Plasma eller LCD.

Men ibland när jag tittar på tv så tycker jag att vissa bruna toner i huden på folk som rör sig ser lite "digital" ut.Svårt att hitta nåt ord för det,men nästan som att bilden var filmad med en värmekamera typ.Knappt synbart men ändå där.Aldrig när jag kollar på dvd,bara på tv.Funsa på om det kan ha med mottagningen att göra kanske.För det e mest på vissa kanaler.

Menar du att denna brun färg ser ut som små fyrkanter (pixlar) kallas oftast macrobildning. Dett beror oftast på den hårt komprimerade utsändning som du tar emot. Uppstår oftast på TV3´s kanaler. Typ viasat kanalerna, TV6 mfl

Tevksamt, jag körde på dymanic tills för några veckor sedan och hade inga problem.

Då tror jag inte du letat ordentligt. Har själv sett det, om än väldigt svaga inbränningar. Men det var inget som inte ett par timmar med myrornas krig kunde fixa. :tummenupp

Då tror jag inte du letat ordentligt. Har själv sett det, om än väldigt svaga inbränningar. Men det var inget som inte ett par timmar med myrornas krig kunde fixa. :tummenupp
Nja faktum är att jag har synat bilden efter dom flesta omgångarna. Mest för att jag varit nervös för ju inbränningar. Jag betvilar inte alls att du fått några, men jag kan med säkerhet säga att jag inte fått det. Vi är 7 st på jobbet som har en PV60, samtliga av oss spelar mkt tv-spel och inga av oss har haft några som helst problem.

Då hade du en jävla tur.Plasmor är EXTREMT känsliga för den typen av behandling.Har själv sett en kille släcka en pioneer 50" på älvsjömässan genom att lägga plasman ner på rygg.Det har inget med vart skydden på kartongen sitter o göra,utan själva innehållet i plasman.Samma vad det gäller stötar.

En bekant som installerar AV-system "for a living" lägger dom ner dagligen och har hittills aldrig sabbat någon...

Nja faktum är att jag har synat bilden efter dom flesta omgångarna. Mest för att jag varit nervös för ju inbränningar. Jag betvilar inte alls att du fått några, men jag kan med säkerhet säga att jag inte fått det. Vi är 7 st på jobbet som har en PV60, samtliga av oss spelar mkt tv-spel och inga av oss har haft några som helst problem.

Nu var det iofs inte min PV60 det hände med, utan en kompis som ringde en kväll med desperation i rösten. :hihi

Bra att höra att det kanske inte gäller alla apparater dock, jag har kört en del nintendo på min och varit lite nervös efter ett långt pass.

Menar du att denna brun färg ser ut som små fyrkanter (pixlar) kallas oftast macrobildning. Dett beror oftast på den hårt komprimerade utsändning som du tar emot. Uppstår oftast på TV3´s kanaler. Typ viasat kanalerna, TV6 mfl
Nja,svårt att förklara,ser ut som ett kontrastproblem,men samtidigt som när "the predator" står o spanar in en flyende arnold med sin infraröda kamera.Om du hajar vad jag menar.Men eftersom problemet bara finns på vissa kanaler antar jag att det har med sändningarna att göra.I mitt hus är det com ham som står för dom.

En bekant som installerar AV-system "for a living" lägger dom ner dagligen och har hittills aldrig sabbat någon...
Jag jobbade som av-montör tidigare o skulle personligen ALDRIG lägga en plasma ner iaf.Finns ju en anledning till att tillverkarna skriver att dom ALLTID ska fraktas stående.

Jag jobbade som av-montör tidigare o skulle personligen ALDRIG lägga en plasma ner iaf.Finns ju en anledning till att tillverkarna skriver att dom ALLTID ska fraktas stående.

OK. Vad är det då som händer med plasman när man lägger den ner? :confused:

Tyvärr är jag inte tillräckligt tekniskt insatt i det för att kunna ge ett bra svar,vet bara att dom blir extremt känsliga för stötar o gupp liggandes.Vissa fabrikat har t,o,m en indikator inne i chassit som ändrar färg om plasman legat ner.O då gäller inte garantin.Pioneerplasman som jag såg pajja på älvsjömässan såg ut som att du hade grävt bort hälften av pixlarna ungefär.Som en stor sol i mitten typ.Polaren som hyr ut plasmor har dock helseriösa case:ar med formgjuten insida som e mjuk o go.Kan nog löna sig när man fraktar runt dom mycket.

Så gott som alla plasmor har en stor skyddande glasskiva längst fram, därav diskussioner kring reflektioner och fläktljud p.g.a. av värme. LG har några plasmor som saknar glasskiva men de flesta övriga har denna skiva längst fram.

Eftersom plasmorna är så stora blir även skivan stor och när apparaten ligger ner under transport riskerar glaset att bågna och spricka om man kör över ett hinder.

Varför har alla glasmästerier fönstren stående i ställningar på flaken? :rolleyes:
Gissningsvis av samma anledning. En stor glasskiva, som ligger ner, löper betydligt större risk att spricka än samma skiva som står upp, eftersom huvuddelen av stötarna i fordonen är sådana i höjdled när man kör över ojämnheter....

Så gott som alla plasmor har en stor skyddande glasskiva längst fram, därav diskussioner kring reflektioner och fläktljud p.g.a. av värme. LG har några plasmor som saknar glasskiva men de flesta övriga har denna skiva längst fram.

Eftersom plasmorna är så stora blir även skivan stor och när apparaten ligger ner under transport riskerar glaset att bågna och spricka om man kör över ett hinder.

Varför har alla glasmästerier fönstren stående i ställningar på flaken? :rolleyes:
Gissningsvis av samma anledning. En stor glasskiva, som ligger ner, löper betydligt större risk att spricka än samma skiva som står upp, eftersom huvuddelen av stötarna i fordonen är sådana i höjdled när man kör över ojämnheter....
Men det finns nån annan anledning till varför dom pajar i själva "pixlarna" oxå antar jag.Är det helt enkelt för att nånting knäcks inuti på det sätt du beskriver oxå kanske??Annars är det ju en ganska logisk teori du kommer med faktiskt.

Men det finns nån annan anledning till varför dom pajar i själva "pixlarna" oxå antar jag.Är det helt enkelt för att nånting knäcks inuti på det sätt du beskriver oxå kanske??Annars är det ju en ganska logisk teori du kommer med faktiskt.

En eventuell brottyta i glaset borde ju även skapa ett tryck mot själva panelen och därför skada även denna. Som jag har förstått är glaset en nödvändighet just för att plasmapanelen är så otroligt känslig. Så om glaset spricker är det nog ganska troligt att även panelen, under längs sprickan, skadas i samband med att det stora frontglaset bågnar och på så vis skapar tryck mot panelen. Nu spekulerar jag dock.

Låter väldigt bekant det där... :rolleyes:

Lugn skrev:
Glassidan bör man nog inte lägga den på, eftersom det endast finns support i hörnen.

Var och köpte en Panasonic PX70 42" idag! =)

Men en sak jag undrar över...vart kan jag koppla in min PS2:a och min TV-ut?:näsblod
På min gamla så hade jag bara en gul kabel jag stoppade in fram på tv:n (AV3).

Fick min PX 70 idag oxå, finns bilder här, klicka bara på mappen PX70

Mina Bilder

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...