Hur många har haft eller har tecknat SMC-Sporthojsförsäkringen under 2009-2010?

Hur många har haft eller har tecknat SMC-Sporthojsförsäkringen under 2009-2010?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
För att få en uppfattning om hur många som verkligen använde Folksams SMC-försäkring.

En poll på SH lär inte ge en rättvisande siffra. däremot har jag hört att Folksam sålde ungefär 1000 SMC-försäkringar.

Ja det har jag ända tills avtalet går ut i slutet av augusti.
Valde denna försäkringsform med Folksam eftersom premien var den lägsta samt att jag gillade modellen i form av hög självrisk, vilket borde ha lett till att kollektivet sköter sig bättre med krascher osv. Nu blev det inte riktigt så, men jag hoppas att det nästan blev så i alla fall. För det vore ju synd om det inte gav något som helst resultat i positiv riktning.

Som alla tidigare år får jag ringa runt, ta in offerter, utvärdera och göra mitt val. Inget konstigt med det, vi lever i en fri marknad och får göra våra val och beslut utifrån detta.

Jag vill föresten tacka SMC som tog det initiativet till denna lösning med bankurs kopplad till försäkring, Det gjorde att jag tog ganska många bankurser via SMC och har nu förvandlats till en flitig besökare på bana, vilket är förbannat kul.

Men varför frågar du? Med din crossa kan ju Folksam SMC Sporthojsförsäkring aldrig ha varit ett alternativ. Bilsport MC har i flera år lämnat rabatter till SMC medlemmar där din hoj platsar bättre. Där är det ingen förändring förutom att de utvidgar med rabatter på andra kompletterande försäkringsformer. Jag menar det kan ju aldrig ha berört dig.
Att vi har förlorat SMC försäkringen från Folksam är en förlust framförallt för oss som kör sporthojar. För de andra är de ekonomiska konsekvenserna i princip oförändrade. Därför är denna förlust en förlust för hojkollektivet som helhet.

En poll på SH lär inte ge en rättvisande siffra. däremot har jag hört att Folksam sålde ungefär 1000 SMC-försäkringar.

Jag hörde en siffra i årsskiftet 2008/2009 på drygt 200...

...

Men varför frågar du? Med din crossa kan ju Folksam SMC Sporthojsförsäkring aldrig ha varit ett alternativ. Bilsport MC har i flera år lämnat rabatter till SMC medlemmar där din hoj platsar bättre. Där är det ingen förändring förutom att de utvidgar med rabatter på andra kompletterande försäkringsformer. Jag menar det kan ju aldrig ha berört dig.
Att vi har förlorat SMC försäkringen från Folksam är en förlust framförallt för oss som kör sporthojar. För de andra är de ekonomiska konsekvenserna i princip oförändrade. Därför är denna förlust en förlust för hojkollektivet som helhet.

Han gjorde den för att jag ville veta och jag har haft Folksam SH försäkring på 3 st 1000 cc sporthojar sedan 2005 när försäkringen kom. Jag tyckte också att idén var lysande och om Folksam hade lyssnat på den kritik vi framförde redan hösten 2005 om att det inte funkar med 25% självrisk på stöld så hade väldigt många fler tecknat försäkringen och då hade den kanske varit lönsammare.

Sluresultatet var iallafall att varje inbetald krona kostade Folksam 4 kr i skadekostnad. Då hade det ändå gått ner från initialt 11 kr...

Undrar varför de drog i handbromsen...?:rolleyes:

Last edited:
Sluresultatet var iallafall att varje inbetald krona kostade Folksam 4 kr i skadekostnad. Då hade det ändå gått ner från initialt 11 kr...

...och utan att veta vad sporthojarna kostar försäkringsbolagen på en normal försäkring, så är det du hasplade ur dig där rätt ointressant. :rolleyes: Jag antar att det är värre ändå, då självrisken borde haft inverkan på hur ivrigt man ryckte i gasrullen.

...och utan att veta vad sporthojarna kostar försäkringsbolagen på en normal försäkring, så är det du hasplade ur dig där rätt ointressant. :rolleyes: Jag antar att det är värre ändå, då självrisken borde haft inverkan på hur ivrigt man ryckte i gasrullen.

Eftersom Laponia frågade så svarade jag, du behöver inte läsa om det är ointressant.

Vad det gäller självrisken och gasrullen så verkar det inte ha spelat någon roll med tanke på det för dig ointressanta resultatet...

Eftersom Laponia frågade så svarade jag, du behöver inte läsa om det är ointressant.

Vad det gäller självrisken och gasrullen så verkar det inte ha spelat någon roll med tanke på det för dig ointressanta resultatet...

Nej, men det relevanta är ju skillnaden på utfallet, smc-variant kontra vanlig, allt annat är ju helt ointressant, eller hur?

Jag hörde en siffra i årsskiftet 2008/2009 på drygt 200...

Han gjorde den för att jag ville veta och jag har haft Folksam SH försäkring på 3 st 1000 cc sporthojar sedan 2005 när försäkringen kom. Jag tyckte också att idén var lysande och om Folksam hade lyssnat på den kritik vi framförde redan hösten 2005 om att det inte funkar med 25% självrisk på stöld så hade väldigt många fler tecknat försäkringen och då hade den kanske varit lönsammare.

Okido, intressant information trots allt.
Inte hade jag trott att populationen var så där liten som ett par hundra, då räcker det ju med någon enstaka klant(stackare) som bryter ryggen typ för att sabotera hela kalkylen.
Men det finns ju trots allt positiva utfall från modellen, drygt halvering av skadekostnaden jämfört med traditionell modell.
Kan på sätt och viss förstå Folksams syn på självrisken på stöld jämställt med vagnsskada, orkar inte vidareutveckla....:rolleyes:

Har den och älskar den. Kommer bli minst dubbla kostnaden (ja, jag har kollat upp detta noooooga) för försäkring för mig efter den går ut... :(

Jag fick min från Patrik Eriksson i söndags. :7peta

De har alltså sålt 800 försäkringar på ett år på ett kundunderlag på 30 000, undra på att de lade ner den...

Jag tror att det hade kunnat bli en riktigt bra försäljningsbas ifall de hade haft en annan självrisk på stöld. Att köra bättre och mer ansvarsfullt är ju något man kan påverka själv. Att låsa in hojen kan man göra med burar, kättingar och 18 st Dobermanns runt hojen, och den kan ändå bli stulen... det är svårare att påverka själv...

Okido, intressant information trots allt.
Inte hade jag trott att populationen var så där liten som ett par hundra, då räcker det ju med någon enstaka klant(stackare) som bryter ryggen typ för att sabotera hela kalkylen.
Men det finns ju trots allt positiva utfall från modellen, drygt halvering av skadekostnaden jämfört med traditionell modell.
Kan på sätt och viss förstå Folksams syn på självrisken på stöld jämställt med vagnsskada, orkar inte vidareutveckla....:rolleyes:

Nja, halveringen var vad jag förstod på SMC-Folksam-SH försäkringen, inte gentemot den traditionella. Dvs initialt 11 spänn och senaste året 4 spänn. Det kan ju bero på ett de sålt några hundra försäkringar till.
Jag vill ju gärna tro, och hoppas på att det beror på SMC:s kursverksamhet...

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Rätt benämning på försäkringen är:
Sporthojsförsäkringen.
Endast de som har genomgått SHK/BKK och tagit del av försäkringsinfon, hade rätt att teckna den

Folksam's SMC-försäkring är ff för alla SMC's medlemmar och ger 10%.

Handen på hjärtat alla SH'are som gnäller......
Trodde ni verkligen att detta var hållbart i längden?
SMC har spenderat massor av tid och pengar för att fixa till någorlunda villkor för oss som äger Sporthojar.
SH-projektet var positivt i början, alla olyckorna med SH gick ner under några år, för att sen öka igen.
De som behöver komma på kurser och få utbildning, kommer inte längre.
De går inte att nå öht verkar det som.
De som "bombar" på allmän väg, har tydligen(enligt dem själva) accepterat riskerna och skiter i om de krashar eller dör
.
Problemet är att dessa individer förstör för oss skötsamma, som kämpar för SH'ns överlevnad. (precis som i fotboll, hockey, whatever, så är det en liten klick som förstör för den stora massan.)
I det långa loppet så kan SMC inte försvara den tid/pengar som plöjs ner i den lilla klicken av Sporthojsägare jämfört med de andra inom SMC.
Det var tvunget att ta stopp någongång och nu har det gjort det.

Rätt benämning på försäkringen är:
Sporthojsförsäkringen.
Endast de som har genomgått SHK/BKK och tagit del av försäkringsinfon, hade rätt att teckna den

Folksam's SMC-försäkring är ff för alla SMC's medlemmar och ger 10%.

Handen på hjärtat alla SH'are som gnäller......
Trodde ni verkligen att detta var hållbart i längden?
SMC har spenderat massor av tid och pengar för att fixa till någorlunda villkor för oss som äger Sporthojar.
SH-projektet var positivt i början, alla olyckorna med SH gick ner under några år, för att sen öka igen.
De som behöver komma på kurser och få utbildning, kommer inte längre.
De går inte att nå öht verkar det som.
De som "bombar" på allmän väg, har tydligen(enligt dem själva) accepterat riskerna och skiter i om de krashar eller dör
.
Problemet är att dessa individer förstör för oss skötsamma, som kämpar för SH'ns överlevnad. (precis som i fotboll, hockey, whatever, så är det en liten klick som förstör för den stora massan.)
I det långa loppet så kan SMC inte försvara den tid/pengar som plöjs ner i den lilla klicken av Sporthojsägare jämfört med de andra inom SMC.
Det var tvunget att ta stopp någongång och nu har det gjort det.

Så sant som det är sagt! Tack Tom!

Har den och älskar den. Kommer bli minst dubbla kostnaden (ja, jag har kollat upp detta noooooga) för försäkring för mig efter den går ut... :(

Dubbelt? För mig gjorde smc " rabatten" några sketna hundringar om året. Så jag kommer kommer inte gråta över att den försvinner.

Dubbelt? För mig gjorde smc " rabatten" några sketna hundringar om året. Så jag kommer kommer inte gråta över att den försvinner.

Pratar du verkligen om sporthojsförsäkringen nu? Den med 25%-ig självrisk?

För den gjorde skaplig skillnad för mig i alla fall...inte hälften men det var åtskilliga tusen det handlade om.

Pratar du verkligen om sporthojsförsäkringen nu? Den med 25%-ig självrisk?

För den gjorde skaplig skillnad för mig i alla fall...inte hälften men det var åtskilliga tusen det handlade om.

Nej, har bara min halvförsäkrad på folksam och fick lite rabatt när jag betalade smc. Då förstår jag om ni fick lite mer rabatt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti