Nybörjarna....

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Är det bara jag som tycker en 600 lockar till mer gasning än en 1000 pga sitt klena mellanregister?
Jag körde mitt första år på en fzr 1000 och det ångrar jag,köpte en r1 året efter och det skulle jag gjort direkt för den är betydligt mer lättkörd och alltså både roligare och säkrare.
Det mesta sitter i huvudet faktiskt endel skulle kunna köra 10år på klena cyklar utan att lära sig köra,finns endel viktiga punkter som är betydligt viktigare än vilken cykel man har 2 av dom är att veta sina begränsningar och den kanske viktigaste tänk åt alla bilister oxå.
Står det en bil på sidan o ska svänga ut så sakta ner alltid för räkna med att den först stannar sen när du kommer nära kör den ut,så dum är tyvärr folk.
När du kör på 2 filiga vägar o ligger i ytterfilen och kommer ikapp 2 eller fler bilar på rad räkna då med att nån av dom svänger ut och kör om,kommer du i 200 då så kör du in i röven på honom eller väjar o vurpar eller blir skivad i ett vajerräcke.
Tänk er för lite extra där ute så överlever ni denna sommar oxå.
 
.. Grattis till dig du tog mc kort tidigt och kunde därför bygga upp dig med lätt-mellan-tung. Jag tog när jag var 22 och tänker då inte köpa en 125:a och se glad ut.

Min kusin som tog MC kort vid 40 års ålder köpte en busa och är relativt säker på att han inte kunde tänka sig en 125:a...

Finns inga andra alternativ än 125:a? :va

Skulle ex. GSX 550 E/ES/EF från mitten av 80-talet, eller motsvarande, kunna funka?

Mvh!
// Niklas
 
Du argumenterar emot mig...du ska dööööö

:trött


Jag tog när jag var 22 och tänker då inte köpa en 125:a och se glad ut.

Tror inte man ska lägga så stor vikt vid 125cc, folk menar nog att man skall börja med en MC som är i närheten av ens körkunskaper/förmåga. På så vis lär man sig köra hoj under lite säkrare omständigheter, även om man KAN dö även på en trampcykel.... Dessutom tycker jag att det är bra mycket roligare och känns bra mycket mer räjsing när man klarar av att hantera hojen och den kanske får jobba nära max när man kör! Problemet för många verkar dock vara på tok för stort possörbehov...
 
Finns inga andra alternativ än 125:a? :va

Skulle ex. GSX 550 E/ES/EF från mitten av 80-talet, eller motsvarande, kunna funka?

Mvh!
// Niklas

varför inte en sprillans ny kawa er6 då, då får man ju putsen på köpet.


i övrigt är utvecklingen lite "skrämmande", idag tar man lappen å köper någon värstinghoj (lätt att få lån, ännu lättare att försäkra på morsan

är lite nyfiken på varför du säljer en bil i namnet jan k och en mc i namnet michael k. vilken är skriven på dig och vilken på pappa? anar man lite dubbelmoral kanske?
 
Last edited:
varför inte en sprillans ny kawa er6 då, då får man ju putsen på köpet.



är lite nyfiken på varför du säljer en bil i namnet jan k och en mc i namnet michael k. vilken är skriven på dig och vilken på pappa? anar man lite dubbelmoral kanske?

Våran kära Michelle äger ingen bil, han säger sig bara göra det för o va tyff :D

Pappas bil...
 
Jag gick från tanke till hojköp på ca 3 veckor och innan dess hade jag knappt ägt en moped. Det enda som var viktigt för mig då var att den skulle se snygg ut och passa mig fysiskt. Tänkte inte ens på effekten och motorvolymen förrän jag stod framför hojen för första gången.

Såhär i efterhand var det kanske lite förhastat, men efter en krash och ett antal hundra mil senare har jag känslan av att kunna behärska den hyfsat. Posörfaktorn är delvis borta iom alla blesyrer och nu kör jag mest för att det är sjukt kul. Att koppla bort vardagslivet och åka runt med ett dumt småflin bakom visiret är obeskrivligt. I år kanske jag tom vågar hänga på någon av gruppkörningarna utan att skämma ut mig.

Tvekar inte en sekund på att det hade varit enkare att lära sig köra på en hoj med sådär 60 kg och 70 hästar mindre. Att köra skolans hoj var ju en dröm i jämförelse med hur jag kände inför min hoj i början. Har f.ö. prövat hojar som är ett antal strån vassare än min och kan egentligen inte förstå hur man nyttjar all den effekten på gata. Den enda anledningen till att jag skulle vilja byta upp mig är fräschare utseende och lägre vikt.

Idag skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa ett "monster" som förstahoj MEN jag skulle inte heller klanka ner på den som gör det.

:tummenupp

ja, 3 veckor o sen krasch. jag har kört i 3år nu och inte kraschat en gång, fast jag började ju på en gpz500 -86 och fortsatte till en sv650s -02 innan jag köpte cbr954 -03. kan säga för min egen del att hade jag köpt 954an direkt hade det inte slutat bra. visst försatte jag mig i svåra situationer när jag var nybörjare, men som tur var hastigehet så pass låg att jag redde ut det. tur att man lyssnade på folk med erfarenthet, tack till er.
 
Tycker man skall köpa det man själv vill ha och har råd med, vad gäller säkerhet så sitter det mesta innanför pannbenet och inte mellan benen...
(gäller inte dom som skaffar hoj för att få ligga)
 
Finns inga andra alternativ än 125:a? :va

Skulle ex. GSX 550 E/ES/EF från mitten av 80-talet, eller motsvarande, kunna funka?

Mvh!
// Niklas

Väljer att citera trådskaparens första inlägg. För det är väll det vi diskuterar?!
är det inte så idag att man börjar med 125 cc och sen går man upp kubik ....

Sen är det väll så att man ofta köper det man tycker är snyggt och som man trivs med. Fast kanske bara är jag som handlar "snygga kläder" för att se "bra" ut.. Köper OFTAST inte snygga kläder att ha att arbeta i landet i.

Likadant med MC. Jag tycker R1 är snyggaste modellen och trivs i att åka med den.... vare sig om jag åker i 20 eller 200 km/h.

Varför harva runt med en er från 80-talet som man inte trivs med då?

Och detta gäller nog inte bara mig utan merparten av oss här på forumet...
 
Ja du , det är inte så enkelt...problemet är att vi som är lite äldre och vill köra sporthoj och har inte så mck pengar som Nisse från östermalm...han kan ju ha värstinghoj (pappa betalar) ..vi som har familj och har kört hoj många många år vill oxå prova på lite "vassare" hojar men har inte råd med det!!! Jag vill oxå köra värsting hoj , men tyvärr har jag inte råd med det...barn kostar mck pengar..hoppas på lottovinst!!!:D

Så hela detta handlar om att du lackar på att du inte har pengar nog till allt här i världen ? och det är alla som började köra med litershojars fel att du inte kan.
Fan vad synd det är om dig. Du skaffade familj i stället för hoj.

Jag vill ha ..., ... och ... .
Det måste ju vara ditt fel UKE att jag inte har råd med det.
För hade inte alla barnfamiljer ... så hade ju jag haft råd.

Nej fan vad dåligt. Jantelagen suger !

Personligen tror jag att man visst kan lära sig bra med en litershoj, men man får nog mer och bättre erfarenheter av flera olika motorcyklar eftersom alla är olika på sitt sätt och variation ger erfarenheter och "aha" upplevelser.
en litershoj är nog mindre förlåtande och kräver mer av personen bakom styret än tex en moppe. Men hade jag velat ha en moppe så hade jag köpt det. Nu vill jag ha en litershoj och då var det det jag köpte. Jag växer in i den.
den har 50 mil inkörning, jag har några tusen kvar tills jag är inkörd.
man får köra efter förutsättningarna.

Om en snickare gör samma möbler varje år i 20 år, har han då 20 års erfarenhet ? eller har han 1 års erfarenhet upprepad 20 ggr ?
 
Folk väljer mc-modell av olika anledningar. Många här verkar välja modell efter fräCkhet och blir helt tokiga när folk med flera års erfarenhet av MC-åkning tipsar om ett lite mer förlåtande alternativ att lära sig KÖRA på.

Är man ute efter en statuspryl att imponera på kompisarna med så kan man väl bara blunda för de goda råden som postas av de mer erfarna hojåkarna, de råd som riktar sig till mc-nybörjare som vill lära sig köra, inte possera?
 
Jag tycker småhojjar är frecka.
En Aprilia 250 blåryk är lite av en dröm...
Jag skulle glatt åka omkring på en 500cc från mitten på 80 om den var snyggt ombyggd till caferacer.
Eller ännu hellre en gammal engelsk hoj med 500cc och ännu färre hk.
Eller TOM en HD 750 sidventilare som effektmässigt kan spöa några moderna 125cc

För mig ligger inte glädjen i antal kubik eller hästkrafter, jag är övertygad om att jag trivs bättre i den genuina gemenskapen i ett garage där folk skruvar på sina grejor, än i den köpta gemenskapen utanför donken på svea, där man är vad man har köpt...
 
Last edited:
Jag ville ha en snygg sporthoj, jag skaffade en streetfighter som första hoj, som sagt så var det en snygg sporthoj jag ville ha så streetfightern blev det inte värst många mil på.

Försökte under vintern snygga till den, lacka om den osv men det var inte vad jag ville ha så de va bara att sälja.

Man kör ju hoj för glädjen bland annat, vad har man för glädje på en hoj man tycker är ful och som har köregenskaper som en skördetröska när man ska svänga :confused:
 
Man kör ju hoj för glädjen bland annat, vad har man för glädje på en hoj man tycker är ful och som har köregenskaper som en skördetröska när man ska svänga :confused:

Vad har man för glädje av en hoj man inte utnytjar? Den kostar ju bara onödigt mycket i inköp, försäkring och service. Men är motiveringen med hojköpet att imponera eller tillfredsställa ett materialbehov och man kan motivera kostnaderna så är det ju bara att handla! :tummenupp
 

Om en snickare gör samma möbler varje år i 20 år, har han då 20 års erfarenhet ? eller har han 1 års erfarenhet upprepad 20 ggr ?

:tummenupp

En person som kör bana 300 mil per år och inget mer är naturligtvis bättre på att hantera sin hoj än en som kör 3000 mil år efter E4:an, men han som kör på E4:an skaffar sej en erfarenhet av att köra mycket i trafiken vilket gör det troligare att han/hon överlever längre.
Vi garvar ju lite till mans åt dom som fick körkortet på köpet som nu skaffar sej hoj. Visst sjutton är dom i regel kass på att köra hoj, men dom har trafikerfarenhet från bilåkandet vilket förklarar varför dom inte krockar så mycket, dessutom framför dom sina fordon i moderata hastigheter.
Visst har 55+ ökat i statistiken men det beror ju på att dom är så förtvivlat många, det är fortfarande "nybörjarna" på sporthoj som kraschar, där är statistiken entydig...och det har varit så många i år, så många att vi troligtvis redan nästa år får se någon form av restriktion.
Vi bevisar gång på gång inom sporthojskollektivet att vi inte kan hantera våra hojar, därför är sådana här trådar viktiga. Det är viktigt att vi pratar om problemet, för det är ett problem, och grundtanken med en sådan här tråd är ju för fanken att dom som är nybörjare skall tänka sej för, det är ett råd i all välmening...synd att machograbbarna alltid skall raljera över detta...

Att bli gammal innebär att man har svaret på alla frågor, men tyvärr så är det ingen som frågar...:)
 
Jag må vara gammal eller ung eller vad ni vill (24 snart fyllda) men när jag blir äldre kommer jag aldrig bli som tråkmånsarna som kommenterar sporthojsåkare på ett sporthojsforum.

"statuspryl" "impa på grabbarna vid korvmojen" osv osv.. Ja det kanske syns som en statusgrej av vissa vid korvmojen men tänk efter lite snälla. Många är vi som älskar att åka hoj. Många är vi även som tycker det är roligt att åka något fint. Men tydligen existerar inte detta för vissa.

Förstår helt dom som använder sin MC för att åka bana eller stunta eller liknande och kanske inte har behovet av en nypolerad, blänkande pärla... Men vi andra vanliga dödliga som åker för upplevelsen och hellst inte vill se ut som en knullad bävernylon strumpa framfarandes på en förstorad suzuki k50 så kanske sporthoj är det ultimata.
Vi får en frihetsupplevelse på en snabb och rolig hoj som vi faktist ser ganska bra ut på.

Och ja kalla mig posörfjant eller vad ni vill. Men till er som klagar... Vad kör ni för bil? Ingen Volvo eller något va? En Ford Escort kombi från 87? Kanonbil. Säker i krocktest, lagom skitful så ni slipper anklagas för att vara posör, och den är billig i inköp och försäkring.

Summa summarum.
Jag åker hoj för att jag alltid älskat hojar. Till utseende och till upplevelse ända sedan jag knappt kunnat gå. Ultimata är att köpa en snygg hoj som man kan få en frihetsupplevelse på. Då är det värt några slantar extra.

Vad har man för glädje av en hoj man inte utnytjar? Den kostar ju bara onödigt mycket i inköp, försäkring och service. Men är motiveringen med hojköpet att imponera eller tillfredsställa ett materialbehov och man kan motivera kostnaderna så är det ju bara att handla! :tummenupp

Varför inte båda. Det ingår i priset när man köper en sporthoj... + så mycket mer som är viktigare men som sagt.. Det ingår i priset.
 
Last edited:
Sedan min SH-debut har jag aldrig sett maken till bristande självinsikt och respekt som hos trådskaparen. Folk klivs på, i ett syfte att vinna sympatier, utan att vederbörande har någon som helst grund i sina uttalanden samt att denne heller inte vet vilka "offren" är.

Pinsamt är ordet, i synnerhet när det kommer från en "vuxen familjefar".

Tid för förändring?
 
Sedan min SH-debut har jag aldrig sett maken till bristande självinsikt och respekt som hos trådskaparen. Folk klivs på, i ett syfte att vinna sympatier, utan att vederbörande har någon som helst grund i sina uttalanden samt att denne heller inte vet vilka "offren" är.

Pinsamt är ordet, i synnerhet när det kommer från en "vuxen familjefar".

Tid för förändring?
Vuxen? :hihi :lol :rofl
 
:tummenupp

En person som kör bana 300 mil per år och inget mer är naturligtvis bättre på att hantera sin hoj än en som kör 3000 mil år efter E4:an, men han som kör på E4:an skaffar sej en erfarenhet av att köra mycket i trafiken vilket gör det troligare att han/hon överlever längre.
Vi garvar ju lite till mans åt dom som fick körkortet på köpet som nu skaffar sej hoj. Visst sjutton är dom i regel kass på att köra hoj, men dom har trafikerfarenhet från bilåkandet vilket förklarar varför dom inte krockar så mycket, dessutom framför dom sina fordon i moderata hastigheter.
Visst har 55+ ökat i statistiken men det beror ju på att dom är så förtvivlat många, det är fortfarande "nybörjarna" på sporthoj som kraschar, där är statistiken entydig...och det har varit så många i år, så många att vi troligtvis redan nästa år får se någon form av restriktion.
Vi bevisar gång på gång inom sporthojskollektivet att vi inte kan hantera våra hojar, därför är sådana här trådar viktiga. Det är viktigt att vi pratar om problemet, för det är ett problem, och grundtanken med en sådan här tråd är ju för fanken att dom som är nybörjare skall tänka sej för, det är ett råd i all välmening...synd att machograbbarna alltid skall raljera över detta...

Att bli gammal innebär att man har svaret på alla frågor, men tyvärr så är det ingen som frågar...:)

Nu är jag inte så gammal att jag fick kortet på köpet, men vad man börjar på lär nog hänga mycket ihop med när man börjar och vilka förutsättningar man har.
Själv gick jag från moppe till lätt kort vid 16 bast och då fanns det inga alternativ annat än 125, med tanke på att mognadsgraden då hade stigit från full gas med moppe, till full gas med trimmad moppe till full gas med 125'a så var det nog en djävla tur att det inte var en literhoj...

När jag väl blev 18 och det lätta kortet övergick i tungt så stod ekonomin ivägen för dyr hoj så det blev en mindre hoj. Där lärde jag mig att det är en viss skillnad på full gas på en 125 och full gas på en 350 tvåtakt... I efterhand är det riktigt skönt att jag inte behövde göra dom misstag jag gjorde på en värstinghoj.

Nu när jag är tillbaka i hojträsket efter ett stort antal tusen bilburna mil i trafiken så sitter jag på en 400 enstånka och har askul! Dock så lär det ta ett tag att få till dom rätta hojreaktionerna så återigen är det bra att jag inte har en literhoj även om jag nu har råd.

Men hade jag tagit kortet vid 22, med jobb, låga utgifter och polare med vassa hojar så hade jag också köpt ngt avsevärt vassare att hissa trotteln på. Alla har vi drömmar och om man ser en möjlighet att kunna uppfylla den så kommer dom flesta att grabba tag i den chansen med båda händerna. Så kommer det alltid att vara.

Sen så här med lite år på nacken och trafikvana så vet man att det tyvärr kommer att resultera i X antal tragiska händelser bland färska hojförare i trafiken. Det har länge varit allmänt känt att unga män med körkort i något år är en högriskgrupp i trafiken, oavsett om det är bil eller hoj.
Det lär nog aldrig ändras. Vi kan bara hoppas att någon/några tänker någon gång extra eftersom vi pratar om det, och därigenom klarar sig från att bli en blodig fläck i statistiken.

För det kommer inte heller att ändras att hjälm, skinnställ och några skydd är en klen tröst när framhjulet hamnar i lösgrus i favoritkurvan på bulten och träden närmar sig i 150 kmh... Det är ju inte riktigt lika mycket deformationszoner som i en bil...

/Danne
 
Att en effektstark litersmaskin kan ha ett direkt avgörande huruvida en färsk hojåkare kraschar eller inte är JAG övertygad om. Pendeln svänger mer åt kraschen....tyvärr.
Det spelar inte någon roll om denna person är 21 eller 51, jag besitter i alla fall denna övertygelse.
Sen kan man köra hoj i 20 år, aldrig kraschat och till sist hamna där ändå, ödets ironi, eller nått, jag vet inte.

Varför har jag denna övertygelsen? Jo, många har redan uppmärksammat anledningen och det är dessa jävla horn i pannan! Jag får dem själv men jag tror att den stora skillnaden mellan mig och andra är att jag fegar ur tidigare och håller marginalerna på min sida. Det är inte utan anledning att jag får gliringar om att knappt hålla styrfart. :rolleyes:

Nu blev det mycket svammel och för att gå tillbaka till ursprungstanken i tråden (om det nu finns/fanns ngn...) så är det som ngn sa ovan. Det är ingen rättighet att få äga en supersporthoj likaväl som att det inte är en rättighet att få ha ett välbetalt jobb. Den rättigheten som kan finnas är MÖJLIGHETEN efter mkt hårt arbete att få en chans att jobba sig till en supersporthoj eller ett välbetalt jobb.

Jag kör en "sleden" RF600R och har MINST lika kul som Nisse i ladan som kör en R1a! Skillnaden är att jag inte bryr mig på om min är en äldre hoj. Den är dock tidlös.....:tummenupp

Fick ni ngt vettigt ur mitt inlägg? Nä, tänkte väl det för det fick inte jag heller! :D

Kör med insidan av huvvet så hoppas jag vi kan ses och vinka på varandra ute på di svensk....*host* skaunska vaegarna! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top