Organiseringen på Knudan i helgen

• Thread starter Thread starter EBS
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
rust29 skrev:
Om det sedan var så att posteringspersonalen stod ute på banan för att skydda Sara så gör de egentligen ett fel de med. Risken för att de själva blir påkörda är ganska överhängande.
Det är alltid din egen säkerhet som går först, sedan kommer förarens och sist det materiella.

Det kallas för medkänsla. Hon ligger och ålar sig av smärtor, ska man då bara stå och titta på 20-30 meter därifrån? Jag hade iaf INTE gjort det!

Någon som vet hur det gick för henne?

Zilversurfer skrev:
Det kallas för medkänsla. Hon ligger och ålar sig av smärtor, ska man då bara stå och titta på 20-30 meter därifrån? Jag hade iaf INTE gjort det!
Jag hade inte heller bara tittat på, men man måste ha sin egen säkerhet i åtanke oxå. Ingenting blir ju bättre av att det plötsligt är flera påkörda personer som ligger ute på banan.

Hoppas förövrigt att Sara får ett snabbt tillfrisknande och är tillbaka på banorna nästa säsong.

Fluffig skrev:
Hej

Drar man ut 70 meter kabel så får du enorma överspänningar genom de spikar som kommer att vandra i kabeln och jag tror snarare att det var något sånt som slog ut matningensskåpen.

Enklast hade varit att helt enkelt låsa alla CEE uttagen och öppna dem för de som betalar för det. Det finns färdiga fördelningsskåp att hyra (sponsor?) och då hade man kunnat placera ut dessa skåp på flera platser så att man inte behövde dra långa kablar. De flesta av dessa skåp har inbyggda skydd mot transienter (spikar) och jordfelsbrytare för varje utgång ( både trefas och enfas).

En elinspektör gråtit floder om han sett hur vissa av kablarna såg ut som användes.

Fast det var kul att gå och titta på det organiserad kaoset bland alla bilar och bussar.
Du har helt rätt, får HMS pengar från samtliga team så kommer det jobbet att kunna läggas ut på en entreprenör som ansvarar för elen, men i dagsläget så ser det inte ut så, vi måste få in pengarna i förskott så att entreprenören vet hur många eluttag som han skall dimensionera för, även TV teamet måste ange hur stor förbrukning dom kommer att ha.

GSXR1100R skrev:
.......vi måste få in pengarna i förskott så att entreprenören vet hur många eluttag som han skall dimensionera för.....

Detta löses ju per automatik om man bakar in det i anmälningsavgiften...

rust29 skrev:
Ett litet tillägg: visst är det tävlingsledaren som tar beslutet men posteringarna kan underlätta jobbet genom att ge snabb & korrekt information. Som TL/Domare/Utbildare Per Träff uttryckte det på funkiskursen i somras: får man som TL anrop från postering med innebörd "Dra i nödbromsen" så gör man det. Posteringen är dina ögon ute på banan.

Om det sedan var så att posteringspersonalen stod ute på banan för att skydda Sara så gör de egentligen ett fel de med. Risken för att de själva blir påkörda är ganska överhängande.
Det är alltid din egen säkerhet som går först, sedan kommer förarens och sist det materiella.

Helt klart, det jag menar är att det SLUTLIGA beslutet till syvende och sist måste komma från TL. Och det gjorde det inte, trots att posteringen ropade på det, som det tycktes från min plats på läktaren...
Och vad jag kunde se låg de väl inte och skyddade henne? Men försökte hjälpa henne så gott det gick. Både hon och hojen låg ju på banan....

Och vi kan väl säga såhär, det var inte första gången folket tog tid på sig. Jag kan nämna flera vurpor där hojarna hamnade precis vid kanten av banan och fick helt enkelt ligga där resten av träningen. Inte så himla smidigt kanske...
Och Freddes hoj som de helt enkelt glömde hämta så funkisarna fick leda in den själva? Och varför bara ha en skamkärra? Är ju inte direkt så att folk aldrig vurpar på Knudan, snarare tvärtom...

Macke skrev:
Detta löses ju per automatik om man bakar in det i anmälningsavgiften...
Läs mina tidigare inlägg, jag har redan påtalat det både innan SM och efteråt.

:)

Jag tror alla som var med i helgen mer än gärna betalat någon hundring extra för att det ska fungera friktionsfritt....

Men som sagt; elen borde ingå i anmälningsavgiften. enkelt o bra. och sen tycker jag att varje arrangör borde räkna lite och ta betalt för den el som behövs, en hundring extra per tävlande borde ju kunna ge tillräckligt med ström åt alla. kom inte o säg att det blir för dyrt att köra bara därför, RR kostar - och utan el blir det ingen trivsel i depån !

Webspy skrev:
Jag tror alla som var med i helgen mer än gärna betalat någon hundring extra för att det ska fungera friktionsfritt....

Men som sagt; elen borde ingå i anmälningsavgiften. enkelt o bra. och sen tycker jag att varje arrangör borde räkna lite och ta betalt för den el som behövs, en hundring extra per tävlande borde ju kunna ge tillräckligt med ström åt alla. kom inte o säg att det blir för dyrt att köra bara därför, RR kostar - och utan el blir det ingen trivsel i depån !
Helt rätt förutom priset då, på Knudan finns det inte tillräckligt med stationär el, all extrael som behövs måste tas från dieselgeneratorer som man hyr in, sen måste dessutom elskåp hyras in vid varje tillfälle, det är därför som elen kostar så pass mycket, du betalar inte för din förbrukning, det skall roddas med hyrgeneratorer samt kopplas in extraskåp vid varje stortävling för att tillgodose aktuellt behov.

Detta kostar pluring och svett, många jobbar helt gratis med att fixa så att el ska kunna fås på plats men få förstår vilket jobb som ligger bakom.

Denna fråga har ventileras i styrelssen ett flertal tillfällen, men andra problem såsom underbemanning av funkisar och för få som vill hjälpa till idiellt är vårt största problem idag.

Många vill träna/tävla i RR men väldigt få orkar/har tid att hjälpa till med annat, precis som HW har påtalat så blir det varken träningar/tävlingar om vi inte hjälper till allt vad vi kan med övriga sysslor.

Det är däremot väldigt lätt att klaga i efterhand och dom stackars eldsjälarna som har slitit hela helgen får en massa skit för det som tack för hjälpen.

Svensk RR är inte kommersiell, den funkar bara om alla hjälper till.

Banhyra är en enorm utgift idag, en stor del av vinsten går bort på denna post.

Det jag reagerade mest på under helgen var när två stycken krokade ihop i Rookie 600, i slutet av rakan och kraschade och räddningstjänsten personal stod precis vid bankanten och viftade att alla skulle sänka ner farten,
i den situtionen utsätter dom sig själva för en jätte stor risk, om det nu skulle komma någon mer i samma veva och dra av och förmodligen köra rakt in i dom.
Borde ha varit en gulflagg precis innan böjen på slutet så att man verkligen ser den.

Last edited:
eftersom alla vill träna o tävla tycker jag att organisatörerna ska ta betalt så att det kan ske på ett bra sätt. STCC´s depå (om man bortser från gälleråsen) fungerar bra. men som alla vet är det ju lite dyrare att köra där. men för dom som är intresserade av att lyfta serien och sluta med "korpfotbollen" så kommer det krävas att arrangörerna tar in mer pengar - på alla tänkbara sätt, inkl högre avgifter - för det finns begränsat med "eldsjälar".

Annars kan vi hålla det på denna nivå och sluta klaga !

Jag tror budskapet har gått fram. Sluta klaga på arrangören nu och peppa dom lite så dom orkar göra ett bättre försök nästa år. Mer smutskastning och klagomål tillför inget konstruktivt.

/HW

Webspy skrev:
eftersom alla vill träna o tävla tycker jag att organisatörerna ska ta betalt så att det kan ske på ett bra sätt. STCC´s depå (om man bortser från gälleråsen) fungerar bra. men som alla vet är det ju lite dyrare att köra där. men för dom som är intresserade av att lyfta serien och sluta med "korpfotbollen" så kommer det krävas att arrangörerna tar in mer pengar - på alla tänkbara sätt, inkl högre avgifter - för det finns begränsat med "eldsjälar".

Annars kan vi hålla det på denna nivå och sluta klaga !
Word Webspy :tummenupp

Litet förslag

GSXR1100R skrev:
Många vill träna/tävla i RR men väldigt få orkar/har tid att hjälpa till med annat, precis som HW har påtalat så blir det varken träningar/tävlingar om vi inte hjälper till allt vad vi kan med övriga sysslor.

Det är däremot väldigt lätt att klaga i efterhand och dom stackars eldsjälarna som har slitit hela helgen får en massa skit för det som tack för hjälpen.
Hej

Jag tillhör nog de som gärna hade hjälp till OM ni bara hade varit ute lite tidigare och utbildad nya funktionärer mot att vi fick något för besväret. Ja, jag vet att funktionärer fick en kvällskörning men jag ställer mig inte som funktionär på ett SM utan någon form av kunskap på reglemente eller liknande.

Det hade varit kul om man hade kunnat ha någon form av enkel utbildning på denna kvällskörning så att även vi gröngölingar kan få ut något av körningen utan att agera stoppkloss på banan.

Har ni provat att samarbeta med andra föreningar inom andra idrotter för att få in nya folk. Så har vi gjort i en förening jag varit aktiv i när vi haft större tävlingar och det har fungerat risktigt bra.

Varför inte ha en funktionärskurs i vinter när de flesta ändå inte kan köra så mycket hoj?

Sen är det inte alltid så att kritik är fel utan en källa till nya kunskaper.

Jag hade kul på Knutstorp i söndags även om min favorit inte vann..

Fluffig skrev:
Hej

Jag tillhör nog de som gärna hade hjälp till OM ni bara hade varit ute lite tidigare och utbildad nya funktionärer mot att vi fick något för besväret. Ja, jag vet att funktionärer fick en kvällskörning men jag ställer mig inte som funktionär på ett SM utan någon form av kunskap på reglemente eller liknande.

Det hade varit kul om man hade kunnat ha någon form av enkel utbildning på denna kvällskörning så att även vi gröngölingar kan få ut något av körningen utan att agera stoppkloss på banan.

Har ni provat att samarbeta med andra föreningar inom andra idrotter för att få in nya folk. Så har vi gjort i en förening jag varit aktiv i när vi haft större tävlingar och det har fungerat risktigt bra.

Varför inte ha en funktionärskurs i vinter när de flesta ändå inte kan köra så mycket hoj?

Sen är det inte alltid så att kritik är fel utan en källa till nya kunskaper.

Jag hade kul på Knutstorp i söndags även om min favorit inte vann..
HMS arrangerar funkiskurser så fort som vi får underlag, anmälan/info finnes här http://www.hyllingems.nu/index.asp?M=351 :tummenupp

Ni är mycket välkommna att hjälpa till med vad som helst, vi anordnar dessutom jippon/fester för våra kära funkisar som en morot.

Swedie skrev:
Ang. rödflagg eller inte. Tänk er själva ligga på banan skadad och det inte flaggas av för er skull. Skulle kännas kränkande att det inte finns en omtanke för skadade förare på banan, utan endast att hålla tidsschemat.

Som dem flesta vet så blev 250cc racet ganska kaos artat med mycket chrasher och gulflagg runt större delen av banan. Jag ställde frågan efteråt varför racet inte rödflaggades och startades om, vilket hade vart det bästa. Fick då till svar att man inte ville rubba tidschemat. Ett stort hån mot alla aktiva! Tidschemat är alltså viktigare än att garantera förare och funktionärers säkerhet ute på banan.

//Nicklas

Budskapet har gått fram. Arrangören bör ta åt sej och lära om till nästa år, eller redan till ERF:et om en vecka. Tråden låses.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back