Nybörjare köra vinter- hjälp

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Intressant att (snö-)skoteroverall kommer upp. Har nämligen börjat tänka i de banorna för att kunna förlänga mc-säsongen utan att bli helt blåfrusen. Här på västkusten kan man ju köra 10-11 månader (ibland 12!) om man har tur och vintern är mild.

Vad har SHs tyckarpanel för råd till en overall-nybörjare? :)

Jag såg förstås länkarna i ett tidigare inlägg och jag provade Sharkspeed enklaste overall idag. Den var lite trång över axlarna och hade 100 meter långa ben... (kändes det som). Hur skulle jag få in en skyddsjacka upptill? Välja ännu större storlek och då få 200 m långa ben?

Inte enkelt det här... Vilka handlare söder om Dalälven har grejor hemma som man kan prova?

Sharkspeed erbjuder i o f s måttbeställd overall för 2200 kr. Men det är ju bara en leverantör. Det borde finnas fler som har butik (man vill ju prova storleken - med mc-kläder på).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant att (snö-)skoteroverall kommer upp. Har nämligen börjat tänka i de banorna för att kunna förlänga mc-säsongen utan att bli helt blåfrusen. Här på västkusten kan man ju köra 10-11 månader (ibland 12!) om man har tur och vintern är mild.

Vad har SHs tyckarpanel för råd till en overall-nybörjare? :)

Jag såg förstås länkarna i ett tidigare inlägg och jag provade Sharkspeed enklaste overall idag. Den var lite trång över axlarna och hade 100 meter långa ben... (kändes det som). Hur skulle jag få in en skyddsjacka upptill? Välja ännu större storlek och då få 200 m långa ben?

Inte enkelt det här... Vilka handlare söder om Dalälven har grejor hemma som man kan prova?

Sharkspeed erbjuder i o f s måttbeställd overall för 2200 kr. Men det är ju bara en leverantör. Det borde finnas fler som har butik (man vill ju prova storleken - med mc-kläder på).

Jag körde ofta med skoteroverall på vintern förut men i norra änden av landet där det är riktig vinter och man glider på snö när man kör omkull.

I Göteborg skulle jag hellre köra med ett gortex ställ, särskilt om vi pratar om körning på väg.

Isig asfalt är väl tillräckligt halkig för att skrubbsår ska bli begränsade så för skyddets skull spelare det väl mindre roll men men efter några omkullkörningar på isiga Göteborgsvägar så kommer skoteroverallen inte längre vara särskilt fin. Goretexstället slits inte sönder lika lätt av friktionen så det kommer helt enkelt tåla fler omkullkörningar.

Och dom är ganska varma dom också.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag körde ofta med skoteroverall på vintern förut men i norra änden av landet där det är riktig vinter och man glider på snö när man kör omkull.

I Göteborg skulle jag hellre köra med ett gortex ställ, särskilt om vi pratar om körning på väg.

Isig asfalt är väl tillräckligt halkig för att skrubbsår ska bli begränsade så för skyddets skull spelare det väl mindre roll men men efter några omkullkörningar på isiga Göteborgsvägar så kommer skoteroverallen inte längre vara särskilt fin. Goretexstället slits inte sönder lika lätt av friktionen så det kommer helt enkelt tåla fler omkullkörningar.

Och dom är ganska varma dom också.
Fast är det snö och is så stannar jag hemma. Fegt, jag vet. :) Men ett medvetet val. Tänker försöka att inte köra omkull. Det blir så dyrt och gör så ont (har testat...).

Däremot är det ju många dagar med 3-4-5 plusgrader som man skulle kunna köra. Jag har bra jackor och byxor, och förstärker vid behov dessa med regnkläder ytterst (tar bort mycket av den kalla vinden).

Men det är ju en del meck med alla dessa lager. Det var då tanken på skoteroverall dök upp i skallen som ett tänkbart "Simsalabim - problemet med kyla löst!". Vanlig höst-/vårjacka med skydd samt mc-byxor med skydd undertill, och den värmande overallen överst.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast är det snö och is så stannar jag hemma. Fegt, jag vet. :) Men ett medvetet val. Tänker försöka att inte köra omkull. Det blir så dyrt och gör så ont (har testat...).

Däremot är det ju många dagar med 3-4-5 plusgrader som man skulle kunna köra. Jag har bra jackor och byxor, och förstärker vid behov dessa med regnkläder ytterst (tar bort mycket av den kalla vinden).

Men det är ju en del meck med alla dessa lager. Det var då tanken på skoteroverall dök upp i skallen som ett tänkbart "Simsalabim - problemet med kyla löst!". Vanlig höst-/vårjacka med skydd samt mc-byxor med skydd undertill, och den värmande overallen överst.

Vid 3-5 plusgrader kan det fortfarande finnas isfläckar och det är dessutom inte så värst kallt men kör du omkull så vill du definitivt hellre glida i ett Görtätt-ställ än i en skoteroverall.

Jag skulle hellre köpa 1-2 storlekar större Goretex så att det finns utrymme för mer kläder under.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vid 3-5 plusgrader kan det fortfarande finnas isfläckar och det är dessutom inte så värst kallt men kör du omkull så vill du definitivt hellre glida i ett Görtätt-ställ än i en skoteroverall.

Jag skulle hellre köpa 1-2 storlekar större Goretex så att det finns utrymme för mer kläder under.
Jodå, så kan det vara. Jag kör så länge det inte är halt och brukar ha ambitionen att köra 12 månader om det går. Det funkar ganska ofta, även om det bara blir någon enstaka tur per månad under december/januari/februari. Men det funkar inte varje år. Ibland blir det snövinter även här! :cry:

Fast även vid 3-5-7 plus så blir det kallt efter någon timma eller två ute på vägen. Och tanken är som sagt att ha seriösa mc-kläder under, men ett extra lager ytterst.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fan vad ni övertänker det här.

Jag bor där det blir riktig vinter och jag hade inga speciella ställ/kläder/overall
Jag hade ett par vindtäta överdragsbyxor och en vinterjacka över arbetskläderna.
Handskarna köpte jag ett bättre par vanliga handskar då mina gamla inte var vindtäta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Trefingerhandskar - (varmast är tumvantar men otympligt att köra med) - finns i ridsportaffärer
Rejäla högskaftade kängor - för värmen och ger skydd, behöver inte vara mc-kängor, men är de snörade så var noga med att inte ha för långa ändar och knyt noga så att de inte lossar o fastnar
Sulor med metallfolieskikt
Halskrage (buffen är oftast för tunn) - halsduk är ok om du har ändarna innanför jackan
Det kallas lobsterhandskar och finns för någon hundring i cykelaffärer, eller XXL.
Samma affärer har vindtäta buffar också.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Händerna är största bekymret med att köra på vintern. Jag brukar ta en sväng in till byn och tillbaka på vintrarna med moppen och det går i närmare 100kmh. Det blir en sträcka på runt 6-8km och vanlig täckjacka och byxor funkar bra men det är händerna som säger ifrån, vart lite bättre med såna där fingerskydd i plast som man har på crossar. Men såna här "påsar" är ju helt klart bäst, då kan du nog köra med tunna sommarhandskar på händerna.
 

Bifogat

  • Styre handskar.JPG
    Styre handskar.JPG
    104.2 KB · Visningar: 18

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag cyklade 1999 till 2004 18 km från Växjö till jobbet i Ingelstad.
Telestad, Rinkaby, Stjärnvik, Vasatorpet, Nytorpet, Skogshill, Ingelstad.
På en vanlig 3-växlad Citybike (="damcykel").
Positivt: Relativt lite trafik, praktiskt taget plant = fritt från backar (dvs liten risk krascha i hög fart nedåt efter bromsfel)
Negativt: Dålig snöröjning.
Jag hade vanliga cykeldäck utan dubb och körde omkull ibland på snön. Men slog mig inte.
Bra handskar är viktigt, annars blir man lätt handikappad.
Det är bra att ha bra ljus på hojen. Men tro inte bilisterna ser dig. Fick köra ner i diket en gång när en bilist skar en kurva på vägen.
Men det gick och det blev bra kondis med 36 km om dagen.
Var det katastrofväder, hård vind och regn tog jag bussen. :rodnar
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ta bort visiret på hjälmen när du har glasögonen.

Eller prova dig fram lite med halvöppet visir, öppna visiret så snart du står stilla. Det brukar även hjälpa om man andas ut med munnen och samtidigt drar bakåt käken så att man får liksom stort överbett så att man andas ut luften neråt.

Mitas gör bra endurodäck. Jag misstänker att ingen här på forumet har erfarenhet av mopeddäcken möjligen @VS ifall han hittar in till tråden men du behöver knappast oroa dig för att dom skulle vara dåliga.

Bor du i Småland som jag gissar baserat på din mopedbild så är din vinter så pass kort att jag skulle överväga ett par odubbade vinterdäck: https://www.racing-planet.se/daeck-...2-64l-tl-p-292895-1.html?manufacturers_id=162

Finns en facebookgrupp för vintermotorcyklister också. Där går det nog hitta lite nyttig information också.
Jo, IS
Ta bort visiret på hjälmen när du har glasögonen.

Eller prova dig fram lite med halvöppet visir, öppna visiret så snart du står stilla. Det brukar även hjälpa om man andas ut med munnen och samtidigt drar bakåt käken så att man får liksom stort överbett så att man andas ut luften neråt.

Mitas gör bra endurodäck. Jag misstänker att ingen här på forumet har erfarenhet av mopeddäcken möjligen @VS ifall han hittar in till tråden men du behöver knappast oroa dig för att dom skulle vara dåliga.

Bor du i Småland som jag gissar baserat på din mopedbild så är din vinter så pass kort att jag skulle överväga ett par odubbade vinterdäck: https://www.racing-planet.se/daeck-...2-64l-tl-p-292895-1.html?manufacturers_id=162

Finns en facebookgrupp för vintermotorcyklister också. Där går det nog hitta lite nyttig information också.
Jo, IRC är bra däck för småmaskiner. Har inte haft på moped och inte snowdäck, men har smiskat hårt på Innova 125 med IRC.

Dock, är det is på vägen så hjälper det inte med såna däck. Blir heller inte sådär superbra med dom i snö heller. Kan då vara bra att säkra upp med några skruvdubb....och emellanåt beredd på att köra med fötterna på backen.

Tyvärr så immar visir igen och alla hokuspokus medel som finns på marknaden håller inte riktigt måtten. Billigast är att testa med diskmedel, brukar funka lika bra/dåligt som köpesprodukterna.
Öppna visiret när man stannar funkar, dock känns det som att hastigheten sen på en moped funkar inte riktig sen?
Så, som Two strokes förslag i dessa hastigheter och det du ska köra så, att ta bort visiret känns nog bäst. Är det integralhjälm så finns det Googles även anpassade till dom också.

Jag har sommartid när jag rest med mopederna kört med mc-kläder. Mycket beroende för att...det gör ont även att vurpa i dryga fyrtio knyck och inte minst, det är även jävligt kallt att sitta still i timmar om det inte är varmt väder(typ nordkap, alperna)

Vintertid(norrbotten) på motorcykel har jag kört med mc-kläder, lager på lager sen under. Sett till att händer, fötter samt hals är varma. Är dessa varma, så brukar resten vara det också.
1699846132359.jpeg
 

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Men tror ni man verkligen får plats med skidglasögon i hjälmen fast man tar bort visiret? Känns trångt, kan nån av er ta bild visa om de går? Jag har sån stor hjälm alltså som täcker hela huvudet plus hakan
 

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Händerna är största bekymret med att köra på vintern. Jag brukar ta en sväng in till byn och tillbaka på vintrarna med moppen och det går i närmare 100kmh. Det blir en sträcka på runt 6-8km och vanlig täckjacka och byxor funkar bra men det är händerna som säger ifrån, vart lite bättre med såna där fingerskydd i plast som man har på crossar. Men såna här "påsar" är ju helt klart bäst, då kan du nog köra med tunna sommarhandskar på händerna.
Tack för svaret! Oj jäklar då kör du fort! Men vad för påsar pratar du om?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Men jisses va fort du kör!! Hur ofta ramlar du? :eek: :eek:
Har aldrig kört omkull på vintern. Men jag väljer mina dagar när jag kör också. Kör med antingen is eller crossdubb, crossdubben håller för asfalt men då får man ta det lugnt och sikta på isvalkarna i vägkanten eller mitt mellan hjulspåren för annars blir det halt, så på bar asfalt blir det krypkörning istället med dom dubben. Det svåra är kombinationen med asfalt om man ska åka dagligen då det kan vara mycket bar asfalt, då lär man ha korta dubb som inte är lika bra på snö och is istället så det är alltid en kompromiss. Och det värsta är ju när det blir ett tunt lager is på asfalten då varken dubb eller gummi får något fäste.

Då jag sitter i rullstol och har kravliga ben så har jag tippat omkull ibland sommartid när jag ska stanna och t.ex. halkar med foten på rullgrus eller inte får ned fötterna på rätt ställe. På vintern har jag grövsta modellen på broddar på fötterna då jag ändå inte kan sätta ner fötterna som stöd i kurvorna som man gör i speedway.

Men man får ta det lugnt och planera sin körning och hålla blicken framåt så man inte behöver panikbromsa osv.
 
Last edited:

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Har aldrig kört omkull på vintern. Men jag väljer mina dagar när jag kör också. Kör med antingen is eller crossdubb, crossdubben håller för asfalt men då får man ta det lugnt och sikta på isvalkarna i vägkanten eller mitt mellan hjulspåren för annars blir det halt, så på bar asfalt blir det krypkörning istället med dom dubben. Det svåra är kombinationen med asfalt om man ska åka dagligen då det kan vara mycket bar asfalt, då lär man ha korta dubb som inte är lika bra på snö och is istället så det är alltid en kompromiss. Och det värsta är ju när det blir ett tunt lager is på asfalten då varken dubb eller gummi får något fäste.

Då jag sitter i rullstol och har kravliga ben så har jag tippat omkull ibland sommartid när jag ska stanna och t.ex. halkar med foten på rullgrus eller inte får ned fötterna på rätt ställe. På vintern har jag grövsta modellen på broddar på fötterna då jag ändå inte kan sätta ner fötterna som stöd i kurvorna som man gör i speedway.

Men man får ta det lugnt och planera sin körning och hålla blicken framåt så man inte behöver panikbromsa osv.
Tack för ditt svar :) och modigt du åker fast du har rullstol, får man fråga vad som hände? Så inte ens dubbdäck fäster på is alltså?? Oj men hur gör man om man åker upp för en isig uppförsbacke då?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för ditt svar :) och modigt du åker fast du har rullstol, får man fråga vad som hände? Så inte ens dubbdäck fäster på is alltså?? Oj men hur gör man om man åker upp för en isig uppförsbacke då?
Dubbdäck har mer fäste än inte dubbdäck på is och packad snö, men det är fortfarande inte samma fäste som torr asfalt med odubbat däck.
 

Kakmonster87

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2023
Hoj
Viarelli moped 2019
Dubbdäck har mer fäste än inte dubbdäck på is och packad snö, men det är fortfarande inte samma fäste som torr asfalt med odubbat däck.
Så om jag hängde med rätt så är dubbdäck hyfsat bra mot is ändå? Men inte samma grepp som med vanliga däck på en sommar asfalt?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top