Parallellimport av mc, för eller emot?

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
Jag är nyfiken på argumenten kring parallellimport. Både de som är för och de som är emot.

Har tjackat 2 hojar via "grå"-import, är riktigt nöjd med hur det funkade.
Det som är lite avigt är ju service / garantier (ofta vill dom att man tar hojen till inköpsstället och det kan vara en rejäl omväg).

+ Priset, skiljer rätt många tusenlappar, särskilt om man tjackar fjolårets modell.

- Service, garantier (lite osäkert, men har aldrig behövt utnyttja det så jag vet inte 100% hur seriösa dom är)

//D

Vi (Prestige Bikes) har fr.o.m. nu en europatäckande tvåårig garanti på våra nya parallelimpoerterade hojar (ett år på beg med möjlighet till förlängning). Det innebär att man kan lämna in hojen var som helst i Sverige och europa för att få garantier fixade. Den omfattar t.ex. motor, växellåda, drivaxlar, diff. Vi är återförsökrade genom ett av världens största försäkringsbolag vilket innebär att även om vi mot förmodan inte skulle finnas om några år så gäller garantierna fortfarande. Tyvärr kommer det att leda till att vi måsta höja våra priser något (ca 1000-1500kr) men det kan det väl vara värt.

Mouse skrev:
Jag är nyfiken på argumenten kring parallellimport. Både de som är för och de som är emot.
För. Du är så jävla dyr, gubbjävel.

Fast jag kanske får rabatt?

Är det bara för firman som åtar sig jobbet att skicka faktura till er då?

Tonie skrev:
Vi (Prestige Bikes) har fr.o.m. nu en europatäckande tvåårig garanti på våra nya parallelimpoerterade hojar (ett år på beg med möjlighet till förlängning). Det innebär att man kan lämna in hojen var som helst i Sverige och europa för att få garantier fixade. Den omfattar t.ex. motor, växellåda, drivaxlar, diff. Vi är återförsökrade genom ett av världens största försäkringsbolag vilket innebär att även om vi mot förmodan inte skulle finnas om några år så gäller garantierna fortfarande. Tyvärr kommer det att leda till att vi måsta höja våra priser något (ca 1000-1500kr) men det kan det väl vara värt.

För, jag har köpt 2 hojar via två olika parallellimportörer och fått samma sak jag skulle om jag hade köpt från SMR kartellen, bara betydligt billigare.

BugEyes skrev:
För, jag har köpt 2 hojar via två olika parallellimportörer och fått samma sak jag skulle om jag hade köpt från SMR kartellen, bara betydligt billigare.
Hohoho, nu börjar pajerna flyga snart!

Tror knappast att det kommer bli några "Mot"-svar av någon. Det skulle möjligen vara från den ovan nämnda "SMR kartellen".

Jag välkomnar allt som kan gynna konsumenten och hålla priserna nere.
Snack om sämre kvalitet och kundvård köpes inte.

EDIT: Glömde skriva: FÖR...om det nu gick att undgå att förstå :tungan

För, eftersom de officiella importörerna och generalagenterna alltför ofta bara är en mellanhand som kostar slutkunden pengar.

Mot är att man får bättre garantier vid köp via "vanlig" butik (5 år på de flesta märkena nu) och sämre betalt när man säljer.

För som fan, när man sett vilka sjuka prispåslag som generalagenterna har så tycker jag det ska gråimporteras allt möjligt.

valmers skrev:
Han säljer sig själv i hamnen. De ryska sjömännen kallar honom Trångski Svenski.

Vaknat på fel sida idag? :D
Vår gammelgubbe från skåne kan du ju alltid hoppa på :hihi

Om jag skulle köpa ex. en ny R1.a skulle jag nog faktiskt betala de där tusenlapparna extra för 5 års garanti i stället för två år... Garanti betyder mycket för mig i alla fall...
Man skall ju inte heller glömma att om man köper en ny hoj hos en auktoriserad handlare så har dom marginaler. Kanske drar dom av 10k vid renköp eller skickar med prylar för 15k. (ex. slipon, miniblinkers, styrdämpare, tankpad, Xtra bakdäck.) sånt man köper till i alla fall... :tummenupp
Jag hade nog köpt från en handlare om jag skulle köpa ny hoj i dag!

Vet inte hur ni andra ser på det här med garanti och så men det skulle i alla fall få mig att känna mig mer trygg med mitt hojköp...

//200+

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...