Många olika erfarenheter som återspeglas i svaren. De flesta känns dock igen!
Självklart är det föraren som avgör hur fordonet skall framföras, det är ju ändå han/hon som håller i rullen! Alla är vi olika individer med olika erfarenheter, olika karraktärer och olika attityd allt utiifrån våra genetiska förutsättningar och uppväxtmiljö. Därför blir också, ibland, resultatet av för kraftfull hoj olika!
Att rekommendera någon som är oerfaren motorcyklist att välja en mc med lagom effekt/vikt-förhållande skall därför bara ses som ett vänligt råd.
Någon skrev en jämförelse/kommentar där bilar var inblandade, som om inte bilar med låg vikt & mycket effekt är svårkörde. Funderat på varför krascherna med Koenigsegg (stavning?) tycks vara relativt frekvent? Prövat köra F1:a? Inte många av oss skulle komma speciellt många varv med en F1:a innan vi gör vår första riktiga tabbe.
Enda skillnaden mellan bilar/mc i detta avseende är prislappen. En mc, med ett just vikt/effektförhållande är överkomlig för de flesta män(iskor)

medan bilarna vi vill ha slutar som en planch på väggen!
Vikt/effektförhållandet avgör, i viss mån i alla fall, hur snabbt vi kommer fram till nästa kurva. Om vi mentalt inte är beredd på det, eftersom vi kanske saknar erfarenheten, skrämmer vi oss. När vi skrämmer oss (vilket vi alla gör till och från när vi kör hoj) gör vi misstag, ibland med ödesdigra resultat.
Allt för många faktorer påverkar hur vi beter oss för att jag dels skall kunna allt men också för att det tar för mycket tid att skriva här. Men se rådet att välja en hoj med "lagom" effekt/viktförhållande som ett vänligt råd från någon som bara vill väl.
Till sist är det dock gashanden som avgör, oavsett vad vi "har mellan benen"!
Mvh!
// Niklas