Nybörjarna....

• Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Jag trodde forumet hette SPORTHOJ?:va

500cc å 47 kusar är kanske inte jättesportigt..

Det är iofs upp till var och en vad de anser är
sporthoj....

Man kan ha en literhoj och ändå köra med hjärnan. Jag lovar.

Kan annars rekommendera www.räsermoped.nu för hugade..

/Peddro

Om man säger så här då:

Det första jag gjorde när jag skaffade min första bil (240) var att testa gränserna.
Hur känns det att åka på is?
Att få sladd?
Att åka fort?
Att åka fort över vägbulor?

Man kan lugnt konstatera att jag var en usel förare, samt att jag inte riktigt förstod det själv. Givetvis insåg jag att jag inte var bra, men jag hade ändå koll :rolleyes:

Om jag hade haft en koenigsegg.....:hihi

Precis, en riktigt bra jämförelse! :tummenupp

Jag trodde forumet hette SPORTHOJ?

Ja, det är ju sporthoj vi diskuterar i allra högsta grad, eller hur menar du? :va

Last edited:
Precis, en riktigt bra jämförelse! :tummenupp

Ja, det är ju sporthoj vi diskuterar i allra högsta grad, eller hur menar du? :va

Det håller jag absolut med om. Menar bara att folk som skriver/läser
i detta forum är sannolikt intresserade av effektstarka sporthojar,
oavsett erfarenhet eller ålder. Med det i åtanke kanske det blir det
kanske lite svårt att rekommendera folk att skaffa en "liten" förstahoj.

Bättre att, som många påpekat, köra sin drömhoj men lyssna på
råd från erfarna åkare (inte mig då..) och använda hjärnan.

en av de bästa inläggen på sporthoj.... det bevisar ganska mycket hur fel trådskaparen har....

bara din inställning till de hela visar hur omogen du är, kör med insidan i sommar på din 25kw hoj :) för du tänker väll inte ta av strypningen?

Nja snarare tvärtom, du har ju inte ens börjat åka en 1000 kubiks r-hoj än.. Du har en inställning, som kan uppfatta på olika sätt. Men du har ingen äganderätt på att "det du tycker är korrekt". Kom tillbaks om 7-8 år på r-hoj, så får vi se om du ändrat uppfattning.

Bra där.. ner å jaga bombrepor på bulten DirEct eller? brassa helvete å poweruuuuila på 3an genom stan i helvet :yoparty

Haha du är skön ironmike!
När blir repan av då? Vi missade varandra sist :gnissla

bara din inställning till de hela visar hur omogen du är, kör med insidan i sommar på din 25kw hoj :) för du tänker väll inte ta av strypningen?

25kw ,,,inte ja som kör r6 -01...hehe... omogen..hmmm vad har du för trafikkunskaper, snälla berätta..??

Last edited:
25kw ,,,inte ja som kör r6 -01...hehe... omogen..hmmm vad har du för trafikkunskaper, snälla berätta..??

EDIT: jag insåg just att jag Quotat fel person :huvet :gnissla den personen jag skulle/trodde jag gjorde en qoute på var gurrez.

ska backa lite iom att du måste åka 25Kw styrpt 2 år med din R1a, där av så har du en bra cykel dock lite klumpig kanske till dina 25kw på en så stor cykel att hämta in mycke erfarenhet av trafiken där du vistas och hantera cykel, man lär sig hela tiden.

visst fine att köpa och köra en 1Liters hoj som är ostrypt i din ålder krävs hyffsat mycket diseplin att köra vettigt med, de gäller ju även för dem som köper en gixxer 750 eller liten R6a som jag har tillräkligt med pulver för att de ska gå tokigt, gäller bara att tat lugnt å köra sig varm med cykeln, men många unga har inte den spärren utan eldar på i spisen allt va de går innan de igentligen lärt sig cykeln en minsta aning. det är väll de folk över lag pratar om å tycker att folk i 18-19 års ålder inte borde ha maskiner med mycket pulver i. men som sagt man ska inte dra alla över en kamm som jag råkat göra med dig sorry.

Last edited:
15 mil på bulten, hur många ToR blir det???

Räcker verkligen 9½ hk till att skota seglet på en sån tung båt?
Eller är det ankarwinchen du har angivit effekten på...

Är du liksom Jörgen fast i tändkuleträsket?

Du är ju inte mkt till sjöbjörn va?

Motorn på en segelbåt är ett kvartsnödvändigt ont påhitt ankrat i lyx och lathet. Den används vidare vid obefintlig vind eller pga av myndigheter utlysta seglingsförbud, alternativt vid tilläggning i extremt trång hamn med besättning av oerfaren karaktär.

Skota, trimma etc. gör man med handkraft, givetvis! Vad tror du Columbus hade för motor annars?

Edit: 15 mil på bulten är ungefär 5 varv.. En perfekt lördag med andra ord! Även om jag menade 15 mil inkl. transportsträcka, vílket är ett nödvändigt ont.. Ska fan skaffa släp för sånt!

Last edited:
Man köper den hoj man gillar och har råd med, sen kan dom som är avundsjuka gnälla bäst fan dom vill.:D
Man behöver ju inte vrida fullt på rullen o leka ball om man är newbie och inte har 100% koll på läget...kör med insidan av huvet, inte efter hojens prestanda.
Huvudsaken är att man själv har ett stort leende innaför hjälmen när man kör och är nöjd med valet av hoj :tummenupp

Vid sisådär cirkus 30års ålder börjar man fatta att all den där smörjan föräldrar/äldre försökte banka in i huvudet på en när man var 18år faktiskt stämde. Vänta och se, om sådär 10år kommer ni 18-20åringar att vara "moralkärringar" :D

Väljer att citera trådskaparens första inlägg. För det är väll det vi diskuterar?!

Jupp! Fast jag är nog inte riktigt med på vad det ÄR du kommenterar om inte mitt inlägg? :va :D

Sen är det väll så att man ofta köper det man tycker är snyggt och som man trivs med. Fast kanske bara är jag som handlar "snygga kläder" för att se "bra" ut.. Köper OFTAST inte snygga kläder att ha att arbeta i landet i.

Likadant med MC. Jag tycker R1 är snyggaste modellen och trivs i att åka med den.... vare sig om jag åker i 20 eller 200 km/h.

Varför harva runt med en er från 80-talet som man inte trivs med då?

Och detta gäller nog inte bara mig utan merparten av oss här på forumet...

Ett exempel Helge, ett exempel bara!

Innebörden i det jag skrev var att det FINNS andra alternativ än 125:or. Lika övertygad är jag att det FINNS andra hojar än just ex. R1:a som utseendemässigt skulle kunna passa herrn! Men det kräver en viss öppenhet i sinnelaget! :tummenupp

Gillar du R1, kör med R1:a! Innebörden i diskussionen från första början var väl mera en fråga om val av vikt/effekt i förhållande till erfarenhet/brist på erfarenhet!

Nu är jag så pass gammal att jag, när jag började köra, faktiskt tyckte att GSX 550 EF VAR en snygg hoj. Jag hade kunnat valt en ES eller ännu tråkigare (till utseendet) en E. Men jag ville ha en hoj med helkåpa, tyckte det var fräckare! :D

Skillnaden i vikt/effekt var inte så stor jämfört med den körskolehoj jag harvat omkring på vilket jag tror var bra för mig. Alla är vi dock olika, andra lär sig kanske fortare än mig och har mer innanför hjärnan (dvs. påverkas inte lika lätt av ex. kompisars beteende mm. Till dessa gentlemen säger jag "jädrans lyckostar!" :D

Som sagt var...omtanke är ordet! Ta det för vad det är! Lyssna om du/ni vill! Vill ni inte kör erat eget race! Ni lär er utifrån egna erfarenheter och ev. misstag. Men vad ni än gör:
"Sluta ALDRIG att tänka själv!"

Mvh!
// Niklas

Jag trodde forumet hette SPORTHOJ?:va
500cc å 47 kusar är kanske inte jättesportigt..

Om du åsyftar mitt exempel, som bara var just ett EXEMPEL, med GSX 550 så är det naturligtvis inte, med dagens mått mätt, en speciellt sportig hoj.

Men vad är då definitionen på en SPORTHOJ?

Är det fö. ett KRAV att man ENBART pratar/kör/tänker på hojar som av dig nu kommer definieras som sporthoj för att få/ha berättigande att skriva/vistas/läsa på detta forum?

Eller vad menar du med din kommentar?

Man kan ha en literhoj och ändå köra med hjärnan. Jag lovar.

Och något annat är det väl ingen som har påstått, eller?

Exempel på spårthåjjar:
R1/R6
CBR (alla modeller inkl. 400)
Ducati (nästan alla modeller)
FJ1100 lanserades som en sporthoj. Man tävlade dessutom med den i superbike.
CBX (Superbike, Feddert = snabb som attan! :D )
RD (alla modeller, när de kom var de vassast på gatan alltså spårthåjj)
CR 750 (Oj, oj, oj, fråga knuttarna av den tiden om denna hoj och du skall få se att det ansågs som en räjshoj!)
CB 750 (fanns nästan inget som slog denna på gatan när den kom!, skivbroms och allt som den hadde)
Norton Manx (Tja, gissa!!!)

Tja, jag antar att vad som är sporthoj för vissa är INTE sporthoj för andra. Men det är knappast samma sak som att jag/du har rätt att avgöra vad som är vad!

// Niklas

Tja, jag antar att vad som är sporthoj för vissa är INTE sporthoj för andra. Men det är knappast samma sak som att jag/du har rätt att avgöra vad som är vad!

// Niklas[/QUOTE]

Jag håller med. Det var därför som jag skrev att det är upp till
var och en att bedöma vad som är en sporthoj för dem.

Sammanfattning; Det är upp till var och en vad de vill köra och
hur (sålänge det inte innebär en risk för andra dvs)

hur (sålänge det inte innebär en risk för andra dvs)

hur (sålänge det inte innebär en risk för andra dvs)[/QUOTE]

Jag hejar på ALLA som kör på 2 hjul med motorer större än 50cc när jag är ute och kör. Oavsett om det är frammåtlutat/bakåtlutat/polis/scooter what ever. Vi är alla motorcyklister och vi kör (nästan) alla för att vi tycker det är kul. Så jag håller med dig till 100%. Var och en avgör själv vad han/hon vill köra på. :tummenupp

Fast ett vänligt råd är ju inte fel emellanåt, speciellt inte om man uppmanar till det. Och så skall alltså svaren ses!

Mvh!
// Niklas

Ärlig , killar o tjejer , jag har läst lite nybörjartrådar här i sporthoj och blir lite fundersam när ni som är nybörjare skaffar direckt en R1 eller värsting Suzuki , är det inte så idag att man börjar med 125 cc och sen går man upp kubik ....jag gjorde så iaf , först en 125:a , sen 350 . 500 , 750 ...osv...jag har för mig att vi i norden är duktiga att titta på storleken..:va

Det man inte har i kalsongerna får man ha i garaget :banana

Har haft bilkörkort i 13 år, hojkort i 9 år, men detta är min första egna cykel. Förlåt om jag upprör dig med mitt hojval. :pannkyss

Tycker det är märkligt är att folk funderar så mycket över vad andra väljer, men det är väl typiskt svenskt antar jag.:rolleyes:

Det är sant att många irriterar sig på att nån snoring 20-åring köper en 07-R1 eller K7a. Jag köpte mig en '02 600cc. Varför? Jag lyssnade på folk om att det va bättre att lära sig köra en mindre effektstark hoj. Det va nog bra att jag gjorde det också. Men jag tror faktiskt jag skulle kunna ha lärt mig precis lika bra och lika fort på en R1.

Först om främst, det finns folk som inte har huvud för att äga en motorcykel. Dem klarade uppkörning och fick kortet. Ungefär som när en tungt kriminel person suttit klart sin tid. Han skall ut och leva djävul igen.

De finns de personer som absolut inte kan köra motorcykel men vill ha en för att imponera på folk. Men att det är så stor skillnad på en 600 och en 1000cc är en överdrift. Om vi tar min 02 GSXR så är nästan en 07 1000 gsxr lika lätt, om inte lättare att hantera. Kör man över sin förmåga så händer alltid olyckor.

Nu bytar jag upp mig till 1000cc. I form av en liten snällare SP1 som inte gör 310km/h på youtube med skrikandes blondiner och avundsjuka moppepolare i bakgrunden.

Va er själva och kör det ni vill. En sån här tråd är rätt meningslös faktiskt

Men att det är så stor skillnad på en 600 och en 1000cc är en överdrift.
En sån här tråd är rätt meningslös faktiskt

Nej, det är i många fall större skillnad på två 1000cc än det behöver vara mellan en 600 och 1000cc.

En tråd som denna är inte meningslös så länge folk kör ihjäl sig som flugor, tycker jag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT