Nybörjare köra vinter- hjälp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så om jag hängde med rätt så är dubbdäck hyfsat bra mot is ändå? Men inte samma grepp som med vanliga däck på en sommar asfalt?

Det finns många olika sorters dubbdäck men med tanke på att du ska kunna köra dina däck på asfalt så är svaret att du kommer inte ens få samma grepp som på grusväg.
 

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Det finns många olika sorters dubbdäck men med tanke på att du ska kunna köra dina däck på asfalt så är svaret att du kommer inte ens få samma grepp som på grusväg.
Men snön/ is kommer ju snart komma, gör jag något dumt som byter till dubbdäck då?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men snön/ is kommer ju snart komma, gör jag något dumt som byter till dubbdäck då?

Jag förstår inte frågan. Menar du att det skulle vara dumt att vänta till snön kommer? Eller dumt att köra med dubbdäck på vintern?

Det är väl bara att du kör, ta det lugnt och känn efter hur det känns så vänjer du dig.

Eller köp en bil, eller mopedbil eller någon moppevariant med tre hjul.
Det är bara du som kan veta vad du vill göra, men du måste förstå att vintervägar är inte som torr asfalt. Men jag skulle gissa att majoriteten av oss här på forumet har någon gång halkat runt på vintrarna med moped som inte ens haft någon som helst slags vinterdäck.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag förstår inte frågan. Menar du att det skulle vara dumt att vänta till snön kommer? Eller dumt att köra med dubbdäck på vintern?

Det är väl bara att du kör, ta det lugnt och känn efter hur det känns så vänjer du dig.

Eller köp en bil, eller mopedbil eller någon moppevariant med tre hjul.
Det är bara du som kan veta vad du vill göra, men du måste förstå att vintervägar är inte som torr asfalt. Men jag skulle gissa att majoriteten av oss här på forumet har någon gång halkat runt på vintrarna med moped som inte ens haft någon som helst slags vinterdäck.
Oftast på 10-20 år gamla stenhårda plastbitar. Och det gick ju bra ändå.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tack för ditt svar :) och modigt du åker fast du har rullstol, får man fråga vad som hände? Så inte ens dubbdäck fäster på is alltså?? Oj men hur gör man om man åker upp för en isig uppförsbacke då?
Skärmflygsolycka, turbulens/kastvind inför landning så stallade i backen från 10-15 meters höjd och landade på arslet. Krossade TH12 kotan som klämde ihop ryggmärgen så jag fick en inkomplett skada, alltså inte helt av men delvis förlamad. Framsida lår fungerar men annars är skinkorna och nedåt borta så det är precis att jag klarar få ned fötterna och balansera små lätta hojar.

Som two stroke man också skrev. Finns många olika typer av dubbdäck, jag kör långa grova crossdubb och dom funkar bra på packad is och snö men inte alls på asfalt. Då blir det istället som att åka med sommardäck på blank-is.

Det du ska ha är däck som ser ut som vanliga vinterdäck till bil, mycket sajpning(små skurna spår i nabbarna som ökar greppet mot snö) och korta dubbar som trycks in när du åker på asfalt och får kontakt med gummit mot marken. Det kommer vara halare än att åka sommartid precis som med bil på vintern så man får anpassa sin körning helt enkelt.

mitas_mc32windubb__500.1644568906.jpg

Ska du uppför en relativt brant backe som är ren blank-is så kan det bli problem, likaså att åka på vägar som smällt och frusit utan något grus/sand så dom blivit som en spolad hockeyplan. Och dom är som halast när det är plusgrader och blir en vattenhinna ovanpå isen.

Och du kan byta däck innan snön kommer, med dom där däcken är det inga som helst problem att köra på asfalt. Var dock uppmärksam på blixthalkan kan bli i början på vintern när det är vatten på asfalten som fryser till, finns inga däck som funkar bra då. Då är det bara ner med fötterna och åka på dom som stöd som gäller.
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
det började imma igen i hela hjälmen också, vad gör man åt det?
Alla mina hjälmar har haft något som heter pinlock och det har fungerat bra. Kör dock inte på vintern.

Det är en plastpryl som man sätter på insidan av visiret.

 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top