Nybörjarna....

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Folk köper det de vill ha. That´s it. Inget ni kan göra åt.
Problem med det ? okaj, det är er magvärk inte den andres.
 
Folk köper det de vill ha. That´s it. Inget ni kan göra åt.
Problem med det ? okaj, det är er magvärk inte den andres.
Ja du , det är inte så enkelt...problemet är att vi som är lite äldre och vill köra sporthoj och har inte så mck pengar som Nisse från östermalm...han kan ju ha värstinghoj (pappa betalar) ..vi som har familj och har kört hoj många många år vill oxå prova på lite "vassare" hojar men har inte råd med det!!! Jag vill oxå köra värsting hoj , men tyvärr har jag inte råd med det...barn kostar mck pengar..hoppas på lottovinst!!!:D
 
Där håller jag inte alls med. Lika lite som en koallision mellan extrem vänster - extrem höger.

Du säger "man kan" - "lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125"

Förr oss som läst/studerat retorik, säger människor "man" istället för jag i situationer där man är osäker till vad man argumenterar för. Vadå "man kan" = vem då, menar du själv, att du kan, eller att alla kan, eller någon enstaka? vadå "man kan" en man eller kvinna?

--
visst kan man... men i mina ögon är det en annan formulering av "somliga kan". Om vi tar det därifrån: självklart, somliga kan lära sig köra på tung hoj. Men har man gått steg för steg, så lär du dig på ett helt annat sätt. Du utsätts inte för samma typ av risker - då pratar jag främst om acceleration. För, en tung hoj, eller r-hoj (ofta hög försäkringsklass) är mindre förlåtande än en moped - det fattar vilken idiot som helst. Annars skulle samhället överhuvudtaget inte ha några som helst restriktioner kontra statistiken som faktiskt råder. Riskerna som finns, är betydligt större med effektstark hoj kontra nybörjare, jämfört med nybörjare på cykel, moped eller lätt mc, eller för den delen "annan typ än värstinghoj" säg en ducati monster 600a. Sen att det finns olyckor med effektsvaga hojjar med erfarna motorcyklister hör inte till frågan.

Det förekommer olyckor där fd banåkarkungar med 20 års erfarenhet åker av - kanske i samband med oväntat rullgrus, möte med rattfyllo, eller oljespill - saker man har svårt att påverk själv som motorcyklist. Men att hävda att "man kan lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125" - är helt befängt kontra dagens statistik. Du kan inte komma med någon vettig formulering för detta. Visst kan man, men kan alla det? Eller hur många % ? - själv skulle jag säga ett fåtal....

Man måste väga in antal mil också, erfaren förare kan den som kört 20,000 mil på en sommar vara, likaså den som kört hoj i 20 år med 1000 mil per säsong...

Det går att vrida på det i all oändlighet.. Men oavsett hur det vrids, så kan man aldrig säga "det är säkrare att lära sig köra på R1 årsm 2007 jämfört med yamaha Dt 125" ... med dt'n lär du dig principerna från grunden, en förlåtande hoj att köra, där har du mer tid åt att uppmärksamma faktorer som rör grunden till hojkörning. Du kan inte köra "lika mycket över din förmåga" på en Dt 125a som en R1a.

De facto.

Du är en mästare i att skriva meningslösa texter....ditt inlägg innehåller lika mycket vett och sans som en påse bajs.

du kan byta ut "man" mot alla i din retoriklektion. Dock verkade du ändå fatta vad jag menade med man. Men skit i det.

Ska jag tolka din text så innebär det i princip att en hoj mer mer effekt är faligare om man e grön eftersom man alltid i alla situationer håller stumt å på såvis åker av lite oftare än men en slö hoj....dock har min R1 justerbar gas så jag har klarat mig bra.

:klappar Kanon IronMike , håller med 100 % !
Du har rätt på alla punkter!

Du argumenterar emot mig...du ska dööööö
 
Last edited:
Ekvationen människa/motorcykel är ca 80/20, och detta gäller Rossi och hans kompisar, när det gäller oss vanliga knuttar så är det kanske 90/10...

I dom 90 procenten människa finns även naturlagarna med, och det är just bristen på respekt för dessa som är problemet. Visst har en sporthoj en väldans fin väghållning, precis som en Köenigsegg (som ligger i vart och vartannat dike:)) Att det krävs erfarenhet och kunnande för att framföra en sporthoj är ju självklart, den reagerar mycket snabbare på styrimpulser/gaspårullande och viktfördelning än till exempel en glidare, om man påstår något annat tyder bara på brist på erfarenhet.

Vi människor är komplicerade eftersom vi styrs av känslor, det är många faktorer som spelar in när vi sätter oss på motorcykeln, och mycket styrs av just dessa känslor. Combon känslor/machoattityd/sporthojs med bra väghållning/brist på respekt/grupptryck/oerfarenhet...osv blir en farlig combo som kräver respekt och självinsikt, vilket tyvärr många visar brist på både här i tråden men även på vilken gata som helst där det framförs motorcyklar. Erfarenhet kan man inte ärva, det kan man bara skaffa genom att öva, helst med hjälp av någon som ser vilka fel som görs och kan rätta till dom under relativt riskfria former.

Jag håller med om att det egentligen inte spelar någon roll vilken hoj man börjar med, en R1:a är lika farlig som en Marauder med "fel" människa bakom styret, det är dock en fördel att börja med lugnare grejer, det är lättare att lära sej köra då.

Skillnaden mellan en vass hoj och en mindre vass hoj är alltid densamma, på den snabbare hojen sker misstagen med kortare tidsintervall...
 
Du är en mästare i att skriva meningslösa texter....ditt inlägg innehåller lika mycket vett och sans som en påse bajs.

du kan byta ut "man" mot alla i din retoriklektion. Dock verkade du ändå fatta vad jag menade med man. Men skit i det.

Ska jag tolka din text så innebär det i princip att en hoj mer mer effekt är faligare om man e grön eftersom man alltid i alla situationer håller stumt å på såvis åker av lite oftare än men en slö hoj....dock har min R1 justerbar gas så jag har klarat mig bra.



Du argumenterar emot mig...du ska dööööö


:bow :rofl

0 faktiskt, Sitter och dricker äppeljuice.:tummenupp

Jag kanske skulle bli trevligare MED öl.:va



Eller några pepparkakor? :tummenupp
 
Last edited:
Ekvationen människa/motorcykel är ca 80/20, och detta gäller Rossi och hans kompisar, när det gäller oss vanliga knuttar så är det kanske 90/10...

I dom 90 procenten människa finns även naturlagarna med, och det är just bristen på respekt för dessa som är problemet. Visst har en sporthoj en väldans fin väghållning, precis som en Köenigsegg (som ligger i vart och vartannat dike:)) Att det krävs erfarenhet och kunnande för att framföra en sporthoj är ju självklart, den reagerar mycket snabbare på styrimpulser/gaspårullande och viktfördelning än till exempel en glidare, om man påstår något annat tyder bara på brist på erfarenhet.

Vi människor är komplicerade eftersom vi styrs av känslor, det är många faktorer som spelar in när vi sätter oss på motorcykeln, och mycket styrs av just dessa känslor. Combon känslor/machoattityd/sporthojs med bra väghållning/brist på respekt/grupptryck/oerfarenhet...osv blir en farlig combo som kräver respekt och självinsikt, vilket tyvärr många visar brist på både här i tråden men även på vilken gata som helst där det framförs motorcyklar. Erfarenhet kan man inte ärva, det kan man bara skaffa genom att öva, helst med hjälp av någon som ser vilka fel som görs och kan rätta till dom under relativt riskfria former.

Jag håller med om att det egentligen inte spelar någon roll vilken hoj man börjar med, en R1:a är lika farlig som en Marauder med "fel" människa bakom styret, det är dock en fördel att börja med lugnare grejer, det är lättare att lära sej köra då.

Skillnaden mellan en vass hoj och en mindre vass hoj är alltid densamma, på den snabbare hojen sker misstagen med kortare tidsintervall...

Tyckte faktiskt att det var lättare att köra på en större hoj i början. Smaken är som baken. Alla kör vi vad vi vill iallafall. Det är slutsatsen i denna "piss-debatt"

Som nån sa...Man gnäller när man inte har råd till det värsta pga ålder,familj,jobb osv. Köp en bingolott och hoppas på turen :tuttar
 
Ja du , det är inte så enkelt...problemet är att vi som är lite äldre och vill köra sporthoj och har inte så mck pengar som Nisse från östermalm...han kan ju ha värstinghoj (pappa betalar) ..vi som har familj och har kört hoj många många år vill oxå prova på lite "vassare" hojar men har inte råd med det!!! Jag vill oxå köra värsting hoj , men tyvärr har jag inte råd med det...barn kostar mck pengar..hoppas på lottovinst!!!:D

Nu luktar det sosse-avundsjuka och fördomar lång väg här! Eller är det bara bajs kanske??

1. På öfre heter man inte "Nisse".
2. De flesta yngre som åker sporthoj offrar sjukt många krogkvällar, kanske inte har bil och den senaste mobilen etc för att ha råd.
3. Din försäkring på en R-literhoj är fortfarande hälften mot den på en "kul" streethoj för mig i Sthlm, och jag är 24+ och haft kortet sen -99.
4. Att äga en sporthoj, snygg bil eller ha en fru med stora dunkar är ingen rättighet, det får man om man jobbar för det och förtjänar det!
5. En jefla massa gnäll är det här!
 
:klappar :hojcbr
Nu luktar det sosse-avundsjuka och fördomar lång väg här! Eller är det bara bajs kanske??

1. På öfre heter man inte "Nisse".
2. De flesta yngre som åker sporthoj offrar sjukt många krogkvällar, kanske inte har bil och den senaste mobilen etc för att ha råd.
3. Din försäkring på en R-literhoj är fortfarande hälften mot den på en "kul" streethoj för mig i Sthlm, och jag är 24+ och haft kortet sen -99.
4. Att äga en sporthoj, snygg bil eller ha en fru med stora dunkar är ingen rättighet, det får man om man jobbar för det och förtjänar det!
5. En jefla massa gnäll är det här!


:klappar :hojcbr :tuttar
 
Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill---> Liberalismens grundpelare.
Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill så länge det är enligt mina regler--->Socialismens grundpelare(Stalins konstitution 1936 typ)

känns som jag måste förtydliga det du skrev:

"Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill---> Liberalismens grundpelare.", men var beredd att betala för det.(försäkringspremien). det som drabbar individen är hans problem.


"Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill så länge det är enligt mina regler--->Socialismens grundpelare" , alla har rätt att få köra vad det vill men vi skall se till att dom klarar av det innan de får. drabbar det individen är det kollektivets problem.
 
Jag gick från tanke till hojköp på ca 3 veckor och innan dess hade jag knappt ägt en moped. Det enda som var viktigt för mig då var att den skulle se snygg ut och passa mig fysiskt. Tänkte inte ens på effekten och motorvolymen förrän jag stod framför hojen för första gången.

Såhär i efterhand var det kanske lite förhastat, men efter en krash och ett antal hundra mil senare har jag känslan av att kunna behärska den hyfsat. Posörfaktorn är delvis borta iom alla blesyrer och nu kör jag mest för att det är sjukt kul. Att koppla bort vardagslivet och åka runt med ett dumt småflin bakom visiret är obeskrivligt. I år kanske jag tom vågar hänga på någon av gruppkörningarna utan att skämma ut mig.

Tvekar inte en sekund på att det hade varit enkare att lära sig köra på en hoj med sådär 60 kg och 70 hästar mindre. Att köra skolans hoj var ju en dröm i jämförelse med hur jag kände inför min hoj i början. Har f.ö. prövat hojar som är ett antal strån vassare än min och kan egentligen inte förstå hur man nyttjar all den effekten på gata. Den enda anledningen till att jag skulle vilja byta upp mig är fräschare utseende och lägre vikt.

Idag skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa ett "monster" som förstahoj MEN jag skulle inte heller klanka ner på den som gör det.

:tummenupp
 
:klappar Kanon IronMike , håller med 100 % !
Du har rätt på alla punkter!
trevligt med lite backup mot alla testosteronfulla ynglingar, eller nybörjare med inställningen "jag har ball hoj, jag e bäst å tuffast av alla" :tummenupp

i övrigt är utvecklingen lite "skrämmande", idag tar man lappen å köper någon värstinghoj (lätt att få lån, ännu lättare att försäkra på morsan), somliga har vett, andra inte..men man ser fler och fler 21 åringar med knullputsad R1 2007, visst -gasa rakt fram kan alla, men ta en sträcka som slingerbulten: nästan alla ger järnet på rakorna, för att sen "oj, woops nu blev det lite för hög fart in i kurvan, tappar spårvalet, ut i mötande, men det gick bra den här gången" - det händer liksom inte med en mer förlåtande hoj eller om man lärt sig på effektsvagare hojjar tidigare. jag är inte avis någonstans på folk med tuffa hojjar, jag hade kunnat plocka ut en 1098 eller K7a om jag velat, men gränsen för vad som kan nytjas på gatan är nådd för min del, jag åker inte fortare på bulten med sprillans ny 1000cc hoj än vad jag gör med en 6 år gmmal 600a. samtidigt som det är roligare att förnedra alla putsgayar med min gamla rövhäck som är hemmalckad med sprayburk :D

kan inte alla "odödliga" nybörjare med rossi-ambitioner första sommaren med JätTeTuFf hoj släppa sina balla posör-image's å inse att det medför större risker att lära sig åka hoj på riktigt, me vass båge än med något lugnare. så less på attityden. och väldans less på att ha sjukt hög trafikförsäkringspremie trots drygt 10 skadefria år ~ 2000 mil per sommar på 2-hjul.
 
Rätt kul det här med att en nybörjare alltid anses vara ung?
Jag är långt från ung men är ändå total nybörjare. Visst skulle det vara jättecoooolt att ha en värstinghoj med alla coola tillbehör den dan jag lyckas muta nån att ge mig körkort, men ärligt..är det inte lite taskigt mot hojen?
Har genom alla år hört snack om "gubbkörda" eller "kärringkörda" bilar, måste ju finnas en massa sporthojar som har samma problem.
För min del var valet rätt lätt. Jag är så gammal att jag känner mig själv och jag vet att skulle köra ihjäl mig med en effektstark hoj. Jag kommer garanterat göra en hel del marksyningar dom första 3-4 åren (bara en flygtur än så länge).
Så, det blev en 400 sm av flera anledningar. Den är inte så snabb, den är lättkörd och den är tålig. Dessutom är den även användbar vintertid. Det enda den hojen inte ger, är poäng i Klubben För Inbördes Beundran.

Ska inte säga att jag håller med nån härinne om nåt speciellt, men jag tycker det blir lite pinsamt när vi kör om värsta sortens sporthojar med våran gamla 740, utan att ens behöva riskera att åka dit för fortkörning.
 
Last edited:

Bra där.. ner å jaga bombrepor på bulten DirEct eller? brassa helvete å poweruuuuila på 3an genom stan i helvet :yoparty

Det där är är onödigt. Killen säger han ska köpa R1 och va glad för honom istället.
Min förstahoj var en gixer 750, sedan r1 säsongen efter. Men bara för jag kört sporthoj med ganska stor kubik hela mitt mc liv betyder inte det att jag wheelar och beter mig som drägg.. Grattis till dig du tog mc kort tidigt och kunde därför bygga upp dig med lätt-mellan-tung. Jag tog när jag var 22 och tänker då inte köpa en 125:a och se glad ut.

Min kusin som tog MC kort vid 40 års ålder köpte en busa och är relativt säker på att han inte kunde tänka sig en 125:a...

Jag förstår ironin i ditt inlägg men du beskrev ju tidigare hur bra det var att börja med mindre hojar så någon grund för ditt citerade inlägg måste det ju finnas.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top