Ny SMC försäkring 2010

Klart man är lack på de som ställt till problemet till att börja med, det var ju en lirare som lade sin hoj inte bara en, utan två gånger på samma SHK, i samma kurva, på en regning shk i höstas...man får hoppas han inte tog det via försäkringsbolaget. :gnissla
Det jag reagerade över på de fyra SHK-kurserna jag gick, var att det kraschades ofta...är folk så riskbenägna att man förtränger överlevnadsinstinkter för att inte uppfattas som feg av andra?

Jag menar, som folk attackerade under mer eller mindre ösregn, och att det tilläts fortgå av instruktörerna, är en gåta.

Jag var/är heller inte värst nöjd med en självrisk på 25% vid stöld, men pest/kolera så tog jag den ändå, då jag vet att ställa på/av kommer leda till problem det med.

Personlig försäkring är det enda raka, där folk får bevisa mer eller mindre att de är mogna att spaka det fordon de äger.

Klart man är lack på de som ställt till problemet till att börja med, det var ju en lirare som lade sin hoj inte bara en, utan två gånger på samma SHK, i samma kurva, på en regning shk i höstas...man får hoppas han inte tog det via försäkringsbolaget. :gnissla
Det jag reagerade över på de fyra SHK-kurserna jag gick, var att det kraschades ofta...är folk så riskbenägna att man förtränger överlevnadsinstinkter för att inte uppfattas som feg av andra?

Jag menar, som folk attackerade under mer eller mindre ösregn, och att det tilläts fortgå av instruktörerna, är en gåta.

Jag var/är heller inte värst nöjd med en självrisk på 25% vid stöld, men pest/kolera så tog jag den ändå, då jag vet att ställa på/av kommer leda till problem det med.

Personlig försäkring är det enda raka, där folk får bevisa mer eller mindre att de är mogna att spaka det fordon de äger.

Det är inte krascherna på bana som är problemet, de kostar ingenting jämfört med avåkningar på Bulten eller krasch i bil efter bakhjulsåkning. Det är kombination av buskörning på gata och svåra invaliditetsskador som gör att Folksam backar...

Sen att det kraschas för mycket på kurserna det håller jag med om, man kan hålla kurs utan att skrota...

Det är inte krascherna på bana som är problemet, de kostar ingenting jämfört med avåkningar på Bulten eller krasch i bil efter bakhjulsåkning. Det är kombination av buskörning på gata och svåra invaliditetsskador som gör att Folksam backar...

Sen att det kraschas för mycket på kurserna det håller jag med om, man kan hålla kurs utan att skrota...

Det får inte jag ihop alls - de som körde med SMCförsäkringen lär ju rimligtvis varit de som varit med om minst tillbud på gatan? :va

Eller bet inte självrisken på 25% alls på behovet att hävda sig?

Det får inte jag ihop alls - de som körde med SMCförsäkringen lär ju rimligtvis varit de som varit med om minst tillbud på gatan? :va

Eller bet inte självrisken på 25% alls på behovet att hävda sig?

Behovet av att hävda sig finns det inga procent i världen som kan påverka, men som sagt, jag har inte hela underlaget. Det är därför det hade varit intressant att få veta hur många som tecknat försäkringen. Om det är väldigt få, säg 300 pers, så räcker det ju med en enda svår krasch med invaliditet för att sänka hela ekonomin på den försäkringen...

Behovet av att hävda sig finns det inga procent i världen som kan påverka, men som sagt, jag har inte hela underlaget. Det är därför det hade varit intressant att få veta hur många som tecknat försäkringen. Om det är väldigt få, säg 300 pers, så räcker det ju med en enda svår krasch med invaliditet för att sänka hela ekonomin på den försäkringen...

Skitsamma, det är ju rökt ändå, men jag förstår inte att man istället för att försäkra bort kunder, plågar upp självrisken på högriskhojarna, det är ju inte cyklarna som kör i diket, det är förarna...

Men med ett undantag, stöld, om den förvarats/låst på rätt sätt, då är 25% inte reko...wheelar jag in i en bil så kan jag ha det dock, just för att det är något jag själv kan påverka.

Sporthojar har ett utsatt läge hos alla FB och SMC samarbetar mer eller mindre med alla bolag för alla hojtyper och hojåkare.

De varianter som diskuterats vare sig de genomförts eller ej har inte någon gång varit idealiskt......... pga av de som kraschar. Inte pga SMC.

Egentligen är ingen hojtyp mer eller mindre farlig eftersom de godkänts av regelverket för framförande på allmän väg.

Därmed framhåller jag att försäkringspremier bör följa personnummer och inte reg.nr.

Hela systemet är ur balans:5sure:6surkart:arsele

Jag ringde runt och kollade lite nu och Folksam va fortfarande billigast, +20kr/mån.
Dock sa dom att villkoren va de samma nu som innan :va

Last edited:
men om man skulle dra ihop ett gäng på sport hoj, en sisådär 150-300st och samla in vilka som är intresserade av en försäkring.
Sen ringer man och frågar runt bland bolagen vad en gruppförsäkring skulle kosta? om man kan få mängdrabatt?

Ärligt talat, så tror jag inte de bryr sig.
SH-kollektivet är för dyrt att försökra.
Folksam hade 4 kronor ut på varje krona in. lönsamt?

tyvärr.

Läste hela storyn i MC-Folket. Verkar vara småkärvt att försäkra sh framöver om man var beroende av "sporthojsförskringen". Samtidigt undrar jag om man får några rabatter för att man går diverse fortbildningar i SMC regi, hos den nye samarbetspartnern Bilsport&Mc som man fick hos Folkskam. Gick liksom inte att utläsa...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla