Two stroke man
Gudomlig sporthojare
... nu tror jag iofs inte de stora japanerna har testat av andra anledningar än att det inte skulle gå.
Jag tror dom har testat i sina lab och sett var gränsen går.
(Sen är ju gränsen naturligtvis en gråzon.)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
... nu tror jag iofs inte de stora japanerna har testat av andra anledningar än att det inte skulle gå.
Det viktigaste är att dagens 2 takts motorer inte klarar moderna miljökrav m.m. Nästan alla tillverkare har lagt ner utvecklingen på 2takts motorer o helt satsat på 4 taktsutvecklingen när gäller vanliga förbränningsmotorer.
I framtiden är det en nödvändighet att klara stränga miljö o bullerkrav för att få köra race i stora delar av världen
Och du väljer medvetet helt att bortse ifrån Moto2-klassen. Ska du försöka ge dig på att förklara något så håll dig åtminstone till sanningenTanken bakom bytet från två- till fyrtakt – eller från 990 till 800 kubik – har aldrig stämt med utfallet. Snarare har förändringarna varit kontraproduktiva. Det har blivit väsentligt dyrare. Gett väsentligt mindre startfält.

...
Spenderar de bästa Moto2-teamen lika mycket pengar som de bästa 250-teamen gjorde?
...
Jag måste oxå ställa mig den frågan. Nu blir det ganska vagt men försök orka... Vill minnas att vid något av årets Moto2-rejs sa kommentatorerna att "någon" (teamägare kanske) sagt att det är en faktor 1/10 för att driva ett Moto2-stall jämfört med tidigare 250GP.
Vad minns jag fel / var kommer siffrorna ifrån / stämmer det ?
Hur beter sig en 2-taktare med insprutning?
Något något mindre effekt som jag tytt det. MEN hej svejs så är avgasvärdena klart acceptabla.
Alltså är det bara "4-takts bakåtsträvare" som prompt vill tvinga bort
Det äkta motorsports motorer från banorna då dom "tycker det låter illa".
Vrider sig nästan i magen på mig när jag läser sånt här...
Ama, FIM, Svemo har redan lyckats förstöra för 2-t åkare inom Motocross och nu är det på G inom fler sporter. Inte kul.
...
Någon som faktiskt kan eller vet någonting och som kan ta diskussionen vidare.
Cardion AB Motoracing har också bytt från RSV till FTR.Det chassiet fick några bra resultat dom första racen. Men inte så bra nu. Tror det finns nått mer team som bytt.
... Om inte förbunden driver dessa miljö frågor, så kommer miljömyndigheter att gå in med lagar /regler. Det betyder samtidigt att förbunden bara blir "åskådare" i dessa sammanhang
En klass där man har exempelvis 10liter på sig för att ta sig snabbast 16-20varv skulle vara ganska intressant ur ett tekniskt perspektiv.
Varför skulle inte förbunden kunna ställa samma - eller högre - miljökrav än samhället i övrigt UTAN att samtidigt kräva att alla ska använda en viss föreskriven motortyp?
Nu är det spikat:Enligt en som är bror till en som driver ett Moto2-team så har man på dom senaste 2 GP-racens möte med Grand Prix commission tagit upp frågan om man har några framtida alternativ som skulle kunna ersätta 125GP. Man har bl.a föreslagit det som denna tråden säger med 250cc men man har även andra förslag som tex 450cc. Även att forstätta med 125GP är ett alternativ.
Inget är bestämt enligt han. 125GP har dessutom enligt honnom en helt annan typ av kontrakt med DORNA som är svårare att bryta än den man bröt för 250GP. Tror några skillnader var att 250GP hade muntligt och till tillverkarna medans 125GP har skriftligt och till teamen. Att man tar upp frågan nu är att man kollar på vad man ska göra efter att kontraktet går ut och ska skrivas om.
20 000 sek för ett kolvbyte, billigt! För ett fabriksteam i GP kvittar det väl, men synd för de nationella serierna och för de talanger som vill upp.
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |