Offset design motor vs traditionell dito

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Finns det ngn motor på marknaden idag med just denna teknologi, använd i en "vanlig" applikation? Snubblade över denna film för några dagar sedan oxo- klart enkel lösning!!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Teorierna leder fram till olika varianter men jag har inte sett någon konsensus land publicerade forskningsavhandlingar som bekräftats i bromsbänk när alla teorierna summeras ihop i praktiken.
Nu är det iofs 10 år sedan jag hängde med så det kan ju ha publicerats nåt intressant på senare tid.

Sedan vet jag att det finns ett antal motorer idag med offset så kanske fordonsindustrin vet mer än vad som är offentligt om den saken.

Sammanfattningsvis så lär det ju i alla fall inte handla om något jättestort framsteg.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Finns det ngn motor på marknaden idag med just denna teknologi, använd i en "vanlig" applikation? Snubblade över denna film för några dagar sedan oxo- klart enkel lösning!!
Yamaha R1 och Kawa ZX-10R nämns ju i filmen som att de har offsettad vevaxel men det kanske du inte räknar som ”vanlig”?

edit Yamaha MT-09 ska också ha det enligt Micke Rs wiki-artikel.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alla moderna hojmotorer har väl den här tekniken? Snabbkollade nu och alla 1000cc sportisar, KawaH2, tror det är ett gäng offroadsinglar som kör det här också.
Honda har haft det sedan 2011...

Edit: Gjorde en koll med ChatGPT och fick följande svar:

"Offset cylinder engines are commonly used in modern motorcycles to improve the engine's performance, reduce friction and wear, and increase fuel efficiency. Some of the modern motorcycle engines that use an offset cylinder design include:

  1. Yamaha YZF-R1: The Yamaha YZF-R1 features a cross-plane crankshaft with an offset cylinder that provides a more balanced power delivery and reduces engine vibration.
  2. Suzuki GSX-R1000: The Suzuki GSX-R1000 uses an offset cylinder design that helps to reduce the engine's overall size, weight, and friction while increasing power and torque.
  3. Honda CBR1000RR: The Honda CBR1000RR employs a unique offset cylinder design that enables the engine to deliver a more linear power delivery, improving throttle response and reducing engine vibration.
  4. Kawasaki Ninja H2: The Kawasaki Ninja H2 uses an offset cylinder design that helps to improve the engine's power output and fuel efficiency while reducing emissions.
Overall, offset cylinder engines are becoming increasingly popular in modern motorcycles due to their numerous performance and efficiency benefits."
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vill minnas att jag läste en lång artikel om detta när det för första gången dök upp på en ZX10. Måste vara 12-15 år sedan.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ofsettade inte VW boxer motorns cylindrar för att det inte skulle äta upp underkanten på cylindrarna
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Det var fan!! Så i princip inget nytt under solen då....
Satt iofs utan ljudet på o bara snabbt tittade på animeringarna- därav mina frågor?.
Men, kul att det är beprövad teknik på ett sätt, men inte såååå jättevanligt.
Det hela bygger ju på "naturlagarna".
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Inget nytt under solen. Hade en tysk bok från 30-talet där man diskuterade fördelarar/nackdelar med att lägga offset i kolvbultens placering och/eller loppens placerering. Tydligen ansåg man på den tiden att kolven tendens att kantra vid arbetsslaget stör uppbyggnaden av oljefilmen mellan kolv och cylindervägg. Tvärstycksmotorer ansågs vara lösningen!
Edit - såg att flera svarat under tiden jag skrev.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Finns också omnämnt i Nils Gustafssons bok Förbränningsmotorer tryckt 1939 sidan 58.
"Sidoförsättningen är numera regel på de flesta förgasarmotorer..."
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns också omnämnt i Nils Gustafssons bok Förbränningsmotorer tryckt 1939 sidan 58.
"Sidoförsättningen är numera regel på de flesta förgasarmotorer..."
Hörde att Luleå Tekniska universitet precis uppfunnit ett nytt sätt att få ut värmen från Facebookhallarna utan att använda en massa energikrävande fläktar. De sätter helt enkelt ett långt rör på taket och får då självdrag... Den nya uppfinningen kallas för "Skorsten"... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hörde att Luleå Tekniska universitet precis uppfunnit ett nytt sätt att få ut värmen från Facebookhallarna utan att använda en massa energikrävande fläktar. De sätter helt enkelt ett långt rör på taket och får då självdrag... Den nya uppfinningen kallas för "Skorsten"... :)

Skulle de inte lagra/använda den där värmen till något vettigt?
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Skulle de inte lagra/använda den där värmen till något vettigt?
Nån sån här teknik kanske, typ.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ofsettade inte VW boxer motorns cylindrar för att det inte skulle äta upp underkanten på cylindrarna
Hur blir det? Motställda cylindrar på samma vev - borde inte det ge en låg och en hög sida? Eller var det tyngdkraften som ställde till det så att båda cylinderraderna sänktes? Tänkte (naturligtvis) på BMW R-modeller, skulle ge bättre möjlighet till nedlägg på ena sidan (men så långt kommer jag aldrig ändå.....)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur blir det? Motställda cylindrar på samma vev - borde inte det ge en låg och en hög sida? Eller var det tyngdkraften som ställde till det så att båda cylinderraderna sänktes?
Jo naturligtvis för tyngdkraften lär knappast påverka cylinderslitaget.
Och det är kolvbultarna som är förskjutna.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jo naturligtvis för tyngdkraften lär knappast påverka cylinderslitaget.
Och det är kolvbultarna som är förskjutna.
Sitter inte i kolvens centrumlinje? Måste vara ganska liten avvikelse? (har fulmeckat med VW i min ungdom men inget man lagt märke till)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skulle de inte lagra/använda den där värmen till något vettigt?
Tanken var väl det men tydligen har klimatet ökat med två grader i området runt hallarna så det kanske inte blev något av återvinningen :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top