Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja du , det är inte så enkelt...problemet är att vi som är lite äldre och vill köra sporthoj och har inte så mck pengar som Nisse från östermalm...han kan ju ha värstinghoj (pappa betalar) ..vi som har familj och har kört hoj många många år vill oxå prova på lite "vassare" hojar men har inte råd med det!!! Jag vill oxå köra värsting hoj , men tyvärr har jag inte råd med det...barn kostar mck pengar..hoppas på lottovinst!!!Folk köper det de vill ha. That´s it. Inget ni kan göra åt.
Problem med det ? okaj, det är er magvärk inte den andres.
Där håller jag inte alls med. Lika lite som en koallision mellan extrem vänster - extrem höger.
Du säger "man kan" - "lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125"
Förr oss som läst/studerat retorik, säger människor "man" istället för jag i situationer där man är osäker till vad man argumenterar för. Vadå "man kan" = vem då, menar du själv, att du kan, eller att alla kan, eller någon enstaka? vadå "man kan" en man eller kvinna?
--
visst kan man... men i mina ögon är det en annan formulering av "somliga kan". Om vi tar det därifrån: självklart, somliga kan lära sig köra på tung hoj. Men har man gått steg för steg, så lär du dig på ett helt annat sätt. Du utsätts inte för samma typ av risker - då pratar jag främst om acceleration. För, en tung hoj, eller r-hoj (ofta hög försäkringsklass) är mindre förlåtande än en moped - det fattar vilken idiot som helst. Annars skulle samhället överhuvudtaget inte ha några som helst restriktioner kontra statistiken som faktiskt råder. Riskerna som finns, är betydligt större med effektstark hoj kontra nybörjare, jämfört med nybörjare på cykel, moped eller lätt mc, eller för den delen "annan typ än värstinghoj" säg en ducati monster 600a. Sen att det finns olyckor med effektsvaga hojjar med erfarna motorcyklister hör inte till frågan.
Det förekommer olyckor där fd banåkarkungar med 20 års erfarenhet åker av - kanske i samband med oväntat rullgrus, möte med rattfyllo, eller oljespill - saker man har svårt att påverk själv som motorcyklist. Men att hävda att "man kan lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125" - är helt befängt kontra dagens statistik. Du kan inte komma med någon vettig formulering för detta. Visst kan man, men kan alla det? Eller hur många % ? - själv skulle jag säga ett fåtal....
Man måste väga in antal mil också, erfaren förare kan den som kört 20,000 mil på en sommar vara, likaså den som kört hoj i 20 år med 1000 mil per säsong...
Det går att vrida på det i all oändlighet.. Men oavsett hur det vrids, så kan man aldrig säga "det är säkrare att lära sig köra på R1 årsm 2007 jämfört med yamaha Dt 125" ... med dt'n lär du dig principerna från grunden, en förlåtande hoj att köra, där har du mer tid åt att uppmärksamma faktorer som rör grunden till hojkörning. Du kan inte köra "lika mycket över din förmåga" på en Dt 125a som en R1a.
De facto.
Kanon IronMike , håller med 100 % !
Du har rätt på alla punkter!
Du är en mästare i att skriva meningslösa texter....ditt inlägg innehåller lika mycket vett och sans som en påse bajs.
du kan byta ut "man" mot alla i din retoriklektion. Dock verkade du ändå fatta vad jag menade med man. Men skit i det.
Ska jag tolka din text så innebär det i princip att en hoj mer mer effekt är faligare om man e grön eftersom man alltid i alla situationer håller stumt å på såvis åker av lite oftare än men en slö hoj....dock har min R1 justerbar gas så jag har klarat mig bra.
Du argumenterar emot mig...du ska dööööö
0 faktiskt, Sitter och dricker äppeljuice.
Jag kanske skulle bli trevligare MED öl.![]()
Det aaabsolut viktigaste när man handlar hoj är ju att köpa ngt med fin sång i spisen!! Något man gillar!
/J
Ekvationen människa/motorcykel är ca 80/20, och detta gäller Rossi och hans kompisar, när det gäller oss vanliga knuttar så är det kanske 90/10...
I dom 90 procenten människa finns även naturlagarna med, och det är just bristen på respekt för dessa som är problemet. Visst har en sporthoj en väldans fin väghållning, precis som en Köenigsegg (som ligger i vart och vartannat dike) Att det krävs erfarenhet och kunnande för att framföra en sporthoj är ju självklart, den reagerar mycket snabbare på styrimpulser/gaspårullande och viktfördelning än till exempel en glidare, om man påstår något annat tyder bara på brist på erfarenhet.
Vi människor är komplicerade eftersom vi styrs av känslor, det är många faktorer som spelar in när vi sätter oss på motorcykeln, och mycket styrs av just dessa känslor. Combon känslor/machoattityd/sporthojs med bra väghållning/brist på respekt/grupptryck/oerfarenhet...osv blir en farlig combo som kräver respekt och självinsikt, vilket tyvärr många visar brist på både här i tråden men även på vilken gata som helst där det framförs motorcyklar. Erfarenhet kan man inte ärva, det kan man bara skaffa genom att öva, helst med hjälp av någon som ser vilka fel som görs och kan rätta till dom under relativt riskfria former.
Jag håller med om att det egentligen inte spelar någon roll vilken hoj man börjar med, en R1:a är lika farlig som en Marauder med "fel" människa bakom styret, det är dock en fördel att börja med lugnare grejer, det är lättare att lära sej köra då.
Skillnaden mellan en vass hoj och en mindre vass hoj är alltid densamma, på den snabbare hojen sker misstagen med kortare tidsintervall...
Ja du , det är inte så enkelt...problemet är att vi som är lite äldre och vill köra sporthoj och har inte så mck pengar som Nisse från östermalm...han kan ju ha värstinghoj (pappa betalar) ..vi som har familj och har kört hoj många många år vill oxå prova på lite "vassare" hojar men har inte råd med det!!! Jag vill oxå köra värsting hoj , men tyvärr har jag inte råd med det...barn kostar mck pengar..hoppas på lottovinst!!!![]()
Nu luktar det sosse-avundsjuka och fördomar lång väg här! Eller är det bara bajs kanske??
1. På öfre heter man inte "Nisse".
2. De flesta yngre som åker sporthoj offrar sjukt många krogkvällar, kanske inte har bil och den senaste mobilen etc för att ha råd.
3. Din försäkring på en R-literhoj är fortfarande hälften mot den på en "kul" streethoj för mig i Sthlm, och jag är 24+ och haft kortet sen -99.
4. Att äga en sporthoj, snygg bil eller ha en fru med stora dunkar är ingen rättighet, det får man om man jobbar för det och förtjänar det!
5. En jefla massa gnäll är det här!
Det aaabsolut viktigaste när man handlar hoj är ju att köpa ngt med fin sång i spisen!! Något man gillar!
/J
Sång???Man köper ju hoj för att få ligga!
![]()
nonono, det viktigaste är en hoj som gör att man får ligga.
nonono, det viktigaste är en hoj som gör att man får ligga.
Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill---> Liberalismens grundpelare.
Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill så länge det är enligt mina regler--->Socialismens grundpelare(Stalins konstitution 1936 typ)
nonono, det viktigaste är en hoj som gör att man får ligga.
trevligt med lite backup mot alla testosteronfulla ynglingar, eller nybörjare med inställningen "jag har ball hoj, jag e bäst å tuffast av alla"Kanon IronMike , håller med 100 % !
Du har rätt på alla punkter!
Bra där.. ner å jaga bombrepor på bulten DirEct eller? brassa helvete å poweruuuuila på 3an genom stan i helvet![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |