Ny SMC försäkring 2010

Jag tycker att SMC är så kass!!
Sveriges största mc organisation eller? Har dom lyckat med något bra? Vad gör man på mötena och dyl?
Jag kommer iaf inte förnya mitt medlemskap, finns ingen mening!

OM dom kunde trycka på lite mot tex förs bolagen, eller se till att det byggs fler motorbanor istället för golfbanor så kanske..

Mmm, trist att Du ska behöva vara så gramse på SMC. Du hittar en hel del om vad man (vi) på mestadels ideell basis försöker ordna med på www.svmc.se , där faktiskt de flesta av de frågor Du nämner tas upp.

Bl. a. försöker man efter bästa förmåga:
- aktivt jobba för en övningsbana i Stockholmsområdet, där Arlanda verkar mest realistiskt på kort sikt. Ute i "buschen" har man lyckats med bl.a. Järpen och försöker efter bästa förmåga driva fram Fällfors i Västerbotten. För att inte nämna körningarna på gocartbanor runt om vårt avlånga land.
- trots nuvarande utfall förhandla med försäkringsbolagen om mer rättvisande premier för oss som åker hoj. Som jag förstått det har Folksams kostnader för den nu uppsagda SMC-försäkringen minskat från 1 krona in/10 kronor ut till 1 krona in/4 kronor ut, men Folksam var inte beredda att ytterligare låta SMC fortsätta arbetet för att till slut få lönsamhet på denna försäkring. Det är ju ingen lätt förhandlingssituation som företrädarna för SMC haft att hantera... En intressant ide man jobbar med är att få in samtliga fordon som en individ har under en försäkring, då vi inte kan nyttja mer än ett fordon åt gången...
- Det finns rätt många som uppskattar utbildningsinsatserna, lobbyverksamheten, dialogen med statliga myndigheter etc. Jag skulle tro att Du är mer än välkommen till SMC:s "möten" för att med ditt brinnande engagemang hjälpa till att förbättra arbetet!:tummenupp

Så - trist att Du är så missnöjd men jag ville bara peka på något av det arbete som görs och hoppas att Du kanske ska bli mer nöjd i framtiden:)

Ha de!

Jag tycker att SMC är så kass!!
...Har dom lyckat med något bra?
...Vad gör man på mötena och dyl?
...OM dom kunde trycka på lite mot tex förs bolagen, eller se till att det byggs fler motorbanor istället för golfbanor så kanske..

Last edited:
- trots nuvarande utfall förhandla med försäkringsbolagen om mer rättvisande premier för oss som åker hoj. Som jag förstått det har Folksams kostnader för den nu uppsagda SMC-försäkringen minskat från 1 krona in/10 kronor ut till 1 krona in/4 kronor ut, men Folksam var inte beredda att ytterligare låta SMC fortsätta arbetet för att till slut få lönsamhet på denna försäkring. Det är ju ingen lätt förhandlingssituation som företrädarna för SMC haft att hantera...

Jag tycker att SMC gör ett kanonjobb. Det är försäkringsbolagen jag blir lite upprörd över. Självrisken på SMC-försäkringen var ju 25% av reparationskostnaden. Jag har verkligen svårt att förstå hur in/ut förhållandet kan vara 1/4 även om man beräknar lägger in kostnader för administration, och skada på andra egendomar än själva hojen etc. För att en krona in ska motsvara 4 kronor ut betyder det (i min värld) att alla personer med SMC försäkring kvaddar sin hoj minst en gång per år, och det kan ju inte vara fallet? Eller glömmer jag någon viktig faktor?

...? Eller glömmer jag någon viktig faktor?

Personskador...
-----

Googlade på SMC Golf :D
http://smcsc.edu/pages/SMCSPORTS-042809-GolfWrapup :krama

Undrar om det är full trafikförsäkring på den bana, som det är på SMC:s kurser på bana annars...

.. För att en krona in ska motsvara 4 kronor ut betyder det (i min värld) att alla personer med SMC försäkring kvaddar sin hoj minst en gång per år, och det kan ju inte vara fallet? ..

Trygg Hansa som jobbade med SMC för 5-6 år sedan, la nerr samarbetat grundet skadorna med sporthojerna.

Yamaha R1 totalskrotas på nivån; 1 total skrotning årligen på varje 3 försäkrade R1.

Så statisktisk set bör man inte ku hitta en R1 i original skick som är mera än 3-4 år gammal..

Detta var av ett bestånd på ca. 700 x R1.

Vi crasher ganska enkelt för mycket...

Last edited:
Jag tror det. Vi får inte glömma personskador som SNABBT kostar belopp som vida överstiger cykeln värde (invaliditet? :näsblod ).

Men låt oss göra ett räkneexempel? En enklare krasch med en nyare hoj kostar idag snabbt 50 kkr för reparation inklusive arbete. Personlig utrustning (som inte täcks av hemförsäkring) kanske tillkommer med 10 kkr?. Med en självrisk på 25% av skadekostnaden (är det rätt?) innebär det att försäkringstagaren pytsar in 15 kkr. Bolaget får då stå mellan med 45 kkr för att vi ska kunna få hojen reparerad.

Vad kostar helårsförsäkringen då? Någonstans mellan 7.5 - 12.5 kkr/år? Det innebär ju att det tar mer än tre hela säsonger innan bolaget har fått tillbaks kostnaden för denna lilla fadäs.

Om vi nu dessutom väger in att vi skulle ha kört på en medtrafikant ska vi ju stå för reparationen på dennes fordon också. Plus de tidigare nämnda personskadorna inklusive inkomstbortfall, sveda och värk etc. Dessutom har vi ju stölderna där hela värdet ska ersättas...

Så jag tror inte bolagen medvetet fejkar med siffrorna, en svår olycka kan ju i slutändan kosta sjusiffriga belopp. Det går åt många helårsförsäkringar för att balansera upp en sådan tragisk händelse... Som Dansken säger - vi har nog helt enkelt kraschat för mycket.

Men jag hoppas och tror att Folksam kanske ändå värderar de flesta som haft Sporthojsförsäkringen som framtida intressanta kunder och kommer med en vettig offert när det är dags att förnya avtalet.

Självrisken på SMC-försäkringen var ju 25% av reparationskostnaden.
...För att en krona in ska motsvara 4 kronor ut betyder det (i min värld) att alla personer med SMC försäkring kvaddar sin hoj minst en gång per år, och det kan ju inte vara fallet? Eller glömmer jag någon viktig faktor?

Last edited:
det är samma sak som med sjukförsäkringen, har man ett skyddsnät så utnuttjar man det max. Med karensdagen så blev hela sverige friskare över en natt och jag tror samma sak skulle inträffa om man fick stå för fiolerna om man klota och inte kunde rida på kollektivet. Jag fattar inte att så många har svårt att se parallellen mellan vurpa och premie.

vi har nog helt enkelt kraschat för mycket.

Jag föreställer mig att det vurpas NÄSTAN lika mycket på en SMC kurs som på en bandag. Lite mindre kanske då man kör lite långsamare. Men det skulle betyda att det är en 4-6st som drar i backen på en 2dagarskurs. Låter det rimligt???

Då det är i SMCs regi så får ju försäkringsbolagen stå för kostnaden för dessa vurpor. Hur många deltagare brukar det vara??? 60st?? Å då det är försäkringsärende så brukar väl verkstäderna ta bra betalt. Jag vet inte men jag föreställer mig att även små vurpor går på en 20kkr å fixa. Plus att de kanske får stå för skinställ mm om man hade hemförsäkringen där med. Denna kostnad per kurs blir ju rätt hög. Sen är den väl ganska många kurser med.

Ingen rök utan eld....eller?

Jag föreställer mig att det vurpas NÄSTAN lika mycket på en SMC kurs som på en bandag. Lite mindre kanske då man kör lite långsamare. Men det skulle betyda att det är en 4-6st som drar i backen på en 2dagarskurs. Låter det rimligt???

Då det är i SMCs regi så får ju försäkringsbolagen stå för kostnaden för dessa vurpor. Hur många deltagare brukar det vara??? 60st?? Å då det är försäkringsärende så brukar väl verkstäderna ta bra betalt. Jag vet inte men jag föreställer mig att även små vurpor går på en 20kkr å fixa. Plus att de kanske får stå för skinställ mm om man hade hemförsäkringen där med. Denna kostnad per kurs blir ju rätt hög. Sen är den väl ganska många kurser med.

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att försäkringsbolag drar sig ur. Tycker givetvis att det är riktigt tråkigt, men som sagt. Inte konstigt.

SMC har gett mig personligen otroligt mkt som hoj-förare, och jag anser mig ha blivit en väldigt mkt bättre förare tack vare kurserna.
Detta gäller förmodligen många.

Problemet blir att vissa personer tar med sig de nyinlärda färdigheterna ut på gatan. Då syftar jag inte på färdigheterna i att hantera sin motorcykel och medvetenhet för risker utan i många fall mest färdigheten att köra fortare. Så att man precis som tidigare ligger på sin gräns och ofta över den ute i trafiken.

Jag tror dessvärre att vi i förlängningen kommer hamna i en situation där inga bolag försäkrar de värsta sporthojarna längre. Alternativt att premierna går upp ännu mer eller att förarna får stå för självförvållade skador i större utsträckning.

Jag är oxå förvånad över att många inte förstår varför premierna är som de är. Troligtvis så beror det på att kostnaden för hojen får man ett kvitto på. T ex att den kostade x antal kronor att laga. Alternativt att man fick y antal kronor för den i inlösen.

Men de timmar/dagar/veckor man spenderar på sjukhus får man aldrig se siffran på, därför tror man att det är "gratis" och att ingen behöver betala det.

Har ingen aning om riktigt hur försäkringarna fungerar i exempelvis England. Något jag har reagerat över i blaskorna från landet där det regnar hundar och katter är att försäkringsbolagen tycks fajtas om kunderna. Syftar på de många annonser man ser i tidningar som Superbike, VisorDown, etc.

Det jag vill komma till är att jag tycker det borde finnas någon slags intresse och marknad för oss med sportcyklar? Eller vurpar vi mycket mer här än i England? Vad beror det på att man slåss om kunderna där men inte här? Är vi en för liten marknad?

Självfallet förstår jag att olyckorna fort blir dyra. Blir det personskador så självklart blir det mångdubbelt mycket dyrare. Ekvationerna och räkneövningarna jag sett exempel på här i tråden talar klarspråk.

Din jävel :mad:
Förstår att mina villkor kommer fortsätta gälla, menade mer efter det. En av anledningarna till att jag har Folksam och att jag kör SMC-kurser istället för billigare bandagar av andra aktörer är just att jag är försäkrad. Då menar jag inte hojen utan min kropp och knopp.

billiga bandagar, vad faan snackar du om???? Hur mår du?

Du tror inte väldigt många hojar som vurpas på bandagar utanför smc "åkte av vägen" vad det lider, utanför banan s.a.s? ;)

Jag tror det.

Personligen vettifan, är lite i tankarna att åka mer enduro, och byta ut duccen mot något mera sansat till gatåkat (eller skippa det helt) - men den solklart största anledningen till att gå med i SMC var från början SHK, och SMC-försäkringen via Folksam.

Medlemsavgiften har man oftast igen på premiereduktioner, så det är skitsamma egentligen, men det enda man egentligen har att signalera sitt missnöje med är just medlemsskapet inom SMC..

SMC är säkert medvetna om detta, trist bara att försäkringsbolagen sätter dem i denna situationen, och att de förmodligen inte bryr sig ett smack.

Last edited:
Det stora problemet är, som Dansken påpekar, personskadorna.
FB bryr sig inte om krasherna på kurserna i så stor omsträckning, eftersom det blir en engångsavgift.

Men de som "räjsar" på allmänväg och krashar, de skadar sig ganska ofta kroppsligt och det är då som de stora pengarna börjar rulla ut.

Efter en nedgång i antalet olyckor inom SH-kollektivet, har dessa börjat att öka igen.
MAO, en ökning av antalet slantar som FB måste betala ut i form av personskadeersättningar.
De tycker inte att det är OK längre.
Så egentligen så kanske det inte är så konstigt att försäkringen sägs upp och mer krut förmodligen kommer att läggas på resterande hojtyper inom MC-kollektivet.

Hej allihopa!
Jag har bara en fråga;
Vad är det som gör att trafikförsäkringen måste täcka personskadorna vid en mc olycka?

Vi har ju s.k allmän sjukvård i Sverige eller? Om jag bryter benet när jag åker snowboard eller mx behöver ju inte min vård täckas av någon försäkring, den vården är ju skattefinansierad eller?

Observera att detta inte är ett debattinlägg, jag undrar bara hur det funkar. Kanske jag som är trög.:)

Kollade lite på SMCförsäkringen i Folksam (i somras) men valde en standard 35+ i samma bolag.
SMCförsäkringens självrisker i procent baserade på hojens värde kändes minst sagt egendomliga.
Fick 10% rabatt som SMC medlem på standardförsäkringen och inte blev den många tior dyrare i månaden.

Jag är oxå förvånad över att många inte förstår varför premierna är som de är. Troligtvis så beror det på att kostnaden för hojen får man ett kvitto på. T ex att den kostade x antal kronor att laga. Alternativt att man fick y antal kronor för den i inlösen.

Men de timmar/dagar/veckor man spenderar på sjukhus får man aldrig se siffran på, därför tror man att det är "gratis" och att ingen behöver betala det.

Det sista här är en väldigt intressant sak. Jag och chefen pratade om det här för inte alls så länge sedan, han har en kompis som bor i USA som blev tvungen till nån sorts operation, tandgrej tror jag det var, och hon hade då försäkring som täckte det hela.
Men lik förbannat så kom det hem en faktura på vad det hela hade kostat men med skillnaden att beloppet hon skulle betala var noll för nån rad ovanför stod det att det betalades av försäkringsbolaget.

Så skulle jag vilja se det här hemma också... tänkt vilken faktura man skulle få hem efter ett gäng röntgen, operationer och övernattningar... tror inte att någon skulle ha mage att klaga över skatterna då.

Vi har under 2009 haft fler olyckor än tidigare år.
2008 hade vi 45 olyckor på våra kurser. Vi utbildade då knappt 2000 personer. Dvs 2,2 % av alla deltagare hade en olycka som medförde någon skada på motorcykeln.
2009 hände något som gjorde att olyckorna gick upp. till 102 st. Då på ca 3000 deltagare. Dvs ca 3% som fick någon skada på motorcykeln.
Alltså ungefär 2 vurpor per kursdag.

Utav de olyckor som hänt 2009 hade 55 st helförsäkrat. Av dessa 55 var 23st försäkrade i Folksam.

Jag ringde och kollade min försäkring. Folksam Bas istället för smc.
På halv går den upp ca 50kr/mån Hel ca 300kr/mån

Last edited:
Det skiljer iofs en hel del, vissa kurser klarar sig vurpfritt medan andra drabbas ungefär i den omfattning Du nämner (EDIT - Se Ezzos statistik). Deltagarantalet är väl 65 - 85 st beroende på upplägg och jag tror inte 25 kkr räcker långt för lite "råpor- ock kåporvurpor" när verkstäderna blir inblandade, vi talar nog högre snittbelopp...

Men som SGM, Catman, Ezzo och andra redan påpekat - de stora kostnaderna för våra krascher uppstår på landsväg via personskadorna. Krascherna på kurserna är förvisso pinsamma men bolagen hade nog kunnat acceptera vissa materiella skador under träning om SMC/vi bara kunnat påvisa ett samband mellan utbildning i körteknik/ riskmedvetenhet och minskade landvägsolyckor. Tyvärr finns inte det underlaget framme ännu och när sedan minskningen avstannat så...

Så nu antar jag att det är tillbaks till ritbordet för Dansken och hans kompisar för att hitta ett vettigt försäkringsupplägg för medlemmar med bra körteknik och trafiksäkert beteende och därefter försöka övertyga bolagen om att acceptera den affären.

Själv har jag redan Folksams 35-åring med vanlig SMC-rabatt så den försäkringen påverkas inte alls. Det är nog de yngre SH-förarna som påverkas mest i nuläget.

...Men det skulle betyda att det är en 4-6st som drar i backen på en 2dagarskurs. Låter det rimligt???

Då det är i SMCs regi så får ju försäkringsbolagen stå för kostnaden för dessa vurpor. Hur många deltagare brukar det vara??? 60st??

Denna kostnad per kurs blir ju rätt hög. Sen är den väl ganska många kurser med. Ingen rök utan eld....eller?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...