Parallellimport av mc, för eller emot?

200+ skrev:
Vet inte hur ni andra ser på det här med garanti och så men det skulle i alla fall få mig att känna mig mer trygg med mitt hojköp...
//200+

Garantin fick mig att köpa en begagnad -02 (uttagen -03) så visst finns det fördelar med att köpa av generalagenten, framförallt om man räknar med att sälja hojen inom de 5 åren.

sandstream71 skrev:
Garantin fick mig att köpa en begagnad -02 (uttagen -03) så visst finns det fördelar med att köpa av generalagenten, framförallt om man räknar med att sälja hojen inom de 5 åren.

Precis det jag menar... Även på begagnatmerknaden så skulle jag föredra en hoj såld av auktoriserad handlare...
Hur är det med instruktionsböcker och servicebok. Är dom på engelska eller???

//200+

Jag är för import av hojjar.... sänk det sjukt höga andrahandsvärdet på hojar... vissa tror de är gjorda av guld eller nåt...

//Henrik

Vem fan vill betala över 30 papp för en gammal gixxer från början av -90 talet??? mm mm

Super-Henkan skrev:
Jag är för import av hojjar.... sänk det sjukt höga andrahandsvärdet på hojar... vissa tror de är gjorda av guld eller nåt...

//Henrik

Vem fan vill betala över 30 papp för en gammal gixxer från början av -90 talet??? mm mm
Word! :fakta

Mouse skrev:
Är det bara för firman som åtar sig jobbet att skicka faktura till er då?

Nej, det är bara att skicka fakturan till vårt försäkringsbolag, precis som om det hade varit en vanlig försäkringsskada. I motsats till de vanliga fabriksgarantierna så får verkstaden även ersättning för t.ex. glykol och motorolja. Råkar man ut för något utomlands så får man ligga ute med pengarna tills man kommer hem igen.

Jag har ingenting mot sidoimport. Det pratas mycket om 5 års garanti osv men då ska man komma ihåg att man oftast måste betala för dyr service (oljebyte) hos märkesverkstad för att garantin ska gälla, i alla fall om man köper ny hoj.

Det kan kanske i vissa fall vara en ökad trygghet men man får som sagt indirekt betala för den ökade tryggheten i alla fall plus att hojen oftast är dyrare från början. Man kan reparera mycket för de där tusenlapparna som det i slutändan kostar.

Sedan tycker jag faktiskt att jag alltid blir bättre bemött hos "gråföretagen" är hos de vanliga handlarna. Jag vet nog ingen annan bransch där ett företag kan överleva trots dålig service, svikna löften, och massor av strul än MC-branschen. På vissa håll är det ju bedrövligt hur man behandlar kunderna. Dessa företag överlever endast pga att de är auktoriserade och därigenom får "gratiskunder".

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien