Pendlarhoj till vinter!

Ptnov

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Hoj
Yamaha V-max -00
Hej,

Snart är det vinter och det hade varit kul att fortsätta pendla med en vinterhoj. Då undrar jag om det är någon som vet hur en vinterhoj skall vara?

är det främst offroad eller crosshojar man bör kolla på? eller något annat?

Tackar :)

Budkillarna kör ju xt660 så dem verkar ju funka bra. Är lite sugen på en sån själv nu till vintern.

Pendla med en crosshoj? Jag tror du missförstått någonting alternativt formulerat dig fel.

En crosshoj är ett tävlingsfordon byggt för crossbana med hopp osv och den saknar till att börja med allt som polisen önskar, registrering, lyse, tuta osv.

Cross/enduro hojar går fetbort pga lite lagar i vägen. Satsa på en offroad eller någon annan form av äventyrsmaskin. :)

XT660 eller liknande offroadhoj. De är lagom lätta så man klarar av att resa upp de igen när man halkat omkull. Eller blivit tvungen att lägga ner hojen på grund av något stolpskott i bil som fortfarande kör med sommardäck. Då uppskattar man om hojen inte är allt för tung när man står där ordentligt påpälsad mitt i en korsning med hojen liggandes på sidan och det är halt både under ens egna sulor och hojens.

En sån här tråd kommer varje höst, alltid av någon som anslutit sig hit under året och inte riktigt vill att säsongen ska vara över.

Säsongen är över. Vinterhoj i Stockholmstrafiken är kass. Slut på meddelandet.

VicKtigaste är att du någorlunda enkelt kan resa upp hojen efter att du stått på öronen på Sveavägen =0)

XT660 brukar rekommenderas av många, lite mindre ettrig maskin är ex Funduro eller Transalp. KTM eller Husa skulle jag kanske inte välja om vi ser till problemfrihet/serviceintervall även om de gör roliga/lätta maskiner.

Last edited:
Bilen genomfrusen i morse med flera minusgrader under natten samt snorhalt på vägen.Skulle inte tro att man satt sig på en hoj för att pendla med om man inte var det minsta rädd om kroppen och såg fram emot våren.

Eller en billigare sidovagnshoj. ;) Fast då blir det svårare att tränga sig emellan bilköerna. Vet att många kör dubbat på vintern både två-hjuligt och med sidovagn. Det skulle jag nog kolla lite på när snön och isen närmar sig om jag skulle ge mig på vinterkörning.

Glömde en sak..... För ca 10 - 15 år sedan sålde militären ut en hög med gamla Husqvarna militärmotorcyklar med skidor/medar. En polare köpte en sådan och körde till jobbet på vintern. Kostade noll och ingenting. Dom flesta såldes för mellan 5.000 - 8.000 spänn. BRA vinterpendlarhoj! På med skoteroverallen sen är det bara att köra. Om man nu lyckas hitta någon sådan nu så här 10 - 15 år efteråt..... :)

varför inte pendla med din "vanliga" hojj... bara tvätta lite oftare för å få bort salt å smüts

Glömde en sak..... För ca 10 - 15 år sedan sålde militären ut en hög med gamla Husqvarna militärmotorcyklar med skidor/medar. En polare köpte en sådan och körde till jobbet på vintern. Kostade noll och ingenting. Dom flesta såldes för mellan 5.000 - 8.000 spänn. BRA vinterpendlarhoj! På med skoteroverallen sen är det bara att köra. Om man nu lyckas hitta någon sådan nu så här 10 - 15 år efteråt..... :)

Sist FM sålde ut hva var på 80 talet (typ 82-86 kanske) , modell 256a.

Efterföljaren, 258 (den som fmck/hv använder) finns inte att köpa begagnad för civilt bruk och kommer antagligen aldrig säljas ut utan de blir skrot.
Finns ett fåtal civila 258or på vift, men hur det gick till vet jag inte.

En 256a som jag har kommer ut på blocket lite då & då. Brukar kosta mellan 12-18k beroende på utrustning och skick.

Xt 660 är lite väl dyr för att vara en slit o släng hoj tkr jag. Jag tänkte mig mer någon runt 10 000kr.

Är detta något som kan vara en bra pendlarhoj?

http://www.blocket.se/orebro/Billig_Tung_MC_KLR650c_43019146.htm?ca=11&w=3

Varför inte skaffa en hoj med skidor då behöver du inte oroa dig för att ramla iaf hur det är med fäste vet jag dock inte men det märker man väl :banana

http://www.blocket.se/jamtland/Monark_Jawa_350_Typ_962_42173215.htm?ca=9&w=3&last=1

Last edited:
En nära vän till mig körde under många år, året runt, varje dag med en dominator. Lite klumpig hoj, men billig, och vurpar man för många gånger så kan man skrota utan att få för stor ångest.

Vintern tar styggt på hojen så att lägga pengar på en vintermoppe känns för mig rätt meningslöst.

Last edited:
Sist FM sålde ut hva var på 80 talet (typ 82-86 kanske) , modell 256a.

Efterföljaren, 258 (den som fmck/hv använder) finns inte att köpa begagnad för civilt bruk och kommer antagligen aldrig säljas ut utan de blir skrot.
Finns ett fåtal civila 258or på vift, men hur det gick till vet jag inte.

En 256a som jag har kommer ut på blocket lite då & då. Brukar kosta mellan 12-18k beroende på utrustning och skick.

Polaren köpte en av försvarets skidförsedda Husqvarna-hojar på ett överskottslager här i Stockholm flera år efter att jag flyttade till Stockholm. Det är inte mer än 18 år sedan om ens det efter att ha tänkt efter lite. Definitivt 90-tal. Jag kan minnas fel men jag skulle gissa mitten av 90-talet. Eller några år därefter. Den hojen totalförstördes sedan i en olycka. En bil körde ut rätt framför honom på 70-väg på Värmdö helt utan att vare sig blinka eller titta sig omkring. Lång sjukhusvistelse. Det var inte vinter och medarna var inte monterade vid tillfället. Dom har han kvar. Men hojen vart det totalskrot av.

Ett överskottsbolag nere utanför Oskarshamn (där jag är född) sålde ut ett gäng (!!) av försvarets gamla Husqvarna-hojar och det vart inte mycket mer än 6 - 8 år sedan. Dom stod öppet fast under tak så att man kunde se dom från E22:an i månader när man körde förbi. Samma företag sålde också ut ett gäng lastbilar och några av försvarets båtar under samma period. Farsan ringde och tyckte att jag skulle köpa några hojar bara för att det vart billigt. Det var MINST 50 hojar som såldes ut. Ingen med medar dock. Lite orsaken till att jag inte köpte någon.

:va

Varför då? Skrota något som man kan sälja och få pengar för? Vad är vitsen med det? Kapitalförstöring. En strippad militärmotorcykel hör väl inte direkt till det mest känsliga försvaret kan sälja ut till allmänheten.....? :va

Vintern tar styggt på hojen så att lägga pengar på en vintermoppe känns för mig rätt meningslöst.

Det kostar att åka hoj hur man än vrider och vänder på det. Och att krasha sönder en gammal off-road är relativt billigt jämför med sommarens försäkringspremie på en sporthoj. Dessutom är det kul att få sladda lite också.

Jag började precis bli inspirerad att fixa mig ett par 21/18" hjul till min KTM660.

Polaren köpte en av försvarets skidförsedda Husqvarna-hojar på ett överskottslager här i Stockholm flera år efter att jag flyttade till Stockholm. Det är inte mer än 18 år sedan om ens det efter att ha tänkt efter lite. Definitivt 90-tal. Jag kan minnas fel men jag skulle gissa mitten av 90-talet. Eller några år därefter. Den hojen totalförstördes sedan i en olycka. En bil körde ut rätt framför honom på 70-väg på Värmdö helt utan att vare sig blinka eller titta sig omkring. Lång sjukhusvistelse. Det var inte vinter och medarna var inte monterade vid tillfället. Dom har han kvar. Men hojen vart det totalskrot av.

Ett överskottsbolag nere utanför Oskarshamn (där jag är född) sålde ut ett gäng (!!) av försvarets gamla Husqvarna-hojar och det vart inte mycket mer än 6 - 8 år sedan. Dom stod öppet fast under tak så att man kunde se dom från E22:an i månader när man körde förbi. Samma företag sålde också ut ett gäng lastbilar och några av försvarets båtar under samma period. Farsan ringde och tyckte att jag skulle köpa några hojar bara för att det vart billigt. Det var MINST 50 hojar som såldes ut. Ingen med medar dock. Lite orsaken till att jag inte köpte någon.

:va

Varför då? Skrota något som man kan sälja och få pengar för? Vad är vitsen med det? Kapitalförstöring. En strippad militärmotorcykel hör väl inte direkt till det mest känsliga försvaret kan sälja ut till allmänheten.....? :va

Det kan vara möjligt att en privat aktör har bunkrat på 256or (eller hittat i ett lager) och sålt under 90 talet men FM sålde sina på 80 talet i samband med att 258an kom in i bilden.
Surplus.se är en sådan firma t. ex.

Att 258an inte kommer säljas tror jag beror på miljöaspekten. Att sälja gamla tvåtaktare när varenda Svensson har blivit miljövänner låter dåligt helt enkelt.
Ryktet går även att reservdelar börjar bli svårt att hitta, att de strippar hojar för delar, men hey, jag hittar ju till min 256a efter lite letande.
258orna är nog ganska slitna, automaten var lite klen, men självklart lär ju det finnas några som står infettade i ett mobförråd.
Du vill nog inte veta hur mycket som har skrotas genom åren som omöjligt kan vara känsligt att sälja, enorma mängder!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra