Det finns mycket intressant teknologi under utveckling. DI 2t är bara en av dessa. Återstår att se om den når motorcykelracingen.Det var mer ett exempel på att mytbildningen kring tvåtakt inte är riktigt sann. Förviso finns det ingen tillverkare som har en DI 2-takt racehoj ännu men det finns en intressant trend gällande tvåtakt, på utombordssidan, i snöskotrar och i crosshojar. Det är relevant i frågan.
Kollade wiki: Rossi körde med 24 liter de två första åren, men sedan begränsad till 22 liter (då var redan 2t-hojarna borta)32 liter hade 500 cc på slutet och 990 cc hade 26 eller 28 liters tank om jag inte är helt borta. Men visst är bränsletörsten ett problem för tvåtaktsmotorn men även en del av utmaningen.
Instämmer helt! Jag fascineras idag av motorkonfigurationer och tändföljd. Alternativ motorteknologi skulle definitivt tillföra något till mitt intresse.Det är ju det som är så tråkigt - att reglemntet skrivs utifrån enstaka tillverkares ekonomiska hänseende. Jag är för ett fritt reglemente för det ger den som är smart/klurig what ever en möjlighet att vinna med andra metoder. Desto färre regler desto bättre när det gäller GP.
Last edited: