Ny SMC försäkring 2010

Vi har under 2009 haft fler olyckor än tidigare år.
2008 hade vi 45 olyckor på våra kurser. Vi utbildade då knappt 2000 personer. Dvs 2,2 % av alla deltagare hade en olycka som medförde någon skada på motorcykeln.
2009 hände något som gjorde att olyckorna gick upp. till 102 st. Då på ca 3000 deltagare. Dvs ca 3% som fick någon skada på motorcykeln.
Alltså ungefär 2 vurpor per kursdag.

Utav de olyckor som hänt 2009 hade 55 st helförsäkrat. Av dessa 55 var 23st försäkrade i Folksam.

Intressant!
För Ni även statestik om vad det var för hojar som gick omkull, ålder på föraren, ev.personskador och om det kanske berodde på väder & vind?

Hittade en upplysande utvärdering av kurserna.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/VTI om sporthojskurser.pdf

Funderar på att gå några SMC-kurser i sommar, mest för att stilla min nyfikenhet. Många som säger det bra bra kurser som ger en hel del även för erfarna banåkare.
//
Benny

Det som inte nämnts i diskussionen ovan är tillverkarnas svinpriser på reservdelar. Jag har vanligtvis inte mycket till övers för försäkringsbolag, men det är inte konstigt att de måste ta ut hutlösa premier när tillverkarna skall ha sådana sanslösa marginaler på reservdelar. Kanske skulle debatten även vändas mot tillverkarna?

Just my two cents ...

För att inte tala om verkstäderna och lackerarnas priser till FBn. :gnissla

Intressant!
1. För Ni även statestik om vad det var för hojar som gick omkull, ålder på föraren, ev.personskador och om det kanske berodde på väder & vind?

2. Hittade en upplysande utvärdering av kurserna.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/VTI om sporthojskurser.pdf

3. Funderar på att gå några SMC-kurser i sommar, mest för att stilla min nyfikenhet. Många som säger det bra bra kurser som ger en hel del även för erfarna banåkare.
//
Benny

1. Vi har ganska bra koll..
MEN, det är viktigt att veta att det är inte skadorna på fortbildningerna som skapar dom store problem runt sporthojsförsäkringerna - det är ganska enkelt att för mycket olyckor ute på landsvägen, ofta med väldigt dyre personskador. Att ca. 10% av MC kollektivet (sporthojer) står för hälften av dom som dör talar ganska tydigt om problemställningen.
SMC anser att fortbildningar bl. a på bana, är med att reducera anatal olyckor, och

2. Det är därför att VTI håller på med ett studie, för att se om SMC har rätt, eller är fel ute!
Studien du refererar till är sålunda första del av ett större studie som sannolikt släpps senare 2010.
Desutom jobbar även Karolinska med ett studie, som söker effektsamband i bl. a samma fråga. Klart om 1-2 år.
SMC själv har en egen studie på G, med hjälp av en engelsk forskare - rapporten är klar under våren!

3. :tummenupp - Glöm inte att SMC även har 3 dagar med California Superbike School..

SMC försäkring suger ändå...

med en jävla självrisk på 25% av skadan ? Kvaddar man hojen så blir det vad...40-50 papp i självrisk för en 2007 1098s med lite extras ? Bättre med någon av / på försäkring där man lätt kan räkna ut att det kostar 500 spänn i veckan att köra och man får en vettig självrisk om man skulle klota. Utifrån min synvinkel var det ingen förlust. Ska jag försäkra annat än sporthoj ffinns Bilsport som tar 1/2 priemien för andra (billigare) hojen och försäkrar en hoj med en 1098s spis ändå. De där SMC försäkringarna var nog rätt kassa och hade begränsad spridning...därav dålig lönsamhet (?).

1. Vi har ganska bra koll..
MEN, det är viktigt att veta att det är inte skadorna på fortbildningerna som skapar dom store problem runt sporthojsförsäkringerna - det är ganska enkelt att för mycket olyckor ute på landsvägen, ofta med väldigt dyre personskador. Att ca. 10% av MC kollektivet (sporthojer) står för hälften av dom som dör talar ganska tydigt om problemställningen.
SMC anser att fortbildningar bl. a på bana, är med att reducera anatal olyckor, och

2. Det är därför att VTI håller på med ett studie, för att se om SMC har rätt, eller är fel ute!
Studien du refererar till är sålunda första del av ett större studie som sannolikt släpps senare 2010.
Desutom jobbar även Karolinska med ett studie, som söker effektsamband i bl. a samma fråga. Klart om 1-2 år.
SMC själv har en egen studie på G, med hjälp av en engelsk forskare - rapporten är klar under våren!

1. Hehe, joo, det förstod jag.

2. Men SMC utbildar ca 3000 förare varje år, vilket är ungefär 1% av landets alla (300,000st) hojar.

Det borde vara ovärderlig statistik på flera olika sätt t.ex. Samkörning mellan försäkringsbolagen och SMC vilket snabbt ger en glasklar bild om utbildade förare är mer eller mindre benägna att vara inblandad i trafikolyckor. Kan nog tänka mig ytterligare 5-6 fördelar försäkringsbolagen borde kasta sig över, men det blir off topic.

Då kanske man kan få igenom ett "utbildningskrav" som ger en bättre försäkring. (räcker inte att bara lösa ett SMC medlemskap)
Kommer ihåg "Gulhjälmskurserna" på 80:talet, har för mig de gav 10% extra rabatt.

[/QUOTE]
3. :tummenupp - Glöm inte att SMC även har 3 dagar med California Superbike School..[/QUOTE]

Väntar bara på datum:yoparty
Men först ska jag ta en kurs där GAMMA är instruktör :D
Han har lovat lära mig ALLT HAN KAN...
(visste inte Ni hade så snabba kurser.. hehe :D)
//
Benny

med en jävla självrisk på 25% av skadan ? Kvaddar man hojen så blir det vad...40-50 papp i självrisk för en 2007 1098s med lite extras ? Bättre med någon av / på försäkring där man lätt kan räkna ut att det kostar 500 spänn i veckan att köra och man får en vettig självrisk om man skulle klota. Utifrån min synvinkel var det ingen förlust. Ska jag försäkra annat än sporthoj ffinns Bilsport som tar 1/2 priemien för andra (billigare) hojen och försäkrar en hoj med en 1098s spis ändå. De där SMC försäkringarna var nog rätt kassa och hade begränsad spridning...därav dålig lönsamhet (?).

Tja, det är ju knappast någon som tvingade på dig en försäkring.. :rolleyes:

För någon annan kan det vara skillnaden mellan 45 000 i premie eller 15 000 i premie.

Det i sin tur kanske avgör (avgjorde) valet för någon mellan att köra enbart trafikförsäkring eller fullförsäkring..

Om du har enbart trefikförsäkring - hur stor självrisk har du då ??
Tips; 100%

/ Micke

Tja, det är ju knappast någon som tvingade på dig en försäkring.. :rolleyes:

För någon annan kan det vara skillnaden mellan 45 000 i premie eller 15 000 i premie.

Det i sin tur kanske avgör (avgjorde) valet för någon mellan att köra enbart trafikförsäkring eller fullförsäkring..

Om du har enbart trefikförsäkring - hur stor självrisk har du då ??
Tips; 100%

/ Micke

Ingen tvingar någon att helförsäkra, thats it. SMC eller inte. Jag säger bara att JAG inte kommer att sakna just den typen av försäkring för den var kass. Premien skulle säkert vara lägre för mig med och intresset väcktes tills att jag fick höra självriskerna.

Jag vet inte hur många som får en premiereducering med 70% i gengäld för en självrisk på 25%. Inte jag iaf. Jag fick en premie som var 30% lägre...och inte alls lägre när jag räknar på en av och på försäkring som jag kör det exakta antal dagar jag kör just denna hoj.

Vad har 25% i självrisk med SMC kurs att göra egentligen ? Med en SMC utb borde självrisken vara väsentligt lägre. Kanske därför var de där försäkringar inte attraktiva för särskilt många...med nyare hojar och därför skrappades helt.

Jag kör inte enbart med trafikförsäkring utan söker en helförsäkring med lägre självrisk även om det innebär att jag fipplar med på och avställning. Sedan kan man fråga sig om det inte är värt att istället lägga undan pengarna istället för att betala en försäkring med 25% i självrisk som vid en skada äter med råde upp det man sparade in på en SMC försäkring contra en "vanlig" helförsäking.

Jag håller med föregående skribent.

Den höga självrisken (även vid stöld) skrämde säkert bort folk från att teckna försäkringen och premien var inte tillräckligt attraktiv för att man ändå skulle överväga försäkringsvillkoren.

2. Men SMC utbildar ca 3000 förare varje år, vilket är ungefär 1% av landets alla (300,000st) hojar.

Det borde vara ovärderlig statistik på flera olika sätt t.ex. Samkörning mellan försäkringsbolagen och SMC vilket snabbt ger en glasklar bild om utbildade förare är mer eller mindre benägna att vara inblandad i trafikolyckor. Kan nog tänka mig ytterligare 5-6 fördelar försäkringsbolagen borde kasta sig över, men det blir off topic.

Då kanske man kan få igenom ett "utbildningskrav" som ger en bättre försäkring. (räcker inte att bara lösa ett SMC medlemskap)
Kommer ihåg "Gulhjälmskurserna" på 80:talet, har för mig de gav 10% extra rabatt.
3. :tummenupp - Glöm inte att SMC även har 3 dagar med California Superbike School..[/QUOTE]

//
Benny[/QUOTE]
Det finns 300.000 hojar i trafik ja, men inte 300.000 motorcyklister som kör varje år... Bara en notering.

Avsikten med SMC-försäkringen var väl att ge unga förare en möjlighet till en bra förarutbildning och genom högre självrisk/lägre reparationskostnader (beggade delar, eget arbete etc) finansiera en premie som gjorde det möjligt att äga en sporthoj? Dessutom kanske en högre självrisk (25% av skadekostnaden) hjälpte till att inte låta det sista av adrenalinet nå ut till gashandtaget?

Jag ser inget fel i den ambitionen från SMC och förstår därmed inte riktigt varför det klagas på den produkten.

För oss andra har ju hela tiden alternativen med märkesförsäkringar eller andra bolag i vissa stycken varit gynnsammare, kanske beroende på ålder, bostadsort, hur attraktiv kund man är (statistik, hur många objekt man försäkrar) etc.

Ingen tvingar någon att helförsäkra, thats it. SMC eller inte. Jag säger bara att JAG inte kommer att sakna just den typen av försäkring för den var kass. Premien skulle säkert vara lägre för mig med och intresset väcktes tills att jag fick höra självriskerna.
..och JAG gillar när folk är svart/vita i sitt sätt att se på saker :rolleyes:
Bara för att den är kass för dig, så innebär det inte att den suger för alla..

Vad har 25% i självrisk med SMC kurs att göra egentligen ? Med en SMC utb borde självrisken vara väsentligt lägre. Kanske därför var de där försäkringar inte attraktiva för särskilt många...med nyare hojar och därför skrappades helt.

SMC och Folksam var ett helhetspaket, som du säker redan känner till.
Folksam trodde på föraren - inte på vilken motorcykel han/hon sitter på, SMC vidareutbildar förare..

Folksam "bjöd" dessutom på en möjlighet till annorlunda försäkring.
Ett experiment att försöka minska de 11 kr som försäkringsbolagen måste betala ut, för varje 1 kr som du och jag betalar in.

Tanken var att det skulle vara en vinna/vinnasituation. Jag antar att du sett exemplet, där mc-verkstaden lagar en hoj för 88 351 :-, medan "du" kan laga den för 30 794:- (varav lackering var ca 18 000:- !!) med hjälp av krachkåpor, eftermarknadsprylar eller till och med begagnade delar..

25% av REPARATIONSKOSTNADEN, på ex 12 tusen ger då en "självrisk" på 3000:- :fakta

Samtidigt öppnades också en möjlighet, för de som jag och Roffe beskrev, som kanske valde mellan en helförsäkring eller enbart trafikförsäkring, att överhuvudtaget välja en helförsäkring

Hur som helst.. Det här är tyvärr numera historia..

Dessutom.. För bara några år sedan gällde även Folksams vagnskada vid bankörning, som betraktas som icke träning/tävling - något som de tillsammans med ex Bilsport och MC samt något bolag till var tämligen ensamma om !!

..kom inte och snacka om att den ÄR (var) kass eller suger.. :arsele Den passade helt enkelt olika beroende på vilka förutsättningar eller vilken produkt som kunden efterfrågade..

Föräkringar förefaller dock vara färskvara..:rolleyes:

/ Micke

Last edited:
:tummenner

//
Benny

Kommande statistik från SMC,VTI,Karolinska är lika intressant som den är skrämmande....

Självkart önskar vi oss en ideal värld för oss hojåkare men gräset är inte speciellt grönare i andra europeiska länder. Sporthojar medför höga kostnader :tummenner

Själv stödjer jag arbetet SMC håller på med även om de inte lyckas i alla frågor, vi har ju tyvärr många politiker & organisationer som helst inte vill se motorcyklar i detta land. SMC har väldigt många trådar att hålla i och all heder åt dem. :klappar Det kan inte vara lätt att stångas mot Försäkringsbolag, Vägverket, Bilprovningen och ett antal idiotiska trafikpolitiker.

Men....försäkringskostanderna är helt enkelt förjävliga:mad:

Benny, visst kan jag lära dig allt jag kan för det är ganska fort gjort. Det enda vi behöver är en bar och några pilsner :fyllisar

Last edited:
nä asså de kan erbjuda dig trafikförsäkring men hel och halv är väll inget lag tvång på?

Precis vad jag tänkte när jag skrev, för enligt TS så verkade det som om det nya bolaget inte skulle behöva lyda under den lagen vilket jag ansåg vara ytterst märkligt.

Ett annat försäkringsbolag kommer ha SMC försäkringen men enligt insatta källor kommer det ny försäkringsbolaget INTE ATT FÖRSÄKRA SPORTHOJAR ÖVERHUVUDTAGET. Detta bekräftas av det nya bolaget.

Jahopp, då var det slut på det roliga.

Jag har tills nu bitit ihop och betalat min snordyra försäkring (med tanke på att man inte kan ställa av) för att jag tyckte Folksam tog ett steg i rätt riktning, men nu säger jag upp den.

Någon som vill försäkra en R1a i Stockhom?

..och JAG gillar när folk är svart/vita i sitt sätt att se på saker :rolleyes:
Bara för att den är kass för dig, så innebär det inte att den suger för alla..

SMC och Folksam var ett helhetspaket, som du säker redan känner till.
Folksam trodde på föraren - inte på vilken motorcykel han/hon sitter på, SMC vidareutbildar förare..

Folksam "bjöd" dessutom på en möjlighet till annorlunda försäkring.
Ett experiment att försöka minska de 11 kr som försäkringsbolagen måste betala ut, för varje 1 kr som du och jag betalar in.

Tanken var att det skulle vara en vinna/vinnasituation. Jag antar att du sett exemplet, där mc-verkstaden lagar en hoj för 88 351 :-, medan "du" kan laga den för 30 794:- (varav lackering var ca 18 000:- !!) med hjälp av krachkåpor, eftermarknadsprylar eller till och med begagnade delar..

25% av REPARATIONSKOSTNADEN, på ex 12 tusen ger då en "självrisk" på 3000:- :fakta

Samtidigt öppnades också en möjlighet, för de som jag och Roffe beskrev, som kanske valde mellan en helförsäkring eller enbart trafikförsäkring, att överhuvudtaget välja en helförsäkring

Hur som helst.. Det här är tyvärr numera historia..

Dessutom.. För bara några år sedan gällde även Folksams vagnskada vid bankörning, som betraktas som icke träning/tävling - något som de tillsammans med ex Bilsport och MC samt något bolag till var tämligen ensamma om !!

..kom inte och snacka om att den ÄR (var) kass eller suger.. :arsele Den passade helt enkelt olika beroende på vilka förutsättningar eller vilken produkt som kunden efterfrågade..

Föräkringar förefaller dock vara färskvara..:rolleyes:

/ Micke

Är väldigt infekterat ämne att kritisera något som SMC är inblandat i.

Själv hade jag Folksam med SMCrabatt, INTE SMC-försäkringen, då det är uselt med skyhög självrisk. Plus att jag fick dyrare om SMC-försäkringen.

Antar att rabatten är borta iår? Fick några kronor mer i årspremie.

Är väldigt infekterat ämne att kritisera något som SMC är inblandat i.

Själv hade jag Folksam med SMCrabatt, INTE SMC-försäkringen, då det är uselt med skyhög självrisk. Plus att jag fick dyrare om SMC-försäkringen.

Antar att rabatten är borta iår? Fick några kronor mer i årspremie.

Ja, ja, jag kanske tog i lite för hårt.. :rodnar

Jodå, Folksam ger fortfarande 10 % rabatt på sin "vanliga" försäkring..

/ Micke

Tja,fick jag min nya då.
Väljer jag att ta 12´i självrisk så blir det dryga 1000 dyrare,med 6´ blir det 3000.

Ska kolla alternativen,finn inget vettigt blir det 12´s-risk,småskit fixar jag ändå själv och totalar jag är inte 12´så farligt.

Chrashkåpor på...

Henrik

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti