Organiseringen på Knudan i helgen

• Thread starter Thread starter EBS
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Zilversurfer skrev:
1. Men, såg du hur illa Sara låg nästan mitt i Banan!! Det var katastrof att det inte blev rödflagg direkt. En av funkisarn som stod över Sara som en skyddsbarriär skrek till tornet att dom skulle rödflagga. Det tog 4 varv!!.

Lät inte bra de där, en ännu allvarligare olycka hade kunnat skett.
Hoppas dom utreder , sånt ska bara inte hända.

Hur fungerar rödflaggnings situation ligger nån skadad på banan ska väl funkisar kasta ur rödflagg eller är det tävlings ledaren som bestämmer ?

Last edited:
HW skrev:
Ehh...jo det spelar väl massor roll om dom hyr in ett aggregat som beräknas räcka och sedan koppla dubbelt så många in sig på det?

Förklara gärna hur DU tänkte?

/HW
Att dubbelt så många koppla in sig är nog inte sanningen, sen så behöver ju alla el, då måste man väl ändå räkna med att alla kommer köpa el? de kan ju knappast räkna med att bara 50% kommer köpa el så vi täcker upp med elkraft för 100 pers, trots att 200 kommer till banan.. :va

HW skrev:
Ehh...jo det spelar väl massor roll om dom hyr in ett aggregat som beräknas räcka och sedan koppla dubbelt så många in sig på det?

Förklara gärna hur DU tänkte?

/HW

Du räknar med att ALLA skall betala för sig, eller? Då hyr man in ett aggregat som skall ge ex Watt/amp och då finns det el för alla. Menar du att arrangören hyr in ett mindre aggregat för att dom räknar med att vissa inte betalar för sig? Om arrangören hyr aggregat med undermålig prestandard så skall dom vara ansvariga för det. Nu var det tyvärr ett aggregat som brann upp. Om så inte vore fallet hade det säkert funnits el till alla oavsett om man betalar eller inte.

Arrangören (sydkraft) får helt enkelt göra bättre beräkningar. Hade jag gjort lika dåliga beräkningar i jobbet hade jag garanterat fått sparken!

GSXR1100R skrev:
Jag va inte på plats så jag såg inte olyckan, men det är endast huvudposteringarna samt tävlingsledarna som beslutar om rödflagg, rätt eller fel så är reglementet.

Ang elen läs inlägg ovan.

Ok, då gjorde tävlingsledingen att dåligt beslut.

fezt skrev:
Att dubbelt så många koppla in sig är nog inte sanningen, sen så behöver ju alla el, då måste man väl ändå räkna med att alla kommer köpa el? de kan ju knappast räkna med att bara 50% kommer köpa el så vi täcker upp med elkraft för 100 pers, trots att 200 kommer till banan.. :va

Alla använder el i någon form, bakas det in i startavg. så betala ALLA och först då kan man beräkna antal uttag (220V 10Amp) vill man ha mera 400V 32Amp så blir det motsvarande att hyra 3 st uttag (3 faser).

Det är som HW påpekar inte så kul när det rullar in jättebussar som betalat för ett 10Amp uttag och ändå kopplar in 400V 32Amp till sin jättebuss.

2ono skrev:
Lät inte bra de där, en ännu allvarligare olycka hade kunnat skett.
Hoppas dom utreder , sånt ska bara inte hända.

Hur fungerar rödflaggnings situation ligger nån skadad på banan ska väl funkisar kasta ur rödflagg eller är det tävlings ledaren som bestämmer ?

TL bestämmer, men nog borde det inte varit så jävla svårt i den situationen. Jag tycker det är bättre att rödflagga en gång för mycket än en gång för lite... Det kan handla om liv. Men det är visst inte alla som resonerar så.

Å andra sidan kommer jag ihåg hur upprörd jag var över organisationen förra året också, av de banor jag varit på är Knutstorps tävlingar utan tvekan sämst organiserade (sedan att exv Anderstorp också är under all kritik vad man hört... Tja, den banan lär väl inte ens finnas kvar snart).
Visst kan alla förbättra sig, och jag hoppas det blir bättre för Knutstorp! Det är jättesvårt att hitta folk, det vet jag, och alla gör sitt bästa... :tummenupp

PS, var det inte förra året det också var sånt tjafs om elen? Har för mig att det från början vara avtalat att ingå i anmälningsavgiften, väl på plats fick man helt plötsligt betala extra för elen... Lågt, har man avtalat något ska man helt klart stå för det!

