POLL: 125 GP ersätts av 250 fyrtakt 2012

Är det rätt att ersätta 125 2-takt med 250 4-takt?

• Antal röstningar
    0
Det var mer ett exempel på att mytbildningen kring tvåtakt inte är riktigt sann. Förviso finns det ingen tillverkare som har en DI 2-takt racehoj ännu men det finns en intressant trend gällande tvåtakt, på utombordssidan, i snöskotrar och i crosshojar. Det är relevant i frågan.
Det finns mycket intressant teknologi under utveckling. DI 2t är bara en av dessa. Återstår att se om den når motorcykelracingen.
32 liter hade 500 cc på slutet och 990 cc hade 26 eller 28 liters tank om jag inte är helt borta. Men visst är bränsletörsten ett problem för tvåtaktsmotorn men även en del av utmaningen.
Kollade wiki: Rossi körde med 24 liter de två första åren, men sedan begränsad till 22 liter (då var redan 2t-hojarna borta)
Det är ju det som är så tråkigt - att reglemntet skrivs utifrån enstaka tillverkares ekonomiska hänseende. Jag är för ett fritt reglemente för det ger den som är smart/klurig what ever en möjlighet att vinna med andra metoder. Desto färre regler desto bättre när det gäller GP.
Instämmer helt! Jag fascineras idag av motorkonfigurationer och tändföljd. Alternativ motorteknologi skulle definitivt tillföra något till mitt intresse.

Last edited:
Jag har sjukt svårt att se varför 250 4T skulle bli enklare/billigare, varken i GP-sammanhang eller för oss nationellt. Jag har även sjukt svårt att se varför det skulle vara bättre på något vis. Så jävla svårt är det inte att hålla liv i en tvåtaktare, byt kolvjäveln och kör liksom. Så, klart. Justera ventiler, byta kolv och så vidare blir ju bara knas och är asjobbigt. Om man kan meka och hålla liv i en hårt trimmad 4T så har man nog inte som helst problem ALLS med en 2T-racermotor.

Jag tycker även det är skitkul att folk hej vilt lovordar Moto2 för att det är så bra racing. Jag tycker själv det är tokigt bra racing men det tyckte jag om 250 också, det var oftast grymt bra race. Men.. nä, här är vi takttrogna och såg nog inte på 250 när det fanns.

Tror även 125 både här hemma och på fler ställen lider av det konstanta nedläggningshotet, det gör aldrig en klass mer populär så det är ett umärkt sätt att snacka bort klassen att den 'snart' ska läggas ner. Sen kan man enkelt bara fimpa den för att det inte är några som kör den. Perfekt.

Jag tycker nog reglementen ska vara taktfria faktiskt, sätt ett reglemente i alla tre klasser i GP-sammanhang och låt tillverkarna ta fram vafan de anser vara bäst så vi får se lite roliga konfigurationer. Jag vill ha blandat, det ger for sure bättre racing också. Kommer vi få hojar som är klart olika bra på olika banor.

Jag har sjukt svårt att se varför 250 4T skulle bli enklare/billigare, varken i GP-sammanhang eller för oss nationellt. Jag har även sjukt svårt att se varför det skulle vara bättre på något vis. Så jävla svårt är det inte att hålla liv i en tvåtaktare, byt kolvjäveln och kör liksom. Så, klart. Justera ventiler, byta kolv och så vidare blir ju bara knas och är asjobbigt. Om man kan meka och hålla liv i en hårt trimmad 4T så har man nog inte som helst problem ALLS med en 2T-racermotor.

Jag tycker även det är skitkul att folk hej vilt lovordar Moto2 för att det är så bra racing. Jag tycker själv det är tokigt bra racing men det tyckte jag om 250 också, det var oftast grymt bra race. Men.. nä, här är vi takttrogna och såg nog inte på 250 när det fanns.

Tror även 125 både här hemma och på fler ställen lider av det konstanta nedläggningshotet, det gör aldrig en klass mer populär så det är ett umärkt sätt att snacka bort klassen att den 'snart' ska läggas ner. Sen kan man enkelt bara fimpa den för att det inte är några som kör den. Perfekt.

Jag tycker nog reglementen ska vara taktfria faktiskt, sätt ett reglemente i alla tre klasser i GP-sammanhang och låt tillverkarna ta fram vafan de anser vara bäst så vi får se lite roliga konfigurationer. Jag vill ha blandat, det ger for sure bättre racing också. Kommer vi få hojar som är klart olika bra på olika banor.

Hej Sege !
Jag tycker precis som du.
Men meningslöst att skriva då dom som inte VILL förstå kommer aldrig att acceptera det.
Vi som redan förstår det, behöver bara nicka instämmande.
:tummenupp

Eftersom jag enligt Roffe är dryg och har fel, enligt NyTeknik varken kan eller vet något så är det ingen idé att diskutera just det här ämnet längre. Jag överlåter med varm hand till dessa herrar att bestämma vad som ska diskuteras, hur det ska göras och vad som ska skrivas.

Eftersom jag enligt Roffe är dryg och har fel, enligt NyTeknik varken kan eller vet något så är det ingen idé att diskutera just det här ämnet längre. Jag överlåter med varm hand till dessa herrar att bestämma vad som ska diskuteras, hur det ska göras och vad som ska skrivas.
Ähhh. Skit i deras icke argument. Det är de som är pinsamma.

Jag har läst hela tråden.

Jag tror det beror på att bränsleblandningen inte hinner bli helt homogent om man börjar spruta in bränslet efter avgasporten har stängt kanske 70 CAD BTDC och man behöver dessutom kanske 20 CAD innan man fått in allt bränsle och man kan stänga injektorn, så sista skvätten pytsar man kanske in 50 CAD BTDC och sedan kanske gnistan kommer 20 CAD BTDC. Det är i så fall bara 30 CAD från att sista bränsleskvätten sprutats till gnistan kommer. Det blandas iofs snabbt i cylindern och fortsätter ju även blandas efter gnistan men...
Dessutom skulle jag tro att det krävs långt mycket längre öppettider än 20 CAD för att hinna förse en 125-racer med bränsle på 12000rpm.

En stratifierad blandning har iofs sin fördelar genom att det inte bildas särskillt mycket kolväten i kolvspalten men för maximalt effektuttag så är det inte lika roligt.
Det är synd att ingen har tagit det tillräckligt långt i en motorcykelmotor men som du skriver finns det säkert anledningar till det, nu tror jag iofs inte de stora japanerna har testat av andra anledningar än att det inte skulle gå.

Last edited:

Se verkligheten istället! Problemet är väl ändå rätt visuellt att de som jobbar med gp racing inte precis badar i slantar. Var i gp linan finns de pengarna som tillåter "lite roliga konfigurationer" ?? Man måste nog tyvärr vara mer realist än så.

Se verkligheten istället! Problemet är väl ändå rätt visuellt att de som jobbar med gp racing inte precis badar i slantar. Var i gp linan finns de pengarna som tillåter "lite roliga konfigurationer" ?? Man måste nog tyvärr vara mer realist än så.
Om det nu är som du säger. Varför skulle ett byte som det i ursprungstråden göra racingen billigare? Väl underbyggda argument mottages tacksamt.

Tror Du att sådana beslut baseras på disskusoner som förs på typ SH? Eventuella beslut om en klassnedläggning nationellt/internationellt sker såklart av helt andra grunder och utifrån helt andra diskussioner.

Tror Du att sådana beslut baseras på disskusoner som förs på typ SH? Eventuella beslut om en klassnedläggning nationellt/internationellt sker såklart av helt andra grunder och utifrån helt andra diskussioner.
Klart det sker påtryckningar från intresenter som är av en annan dignitet än SH. Dock är jag inte helt främmande från att metodiken som sege far efter används och har varit framgångsrik.

Om det nu är som du säger. Varför skulle ett byte som det i ursprungstråden göra racingen billigare? Väl underbyggda argument mottages tacksamt.

Av den enkla anledningen att ett allternativ som en fortsättning av 2t gp racing av idag inte kommer ske OCH viktgast av allt utvecklngen av MC 2t Racing tyvärr idag är näst intill nada. Det finns ju till slut tyvärr liksom inga rimliga allternativ!!

Jag tror tyvärr helt enkelt inte att det är rätt i tid att labba med "lite roliga konfigurationer". Tillerkare kommer nog tyvärr satsa på säkrare kort än så.

Självklart tas beslutet på helt annan front än på SH, det är jag helt medveten om. Kalla mig gärna korkad på snyggare vis än så.

Men; en och annan nyintresserad för RR lär dyka inom SH, det är trots allt ett stort forum för motorcykelintresserade. Om man då läser '<insert valfri klass> är nedlagt inom ett år, ingen idé att du börjar köra det' kanske oddsen för att man väljer en annan klass är lägre än 'helvete, <insert valfri klass> är så jävla bra klass att lära sig köra hoj i, satsa på den ett par år'. Det här passar nog hyfsat på 250SP (som dog hojbristdöden också dock, behövs inte som argument här) och 125GP. Passar väl drägligt på 250GP också fast mer i stil med 'vad ska jag köra efter 125GP...' - 'inte 250GP iaf, för det ska läggas ner helvete'.

Och sen kör alla Rookie 600a. =)

Internationellt går naturligtvis även där rykten, eventuellt mer i depåer än på sporthoj.com som är hyfsat nationellt (se vad jag kan). Men det skiljer sig nog tveksamt mycket, varför slanta upp en helvetiskt massa pengar på en klass som ryktas om nedläggning konstant, det är ju vansinnigt. Och när det gått ett par år men dylika rykten saknar klassen utveckling och satsning. Så jävla underligt, verkligen.

Och vad händer? Det kan du få fundera på en stund sen kan du återkomma med svar.

Av den enkla anledningen att ett allternativ som en fortsättning av 2t gp racing av idag inte kommer ske OCH viktgast av allt utvecklngen av MC 2t Racing tyvärr idag är näst intill nada. Det finns ju till slut tyvärr liksom inga rimliga allternativ!!

Jag tror tyvärr helt enkelt inte att det är rätt i tid att labba med "lite roliga konfigurationer". Tillerkare kommer nog tyvärr satsa på säkrare kort än så.
Fast det besvarar inte frågan varför det skulle bli billigare med ett byte. Erfarenheterna från tidigare byten visar ju att det inte har blivit billigare.

Fast det besvarar inte frågan varför det skulle bli billigare med ett byte.

Taket på motorer gör väl ändå att just den biten inte kan dra iväg ekonomiskt, tyvärr oxå att det just begränsar extra ordinära utvecklnagr av just motorn!

Kalla mig gärna korkad på snyggare vis än så.

Trist att Du tog det som en förolämpling :krama

Last edited:
Ähhh. Skit i deras icke argument. Det är de som är pinsamma.
Visserligen, men det blir lite hämmande att försöka diskutera något när åskådarna slänger sten på en.

@sege: Vad är det egentligen du försöker säga, att man inte ska diskutera rykten, funderingar etc för att det kan förstöra framtiden för en klass?

Fast det besvarar inte frågan varför det skulle bli billigare med ett byte. Erfarenheterna från tidigare byten visar ju att det inte har blivit billigare.
Är det verkligen så? Spenderar de bästa Moto2-teamen lika mycket pengar som de bästa 250-teamen gjorde?

MotoGP kan vi utelämna, den klassen har ju inga direkt begränsningar pengamässigt och blev flera gånger dyrare än 500:orna.

Last edited:
Visserligen, men det blir lite hämmande att försöka diskutera något när åskådarna slänger sten på en.

@sege: Vad är det egentligen du försöker säga, att man inte ska diskutera rykten, funderingar etc för att det kan förstöra framtiden för en klass?

Vad jag tror sege menar är det som dödade SP, få vågade köra eftersom klassen skulle läggas ner (vilket den gjorde för att det var för få deltagare). Även att det jobbades hårt med att öppna för flera olika hojar, A och B licens sista året och regndäck exempelvis. Så där kan man säga att ryktet var det som tog livet av klassen. Hade fler vågat köra skulle klassen nog funnits kvar, intresset fanns hos många men att lägga pengar på hoj där man kanske inte får köra nästa år är givetvis inte lockande.

Blev ganska OT.

Angående topic så anser jag att det viktigaste är en klass där många vill deltaga, det borde vara prio för Dorna.

Last edited:
läste genom tråden lite snabbt men..

Har kollat runt lite och en vanlig 125 cc 2-takt liggar ju på ungefär 30 häst, vilket är 22kW, och en kawasaki 250 ninja r har väl 25-27 kw?

e de de som e tanken eller få mer kraft? eller har de med produktion av motorcyklar att göra mer?
Eller har de helt enkelt med updelning att göra? på klasserna

e bara nyfiken och ställer en fråga så ni behöver inte hugga ner på mig,

läste genom tråden lite snabbt men..

Har kollat runt lite och en vanlig 125 cc 2-takt liggar ju på ungefär 30 häst, vilket är 22kW, och en kawasaki 250 ninja r har väl 25-27 kw?

e de de som e tanken eller få mer kraft? eller har de med produktion av motorcyklar att göra mer?
Eller har de helt enkelt med updelning att göra? på klasserna
Tanken bakom bytet från två- till fyrtakt – eller från 990 till 800 kubik – har aldrig stämt med utfallet. Snarare har förändringarna varit kontraproduktiva. Det har blivit väsentligt dyrare. Gett väsentligt mindre startfält. Fyrtaktsreglementet tillåter elektronik som gör att vi varken ser publikfriande sladdar eller bakhjulskörningar mellan kurvorna längre. Med 800 kubik fick vi högre kurvhastigheter, vilket ökade riskerna för allvarliga olyckor – vilket var just vad man ville stävja genom att minska motorerna. Korrelationen mellan tanke och utfall har som sagt inte varit speciellt stor. Inte ens Honda har tjänat på de stora omskrivningarna av reglementet; de andra tillverkarna har visat sig vara minst lika bra på att bygga konkurrenskraftiga fyrtaktare.

Man kan med fog fråga sig vem som egentligen har vunnit något på bytet från två- till fyrtakt. Åskådarna? Förarna? Tillverkarna? Arrangörerna? Teamägarna?

Last edited:
Tanken bakom bytet från två- till fyrtakt – eller från 990 till 800 kubik – har aldrig stämt med utfallet. Snarare har förändringarna varit kontraproduktiva. Det har blivit väsentligt dyrare. Gett väsentligt mindre startfält. Fyrtaktsreglementet tillåter elektronik som gör att vi varken ser publikfriande sladdar eller bakhjulskörningar mellan kurvorna längre. Med 800 kubik fick vi högre kurvhastigheter, vilket ökade riskerna för allvarliga olyckor – vilket var just vad man ville stävja genom att minska motorerna. Korrelationen mellan tanke och utfall har som sagt inte varit speciellt stor. Inte ens Honda har tjänat på de stora omskrivningarna av reglementet; de andra tillverkarna har visat sig vara minst lika bra på att bygga konkurrenskraftiga fyrtaktare.

Man kan med fog fråga sig vem som egentligen har vunnit något på bytet från två- till fyrtakt. Åskådarna? Förarna? Tillverkarna? Arrangörerna? Teamägarna?

aha tack för du tog dig tid o svara :)

.
.
.
Är det verkligen så? Spenderar de bästa Moto2-teamen lika mycket pengar som de bästa 250-teamen gjorde?

MotoGP kan vi utelämna, den klassen har ju inga direkt begränsningar pengamässigt och blev flera gånger dyrare än 500:orna.

Jag måste oxå ställa mig den frågan. Nu blir det ganska vagt men försök orka... Vill minnas att vid något av årets Moto2-rejs sa kommentatorerna att "någon" (teamägare kanske) sagt att det är en faktor 1/10 för att driva ett Moto2-stall jämfört med tidigare 250GP.
Vad minns jag fel / var kommer siffrorna ifrån / stämmer det ?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti