Nybörjarna....

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Går precis lika bra att dö med krompråm glidandes i 100 som med en 1000cc RR maskin i 250. Är det inte just blysänkena som står för den stora delen "offer" bland hojåkarna??

Nej verkligen inte, hur kan du ha fått för dig något så fullkomligt felaktigt?


men någe som vore bra är nog ett särskilt körkort för rhoj! inte mer än rätt pga dom är helt annorlunda att köra! men inga idioti körkort utan mer att man får gå tex smc kurs för broms och kurv teknik! försäkringarna är för höga för rhojjar sinnes sjukt dyra!

lägre premie! ska det vara! finns ingen anledning att straffa folk för att dom vill ha en sport hoj! nej gör så låg premie om man inte kraschar el får saker stulna hela tiden högre om man kraschar!så som i usa!


Så du tror att försäkringsbolagen sitter och drar in stora pengar på sporthojarna?
Gör lite research så ser du att ALLA andra grupper betalar mer i förhållande till hur mycket deras skador kostar. Sporthojarna är en förlustaffär för bolagen TROTS höga premier.

fö kan man redan få premiereduktion för SMCs B&K hos Folksam.
 
Last edited:

Sporthojarna är en förlustaffär för bolagen TROTS höga premier.

FEL FEL FEL

Eftersom försäkringsbolag är vinstdrivande verksamheter så finns det inga försäkringar som de gör förlust på. Ev så är vinsten mindre än på övriga försäkringar men ALDRIG förlust.

Det går inte att hälla mer vatten i ena änden av badkaret.
 
känns lite löjligt när man är 27 år och tagit A kortet och puttra runt på en 125:a haha.

nä,, 900cc blev första hojen, och jag är nöjd, kör med huvet så går det bra.
 

Man kan absolut lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125. Och man blir inte bättre om man uppgraderar ett steg i taget. Att påstå nått sånt är bara trams.

Där håller jag inte alls med. Lika lite som en koallision mellan extrem vänster - extrem höger.

Du säger "man kan" - "lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125"

Förr oss som läst/studerat retorik, säger människor "man" istället för jag i situationer där man är osäker till vad man argumenterar för. Vadå "man kan" = vem då, menar du själv, att du kan, eller att alla kan, eller någon enstaka? vadå "man kan" en man eller kvinna?

--
visst kan man... men i mina ögon är det en annan formulering av "somliga kan". Om vi tar det därifrån: självklart, somliga kan lära sig köra på tung hoj. Men har man gått steg för steg, så lär du dig på ett helt annat sätt. Du utsätts inte för samma typ av risker - då pratar jag främst om acceleration. För, en tung hoj, eller r-hoj (ofta hög försäkringsklass) är mindre förlåtande än en moped - det fattar vilken idiot som helst. Annars skulle samhället överhuvudtaget inte ha några som helst restriktioner kontra statistiken som faktiskt råder. Riskerna som finns, är betydligt större med effektstark hoj kontra nybörjare, jämfört med nybörjare på cykel, moped eller lätt mc, eller för den delen "annan typ än värstinghoj" säg en ducati monster 600a. Sen att det finns olyckor med effektsvaga hojjar med erfarna motorcyklister hör inte till frågan.

Det förekommer olyckor där fd banåkarkungar med 20 års erfarenhet åker av - kanske i samband med oväntat rullgrus, möte med rattfyllo, eller oljespill - saker man har svårt att påverk själv som motorcyklist. Men att hävda att "man kan lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125" - är helt befängt kontra dagens statistik. Du kan inte komma med någon vettig formulering för detta. Visst kan man, men kan alla det? Eller hur många % ? - själv skulle jag säga ett fåtal....

Man måste väga in antal mil också, erfaren förare kan den som kört 20,000 mil på en sommar vara, likaså den som kört hoj i 20 år med 1000 mil per säsong...

Det går att vrida på det i all oändlighet.. Men oavsett hur det vrids, så kan man aldrig säga "det är säkrare att lära sig köra på R1 årsm 2007 jämfört med yamaha Dt 125" ... med dt'n lär du dig principerna från grunden, en förlåtande hoj att köra, där har du mer tid åt att uppmärksamma faktorer som rör grunden till hojkörning. Du kan inte köra "lika mycket över din förmåga" på en Dt 125a som en R1a.

De facto.
 
Där håller jag inte alls med. Lika lite som en koallision mellan extrem vänster - extrem höger.

Du säger "man kan" - "lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125"

Förr oss som läst/studerat retorik, säger människor "man" istället för jag i situationer där man är osäker till vad man argumenterar för. Vadå "man kan" = vem då, menar du själv, att du kan, eller att alla kan, eller någon enstaka? vadå "man kan" en man eller kvinna?

--
visst kan man... men i mina ögon är det en annan formulering av "somliga kan". Om vi tar det därifrån: självklart, somliga kan lära sig köra på tung hoj. Men har man gått steg för steg, så lär du dig på ett helt annat sätt. Du utsätts inte för samma typ av risker - då pratar jag främst om acceleration. För, en tung hoj, eller r-hoj (ofta hög försäkringsklass) är mindre förlåtande än en moped - det fattar vilken idiot som helst. Annars skulle samhället överhuvudtaget inte ha några som helst restriktioner kontra statistiken som faktiskt råder. Riskerna som finns, är betydligt större med effektstark hoj kontra nybörjare, jämfört med nybörjare på cykel, moped eller lätt mc, eller för den delen "annan typ än värstinghoj" säg en ducati monster 600a. Sen att det finns olyckor med effektsvaga hojjar med erfarna motorcyklister hör inte till frågan.

Det förekommer olyckor där fd banåkarkungar med 20 års erfarenhet åker av - kanske i samband med oväntat rullgrus, möte med rattfyllo, eller oljespill - saker man har svårt att påverk själv som motorcyklist. Men att hävda att "man kan lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125" - är helt befängt kontra dagens statistik. Du kan inte komma med någon vettig formulering för detta. Visst kan man, men kan alla det? Eller hur många % ? - själv skulle jag säga ett fåtal....

Man måste väga in antal mil också, erfaren förare kan den som kört 20,000 mil på en sommar vara, likaså den som kört hoj i 20 år med 1000 mil per säsong...

Det går att vrida på det i all oändlighet.. Men oavsett hur det vrids, så kan man aldrig säga "det är säkrare att lära sig köra på R1 årsm 2007 jämfört med yamaha Dt 125" ... med dt'n lär du dig principerna från grunden, en förlåtande hoj att köra, där har du mer tid åt att uppmärksamma faktorer som rör grunden till hojkörning. Du kan inte köra "lika mycket över din förmåga" på en Dt 125a som en R1a.

De facto.
:klappar Kanon IronMike , håller med 100 % !
Du har rätt på alla punkter!
 
Jag har kört omkull fan så många fler gånger med min minimoto, än med min hayabusa.
Den är bara på 49cc till skillnad på busans 1300cc :tummenupp
Så kör hellre en stor hoj än en liten farlig minimoto :D

Du verkar vara vid gott mod trots alla marksyningar med din minimoto... funderar på hur du skulle må efter några eller kanske bara EN med busan...



Körde Cbr900rr -98 som första hoj 2004 man får köra med insidan helt enkelt va inte så svårt för mig va fan rädd för hojen ett bra tag =P änndå blev det 1200mil första säsongen.

Förstår inte nöjet i hojåkning om man sitter och är livrädd när man kör? Men det kanske kompenseras av hur frÄKc! man känner sig vid mojen med RR-hoj???



Går fint att köra ihjäl sig på en cykel med ifall det nu skulle vara så.

Olyckor beror på din eller medtrafikanters beteende, inte vilken hoj du har.
Man måste inte ligga i 280 hela tiden, även om man kan.
Är faktiskt så att sporthojar är de säkraste man kan köpa med tanke på att de kan svänga och bromsa snabbt och är snabba vid omkörningar, allt man vill ha i trafiksäkerhet...

Varför köpa 4-5 cyklar ? Köp stort från början o kör lungt tills du känner dig säker.

Jag fyller 18 om 2 månader och då blir det en YZF R1 ifrån 00-01...

.........

Ärligt asså, ditt inlägg känns grovt felplacerat på detta forum.

Sköt dig själv för fan.

Som IronMike sa, Kom tillbaks om 7-8 år på r-hoj, så får vi se om du ändrat uppfattning.
DU känns grovt felplacerad i denna tråd!



Skrattar lite innanför de repiga glasögona när jag ser någon på en ny litermaskin ha svårt med dragläge å krypkörning...:näsblod hehe inte fan impar det på mig iaf..

:fakta




En stor :klappar till UKE som orkar ta upp frågan här på SH.
 
:mad:
Du verkar vara vid gott mod trots alla marksyningar med din minimoto... funderar på hur du skulle må efter några eller kanske bara EN med busan...





Förstår inte nöjet i hojåkning om man sitter och är livrädd när man kör? Men det kanske kompenseras av hur frÄKc! man känner sig vid mojen med RR-hoj???





Som IronMike sa, Kom tillbaks om 7-8 år på r-hoj, så får vi se om du ändrat uppfattning.
DU känns grovt felplacerad i denna tråd!





:fakta




En stor :klappar till UKE som orkar ta upp frågan här på SH.
Ja då , jag orkar men det stör mig att det finns nån som heter valmers här och jag kan inte svara på hans inlägg...jag tror att han är en fjortis???:mad:
 
känns lite löjligt när man är 27 år och tagit A kortet och puttra runt på en 125:a haha.

nä,, 900cc blev första hojen, och jag är nöjd, kör med huvet så går det bra.
Jag menar inte så att när man är 27 år då ska man åka runt med en 125:a ...läs IronMikes inlägg ...det säger allt!!! Trevlig helg och kör försiktig nu!!
 





Som IronMike sa, Kom tillbaks om 7-8 år på r-hoj, så får vi se om du ändrat uppfattning.
DU känns grovt felplacerad i denna tråd!





:fakta




En stor :klappar till UKE som orkar ta upp frågan här på SH.


Du känns grovt felplacerad överhuvudtaget på hela sporthoj.com :D
 
jag började med en cbr 600 92 å den har ja kvar än i dag:tummenupp som min tjej åker på.
nu åker ja på en cbr 1000 rr:yoparty
 
Jag kör 900:a och kan garanterat inte hantera den full ut men vem bryr sig? :FU

Jo just det några gör ju faktiskt det. Man ska tydligen kunna hantera alla hojar från moppe och uppåt fullt ut innan man ska köpa sig en "bestialisk" 900cc. Rolig läsning för övrigt... :arsele
 
Jag tar lappen på tisdag, är 22 år och har köpt en zx-12r! kan det bli värre? ;) muhaha!!
Men vem säger att ja ska köra som en dåre för det :P
 
Jag tar för givet att en sådan mogen herre, själv står skriven på motorcykeln och betalar premien???

Eller blir det "pappas hoj" för försäkringsbolaget, och "min tuffa hoj" utanför korvmojjen?

Om du då står skriven på den själv, all heder åt dig :tummenupp



Jag fyller 18 om 2 månader och då blir det en YZF R1 ifrån 00-01...
 
Jag tar för givet att en sådan mogen herre, själv står skriven på motorcykeln och betalar premien???

Eller blir det "pappas hoj" för försäkringsbolaget, och "min tuffa hoj" utanför korvmojjen?

Om du då står skriven på den själv, all heder åt dig :tummenupp
:tummenupp
 
Men för helvete, vad är det för nivå här inne?

Varför känner vissa att dom måste ta det personligt när faktumet att unga, oerfarna förare generellt är sämre luftas?

Lägg av med personangreppen eller håll käft!
 
Men för helvete, vad är det för nivå här inne?

Varför känner vissa att dom måste ta det personligt när faktumet att unga, oerfarna förare generellt är sämre luftas?

Lägg av med personangreppen eller håll käft!
:öl ...hur många???
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top