Men iallafall, om det bara handlar om att ni har för lite folk, hoppas då det löser sig till nästa år! :tummenupp

GSXR1100R skrev:
Alla använder el i någon form, bakas det in i startavg. så betala ALLA och först då kan man beräkna antal uttag (220V 10Amp) vill man ha mera 400V 32Amp så blir det motsvarande att hyra 3 st uttag (3 faser).

Det är som HW påpekar inte så kul när det rullar in jättebussar som betalat för ett 10Amp uttag och ändå kopplar in 400V 32Amp till sin jättebuss.

Betyder det alltid att man använder så mkt mer!? Jag kopplar in mig på 32amp, men det är bara för att min lilla elstation är byggd så, inte för att jag ska koppla in 12 däckvärmare, kaffekokare, element, lampor, hårfön för valmers, etc.

Zilversurfer skrev:
Du räknar med att ALLA skall betala för sig, eller? Då hyr man in ett aggregat som skall ge ex Watt/amp och då finns det el för alla. Menar du att arrangören hyr in ett mindre aggregat för att dom räknar med att vissa inte betalar för sig? Om arrangören hyr aggregat med undermålig prestandard så skall dom vara ansvariga för det. Nu var det tyvärr ett aggregat som brann upp. Om så inte vore fallet hade det säkert funnits el till alla oavsett om man betalar eller inte.

Arrangören (sydkraft) får helt enkelt göra bättre beräkningar. Hade jag gjort lika dåliga beräkningar i jobbet hade jag garanterat fått sparken!

Nu är ju iofs reglerna att man ska betala... Och då får man fantamig göra det och inte snika in ändå... Det brabbar ju alla att strömmen bryts.
MEN, väl på banan får man räkna med att det kommer att komma ett gäng och betala vid anmälning o dylikt och beräkna så man har uttag till aningen flera än vilka som har betalat i förhand. Det är iaf min åsikt...

oscar skrev:
Betyder det alltid att man använder så mkt mer!? Jag kopplar in mig på 32amp, men det är bara för att min lilla elstation är byggd så, inte för att jag ska koppla in 12 däckvärmare, kaffekokare, element, lampor, hårfön för valmers, etc.

Hur ska arrangören kunna hitta felet eller snedbelastningen om några tycker sig stå över reglementet? Ska dom springa in och börja flesöka i din buss då och börja leta efter elemtnt, kaffekokare, lampor och hårfönar? Arrangören kan ju inte VETA vad du kopplat in.

Det finns en annan aspekt på det där också. Med 1-fas 220V inkopplat är du avsäkrad på 10Ah. Får du jordfel eller drar för mycket så går din propp, inget annat. Om du kopplar in 3-fas så är det en vidarekoppling direkt till nästa skåp, som i sin tur är vidarekopplat till nästa skåp. Får du då fel eller gud förbjude överbelastning så släcker du hela slingan!!!
El är ett mysterie, jordfelsbrytare ett helvete om det är fuktigt och överbelastning näst intill omöjligt om man bara använder däckvärmare på dagen, möjligtvis någon cupevärmare på natten och har vettiga kablar byggda för utomhusbruk.
Att som deltagare inte kunna acceptera arrangörens regler ang. el är lågt, mycket lägre än glocalnet. Att sedan klaga på arrangören när det slocknar, fastän det finns både rötägg och idioter bland användarna, varav ett flertal är rena tjuvar..... jaja.. :va

Edit: ok lite hårda ord, ta åt sig den som vill... dom flesta man möter på en tävling är supertrevliga underbara människor som får oss att vilja ställa upp år efter år... :pannkyss

/HW

Last edited:
HW skrev:
Hur ska arrangören kunna hitta felet eller snedbelastningen om några tycker sig stå över reglementet? Ska dom springa in och börja flesöka i din buss då och börja leta efter elemtnt, kaffekokare, lampor och hårfönar? Arrangören kan ju inte VETA vad du kopplat in.

Att som deltagare inte kunna acceptera arrangörens regler ang. el är lågt, mycket lägre än glocalnet. Att sedan klaga på arrangören när det slocknar, fastän det finns både rötägg och idioter bland användarna, varav ett flertal är rena tjuvar..... jaja.. :va

/HW

För att klargöra en sak så kopplade jag INTE in mig på 32amp i Linköping eftersom det stod att man inte fick göra det, men på Knudan så kan jag inte minnas att jag såg något som sa att jag inte fick!

Ja de som kopplar in sig utan att betala är fanimej tjuvar, men om man då gör så att man bakar in det i anmälningsavgiften och sen dimensionerar det bra så är problemet löst! Tjuvarna kan inte komma undan och allt fungerar förhoppningsvis en hel helg!

Last edited:
oscar skrev:
För att klargöra en sak så kopplade jag INTE in mig på 32amp i Linköping eftersom det stod att man inte fick göra det, men på Knudan så kan jag inte minnas att jag såg något som sa att jag inte fick!

Ja de som kopplar in sig utan att betala är fanimej tjuvar, men om man då gör så att man bakar in det i anmälningsavgiften och sen dimensionerar det bra så är problemet löst! Tjuvarna kan inte komma undan och allt fungerar förhoppningsvis en hel helg!

:klappar

HW = Nöjd!

oscar skrev:

Helt rätt Oscar, förhoppningsvis slipper vi el-ländet nästa år :tungan

GSXR1100R skrev:
En elcentral brann upp :brinnerup

Lösningen på problemet är som Håkan säger att baka in elen i start avg.
Dessutom skall man säkra ner så att det uttag man betalar för max är på 10Amp, då räcker det till alla samt att alla får ett eget uttag, det va vissa som kopplade in 400V 32A till sina jättebussar och då räcker elen inte till, dom betalade för ett uttag.....

Om alla betalar finns det uttag för alla, man slipper snedbelastning av faserna pga folk kopplar in femtielva förgreningar på en fas.

Jag brukar inte vara den som gnäller och jag vet att det drivs på ideell basis, jag är själv TL fast i en annan disiplin. Men hitta inte på en massa försvar, då blir folk ändå mer irriterade, erkänn att HMS klantade till det, ta lärdom av det och låt det inte hända igen så blir nog de flesta nöjda.

Jag försvarar givetvis inte de som inte betalt, jag tror faktiskt att de flesta gjorde det. (alla kablar jag såg iskåpen var märkta). Det fanns ingen anmälan om att man ville ha el innan man kom dit, alltså kan man inte skylla på att fler använde elen än vad man räknat med, man borde väl förutsatt att alla behövde el?) 10A, jojo, det var nog inte många som hade tillgång till ett 10A-uttag. Det fanns alldeles för få skåp för det, de skåpen som fanns var det två uttag/10A säkring. Det räcker inte, så enkelt är det. Dessutom fanns det bara ETT aggregat till hela depån. När detta klappade ihop på fredagen frågade jag Gödke om det inte gick att rulla ner det andra aggregatet som stod vid sidan om (och inte användes förrän till TV-bussen på söndagen) medan man fixade det som var överhettat, fick jag bara ett svar med kaxig ton: "-Det häer sköuter jaug!" Och så sprang 4 personer som inte hade en aning om vad det var för fel och tryckte på alla knappar som fanns.
Att det var för lite skåp utsatta och att därmed många fick dra onödigt mycket kabel gör ju oxå att det blir ett jäkla spänningsfall i kablarna. Själv fick jag dra ut över 70 METER 220V kabel.

Nä, sluta försvara och ta istället lärdom av detta.

Pelle B skrev:
Nä, sluta försvara och ta istället lärdom av detta.
Jag förklarar hur du kunde ha sett ut OM elen hade varit inbakad i startavgiften så skulle elanläggningen kunna dimensioneras till detta, men eftersom man i dagsläget inte har koll på hur många som stjäl el eller använder mer än 10Amp så blir det omöjligt att dimensionera.

Dåligt planerat javisst, men detta påpekades redan innan SM men tyvärr gjordes ingen ändring.

På Knudan saknades det både en generator och flera småskåp pga detta.

Ungefär 25 st kablar klipptes av pga dessa inte betalt elen, ett straff kan tyckas men detta gjordes för att ge el till er som hade betalat.

Jag va inte på plats denna helg och hade heller inte ansvaret för elen ska tilläggas, men jag hjälper gärna till med tips om hur man kan undvika liknande problem i framtiden eftersom jag är elektriker.

Slutsats:

Elen SKA ingå i anmälningsavgiften.

Det ska finnas en möjlighet att anmäla om man bara har 3-fas på sin buss eller dyl. - inte för att en buss drar mer än 10A 220V - men rätt ska vara rätt.

Har alla betalt för elen i anmälningsavgiften är det ju ingen som stjäl !

ÖVERDIMENTIONERA !

säg att 200 har anmält sig - men att alla tidigare år har det varit 250 - se då till att det räcker till 250 iaf. det finns alltid dom som anmäler sig på plats !

Förövrigt tycker jag att elen fungerade utmärkt på Sviestad på SM:et. övrig organisation bortsett från anmälningsprocessen märkte jag aldrig av.... så det fungerade säkert bra....

Förutom han som hade bokat bandet som spelade. Nackskått !

My 2 cents / Anders

Jag vill bara börja med att ge en stor eloge till alla som sliter hårt på ideell basis för att såna som jag ska få tillfälle att tävla. Ni gör alla ett grymt jobb, och alla vi förare står i stor tacksamhetsskuld till er! :tummenupp

Hoppas ni orkar med nästa år också så vi får chansen att tävla igen!

Sen till kritiken:

Situationen med Sara's krasch och rödflagg såg jag inte tillräckligt bra från grässlänten på andra sidan för att bedömma. Men klart är väl i alla fall att det är upp till tävlingsledningen att bedömma om racet ska rödflaggas eller inte. Inte publiken.

Ambulanserna framfördes precis på det sätt som dom ska. Hade väl bara varit ett större riskmoment om dom korsat raceline för att försöka gena på banan....

Elen, ja det är ju inte bra att folk inte betalar för sig. Men hur många var det egentligen som "snyltade" på elen? Jag såg bara sladdar med lappar på i dom skåpen jag tittade i. Och att folk snyltar har väl inget med kapaciteten att göra, eller hade Hyllinge MS ett till aggregat stod "stand by" ifall några till hade betalat? Det tror jag inte... Man måste väl räkna med att alla som kommer dig, behöver el? Hittils har jag inte sett någon som kör RR, som inte använder sig av el i depån.
Så att skylla på att folk snyltade el är bara en dålig ursäkt.

Jag tycker ändå att Hyllinge gjorde ett rätt bra jobb. Det var bara att elen försvann några gånger som jag irriterade mig på, resten tyckte jag flöt på bra...

Anders har en bra point där!

Om man utgår från att ALLA anmälda kommer att använda sig av el, så är det ju bara att dimensionera därefter. Baka sedan in kostnaden i anmälningsavgiften.

Sen borde det finnas en möjlighet för dom som vill ha 3-fas eller liknande till en stor husbuss, att anmäla detta innan. Då kan dom mot en liten avgift få mera ström....
Då är det ju sedan upp till den som har husbussen (eller om man har det som Oscar, att man kan välja) att bedöma om man klarar sig på 220v, eller om man vill betalar för mer...

Enkelt! :tummenupp

Syss skrev:
TL bestämmer, men nog borde det inte varit så jävla svårt i den situationen. Jag tycker det är bättre att rödflagga en gång för mycket än en gång för lite... Det kan handla om liv. Men det är visst inte alla som resonerar så.
Ett litet tillägg: visst är det tävlingsledaren som tar beslutet men posteringarna kan underlätta jobbet genom att ge snabb & korrekt information. Som TL/Domare/Utbildare Per Träff uttryckte det på funkiskursen i somras: får man som TL anrop från postering med innebörd "Dra i nödbromsen" så gör man det. Posteringen är dina ögon ute på banan.

Om det sedan var så att posteringspersonalen stod ute på banan för att skydda Sara så gör de egentligen ett fel de med. Risken för att de själva blir påkörda är ganska överhängande.
Det är alltid din egen säkerhet som går först, sedan kommer förarens och sist det materiella.

En incident som jag irriterade mig på var hanteringen av R1'an som gick av efter krönet under Superbike och fick ligga resten av racet. Hade en till gjort en likadan vurpa och tumlat in i den hojen så hade det varit nattsvarta skriverier i tidningarna och väldigt allvarliga skador på föraren.
Gulflagg och två funkisar som springer över och drar undan hojen är det enda rätta. Nu var det gulflagg i kanske 3 varv och sen slutade posteringen flagga! Några funktionärer på den sidan av banan fanns det inte vilket säkert kan förklaras med att det var stor funktionärsbrist, farligt var det i alla fall oavsett!

El

Pelle B skrev:
Att det var för lite skåp utsatta och att därmed många fick dra onödigt mycket kabel gör ju oxå att det blir ett jäkla spänningsfall i kablarna. Själv fick jag dra ut över 70 METER 220V kabel.

Hej

Drar man ut 70 meter kabel så får du enorma överspänningar genom de spikar som kommer att vandra i kabeln och jag tror snarare att det var något sånt som slog ut matningensskåpen.

Enklast hade varit att helt enkelt låsa alla CEE uttagen och öppna dem för de som betalar för det. Det finns färdiga fördelningsskåp att hyra (sponsor?) och då hade man kunnat placera ut dessa skåp på flera platser så att man inte behövde dra långa kablar. De flesta av dessa skåp har inbyggda skydd mot transienter (spikar) och jordfelsbrytare för varje utgång ( både trefas och enfas).

En elinspektör gråtit floder om han sett hur vissa av kablarna såg ut som användes.

Fast det var kul att gå och titta på det organiserad kaoset bland alla bilar och bussar.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back