Organiseringen på Knudan i helgen

• Thread starter Thread starter EBS
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag är ganska ny i roadracing svängen. Men har ändock jobbat på ett gäng tävlingar och träningar hittils och en sak som jag reflekterade otroligt mycket över i helgen va det otroligt dåliga organisationen på Knudan.

Nr 1. När Sara Dolk krashade och låg i utgången på U-et och det tar flera minuter innan det blir rödflagg fast folk i publiken t.o.m. skrek "rödflagg" bara sekunder efter krashen. Det va ju på kval, är det inte bättre att tävlingsledningen tar beslutet direkt att om nån ligger så till så rödflaggas det? Jag förstår att man måste tänka till när det är under rejs men det va knappst nån som skulle ha lagt några supertider när det ligger en förare och står två bilar mitt i utgången på en kruva.

Nr 2. Under 250R racet när det blev en krashfest runt hela banan och Safetybilen och ambulanserna åker hela varvet runt istället för att antingen gena på dom vägar som är till för det eller ta vägen genom depån. Det kan inte vara det säkraste sättet att låta två ambulanser åka efter varandra nästan ett helt varv och sen även skicka ut "Safety Car". Varför ha "Safety Car" över huvudtaget? Varför gör man inte som alla andra banor som jag har varit på och har ambulanser och stationerade läkare som får springa när nått händer? Risken att nån mer krashar måste ju öka ganska markant mer dubbelt så många fordon på banan som inte borde vara där.

Nr 3. När kvalet, tror jag det var, för std 600 blev uppskjutet pga nån rödflagg så medelar man inte i högtalarna när dom får ge sig ut utan det får förarna tydligen gissa sig till. Är det så jobbigt att ropa?

Nr 4. Elen, behöver jag säga mer?

Det här är bara några av dom sakerna som jag reflekterade över under helgens gång.

Det kan bara vara jag som är bortskämd efter att ha varit på Sviestad och Gälleråsen men jag va också på Sviestad när det var Årsrejsen och då tyckte jag att den organisationen va under all kritik men det här får den att framstå som ett under av organisation.

//Emil

EBS skrev:
Jag är ganska ny i roadracing svängen. Men har ändock jobbat på ett gäng tävlingar och träningar hittils och en sak som jag reflekterade otroligt mycket över i helgen va det otroligt dåliga organisationen på Knudan.

Nr 1. När Sara Dolk krashade och låg i utgången på U-et och det tar flera minuter innan det blir rödflagg fast folk i publiken t.o.m. skrek "rödflagg" bara sekunder efter krashen. Det va ju på kval, är det inte bättre att tävlingsledningen tar beslutet direkt att om nån ligger så till så rödflaggas det? Jag förstår att man måste tänka till när det är under rejs men det va knappst nån som skulle ha lagt några supertider när det ligger en förare och står två bilar mitt i utgången på en kruva.

Nr 2. Under 250R racet när det blev en krashfest runt hela banan och Safetybilen och ambulanserna åker hela varvet runt istället för att antingen gena på dom vägar som är till för det eller ta vägen genom depån. Det kan inte vara det säkraste sättet att låta två ambulanser åka efter varandra nästan ett helt varv och sen även skicka ut "Safety Car". Varför ha "Safety Car" över huvudtaget? Varför gör man inte som alla andra banor som jag har varit på och har ambulanser och stationerade läkare som får springa när nått händer? Risken att nån mer krashar måste ju öka ganska markant mer dubbelt så många fordon på banan som inte borde vara där.

Nr 3. När kvalet, tror jag det var, för std 600 blev uppskjutet pga nån rödflagg så medelar man inte i högtalarna när dom får ge sig ut utan det får förarna tydligen gissa sig till. Är det så jobbigt att ropa?

Nr 4. Elen, behöver jag säga mer?

Det här är bara några av dom sakerna som jag reflekterade över under helgens gång.

Det kan bara vara jag som är bortskämd efter att ha varit på Sviestad och Gälleråsen men jag va också på Sviestad när det var Årsrejsen och då tyckte jag att den organisationen va under all kritik men det här får den att framstå som ett under av organisation.

//Emil
Jag va inte på plats men ska försöka att förklara en del.

1. Rödflagg bestämmer tävlingsledaren inte publiken

2. När ambulansen är på banan så kör dom som dom vill, dom är till för oss och inte tvärtom

3. Om det flyter på bra och all info finnes så medelar man detta i högtalana, om ovisshet råder så ropar man inte i högtalarna.

4. Elnätet blev överbelastat pga att många som inte betalt elen ändå kopplade in sig, detta överbelastade nätet och slog ut vissa delar av strömförsörjningen, detta drabbade även dom som hade betalt.

Svensk RR är till stor del idiell och bedrivs av eldsjälar som ställer upp helt gratis, glöm inte detta.

Amatörreflektioner från läktaren:

1. Ja, det tog lång tid innan det blev rödflagg.

2. Ambulanserna tog den vägen där de undvek att korsa race-linjen fler gånger än nödvändig. Att köra genom depån hade ökat antalet korsningar av race-linjen. Fältet var utspritt och det fanns inga bra luckor att korsa banan. Det såg fullt kontrollerat ut.

Jag reflekterar lite över denna kommentar:

Citat:
Inskickat av Nr:18
Kan dom garantera el till alla?

Svar:
Inskickat av Åsa #96
Ja, det kan vi.

Hur kommer det sig att strömmen då går minst var 10 minut ?
Tänk om alla hade betalt, hade väl vart samma situation ?

/Berra

Berra skrev:

Citat:

Svar:
Inskickat av Åsa #96
Ja, det kan vi.

/Berra

Kanske kan man beräkna åtgången på strömmen efter hur många som anmäler sitt intresse. Man behöver ju inte kräma på hur mycket som helst när inte alla är intresserade. Nu visade det sig att fler än de som betalat var intresserade.
Hade även snyltarna betalat för sig, hade kanske elen dimensionerats för så många användare.
Detta i sin tur hade lett till att de som betalat inte hade blivit drabbade av strömavbrott pga snålhet/snyltning/etc

/Johan

var själv funktionär på fredagen och fick då höra att nästan alla var nya, inte så konstig om helt gröna funkisar inte vill hänga ut en rödflagg innan de fått order om det.. och det kan nog ta ett tag för tävlingsledaren att få information nog av olyckan för att kunna skapa sig en bild av läget.

Elfrågan var en katastrof. Om man ska specificera elkostnad och tar bra betalt för elen ska man också leverera det man betalat för. Jag har inte för avsikt att betala elbiljett fler gånger om dom inte kan fixa el utan avbrott var 10:e minut :mad:

Inkludera el-avgift i anmälningsavgiften, alla behöver EL!

håkan skrev:

Inkludera el-avgift i anmälningsavgiften, alla behöver EL!
Exakt, lägg på en hundring så slipper man allt strul och arrangören vet hur mycket el man ska dimensionera för, nämligen alla anmälda. Tror det ger mer pengar till klubben också än nu då alla ändå delar elkostnaden med sina teamkompisar.
Det var kallt i släpet. Bägge nätterna. :död

Berra skrev:

Citat:

Svar:
Inskickat av Åsa #96
Ja, det kan vi.

/Berra

Kan bara hänvisa till vad Micke skrev här tidigare:

"4. Elnätet blev överbelastat pga att många som inte betalt elen ändå kopplade in sig, detta överbelastade nätet och slog ut vissa delar av strömförsörjningen, detta drabbade även dom som hade betalt."

Vi ser över elfrågan inför nästa säsong. Tycker själv att det var skandal, men när jag får höra anledningen är det enklare att förstå, dock inte att acceptera (även jag blev drabbad).
Högst troligt att vi bakar in det i priset till nästa år, samt en bättre koll på hur många som kopplar in sig på respektive skåp för att säkerställa att ingen behöver frysa, varken förare eller däck.

Åsa #96 skrev:
Kan bara hänvisa till vad Micke skrev här tidigare:

"4. Elnätet blev överbelastat pga att många som inte betalt elen ändå kopplade in sig, detta överbelastade nätet och slog ut vissa delar av strömförsörjningen, detta drabbade även dom som hade betalt."

Det är ju skitsnack. Skulle problemet ha avhjälpts om de som inte betalat sprungit iväg och gjort det? Dessutom gick de runt på lördagen och kontrollerade samtliga kablar, och hotade med att klippa för dem som inte betalat. Felet skulle isåfall ha avhjälpts till Lördagskvällen.

/Joakim

GSXR1100R skrev:
Jag va inte på plats men ska försöka att förklara en del.

1. Rödflagg bestämmer tävlingsledaren inte publiken

2. När ambulansen är på banan så kör dom som dom vill, dom är till för oss och inte tvärtom

3. Om det flyter på bra och all info finnes så medelar man detta i högtalana, om ovisshet råder så ropar man inte i högtalarna.

4. Elnätet blev överbelastat pga att många som inte betalt elen ändå kopplade in sig, detta överbelastade nätet och slog ut vissa delar av strömförsörjningen, detta drabbade även dom som hade betalt.

Svensk RR är till stor del idiell och bedrivs av eldsjälar som ställer upp helt gratis, glöm inte detta.

2-3 håller jag med dig 100%.

1. Men, såg du hur illa Sara låg nästan mitt i Banan!! Det var katastrof att det inte blev rödflagg direkt. En av funkisarn som stod över Sara som en skyddsbarriär skrek till tornet att dom skulle rödflagga. Det tog 4 varv!!. T.o.m. förarna saktade ner i krypfart. Peter Sköld gjorde ett handutslag som jag fattade som " Rödflagga då för h-e". Nä det var riktigt dåligt.

4. HMS hyrde in aggregat för att täcka el behovet, eller hur? Då det redan var inhyrt och gick för fullt, ska det vara anpassat till behovet, eller? Då spelar det ingen roll om vissa använde el utan att betala, vilket iof kan diskuteras.

Om jag hade tävlat och detta hänt mig, hade jag krävt återbetalning. Sen får HMS ta det med e-on (Sydkraft) som jag förmodar Ni hyrde aggregatet av.

Last edited:
Pålle skrev:
Det är ju skitsnack. Skulle problemet ha avhjälpts om de som inte betalat sprungit iväg och gjort det? Dessutom gick de runt på lördagen och kontrollerade samtliga kablar, och hotade med att klippa för dem som inte betalat. Felet skulle isåfall ha avhjälpts till Lördagskvällen.

/Joakim
En elcentral brann upp :brinnerup

Lösningen på problemet är som Håkan säger att baka in elen i start avg.
Dessutom skall man säkra ner så att det uttag man betalar för max är på 10Amp, då räcker det till alla samt att alla får ett eget uttag, det va vissa som kopplade in 400V 32A till sina jättebussar och då räcker elen inte till, dom betalade för ett uttag.....

Om alla betalar finns det uttag för alla, man slipper snedbelastning av faserna pga folk kopplar in femtielva förgreningar på en fas.

Last edited:
Zilversurfer skrev:

1. Men, såg du hur illa Sara låg nästan mitt i Banan!! Det var katastrof att det inte blev rödflagg direkt. En av funkisarn som stod över Sara som en skyddsbarriär skrek till tornet att dom skulle rödflagga. Det tog 4 varv!!. T.o.m. förarna saktade ner i krypfart. Peter Sköld gjorde ett handutslag som jag fattade som " Rödflagga då för h-e". Nä det var riktigt dåligt.

4. HMS hyrde in aggregat för att täcka el behovet, eller hur? Då det redan var inhyrt och gick för fullt, ska det vara anpassat till behovet, eller? Då spelar det ingen roll om vissa använde el utan att betala, vilket iof kan diskuteras.

Om jag hade tävlat och detta hänt mig, hade jag krävt återbetalning. Sen får HMS ta det med e-on (Sydkraft) som jag förmodar Ni hyrde aggregatet av.
Jag va inte på plats så jag såg inte olyckan, men det är endast huvudposteringarna samt tävlingsledarna som beslutar om rödflagg, rätt eller fel så är reglementet.

Ang elen läs inlägg ovan.

Det är MÅNGA team med stora bussar som totalt skiter i vad dom får koppla in. Dom drar sin 3-fas dirket till skåpet och vägrar koppla in något annat.
Jag har haft ansvaret för elen i Linköping ett par år i rad nu och det är djävlar i mig inget kul jobb. Det kopplas vilt med alla möjliga kablar.
Den biten kan jag acceptera men när idioterna sedan bemödar sig med att börjar kaxa emot när man ber dom följa reglementet (det står med fet text i vårt TR), då blir jag riktigt förbannad.

Jag var inte på plats i helgen men om dom hade hyrt in aggregat för att täcka behovet så hade dom ju någon form av planering. Om sedan en massa förare skiter i att betala och kopplar in sig ändå är det väl ganska självklart vem ni skall skylla på. Inte är det arrangören i alla fall. Hade alla betalat hade dom säkert hyrt in fler aggregat för att täcka behovet. :fatta!

/HW

Zilversurfer skrev:

Ehh...jo det spelar väl massor roll om dom hyr in ett aggregat som beräknas räcka och sedan koppla dubbelt så många in sig på det?

Förklara gärna hur DU tänkte?

/HW

HW skrev:
Hade alla betalat hade dom säkert hyrt in fler aggregat för att täcka behovet. :fatta!

/HW

Hur skulle de kunna hinna det med så kort varsel, dvs från det att en person "för mycket" betalat in i förhållande till kapaciteten till det att ett nytt elverk var på plats?

Zilversurfer skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv.... :tummenupp

dessutom så kunde man ställe det där elagregatet en bit bort och dragit en kabel, nu stod de mitt i depån och brummade dygnet runt, och vi får väl skylla oss själva som ställde oss mitt emot... de blev ju inte bättre precis..haha :kocko
Förra året ställde man agregatet uppe på halkbanan och ja vill minnas att det va lindrigare ljud då...

HW skrev:
Ehh...jo det spelar väl massor roll om dom hyr in ett aggregat som beräknas räcka och sedan koppla dubbelt så många in sig på det?

/HW

Det innebär ju isf att de beräknar att hälften på plats kopplar in sig?!

Förhoppningsvis lär de sig något på det, dvs ta betalt för det i anmälningsavgiften så att ingen kan snika in sig på nätet, samt att de redan då kan dimensionera nätet för alla anmälda!

Ang. rödflagg eller inte. Tänk er själva ligga på banan skadad och det inte flaggas av för er skull. Skulle kännas kränkande att det inte finns en omtanke för skadade förare på banan, utan endast att hålla tidsschemat.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back