Nybörjarna....

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Vissa köper det de själva gillar, o andra köper det de hoppas att resten av grabbarna vid korvmojen ska gilla, helt enkelt.
kör dom andra grabbarna också mc... eller har dom bara vägarna förbi korvmojjen, annars kanske det skulle räcka med en reju drac (verkar vara nån ball moppe) - för att sen åka ut i skogen å impa på sig själv?

*Wääääärst*:yoparty
 
Började med en Ducati Monster 620. Efter två år blev det en R1:a och då puttade jag över tjejen från bönpall till Monstret. Ett år efter det så blev det en CBR 600RR till tjejen (så hon iaf har en chans att hänga på :hihi ).

I övrigt så tror jag det till är upp till föraren att bestämma sitt öde oavsett fordon. Att jag hittills klarat mig från någon större incident beror inte på mitt val av motorcykel.
 
Många olika erfarenheter som återspeglas i svaren. De flesta känns dock igen!

Självklart är det föraren som avgör hur fordonet skall framföras, det är ju ändå han/hon som håller i rullen! Alla är vi olika individer med olika erfarenheter, olika karraktärer och olika attityd allt utiifrån våra genetiska förutsättningar och uppväxtmiljö. Därför blir också, ibland, resultatet av för kraftfull hoj olika!

Att rekommendera någon som är oerfaren motorcyklist att välja en mc med lagom effekt/vikt-förhållande skall därför bara ses som ett vänligt råd.

Någon skrev en jämförelse/kommentar där bilar var inblandade, som om inte bilar med låg vikt & mycket effekt är svårkörde. Funderat på varför krascherna med Koenigsegg (stavning?) tycks vara relativt frekvent? Prövat köra F1:a? Inte många av oss skulle komma speciellt många varv med en F1:a innan vi gör vår första riktiga tabbe.

Enda skillnaden mellan bilar/mc i detta avseende är prislappen. En mc, med ett just vikt/effektförhållande är överkomlig för de flesta män(iskor) :D medan bilarna vi vill ha slutar som en planch på väggen!:näsblod

Vikt/effektförhållandet avgör, i viss mån i alla fall, hur snabbt vi kommer fram till nästa kurva. Om vi mentalt inte är beredd på det, eftersom vi kanske saknar erfarenheten, skrämmer vi oss. När vi skrämmer oss (vilket vi alla gör till och från när vi kör hoj) gör vi misstag, ibland med ödesdigra resultat.

Allt för många faktorer påverkar hur vi beter oss för att jag dels skall kunna allt men också för att det tar för mycket tid att skriva här. Men se rådet att välja en hoj med "lagom" effekt/viktförhållande som ett vänligt råd från någon som bara vill väl.

Till sist är det dock gashanden som avgör, oavsett vad vi "har mellan benen"!:tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Skrattar lite innanför de repiga glasögona när jag ser någon på en ny litermaskin ha svårt med dragläge å krypkörning...:näsblod hehe inte fan impar det på mig iaf..
 
Tycker det är lite trist att alla nybörjare vill ha det värsta från början. När man inser att man gjort en tabbe är ofta farten så mkt högre och det är lättare att det går åt helvette. Alla gör tabbar, men med erfarenheten gör man allt färre.
Lite motsägande att säga att man kör med insidan och så skaffar man en literhoj som gör över 160 på första växeln. Har kompisar som inte längre finns här pga "de kan köra med insidan" och köpte det värsta direkt.
Jag hade inte suttit här och lekt moralpanikare om jag börjat på det värsta, det är jag säker på.
 
Många skrattretande inlägg... Det är farten som dödar. Även om du har en 125 så vet ju alla att man lätt kommer upp i över 100 Km/h. Inte många överlever en sån smäll.

Jag är 28 och köpte min Zx9:a för 4 år sedan. Det var min första hoj. Ville ha nåt att växa i kände jag. Har funkat alldeles utmärkt. Bara för att man köper en effektstark hoj så innebär ju inte det automatiskt att man kommer att köra ihjäl sig som många skriver här. Det handlar snarare om hål i plånboken om varför man inte köper en finare båge :tuttar
 
Köpte en SV1000 som min sambo skall köra med.
Sist hon körde nåt med 2 hjul var en Ciao.
Är inte ett dugg orolig.
Hellre nåt lättkört med fina bromsar och chassie än en gammal häck som man får tvinga runt i kurvorna.
Lättare att få ner henne i MC träsket med en fräschare hoj.:tungan
Dessutom slippa byta efter 1 säsong, när man tröttnat.
Jag säger som många andra, använd hjärnan så går det hur bra som helst.
 
Jag har kört omkull fan så många fler gånger med min minimoto, än med min hayabusa.
Den är bara på 49cc till skillnad på busans 1300cc :tummenupp
Så kör hellre en stor hoj än en liten farlig minimoto :D

en av de bästa inläggen på sporthoj.... det bevisar ganska mycket hur fel trådskaparen har....
 
Går precis lika bra att dö med krompråm glidandes i 100 som med en 1000cc RR maskin i 250. Är det inte just blysänkena som står för den stora delen "offer" bland hojåkarna??

Paradoxalt har man ju bättre chassi, bromsar osv på en skrevraket. Borde ju göra något också. För min egen del har jag varit med om de mest hårresande grejorna med just glidare, inte sporthojar.

Sunda förnuftet säger ändå att man kanske inte ska börja med en 1L RR hoj som grön 21-åring, men att "jobba sig upp" tror jag fan inte heller på.

Köp en lagom hoj som första sen är det skitsamma. :yoparty
 
Men kom och hjälp mig dö.
Inte funderat på att riskfaktorn motsvarar körstilen, inte antalet kubikcentimeter?

Brutalt inlägg, men mycket sanning komprimerat. :brynad
Sunt förnuft är oftast en fördel när man ska börja köra hoj, tyvärr inte alla förunnat. :pannkyss


(Själv gick jag från 125cc -> 350cc -> 1000cc)
 
Jag gick och köpte en 954 direkt. Den är en rolig hoj men som redan påpekats så är det hur man kör och inte vad man kör dom är det viktiga. Jag är fullt medveten om att jag inte kan hantera den på långa vägar än men jag lär mig. Har tänkt gå på någon smc kurs så fort jag hinner.
 
Låter som nån är avis för han inte har en ny R1... Hehe

Jag började också med en lätt sak, (förutom moppetiden hah) en DR 650, en offroad hoj o lärde mig köra med den, sedan körde jag en VFR 750 ett tag och nu ninjan 750 som duger men är ingen värstning

Behöver ingen värstninghoj, är dock sugen på ny/lika gammal annan hoj fast en aning lättare.
 
Det är en sak o ha en R1 eller en Gixxer1000, det är en annan sak o kunna köra, o då syftar jag inte på o dra 250 på rakorna.... Jag har sett folk åka KTM 950 Adventure med grovmönstrade däck i dom snabbare grupperna på gelleråsen utan att skämmas...
 
Det är en sak o ha en R1 eller en Gixxer1000, det är en annan sak o kunna köra, o då syftar jag inte på o dra 250 på rakorna.... Jag har sett folk åka KTM 950 Adventure med grovmönstrade däck i dom snabbare grupperna på gelleråsen utan att skämmas...

Mm det har du säkert men det var väl inte det tråden handlade om eller?
Vem bryr sig liksom? :arsele
 
Nja snarare tvärtom, du har ju inte ens börjat åka en 1000 kubiks r-hoj än.. Du har en inställning, som kan uppfatta på olika sätt. Men du har ingen äganderätt på att "det du tycker är korrekt". Kom tillbaks om 7-8 år på r-hoj, så får vi se om du ändrat uppfattning.



Bra där.. ner å jaga bombrepor på bulten DirEct eller? brassa helvete å poweruuuuila på 3an genom stan i helvet :yoparty

Om vi skulle droppa den här attityden med att man måste ha extremt stor erfarenhet av att köra R1 mm. Så tror jag vi har kommit en bit på vägen.

Jag har sett i ett flertal trådar att folk som kört hoj länge inte gillar att nybörjarna sitter på samma häftiga bågar som de själva. Det e lite av samma sak som gäller för överklassen.....ärvda pengar är fint medans nyrika typ folk som vunnit på lotto inte har samma status....dvs man vill inte att andra ska verka lika bra som en själv.

Hur som hellst. Köra hoj e jävligt svårt. Dock så kör de flesta på allmän väg och då e det ju bara en tidsfråga innan olyckan är framme om man busar. dvs bus på allmänn väg=köra över sina begränsningar=nybörjare. Alla som kör fort på allmänn väg är alltså noobs.

Men nu var det ju inte det frågan gällde. Trådstartaren ville påpeka att man ska lära sig att köra innan man uppgraderar till vassare båge. Dock så e det väl så att nästan INGEN på detta forum kan hantera en 250 till max. Ändå är det väl flertalet av oss som kör vassare än så. Resonemanget håller inte riktigt eftersom de som påstår sig ha stor erfarenhet troligen har det om man jämför med andra nybörjare. Men ligger ändå långt ifrån fulländade själva.

Varför köper man en 1000cc hoj??? Tja, dom e oftast snygga (gäller ju även 600 i samma klass). Snabba rakt fram. Och det klarar ju alla.

Varför köper man en Volvo T6??? Knappast är det ju för att pressa den till max jämt och ständigt.

Nu vävde jag in allt på ett ganska jobbigt sätt att läsa men det kan ju sammanfattas såhär. Man kan absolut lära sig att köra på en 1000cc hoj lika väl som en 125. Och man blir inte bättre om man uppgraderar ett steg i taget. Att påstå nått sånt är bara trams.
 
om vi säger som så förra året köpte jag en bulldog jätte skoj hoj men för lite effekt bytte upp mig till en 03ans r1a och ja det är lite små svårt att hålla hastighetsbegränsningen jämt men så var det även med bullen!

men någe som vore bra är nog ett särskilt körkort för rhoj! inte mer än rätt pga dom är helt annorlunda att köra! men inga idioti körkort utan mer att man får gå tex smc kurs för broms och kurv teknik! försäkringarna är för höga för rhojjar sinnes sjukt dyra!

lägre premie! ska det vara! finns ingen anledning att straffa folk för att dom vill ha en sport hoj! nej gör så låg premie om man inte kraschar el får saker stulna hela tiden högre om man kraschar!så som i usa!
 
Tycker det är lite trist att alla nybörjare vill ha det värsta från början. När man inser att man gjort en tabbe är ofta farten så mkt högre och det är lättare att det går åt helvette.

Helvete stavas med ett t....men det var inte därför jag svarade.

Det e ju så att enda fallet du har rätt skulle ju gälla någon slags full gasning i 5 sek med tex en gixxer 1000 vs en 80tals 600 var på gixxern hinner upp i 250 medans det gamla aset ligger i 180. Och då kommer älgen upp på vägen. Och då skulle man med all tur i världen kanske hinna svänga undan eller bromsa lite mer från 180 än 250.

Men det e ju mer ett hypotetiskt scenario. Kör man fort så e man lika rökt med en gammal skithoj som med en värsting.
 
Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill---> Liberalismens grundpelare.
Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill så länge det är enligt mina regler--->Socialismens grundpelare(Stalins konstitution 1936 typ)
 
om vi säger som så förra året köpte jag en bulldog jätte skoj hoj men för lite effekt bytte upp mig till en 03ans r1a och ja det är lite små svårt att hålla hastighetsbegränsningen jämt men så var det även med bullen!

men någe som vore bra är nog ett särskilt körkort för rhoj! inte mer än rätt pga dom är helt annorlunda att köra! men inga idioti körkort utan mer att man får gå tex smc kurs för broms och kurv teknik! försäkringarna är för höga för rhojjar sinnes sjukt dyra!

lägre premie! ska det vara! finns ingen anledning att straffa folk för att dom vill ha en sport hoj! nej gör så låg premie om man inte kraschar el får saker stulna hela tiden högre om man kraschar!så som i usa!


Ska man börja betala om man kraschar???? Man kan ju inte ha låg premie tills det händer nått......det lär ju bil en jävla förlustaffär för försäkringsbolaget.

Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill---> Liberalismens grundpelare.
Låt folk göra/köra vafan/hurfan de vill så länge det är enligt mina regler--->Socialismens grundpelare(Stalins konstitution 1936 typ)

Frågan är...vilket är rätt?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top