Oljenivå TRX 850

Ok, streck i botten = mini-nivå?
Har läst att nivån skall kollas med med motorn i gång, stämmer detta? i så fall vilket varvtal?
10/40 Halvsyntet bra olja?

Lord Melchet skrev:
Har läst att nivån skall kollas med med motorn i gång, stämmer detta? i så fall vilket varvtal?

jepp undre stäcket = bottennivå
tomgång, låt den puttra nån minut så pumpen jämnat ut trycket. om du kollar i nivåfönstret å gasar till, ser du att oljan försvinner. hojen ska helst varit igång ett tag, så ta en runda först.
kör med castrol gps 10w-40 i min.

Bra med en tråd med lite TRX-folk aktiva i ;)

Passar på att sticka in med en liten fråga.

Någon som har en manual i PDF till TRX'en?

Jag har en som är 1.5MB med urkass inscanning samt är bara på 36 sidor.

Har även en manual till TDM '96 och den är i jättebrakvalitet, 6MB stor men är på 323 sidor

Skulle vilja finna mer komplett till TRX'en samt i bättre kvalitet således.

Funderar på Haynes annars men tyckte denna va mer lättarbetad när jag blädrade igenom den

/oXydex

Har nu köpt en Haynes och den verkar vara helt ok, allt man behöver veta står ju där men som sagt är den lite plottrig och hoppig då den även täcker in TDM och XTZ 750.

Lord Melchet skrev:

Undre strecket = min - stämmer !

Kolla med motorn igång ??? Detta fick mig att hoppa till, var tvungen att gå till http://www.carpe-tdm.net/tdm/mainmenu.asp och ladda ner verkstadsboken för TDM (med 270-graders-motorn = TRX).
Det var precis som jag misstänkte, motorn skall varmköras ordentligt, sen köras lite på tomgång och stängas av och få nån minut på sig för att stabilisera nivån, sen kollar man.
Efter påfyllning skall man, egentligen, låta motorn gå lite på tomgång igen, stanna, vänta lite och kolla igen (även om jag tycker det verkar vara lite överdrivet).

Min personliga åsikt: 10W-40 delsyntet är inget fel.
Yamaha säger 10W-40 från 5 C till 42 C (ungefär) och säger i övrigt att man skall undvika "Energy Conserving II" eller högre. Oljetjafs i övrigt finns det gott om här på Sporthoj och överallt där MC diskuteras :fatta! :kocko :va :4skrika

OH- skrev:
Undre strecket = min - stämmer !

Kolla med motorn igång ??? Detta fick mig att hoppa till, var tvungen att gå till http://www.carpe-tdm.net/tdm/mainmenu.asp och ladda ner verkstadsboken för TDM (med 270-graders-motorn = TRX).
Det var precis som jag misstänkte, motorn skall varmköras ordentligt, sen köras lite på tomgång och stängas av och få nån minut på sig för att stabilisera nivån, sen kollar man.
Efter påfyllning skall man, egentligen, låta motorn gå lite på tomgång igen, stanna, vänta lite och kolla igen (även om jag tycker det verkar vara lite överdrivet).

Jahopp, där kom ett tillvägagångssätt till... :) , men det är nog korrekt.
Har fått det berättat för mig, att den ska va igång för torrsumpens skull, men då jag är rätt obildad på motorer, borde jag ju ha gått till källan själv...

hade problem med hög oljekonsumtion i början (1l./100 mil), vilket troligtvis berodde på för mycket olja i + dåliga oljeringar & blanka foder. Nu ligger den på som mest ca: 0,5/100 mil beroende på körsätt.
mvh. Joakim

Trevligt med lite TRX prat :)
Är det nån som har några kunskaper om munstycken i förgasarna när man bytt till "andra" avgasrör. Jag har bara bytt avgasrör men inget mer, kollade stiften och dom är väl mer vita än bruna. Är det nån som har några ideer om bestyckning då?
Ola:>

TRX-joCCe skrev:
Jahopp, där kom ett tillvägagångssätt till... :) , men det är nog korrekt.
Har fått det berättat för mig, att den ska va igång för torrsumpens skull, men då jag är rätt obildad på motorer, borde jag ju ha gått till källan själv...

hade problem med hög oljekonsumtion i början (1l./100 mil), vilket troligtvis berodde på för mycket olja i + dåliga oljeringar & blanka foder. Nu ligger den på som mest ca: 0,5/100 mil beroende på körsätt.
mvh. Joakim

Kanske skulle kika över oljan igen då efter 350 mil borde ha försvunnit lite för mycket för att de ska vara hälsosamt och jag har glömt kika. Ska iofs göra liten service på den idag ändå så det blir nog bara hälsosamt att kolla oljan lite nogrannare nu när jag vet mer exakt hur man ska göra

Starta --> Varmköras --> Tomgång --> Stängas Av --> Vänta några minuter --> Kolla ... Upprepa vid behov av påfyllning

Har jag uppfattat det rätt så ska det nog gå lysande ;)

Någon mer än jag som lider av lite för hård sadel? Jag ska plocka bort min och lägga på några cm av nått bra material för min är så jag får träsmak efter 2-3 mil redan (är lite benig i baken kanske) men så ska det ju inte vara. Trycker jag med fingret mitt på sadeln så sjunker den knappt ner 5mm i höjd ens och där är det stumt

/oXydex

Ola_FZR skrev:
Är det nån som har några kunskaper om munstycken i förgasarna när man bytt till "andra" avgasrör. Jag har bara bytt avgasrör men inget mer, kollade stiften och dom är väl mer vita än bruna. Är det nån som har några ideer om bestyckning då?

Är stiften vita så är väl det ett tecken på att det gås för snålt i maskineriet. Hur mycket det ska justeras vet nog säkert någon annan bättre än mig men om du bytt system så är det ju troligt att den går lite för tunnt efter det

/oXydex

Jo jag förstod det att fast jag vet inte vad jag ska ha för storlek på munstyckena, vet inte ens vad som sitter orginal :) Men det kanske kommer nån hävert som vet.
Såg att du är från Linköping,vi ska nog dit ikväll om det inte spöregnar tänkte åka lite på Sviestad ända tills jag kollade att dom med Trygg-Hansa eller IF inte var välkommna :huvet . Men jag hänger nog på och kollar ändå. Du ska inte dit?
/Ola

Ola_FZR skrev:
Jo jag förstod det att fast jag vet inte vad jag ska ha för storlek på munstyckena, vet inte ens vad som sitter orginal :) Men det kanske kommer nån hävert som vet.
Såg att du är från Linköping,vi ska nog dit ikväll om det inte spöregnar tänkte åka lite på Sviestad ända tills jag kollade att dom med Trygg-Hansa eller IF inte var välkommna :huvet . Men jag hänger nog på och kollar ändå. Du ska inte dit?
/Ola

Otur för dig att du inte har bolag som låter dig köra. Kan varmt rekommendera Bilsport & MC som jag trodde alla med TRX hade som bolag då de har väldigt förmånliga premier. Jag gav 5400 när jag bodde inne i Linköping och ger nu när jag flyttade 1.5 mil utanför endast 3700 hel/hel (min är en import dessutom)

Min hoj ser för tillfället ut som en streetfighter så det blir ingen körning för mig. Har inte heller något skinnställ eller ryggskydd för stunden (skäms över att jag inte tagit mig i kragen med ryggskydd ens)

Jag väntar på nya belägg som kommer idag förhoppningsvis samt att bromsoket läcker lite så jag ska plocka ner och undersöka saken ikväll. Fann även ett par droppar olja som runnit längs med insidan av rörverket och funnits sig ner till golvet så ska se vad det är som är på gång. Har inte haft isär den något (inte ens lyft tanken) sen jag köpte den så jag tyckte det va dags att skaffa bättre bekantskap med min hoj nu och göra det när jag äntligen fått ordentligt utrymme att arbeta i

/oXydex
040815_01.sized.jpg

Ola_FZR skrev:
Du åker kanske inte på fullgas eller i närheten hela tiden...kolla om du kan höja nålen ett hack till att börja med. Går inte det plockar du i 2 nummer större munstycken. Kommer tyvärr inte ihåg vad det sitter original just nu....

Tjena!
Läge att starta en TRX-tråd kanske? Eller försöka aktivera Yahoo's svenska TRXgrupp som verkar vara helt död just nu...
Här kommer mina 2 pfennig till frågorna:

-Oljenivån ska enl. Yamaha's verkstadssmanual kollas med motorn avstängd, som beskrivits tidigare
-TRX är fett inställd i original, har läst om folk som bromsat i bänk med andra blås och som inte behöver bestycka om. Vita stift tyder dock på tunn blanding. K&N filter eller borrat hål i luftburken/tagit bort snorkeln?
-Har en original Verkstadsmanual till TRX i pappersform, tyvärr på tyska, men den kan jag ev. kopiera om någon är intresserad. Finns visst den engelska varianten på Yahoo's engelska TRXgrupp (tror jag, eller om det var på zagazig...)

MVH,
Hasse

oXydex skrev:
Min hoj ser för tillfället ut som en streetfighter så det blir ingen körning för mig. Har inte heller något skinnställ eller ryggskydd för stunden (skäms över att jag inte tagit mig i kragen med ryggskydd ens)
Fy f-n, ser ledsamt ut! Vad hände? Det verkar gått bra för dig i alla fall?
/Hasse

HansJ skrev:
Fy f-n, ser ledsamt ut! Vad hände? Det verkar gått bra för dig i alla fall?
/Hasse

hehe inga problem alls. En TRX är sådär ful efter man tagit bort framkåpan bara. Hade en lampa som va trasig i hastighetsmätaren så det är därför den ser ut som den gör :)

/oXydex

oXydex skrev:
hehe inga problem alls. En TRX är sådär ful efter man tagit bort framkåpan bara. Hade en lampa som va trasig i hastighetsmätaren så det är därför den ser ut som den gör :)

/oXydex
Pheew, trodde du lagt omkull den, du skrev om oljeläckage osv... Och så var det bara lite fulmek!
Du undrade om sadeln, på min sitter en ersättningssadel från Kedo som är lägre än original, och den är stenhård (har inte provat med originalsadeln ännu), men jag tycker den funkar bra (jo, jag är själv relativt välpolstrad ;)). När jag klämt på originalsadeln verkar den betydligt mjukare. Har märkt även på bilsäten att det inte alltid är de mjukaste som är komfortablast, testa att byta stoppningen mot något annat material typ Tempur?

Läste att du beställt nya bromsbelägg, såg sedan på bilderna att du fortfarande kör med orginal bromsok.
Släng dessa och investera i ett par R1/R6/Thunderace-ok.
Själv har jag inte bytt något annat än oken, men T-REX har bytt hela vägen
dvs ok, slangar (stålomspunna), huvudcylinder och handtag och han har en mycket "goare" känsla i sin broms. Jag måste vrida justeringen till 4an för att få tillräckligt med kraft i bromshandtaget. Detta kan ju givetvis avhjälpas med att man filar av piggen som justeringen passar mot.

Såvitt jag vet passar alla "bluespot" och "goldspot" oken, givetvis bortsett från de radialmonterade.

Somsagt, själv har jag bara bytt ok, och bromsverkan är drastiskt förbättrad med mycket bättre känsla.

Btw, hur mycket sopp drar era vid touringkörning typ 140 km/h motorväg ?

Själv behövde jag fylla på 1L på ca 500 mils touring och inspirerad körning från GBG till Innsbruck.

//Peter

oXydex skrev:
Otur för dig att du inte har bolag som låter dig köra. Kan varmt rekommendera Bilsport & MC som jag trodde alla med TRX hade som bolag då de har väldigt förmånliga premier. Jag gav 5400 när jag bodde inne i Linköping och ger nu när jag flyttade 1.5 mil utanför endast 3700 hel/hel (min är en import dessutom)

Jag väntar på nya belägg som kommer idag förhoppningsvis samt att bromsoket läcker lite så jag ska plocka ner och undersöka saken ikväll. Fann även ett par droppar olja som runnit längs med insidan av rörverket och funnits sig ner till golvet så ska se vad det är som är på gång. Har inte haft isär den något (inte ens lyft tanken) sen jag köpte den så jag tyckte det va dags att skaffa bättre bekantskap med min hoj nu och göra det när jag äntligen fått ordentligt utrymme att arbeta i

/oXydex
040815_01.sized.jpg

Jaha då får man inte se din TRX iallafall, Får bli nån annangång?
Hade tänkt göra en bänkning i vinter mest för skoj skull det är ju alltid kul att veta hur lite effekt man har eller så är det inte det :tungan
Apråpå diverse TRX frågor är det nån som kan svara på varför trx inte har nån oljetryckskontakt, det är väl främst oljelampan jag främst saknar.
Givetvis borde det bli en egen trx tråd,så att vi kan diskutera gemensamma spörsmål :fyllisar

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...