Ny SMC försäkring 2010

Jag vet inte men jag föreställer mig att även små vurpor går på en 20kkr å fixa.

Jag tappade min R1:a vid en inbromsning i låg fart (kanske en 30km/h) i höstas. Det mesta på höger sida inklusive en fotpinne, slipons och en hjälm byttes/reparerades. Det kostade folksam drygt 35.000 kr med min självrisk borträknad.

Jag trodde faktiskt att försäkringsbolagen gick plus på sporthojarna av den enkla anledningen att det verkar ologiskt att försäkra sporthojar ifall man gör förlust på det.

Det verkar som försäkringsbolagen bedriver välgörenhet för oss sporthojsägare, så jag skall nog sluta att gnälla så mycket på dem...

Det som inte nämnts i diskussionen ovan är tillverkarnas svinpriser på reservdelar. Jag har vanligtvis inte mycket till övers för försäkringsbolag, men det är inte konstigt att de måste ta ut hutlösa premier när tillverkarna skall ha sådana sanslösa marginaler på reservdelar. Kanske skulle debatten även vändas mot tillverkarna?

Just my two cents ...

En fråga:

Gäller Folksams försäkring på bandagar?

Alt, Finns det nån försäkring som gäller på bandagar?

Helförsäkringa alltså, inte iallafall inte trafik enbart...

En fråga:

Inte alla bandagar.

De flesta försäkringar gäller på bandagar arrangerade av SMC.. bokar du en bana själv och kör så gäller det ofta inte. "Vanliga" försäkringar brukar inte heller gälla om det är frågan om tävling eller träning inför tävling.

Mitt tips är att ringa ditt försäkringsbolag och fråga innan du bokar en bandag. Allra helst försöka få det skriftligt via mail eller i pappersform.

Nope. Mig veterligen finns ingen vagnskadeförsäkring som funkar som tidigare d v s täcker träning utan tidtagning. Utom Bilsport & MC då, kruxet är bara att dom inte försäkrar sporthojar...:död:)

Under SMC:s utbildningar på storbana gäller de flesta större bolagens försäkringar:tummenupp

En fråga:

Last edited:
En fråga:

Mig veteligen så finns det inget bolag som godkänner att du kör på inhägnat området eller liknande och helförsäkringen gäller!
Om du inte deltar i en trafiksäkerhetskurs av SMC:tummenupp
Sedan så säger många bolag att deras försäkringar inte gäller alls vid bankörning, men ännu finns det inte något prejudikat på att ett bolag skulle ha nekat någon trafikförsökringen!

Per

Ett bra påpekande du tog upp.

Vet t ex att mitt försäkringsbolag köper in skärmar genom egna kanaler och låter egna reparatörer installera dem. De anser nämligen att de officiella återförsäljarna och tillverkare tar för bra betalt. Utgår man från återförsäljarnas och tillverkarnas prissättningspolitik är det bara att lösa in en för övrigt fullt fungerande produkt. Mitt försäkringsbolag bytte ut en datorskärm som var sönder för 1/5 del av priset. Om jag haft tillgång till samma kanaler hade jag aldrig blandat in försäkringsbolaget i första hand. Återförsäljaren ville ha en bra bit över 10 000 kr för att reparera datorn. Tänker man på hur billigt försäkringsbolaget gjorde det blir man upprörd.

Det som inte nämnts i diskussionen ovan är tillverkarnas svinpriser på reservdelar. Jag har vanligtvis inte mycket till övers för försäkringsbolag, men det är inte konstigt att de måste ta ut hutlösa premier när tillverkarna skall ha sådana sanslösa marginaler på reservdelar. Kanske skulle debatten även vändas mot tillverkarna?

Just my two cents ...

Det som inte nämnts i diskussionen ovan är tillverkarnas svinpriser på reservdelar....

Det är där för vi har så höga priser på reservdelar :död försäkringsbolagen prutar aldrig på delar eller jobben (nästan sant) utan lägger det på premien i stället!

De länder där man kör trafik/halv brukar ha lägre priser på både delar och jobb, för där frågar kunden vad det kostar innan man påbörjar jobbet

/Stefan

Mig veteligen så finns det inget bolag som godkänner att du kör på inhägnat området eller liknande och helförsäkringen gäller!

Jupp, Bilsport&Mc gör det, men de är också de enda, och de försäkrar inte sporthojar...

...men min "sporthoj" är helförsäkrad där, 4900 per år...:yoparty

Sorry, kunde inte låta bli...:)

Det är där för vi har så höga priser på reservdelar :död försäkringsbolagen prutar aldrig på delar eller jobben (nästan sant) utan lägger det på premien i stället!

De länder där man kör trafik/halv brukar ha lägre priser på både delar och jobb, för där frågar kunden vad det kostar innan man påbörjar jobbet

/Stefan

Kollade med TH vad jag skulle få betala i helförs för min CBR. De ville ha styvt 40 kkr helåret. När det blir så dyrt så är ju helförsäkring ett orealistiskt alternativ. 50% av värdet i premie första året, och efter 3 år 100% av värdet på det försäkrade. Då är det nästan lika bra att bara ha trafik (förvisso 16 kkr/år hos TH) och bygga upp en buffert om ngt skulle hända.

Vården är en mindre kostnad den stora ligger i ersättningar för invaliditet och sådant. Bl a utebliven arbetsinkomst, vilket för en 20åring då kan bli 40 år á X antal hundratusen i förväntat lön.

Hej allihopa!
Jag har bara en fråga;
Vad är det som gör att trafikförsäkringen måste täcka personskadorna vid en mc olycka?

Vi har ju s.k allmän sjukvård i Sverige eller? Om jag bryter benet när jag åker snowboard eller mx behöver ju inte min vård täckas av någon försäkring, den vården är ju skattefinansierad eller?

Observera att detta inte är ett debattinlägg, jag undrar bara hur det funkar. Kanske jag som är trög.:)

Inte alla bandagar.

De flesta försäkringar gäller på bandagar arrangerade av SMC.. bokar du en bana själv och kör så gäller det ofta inte. "Vanliga" försäkringar brukar inte heller gälla om det är frågan om tävling eller träning inför tävling.

Mitt tips är att ringa ditt försäkringsbolag och fråga innan du bokar en bandag. Allra helst försöka få det skriftligt via mail eller i pappersform.

Försäkringen gäller på SMCs KURSDAGAR.
SMC arrangerar inga bandagar.

Bilsport och mc har jag hört ryktas om att de försäkrar även bandagar. Men å andra sidan kan du bara trafikförsäkra en sporthoj där.

Edit... andra hann före.. Så går det när man inte läser genom alla inlägg.. ;)

Du tror inte väldigt många hojar som vurpas på bandagar utanför smc "åkte av vägen" vad det lider, utanför banan s.a.s? ;)

Jag tror det.

QUOTE]

Hört på bandag efter krash "har du hel?" "av med skylten innan du kör bort skrotet från banan då så den inte kommer med på bild"

Undrar varför...

Henrik

Försäkringen gäller på SMCs KURSDAGAR.
SMC arrangerar inga bandagar.

Bilsport och mc har jag hört ryktas om att de försäkrar även bandagar. Men å andra sidan kan du bara trafikförsäkra en sporthoj där.

Edit... andra hann före.. Så går det när man inte läser genom alla inlägg.. ;)

ok ok,, kursdagar då :)

förresten, jag ringde IF (som min hornet är försäkrad hos) i höstas inför att jag skulle till Gälleråsen på en privat bandag. (ej kurs).

Tjejen i tele påstod att försäkringen (Honda märkesförsäkring hos IF) gällde vid all körning på inhägnat område, så länge det inte var tävling eller träning inför tävling.

Blev ganska förvånad, så bad henne dubbelkolla det och återkomma.
Vilket hon gjorde, med samma besked. Kanske är så att sporthojar har andra regler?

(detta var i september 2009)

Från 12000 halv/helår för SMC så fick jag följande priser (10% rabatt ej avdraget för det visste han inget om)

Åretrunt: 1506:-/mån
Avställningsbar: påställd 2140sek/mån, avställd 446:-/mån

Blir nog att ta en avställningsbar och sen ställa av och på

Jag har 3700 i månaden av/påställningsbar.. det är en pärs...=)

Jag har 3700 i månaden av/påställningsbar.. det är en pärs...=)

Hur ofta ställer ni av/på då?
Jag sitter just nu och funderar på hur jag ska lösa det hela.
Antingen kommer jag ställa på och köra helf eller halv i 3-4 mån.
Alternativet är väl att ställa på den dagen man kör och ställa av när man inte kör.
Kommer det fortfarande att kosta 50kr per påställning??

Ringde Folksam idag och kollade min premie på deras vanliga mcförsäkring.
Förutsatt att inga förändringar hinner ske innan säsongen börjar så förblir premien för mig densamma som förra året.

Ställde av och på min från och till och man sparar ju en hel del på att göra så, dom där 50kr transportstyrelsen tar i påställningsavgift har man ju själv sparat in 3 ggr om på 1 dygn med avställd hoj. :tummenupp

Räkna på div märkesförsäkringar kontra Folksam och ta i beräkningen att du inte kör exakt varenda dag så tror jag summan blir densamma ungefär bara att dom flesta tar ut 25% i självrisk på vagnskada om du kör helförsäkrat, Folksam tar ut 6000:- alt. 7000:- om man är under 23 eller nåt sånt. (12 000:- om mc:n inte mäter säkerthetskraven såsom däckmönster tex.)

Bra att veta iaf om man är en räka som jag och lätt hamnar i diket.. :D

SMC i samarbete med Bilsport & MC

Fick nyss ett mailutskick från SMC där det står att de ska samarbeta med Bilsport & MC

Nya SMC försäkringar – mer pengar till MC-livet
SMC har förhandlat med försäkringsbolaget Moderna Försäkringar och presenterar ett utökat samarbete. SMC-medlemmar kan nu teckna förmånliga och prisvärda försäkringar. Moderna Försäkringars varumärke Bilsport&MC Specialförsäkring har länge varit en samarbetspartner och nu kan vi alltså erbjuda inte bara marknadens bästa MC-försäkringar, utan även villa-, hem- och bilförsäkringar. Läs mer på www.svmc.se.

Undrar om de med supersporthojar får några fördelar i detta när de gått kurs för B&MC vill väl knappt ta i de här hojarna med tång?

Nya avtalspartnern Bilsport o Mc försäkrar enbart trafik för sporthojar enligt artikeln i SMC's husblad(och dyrt dessutom). Sedan lindar de in att smc's sporthojskurser inte kan påvisa lägre försäkringsutbetalningar osv osv så vi är nog rökta numer vad gäller smc-försäkring.

Jahapp, skapligt bakslag - där missar man vad, hälften av de som går steg 1 - som gör det för att kunna försäkra en ny sporthoj?

Jag själv hade ju det som stark motivator för att ta tag i det, att man förhoppningsvis plockade upp något (och dessutom hade kul, och gick de andra tre stegen får ses som bonus).

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti