Plasma eller LCD.

Woow, vänta nu, samsungs LCD är det INTE som gäller, dom är inte ens med i topp 5 nu i tester, så dom går bort.

Det som gäller i LCD är

Sharp XD1 serie
Sonys V. W eller X serie

sen har panasonic en "ny" LCD som är bra, minns ej namnet nu

Bara baserat på egen uppfattning av bildkvalité. Diverse tester och folks olika uppfattning av bra bild ger jag inte mycket för. Det som är intressant i tester är givetvis hållbarhet och produktkvalité.

Personligen tycker jag tex lns4041d slår TH-42PX60U. Men om du frågar tio pers om just deras favorit så får du säkert lika många olika svar.

www.avsforum.com är ett bra nerd-forum om man vill höra vad användare tycker om sina tv-apparater.

>>>OLSSON, den första LG du länkade till är väl sisådär, har många små fel som det rapporteras i forum och sånt, dålig svärta, missljud mm. Ska du ha en bra 50" plasma så är det panasonic 50PV60 som gäller för 19995kr. En av världens bästa plasma just nu

50px60u finns för 13k på ebay. Funkar en sån i Sverige? Eller blir det problem med tunern?

Edit: President´s Day är den 19/2 och efter det brukar det vara rea lite här och där, så om man funderar på att köpa från denna sidan pölen så kan det vara ekonomiskt riktigt att vänta ett tag.

Last edited:
Bara baserat på egen uppfattning av bildkvalité. Diverse tester och folks olika uppfattning av bra bild ger jag inte mycket för. Det som är intressant i tester är givetvis hållbarhet och produktkvalité.

Personligen tycker jag tex lns4041d slår TH-42PX60U. Men om du frågar tio pers om just deras favorit så får du säkert lika många olika svar.

www.avsforum.com är ett bra nerd-forum om man vill höra vad användare tycker om sina tv-apparater.

50px60u finns för 13k på ebay. Funkar en sån i Sverige? Eller blir det problem med tunern?

Edit: President´s Day är den 19/2 och efter det brukar det vara rea lite här och där, så om man funderar på att köpa från denna sidan pölen så kan det vara ekonomiskt riktigt att vänta ett tag.

Tyvärr inte baserat på egen erfarenhet då jag inte har den utrustningen som krävs för att "testa" det "finaste" i en skärm. Alla är ju olika, jag personligen går till 80% på tester innan jag köper en sak. MEn visst har jag kollat runt rätt mycket på TV som har hängt bredvid varandra och pilllat på inställningar mm. på analog signal och digital signal. Men jag personligen tycker inte samsung hänger med riktigt. Mkt. pga av samsungs DNIe som inte går att slå av utan att gå in i service menyn (då ryker garantin)

Vi har tex x antal hemmabio tidningar i sverige. Om vi då tar Sharp XD1 serie, denna tv blir test vinnare i 3 av 4 tidningar, i den 4:e kommer den på 2:a plats eller 3:e. Då kan jag ändå dra en slutsats att den inte är dålig.

Sen personligen tycker jag att dom som har nyligen köpt en platt TV för första gången tycker att deras TV har super bild, även om dom har köpt en "skit" märke som DiBoss, Andersson, SwedX och vad nu alla heter.

Då tycker jag det är bättre att lita på tester.

Det där faktumet svider som sjövatten på brännsår när man för runt ett år sen köpte en 37" LCD för i princip samma pengar. :huvet Hade lätt köpt en panna idag, ångrar att jag köpte LCD öht. Köpte en x-box360 i samma veva och var helnojjig för inbränningar, troligen helt ogrundat då jag knappt har spelat 10 timmar på den sen jag köpte den. Får bli en projje och nån form av HTPC nästa gång jag kommer hem istället.
Förstår inte varför du är orolig för inbränningar på en LCD, det är ju "omöjligt".

Inbränningar förekommer mest på äldre plasmor, dom nya som kommit ut i höstas har knappt haft detta fenomen

Last edited:
Förstår inte varför du är orolig för inbränningar på en LCD, det är ju "omöjligt".

Inbränningar förekommer mest på äldre plasmor, dom nya som kommit ut i höstas har knappt haft detta fenomen
Jag menade att det just var anledningen till att det blev LCD istället, jag borde ha köpt en plasma just för att den har så otroligt mycket bättre svärta och en mer levande bild. Men då var det nojjan för inbränningar som fick mig att välja fel.

Jag menade att det just var anledningen till att det blev LCD istället, jag borde ha köpt en plasma just för att den har så otroligt mycket bättre svärta och en mer levande bild. Men då var det nojjan för inbränningar som fick mig att välja fel.
OK, då förstår jag, jag kanske kunde ha tänkt efter lite grann när jag läste ditt inlägg

Sorry

Vi har tex x antal hemmabio tidningar i sverige. Om vi då tar Sharp XD1 serie, denna tv blir test vinnare i 3 av 4 tidningar, i den 4:e kommer den på 2:a plats eller 3:e. Då kan jag ändå dra en slutsats att den inte är dålig.

Sharp XD1 har jag inte sett här och ska jag vara ärlig så har jag nog inte sett någon Sharp öht som inte varit från deras Aquos-serie. Om man fortfarande är insnöad på LCD, så kanske Sharp Aquos LC-42D62U 42" 1080p kan vara något?? Lite styvt 12k för en sån. Eller bör man lägga till nån tusing och få panasonics 50" (plasman som nämnts tidigare i tåden) som iofs då är 1080i...?

Varenda gång man bestämt sig så hinner man inte ens till affären innan man ändrat sig igen... :gnissla

Sharp XD1 har jag inte sett här och ska jag vara ärlig så har jag nog inte sett någon Sharp öht som inte varit från deras Aquos-serie. Om man fortfarande är insnöad på LCD, så kanske Sharp Aquos LC-42D62U 42" 1080p kan vara något?? Lite styvt 12k för en sån. Eller bör man lägga till nån tusing och få panasonics 50" (plasman som nämnts tidigare i tåden) som iofs då är 1080i...?

Varenda gång man bestämt sig så hinner man inte ens till affären innan man ändrat sig igen... :gnissla
XD1 är sharps nyaste Aquos serie den har 1920x1080p i upplösning om man nu är ute efter det, 42" ligger på styft 20000kr här i svergie

XD1 är sharps nyaste Aquos serie den har 1920x1080p i upplösning om man nu är ute efter det, 42" ligger på styft 20000kr här i svergie

Okej, jag ger mig. Kollade på en Sharp Aquos LC-46D62U 46" 1080p, när jag ändå var förbi affärn idag. Helt otroligt bra bild. Kanonbra svärta!
Känns lite att kasta upp 15k för en tv, men denna slår helt klart de jag tidigare tittat på. Sida vid sida med samma modell fast 42" så var det en otrolig skillnad i färger och bild. Enligt personalen där beror det på att de tillverkas på olika ställen. Låter skumt, men men...

Hursomhelst - Tack för tipset! :tummenupp

XD1 hade killarna där aldrig hört talas om, men jag antar att det är en beteckning för den Europeiska marknaden...?

Okej, jag ger mig. Kollade på en Sharp Aquos LC-46D62U 46" 1080p, när jag ändå var förbi affärn idag. Helt otroligt bra bild. Kanonbra svärta!
Känns lite att kasta upp 15k för en tv, men denna slår helt klart de jag tidigare tittat på. Sida vid sida med samma modell fast 42" så var det en otrolig skillnad i färger och bild. Enligt personalen där beror det på att de tillverkas på olika ställen. Låter skumt, men men...

Hursomhelst - Tack för tipset! :tummenupp

XD1 hade killarna där aldrig hört talas om, men jag antar att det är en beteckning för den Europeiska marknaden...?
Japp XD1 heter den i "svergie"

Trist...

Tycker att det är trist att SED-TV:n (Surface-conduction Electron-emitter Display) kommer att dröja pga rättsliga processer.
Canon har utvecklat tekniken och Toshiba skall producera men ett litet företag som varit med i processen (Nano-Proprietary) tycker sig ha rätt till en stor del av kakan...

Full HD-upplösning 1920x1080 100000:1 i kontrast, "relativt" låg strömförbukning, 10% mattning på 100000h, Responstid > 3ms, mycket god betraktningsvinkel, lika bra bild över hela skärmen.

Kommer till en början tydligen tillverkas i 32 samt 55 tum (om dom löser patentstriden dvs...) :yoparty

Jag har en 50" LG plasma.O var nöjd över den bild jag hade redan.Men har nu köpt en nyare dvdspelare.Hade en 7 år gammal pioner 525:a förut (hade inte HDMI).O JÄVLAR vilken skillnad det blev på svärtans skarphet mot förut.Så man ska nog kolla igenom hela maskinparkens kvallite innan man börjar klaga på bildkvalliten på plasman.

Jag är nöjd med min Sony 40S2000.
+ Bra bild.
+ Strömsnål.
+ ljudlös.
+ Ingen glasskiva som ger reflexer.
+ Digital mottagare.
+ Analog mottagare.
+ Damm syns inte.
- Bara en HDMI.

På 3m kan du ha en duk på minst 70". Större är inte att rekommendera. Sitter själv med en duk på 81" och ca 3,4m.

Här kan ni räkna ut hur nära ni skall sitta:
http://www.tydal.nu/article/tv-avstand/

Last edited:
Jag har en 50" LG plasma.O var nöjd över den bild jag hade redan.Men har nu köpt en nyare dvdspelare.Hade en 7 år gammal pioner 525:a förut (hade inte HDMI).O JÄVLAR vilken skillnad det blev på svärtans skarphet mot förut.Så man ska nog kolla igenom hela maskinparkens kvallite innan man börjar klaga på bildkvalliten på plasman.
Du har rätt, många tror inte att en dvd gör så mycket. Synd för dom bara, för dom går miste om en riktigt fin bild på deras TV apparater.

Det finns ett märke som heter DENON nu som tillhör eliten bland dvd spelare, dom har en spelare som heter 2939 & 3930 och dessa producerar en bild som suverän, många kalla bilden " så nära HD som det kan bli", tyvärr kostar dessa 8000kr och 12000kr.

Som tur är har dom en spelare som heter 1930 som går lös på ca: 3000kr, kanon spelare alltså. Även deras minsting 1730 leverarar en bra bild för under 2000kr.

Självklart har dessa HDMI ut, alla utom 1730 klarar 1080p, 1730 bara 1080i

jag rekomenderar dessa starkt

Japp XD1 heter den i "svergie"

Det blev 50px60 till slut. Valet stod mellan den och Sharp's 46" LCD, men det föll på att icke-HD material såg bättre ut på plasman (just där, just då, och att tjejen ville ha den...)

Får hem den senare idag så det kanske blir en bedömning senare i veckan.

Vad anser ni om "break-in?" Bra eller Anus? :confused:

Nu börjar det roliga med att dra om antennuttag och gömma kablar i väggen. :yoparty

Det blev 50px60 till slut. Valet stod mellan den och Sharp's 46" LCD, men det föll på att icke-HD material såg bättre ut på plasman (just där, just då, och att tjejen ville ha den...)

Får hem den senare idag så det kanske blir en bedömning senare i veckan.

Vad anser ni om "break-in?" Bra eller Anus? :confused:

Nu börjar det roliga med att dra om antennuttag och gömma kablar i väggen. :yoparty

Pannan är berömmd för att ha bra bild på alla olika bildkällor (bra signlbehndling)
Ang break in så är det bra, dra ner kontrasten och ljusstyrkan rejält dom första 100 timmarna

Sen skafffar du dig en kalibrerings skiva och kalibrerar tv´n

Vad jag har hört av folk som jobbar med att sälja tv's är att LG ska man akta sig för.
Dom krånglar mest o har lägst kvalite.

Sån beställde jag i förra veckan. Får troligtvis hem den nu i veckan :)

Har inte ens sett den "live" men läst runt en hel del på nätet och tror jag kommer bli nöjd. Skall köra PS3 på den också, så lcd kändes som ett bra val för mig.

Efter några år i branchen så rekommenderar jag Pioneers plasmor, dom vinner alla tester år efter år, dom har bäst bild och bäst service. LCD-tekniken har inte en chans i bildkvallitet så fort bilden rör sig eller är mörk.
LG PC1R/RR är enligt mig bäst bild för pengarna, då dom kostar nästan hälften av en Pioneer.
Jämför svärtan på en LCD och en plasma så förstår ni. svart ska vara svart och inte lila.
titta även på håret på folk, svart hår på en LCD ser ut som en blank hjälm medans på en plasma syns individuella hårstrån. Holländska fotbollslandslaget i oranga tröjor på en grön gräsplan är också en klassiker, för att avslöja risig kontrast på tex. en lcd.
det var mina 2 cent.

Pannan är berömmd för att ha bra bild på alla olika bildkällor (bra signlbehndling)
Ang break in så är det bra, dra ner kontrasten och ljusstyrkan rejält dom första 100 timmarna

Sen skafffar du dig en kalibrerings skiva och kalibrerar tv´n

Bra bild via olika källor kan jag hålla med om. För att få tillgång till HDTV via kabel så måste min leverantör komma ut och byta låda, men det finns ju gratis i luften... I brist på antenn monterades ett krökt gem (McGyver hjälpte mig koppla in tv:n :D ) och Daytona 500 såg riktigt, riktigt bra ut i HD! :tummenupp

Angående kalibrering så har jag tillgång till ljusmätare och tillhörande mjukvara så det blir nog inga problem när det väl är dags.

Tack för hjälpen!

Bra bild via olika källor kan jag hålla med om. För att få tillgång till HDTV via kabel så måste min leverantör komma ut och byta låda, men det finns ju gratis i luften... I brist på antenn monterades ett krökt gem (McGyver hjälpte mig koppla in tv:n :D ) och Daytona 500 såg riktigt, riktigt bra ut i HD! :tummenupp

Angående kalibrering så har jag tillgång till ljusmätare och tillhörande mjukvara så det blir nog inga problem när det väl är dags.

Tack för hjälpen!

Du har det bra som har de så lätt att få in HD i TV´n

Japp. De finns här.. Även FRYs och en hel del anndra småskuttar till Elektronikkedjor.. Houston skall tydligen vara ett av de bästa ställena att handla elektronik på i hela USA om man skall tro på mina vänner här.

FRY's har Panasonic's 50" plasma för $1,699 nu. Helt OK pris. Jag gav $1,829... :gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg