ av kontrakt med DORNA som är svårare att bryta än den man bröt för 250GP. Tror några skillnader var att 250GP hade muntligt och till tillverkarna medans 125GP har skriftligt och till teamen. Att man tar upp frågan nu är att man kollar på vad man ska göra efter att kontraktet går ut och ska skrivas om.

MCN har nog någon som har bra öron i depån och som berättat om 250cc förslaget som ett troligt alternativ som ersättare. Sen har MCN kryddat det med att skriva det som att det är ett rykte från depån att den är bestämd som ersättare. Sen har GPONE och andra sidor hängt på det.

Last edited:
... Om inte förbunden driver dessa miljö frågor, så kommer miljömyndigheter att gå in med lagar /regler. Det betyder samtidigt att förbunden bara blir "åskådare" i dessa sammanhang

Varför skulle inte förbunden kunna ställa samma - eller högre - miljökrav än samhället i övrigt UTAN att samtidigt kräva att alla ska använda en viss föreskriven motortyp?

• Gilla
Reaktioner: R2
En klass där man har exempelvis 10liter på sig för att ta sig snabbast 16-20varv skulle vara ganska intressant ur ett tekniskt perspektiv.

Varför skulle inte förbunden kunna ställa samma - eller högre - miljökrav än samhället i övrigt UTAN att samtidigt kräva att alla ska använda en viss föreskriven motortyp?

Jag har aldrig skrivet att det måste vara en 4 taktare. Men reglerna måste tillåta mer kubik på en 4 taktare än på en 2 taktare för att få samma prestanda som 2 taktaren. Men i dagsläget är 4 taktaren miljövänligare än dom 2 taktare som finns i dagens 125 racer. Samtidigt som motorutvecklingen sker på 4 taktare i dagsläget

T.ex 125 cc 2 takt eller 250 cc 4 takt.

Olika kubik storlek används redan i superbike 4 cyl 1000 cc eller 2 cyl 1200 cc ( t.ex. Ducati 1198 ). Junior 125 cc 2 takt eller Kawasaki ninja 250 2cyl 4 takt.

Enligt en som är bror till en som driver ett Moto2-team så har man på dom senaste 2 GP-racens möte med Grand Prix commission tagit upp frågan om man har några framtida alternativ som skulle kunna ersätta 125GP. Man har bl.a föreslagit det som denna tråden säger med 250cc men man har även andra förslag som tex 450cc. Även att forstätta med 125GP är ett alternativ.

Inget är bestämt enligt han. 125GP har dessutom enligt honnom en helt annan typ av kontrakt med DORNA som är svårare att bryta än den man bröt för 250GP. Tror några skillnader var att 250GP hade muntligt och till tillverkarna medans 125GP har skriftligt och till teamen. Att man tar upp frågan nu är att man kollar på vad man ska göra efter att kontraktet går ut och ska skrivas om.
Nu är det spikat:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=230864

Ja inte verkar det bli billigare i vajre fall...
Priser för reservdelar till Honda. Kolvbyte var 1500 km.

HRCpricelist.jpg

20 000 sek för ett kolvbyte, billigt! För ett fabriksteam i GP kvittar det väl, men synd för de nationella serierna och för de talanger som vill upp.

20 000 sek för ett kolvbyte, billigt! För ett fabriksteam i GP kvittar det väl, men synd för de nationella serierna och för de talanger som vill upp.

Är bara i GP som du måste köpa så billiga kolvar pga regeln om tillverkarlicens hos Dorna och max 8st per säsong (på den hojen du har besiktigat in på racen). Nationellt får man köpa vad man vill och byta mycket oftare. Så där är verkligen chansen att få ha roliga grejjer!! :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti