Yamaha R1 och Kawa ZX-10R nämns ju i filmen som att de har offsettad vevaxel men det kanske du inte räknar som ”vanlig”?Finns det ngn motor på marknaden idag med just denna teknologi, använd i en "vanlig" applikation? Snubblade över denna film för några dagar sedan oxo- klart enkel lösning!!
Hörde att Luleå Tekniska universitet precis uppfunnit ett nytt sätt att få ut värmen från Facebookhallarna utan att använda en massa energikrävande fläktar. De sätter helt enkelt ett långt rör på taket och får då självdrag... Den nya uppfinningen kallas för "Skorsten"...Finns också omnämnt i Nils Gustafssons bok Förbränningsmotorer tryckt 1939 sidan 58.
"Sidoförsättningen är numera regel på de flesta förgasarmotorer..."
Hörde att Luleå Tekniska universitet precis uppfunnit ett nytt sätt att få ut värmen från Facebookhallarna utan att använda en massa energikrävande fläktar. De sätter helt enkelt ett långt rör på taket och får då självdrag... Den nya uppfinningen kallas för "Skorsten"...![]()
Skulle de inte lagra/använda den där värmen till något vettigt?
Hur blir det? Motställda cylindrar på samma vev - borde inte det ge en låg och en hög sida? Eller var det tyngdkraften som ställde till det så att båda cylinderraderna sänktes? Tänkte (naturligtvis) på BMW R-modeller, skulle ge bättre möjlighet till nedlägg på ena sidan (men så långt kommer jag aldrig ändå.....)Ofsettade inte VW boxer motorns cylindrar för att det inte skulle äta upp underkanten på cylindrarna
Jo naturligtvis för tyngdkraften lär knappast påverka cylinderslitaget.Hur blir det? Motställda cylindrar på samma vev - borde inte det ge en låg och en hög sida? Eller var det tyngdkraften som ställde till det så att båda cylinderraderna sänktes?
Sitter inte i kolvens centrumlinje? Måste vara ganska liten avvikelse? (har fulmeckat med VW i min ungdom men inget man lagt märke till)Jo naturligtvis för tyngdkraften lär knappast påverka cylinderslitaget.
Och det är kolvbultarna som är förskjutna.
1mm kanske? Brukar vara en pil mot svänghjulet på originalkolvar.Sitter inte i kolvens centrumlinje? Måste vara ganska liten avvikelse? (har fulmeckat med VW i min ungdom men inget man lagt märke till)
Tanken var väl det men tydligen har klimatet ökat med två grader i området runt hallarna så det kanske inte blev något av återvinningenSkulle de inte lagra/använda den där värmen till något vettigt?
Tanken var väl det men tydligen har klimatet ökat med två grader i området runt hallarna så det kanske inte blev något av återvinningen![]()
![]() |
KTM 890 SMT, bantest och video!
890 SMT, busig banhoj!Foto:... |
![]() |
Svedea bidrar med trekvarts miljon kronor till SMC
SMC är en ideell intresseor... |
![]() |
Sandvik, sportigt textilställ från Lindstrands!
Lindstrands Sandvik. Bik... |
![]() |
Bara dagar till Custom Bike Show
Du som befinner dig i en om... |
![]() |
Ducati Monster Iceberg White
Ducati har kompletterat fär... |
![]() |
KTM har presenterat 2024 års EXC-modeller
KTM har presenterat 2024 år... |
![]() |
Hellas Rally Raid: Dag 4
Då var sista dagen avklarad... |
![]() |
BMW Motorrad Press Day – Ring Knutstorp
Johan Nettebladt, Roland St... |
![]() |
Handelsboden jubilerar
Den 26 maj firar Handelsbod... |
![]() |
Verge Motorcycles presenterar Mika Häkkinen signature edition
Verge Motorcycles, tillverk... |